Regler för sadelkammare

Helena_89

Trådstartare
Hej! Vi håller på och bygger nytt och skall då bygga en sadelkammare i ladan som vi renoverar. Om vi har tänkt använda sadelkammaren som den är, med element i och en diskho. Måste vi då brandklassa den? Alltså bygga den som en egen brandcell?
 
Hej! Vi håller på och bygger nytt och skall då bygga en sadelkammare i ladan som vi renoverar. Om vi har tänkt använda sadelkammaren som den är, med element i och en diskho. Måste vi då brandklassa den? Alltså bygga den som en egen brandcell?

Kolla med länsförsäkringar och deras jordbruks gubbar/tanter dom har koll på sånt.
Mvh
Pudlan
 
Kolla med länsförsäkringar och deras jordbruks gubbar/tanter dom har koll på sånt.
Mvh
Pudlan

Håller med @Pudlan.
Bäst att fråga dem som vet, + att det alltid är bra att tänka på säkerheten (bäst är väl att använda både hängslen och svångrem).

Mvh smedsussie, som är livrädd för stallbränder
 
Håller med @Pudlan.
Bäst att fråga dem som vet, + att det alltid är bra att tänka på säkerheten (bäst är väl att använda både hängslen och svångrem).

Mvh smedsussie, som är livrädd för stallbränder

Det hade varit en mardröm!
Ja länsförsäkringar har bra kunskap och om jag inte missminer mig är det 2 eller 4 lager gips. 1 lager gips "tål" 15 min brand.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Intressant! Jag läste nu i Jordbruksverkets "Bra att veta om mindre häststallar". Stod en del om detta där, tex:

”I de flesta fall kommer kravet på byggnadstekniskt brandskydd att innebära att stallet måste utföras som en egen brandcell. Några principer för brandcellssektionering visas i bilderna nedan. Sadel- och selkammare kan ingå i samma cell som själva häststallet men däremot inte personalrum och utrymmen för foder och strö. Om sadelkammare och personalrum inryms i samma rum ska detta rum utföras som egen brandcell. ”
 
Jag gissar att det har att göra med kaffebryggare och andra elartiklar som lätt glöms på och lätt fattar eld.

Hade jag byggt idag hade jag - oavsett krav - velat ha sadelkammare som egen cell, om det finns eluttag i sadelkammaren.
 
vi har en separat fikadel, så sadelkammaren kommer inte innehålla kaffebryggare o dyl, o det ligger som i en egen brandcell :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 169
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 141
Senast: Bee
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: skogaliten
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 313
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp