Regeringen! Vad händer nu?

Men jösses. vi lever i en demokrati.vi har exakt de politiker som folket röstat fram. De flesta listor till valet är väldigt väldigt långa.

det är inte politikerna själva som bestämmer vilka som ska sitta på styrande poster - det borde alla lärt sig i skolan. All makt utgör från folket.

Absolut, i teorin är det så som du beskriver, men i praktiken har vi inte så mycket val. Visst är listorna långa, men det ska mycket till om man ska lyckas få någon annan som statsminister än partiledaren i något av de 8 partier som idag sitter i riksdagen.
Jag skulle kunna gå med i något parti för att kunna försöka påverka, men det är då möjligtvis på kommunnivå, för att ha en möjlighet att påverka på riksdag behöver man i praktiken ha börjat sin bana i ungdomsförbunden, och bli indränkt i det partiets värderingar, och tappa bort sina egna på vägen.

Sedan finns det en hel del andra förbehåll gällande detta, etc. Samt att det alltid behövs kompromisser p.g.a. många viljor som ska komma till tals.

Skulle kunna fortsätta med en längre uppsats i vilka problem det finns, men har inte riktigt tid nu.
 
Om hon hade valt att inte låta verksamheten gå igång så hade det också rullat huvuden. Då för situationen som skulle uppstått när Transportstyrelsens verksamhet hade lamslagits på bred front.
Så sandlådan om vad som hände efter den valsituationen hon hamnade i tycker jag är mindre intressant. Det samhällsviktiga är vad som hände innan, hur man kom dit och vad man ska lära för att inte göra samma misstag.

Något har uppenbarligen varit knas med upphandlingen. Inte på det sättet att det är juridiskt fel. Men kravspecen, tidsplanen, utvärderingen av anbuden?
Om man skriver på ett avtal som leder till konsekvensen att chefen står med valen att bryta sekretess eller lamslå verksamheten har något gått snett på vägen dit.

Kanske bristande risk- och konsekvensanalys före beslutet att lägga ut verksamheten för upphandling?
Finns delar av myndigheternas verksamhet som av princip bör behållas i egen regi för att de är verksamhetskritiska eller säkerhetskänsliga?

De diskussionerna skulle jag vilja se att media grävde mer i. Men det är så lätt för dem att nappa på den politiska cirkusen som serveras framför nosen på dem.

Problemet ligger nog i att våra myndigheter leds av personer som inte alls behöver ha kompetens inom området som de är satta att leda, eller ens kompetens att leda överhuvudtaget.

Samt att det inom väldigt många organisationer (både myndigheter och företag) finns en enorm brist på IT-kompetens i ledningen (och en total ovilja att inse att IT generellt är enormt viktigt för verksamheten idag).
 
Klokt av statsministern. Förhoppningsvis leder detta till arbetsro.

Hittade dessutom detta som citerar Maria Wetterstrand. Där framgår att det som S nu försöker skylla på alliansen var ett gemensamt beslut. Ingen mer än V var emot outsourcingen.
https://www.facebook.com/lars.weine...Msfz6a0OTVH3sR05ZWh1sTJr5V8-Mn0mMK-xk&fref=nf

Den handlar ju om IT-outsourcing i myndigheter överlag. Sverigedemokraterna motionerade specifikt om att inte lagra trafikuppgifter utomlands p.g.a säkerhetsskäl men inget annat parti röstade för den motionen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: tanten
·
Relationer Batra chock :eek:. Vad är det som händer? Som en blixt från en klar himmel...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 839
Senast: Gammeln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 331
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp