Rekommendation bett?

WilmisSvensson

Trådstartare
Hej
Jag har ett varmblod som är väldigt känslig i munnen (han går oftast bäst på så milt bett som vanligt eller inte bett alls) det jobbiga med honom är dock att han är i behov av variation.. Hackamore funkade bra ett tag sen gick det inte alls, pelham gick bra ett tag men sen mycket sämre. Så brukar variera mellan de två och då går det relativt bra. Detta har dock lett till att han inte går att rida alls på hacket eller på något annat bettlöst träns.. Så nu har jag endast mitt baby-pelham och ett vanligt 3-delat med tungfrihet och växlar mellan.

Så till min fråga, har någon något bra tips på bett som funkar för era hästar som är känslig i munnen? Hört att baucher, waterford och även kimblewick kan vara bra men behöver verkligen hjälp för vet inte själv.

Tacksam för svar!
 
Pelham är inte ett milt bett. Waterford är verkligen inte ett milt bett. Kimblewick är definitivt inte heler ett milt bett.

Novabett, tjockare tränsbett, anatomiska bett osv-DE är milda bett.
Sa att de verkar vara bra bett, vilket jag hört från folk jag frågat, sa aldrig att betten i fråga var mer eller mindre milda. Men frågade här också då jag tvivlar och inte har så bra kunskap själv.
Har dessutom hört en hel del om att nova betten inte är speciellt snäll mot hästen då de skapar friktion, blir glidiga och inte alls ligger stabilt i munnen.
Men tack för svar iaf. Ska prova de du rekommenderade, ha en bra dag ;)
 
Jag rider med novabett och har inte haft några problem med friktion. Att de glider och inte ligger stabilt hör nog ihop med att folk troligen köpt fel storlek, t ex för stort. Jag fick hjälp av hästens tandläkare att hitta rätt storlek till min häst och det har fungerat klockrent.
Min häst har också känslig mun och jag upplever att hon trivs med novabettet, då hon är väldigt kvick med att lägga tungan över om hon inte tycker om bettet. :)
Liten inflik om novabett, sedan kan det vara värt att tänka på att man inte får tävla dressyr på novabett än. Det är det jag känner till om just novabett själv.
 
Jag rider med novabett och har inte haft några problem med friktion. Att de glider och inte ligger stabilt hör nog ihop med att folk troligen köpt fel storlek, t ex för stort. Jag fick hjälp av hästens tandläkare att hitta rätt storlek till min häst och det har fungerat klockrent.
Min häst har också känslig mun och jag upplever att hon trivs med novabettet, då hon är väldigt kvick med att lägga tungan över om hon inte tycker om bettet. :)
Liten inflik om novabett, sedan kan det vara värt att tänka på att man inte får tävla dressyr på novabett än. Det är det jag känner till om just novabett själv.
Tack så mycket för tips! :D Som sagt är absolut inte så väldigt påläst om alla bett själv(är 15 år) och det står olika överallt, så är tacksam för allt jag får lära mig :)
 
Jag har ett fejk-sprenger. Tredelat, fasta ringar, vriden mittdel. Kommer köpa ett riktigt sprenger om jag hittar något beg i rätt storlek. Milt och min häst tar gärna stöd på det.
 
Tack så mycket för tips! :D Som sagt är absolut inte så väldigt påläst om alla bett själv(är 15 år) och det står olika överallt, så är tacksam för allt jag får lära mig :)
Det är inte fel att ta ut eller åka till en häst-tandläkare. Jag har fått uppfattningen att de kan hjälpa till att passa ut bett eller åtminstone säga vad de rekommenderar samt storlek, samt se över munnen.
Själv tycker jag det ska bli intressant att se vad min dom kommer säga vid nästa återbesök om min häst. Håller tummarna att det löser sig för dig med bettfrågan. Skulle jag vara du hade jag nog försökt vända mig till någon ridskola eller någon annan som har bett man kan låna istället för att köpa egna och sen kanske inse att dom inte funkar. Hör dig för om du har sådana möjligheter där du bor. :)
 
Det är inte fel att ta ut eller åka till en häst-tandläkare. Jag har fått uppfattningen att de kan hjälpa till att passa ut bett eller åtminstone säga vad de rekommenderar samt storlek, samt se över munnen.
Själv tycker jag det ska bli intressant att se vad min dom kommer säga vid nästa återbesök om min häst. Håller tummarna att det löser sig för dig med bettfrågan. Skulle jag vara du hade jag nog försökt vända mig till någon ridskola eller någon annan som har bett man kan låna istället för att köpa egna och sen kanske inse att dom inte funkar. Hör dig för om du har sådana möjligheter där du bor. :)
Bor tyvärr väldigt långt ifrån ridskolor osv.. Men har mycket hästkontakter nära mig så kan ju alltid höra med dem! Hoppas det går bra för dig med dina "bettproblem" och tack för alla tips! :D
 
Bor tyvärr väldigt långt ifrån ridskolor osv.. Men har mycket hästkontakter nära mig så kan ju alltid höra med dem! Hoppas det går bra för dig med dina "bettproblem" och tack för alla tips! :D
Ja, det är ett gissel det där med bett. Själv försöker jag hitta ett bett som funkar och som jag även kan tävla dressyr med.
Det är inte fel med hästkontakter, speciellt om de har så man kan låna och kanske till och med få köpa av dom osv. :)
 
Sa att de verkar vara bra bett, vilket jag hört från folk jag frågat, sa aldrig att betten i fråga var mer eller mindre milda.

Du skrev att du rider på så milt som möjligt och berättade i samma andetag att du rider på Pelham och hack.

Jag brukar använda tredelat träns på mina hästar. Inte de allra tjockaste: det blir så mycket i munnen för hästen då.
Ett alternativ kan ju vara tränsbett med rak, oledad mundel men när jag tidigare provat har jag upplevt att hästen varit väldigt ointresserad av det bettet, kanske det var för stilla.

I stället för hack, som ju tar bort lite av ryttarens möjlighet att ställa och böja hästen genom sin skänkel-inverkan, kan man prova side-pull som också verkar på nosryggen men utan hävstångseffekten.

Om det nu är milda alternativ man är ute efter.

Sedan är det ju omöjligt att mer än gissa på vilket sätt hästen beter sig när den är "känslig" i munnen. Beskriv gärna lite tydligare vad som händer?

Och också vad det är som händer när hästen inte "går" att rida på ett visst bett?
 
Hej
Jag har ett varmblod som är väldigt känslig i munnen (han går oftast bäst på så milt bett som vanligt eller inte bett alls) det jobbiga med honom är dock att han är i behov av variation.. Hackamore funkade bra ett tag sen gick det inte alls, pelham gick bra ett tag men sen mycket sämre. Så brukar variera mellan de två och då går det relativt bra. Detta har dock lett till att han inte går att rida alls på hacket eller på något annat bettlöst träns.. Så nu har jag endast mitt baby-pelham och ett vanligt 3-delat med tungfrihet och växlar mellan.

Så till min fråga, har någon något bra tips på bett som funkar för era hästar som är känslig i munnen? Hört att baucher, waterford och även kimblewick kan vara bra men behöver verkligen hjälp för vet inte själv.

Tacksam för svar!


Som kryddelydd skrivit... De bett du nämner är alla skarpa, knappast något jag skulle slänga på en häst som backar av från handen. Är det vad som händer med din häst - att den inte vill ta stöd? Det är lättare att komma med tips om du förklarar vad som faktiskt händer när du rider.

Sidepull är "snällare" än hack betydelsen av att sidepullet inte har någon hävstång och det blir inget tryck i nacken. Det är också mer som att rida på vanligt tränsbett då du kan använda ledande tygeltag.

Ett vanligt tredelat tränsbett funkar på de flesta hästar om du bara rider med stabil hand. Men formen på tränsbettet beror på hur den ser ut i munnen - lång eller hög gom, tjocka eller tunna läppar, etc.
 
Du skrev att du rider på så milt som möjligt och berättade i samma andetag att du rider på Pelham och hack.

Jag brukar använda tredelat träns på mina hästar. Inte de allra tjockaste: det blir så mycket i munnen för hästen då.
Ett alternativ kan ju vara tränsbett med rak, oledad mundel men när jag tidigare provat har jag upplevt att hästen varit väldigt ointresserad av det bettet, kanske det var för stilla.

I stället för hack, som ju tar bort lite av ryttarens möjlighet att ställa och böja hästen genom sin skänkel-inverkan, kan man prova side-pull som också verkar på nosryggen men utan hävstångseffekten.

Om det nu är milda alternativ man är ute efter.

Sedan är det ju omöjligt att mer än gissa på vilket sätt hästen beter sig när den är "känslig" i munnen. Beskriv gärna lite tydligare vad som händer?

Och också vad det är som händer när hästen inte "går" att rida på ett visst bett?
Tack för svar :)
Har tyvärr testat sidepull men det funkade inte alls. Med att det inte funkar menar jag att han tar bettet/hacket/sidepullet och rusar, vet inte om det beror på att han inte fattar grejen eller om han helt enkelt känner av att han blir mycket starkare med ex sidepull (när han rusar kan det vara så enkelt som att jag lägger om skänkeln i skritt och han piper och drar liksom, väldigt frustrerande)

Ang att jag sa att jag rider milt blev det ett litet missförstånd tror jag.. Jag vet om att mitt baby-pelham är ett relativt "skarpt" bett, det jag menar är att jag rider milt, dvs är mjuk i handen och drar ytterst sällan i tygeln, ledsen att jag var lite otydlig ;)

Det jag menar med att han är "känslig" i munnen är att eftersom han är fd travhäst (gick på bana för knappt 2 år sedan) och har fått skador i munnen efter det, han visar inte speciellt ofta att han har ont osv, utan det är tandläkare som bekräftat att han har en del problem i munnen efter travkarriären.

Hoppas jag var tydligare nu :)
 
Som kryddelydd skrivit... De bett du nämner är alla skarpa, knappast något jag skulle slänga på en häst som backar av från handen. Är det vad som händer med din häst - att den inte vill ta stöd? Det är lättare att komma med tips om du förklarar vad som faktiskt händer när du rider.

Sidepull är "snällare" än hack betydelsen av att sidepullet inte har någon hävstång och det blir inget tryck i nacken. Det är också mer som att rida på vanligt tränsbett då du kan använda ledande tygeltag.

Ett vanligt tredelat tränsbett funkar på de flesta hästar om du bara rider med stabil hand. Men formen på tränsbettet beror på hur den ser ut i munnen - lång eller hög gom, tjocka eller tunna läppar, etc.

Som sagt, det som händer är att han tar tygeln och drar, han springer liksom tills han inte orkar med, finns inget jag kan säga till om, detta gör han dock aldrig om man varierar mellan olika bett och alternativ, därför jag ville ha lite tips om vilka jag kan köpa till i samlingen.

Vet somsagt också om att mitt baby-pelham är relativt skarpt, men han trivs rättså bra i perioder på hur pelhamet fungerar i munnen, jag rider somsagt med så lång tygel som möjligt så han får bära sig själv, drar aldrig i tygeln eller är hård i handen:)

Har tyvärr testat sidepull, inget jag gör om, livsfara för både mig och honom, det funkade med andra ord inte alls..

Tack för svar:)
 
Som sagt, det som händer är att han tar tygeln och drar, han springer liksom tills han inte orkar med, finns inget jag kan säga till om, detta gör han dock aldrig om man varierar mellan olika bett och alternativ, därför jag ville ha lite tips om vilka jag kan köpa till i samlingen.

Vet somsagt också om att mitt baby-pelham är relativt skarpt, men han trivs rättså bra i perioder på hur pelhamet fungerar i munnen, jag rider somsagt med så lång tygel som möjligt så han får bära sig själv, drar aldrig i tygeln eller är hård i handen:)

Har tyvärr testat sidepull, inget jag gör om, livsfara för både mig och honom, det funkade med andra ord inte alls..

Tack för svar:)


Lägger den sig i handen i vanliga fall också? Eller är funkar den ok när du rider till vardags, men så sticker den ibland?

Du ska inte ha hängande tygel - utan rida med kontakt för att kunna forma den. Sedan, när den är stark och orkar så kan du låta den bära sig själv. Men i början behöver den hjälp med det, vissa behöver ganska mycket hjälp om de inte ridtränats tidigare. Rider du för instruktör?

Förstår att du måste ha ett nödstopp! Det ifrågasätter jag inte. Men var lite försiktig så att du inte bara betslar upp och betslar upp utan att få ordning på grundproblemet. Sticker den även på ridbana?
 
Som sagt, det som händer är att han tar tygeln och drar, han springer liksom tills han inte orkar med, finns inget jag kan säga till om, detta gör han dock aldrig om man varierar mellan olika bett och alternativ, därför jag ville ha lite tips om vilka jag kan köpa till i samlingen.

Vet somsagt också om att mitt baby-pelham är relativt skarpt, men han trivs rättså bra i perioder på hur pelhamet fungerar i munnen, jag rider somsagt med så lång tygel som möjligt så han får bära sig själv, drar aldrig i tygeln eller är hård i handen:)

Har tyvärr testat sidepull, inget jag gör om, livsfara för både mig och honom, det funkade med andra ord inte alls..

Tack för svar:)

Vet du, jag tror inte att du löser det problemet genom att testa en massa olika bett. Rid för en bra tränare som lär dig hur du ska lösa problemet genom din ridning istället. :)
 
Tack för svar :)
Har tyvärr testat sidepull men det funkade inte alls. Med att det inte funkar menar jag att han tar bettet/hacket/sidepullet och rusar, vet inte om det beror på att han inte fattar grejen eller om han helt enkelt känner av att han blir mycket starkare med ex sidepull (när han rusar kan det vara så enkelt som att jag lägger om skänkeln i skritt och han piper och drar liksom, väldigt frustrerande)

Ang att jag sa att jag rider milt blev det ett litet missförstånd tror jag.. Jag vet om att mitt baby-pelham är ett relativt "skarpt" bett, det jag menar är att jag rider milt, dvs är mjuk i handen och drar ytterst sällan i tygeln, ledsen att jag var lite otydlig ;)

Det jag menar med att han är "känslig" i munnen är att eftersom han är fd travhäst (gick på bana för knappt 2 år sedan) och har fått skador i munnen efter det, han visar inte speciellt ofta att han har ont osv, utan det är tandläkare som bekräftat att han har en del problem i munnen efter travkarriären.

Hoppas jag var tydligare nu :)

Tydligare men frågetecknen blir fler...

Känslig mun - inte så jag skulle uttrycka mig kring den häst du beskriver.
Om hästen tidigare haft sår i munnen men de nu är läkta så ser jag inget särskilt med det.

Man behöver komma ihåg att tävlingstravare är lärda att springa mot tryck i munnen: när man kör dem på helt lösa tömmar så brukar de kunna skritta; när tömmarna kortas upp så börjar de springa.
Det är alltså ett väl inlärt beteende hos travaren att springa när man tar i tyglarna.

Så som du nu beskriver det, tycker jag verkligen inte att svaret på din fråga handlar om betsling.
Min rekommendation är att du lägger på tränsbett, två- eller tredelat utifrån preferens, och skolar om hästen till ridning.
Om/när hästen antyder att "bli stark", börja om från början med skritt eller halt.
Begär inte att den ska stå stilla länge åt gången: kan gärna leda till frustration, men att göra övergångar mellan skritt och halt och hästen ska lyssna, är jättenyttigt.
Att svänga hästen och rida serpentiner är också ett sätt att hindra den från att springa utan att bli stark i handen.

Så lösningen på ditt problem bör vara skolning.
 
Min häst är känslig i munnen, och han var ännu känsligare innan tandläkaren drog ut hans vargtänder. Har din sina vargtänder kvar? Min tvärnitade nästan när jag red på tvådelat. 3-delat fungerade något bättre faktiskt, men sedan upptäckte jag Nova-bettet! Han blev som en ny häst när jag ridit med det några gånger. Redomenderas om du vill testa andra bett.

En teori: Kan det vara så att hästen vill ha variation när den vant sig vid det bettet du använder? Och då byter du och när den vant sig igen så så vill den dra och du byter igen? Och så snurrar det så? Känns som att den kanske behöver skolas om som ovan skrev, samt slappna av och trava den låååånga sträckor. Låt honom lita på handen och sänka sitt huvud. Vill han dra, sakta av. Och trava igen. Vet inte om det fungerar, men har använt den tekniken på mitt förra varmblod som gärna ville springa snabbt konstant och rusa undan handen.
 
Som sagt, det som händer är att han tar tygeln och drar, han springer liksom tills han inte orkar med, finns inget jag kan säga till om, detta gör han dock aldrig om man varierar mellan olika bett och alternativ, därför jag ville ha lite tips om vilka jag kan köpa till i samlingen.

Vet somsagt också om att mitt baby-pelham är relativt skarpt, men han trivs rättså bra i perioder på hur pelhamet fungerar i munnen, jag rider somsagt med så lång tygel som möjligt så han får bära sig själv, drar aldrig i tygeln eller är hård i handen:)

Har tyvärr testat sidepull, inget jag gör om, livsfara för både mig och honom, det funkade med andra ord inte alls..

Tack för svar:)
Jag rider ut min på rakt Kimblewick. Han tar stöd på det och det gör också att jag faktiskt kan få stopp om jag vill. Såfort jag får gensvar lättar jag. På bana använder jag tredelat.
 
Hej
Jag har ett varmblod som är väldigt känslig i munnen (han går oftast bäst på så milt bett som vanligt eller inte bett alls) det jobbiga med honom är dock att han är i behov av variation.. Hackamore funkade bra ett tag sen gick det inte alls, pelham gick bra ett tag men sen mycket sämre. Så brukar variera mellan de två och då går det relativt bra. Detta har dock lett till att han inte går att rida alls på hacket eller på något annat bettlöst träns.. Så nu har jag endast mitt baby-pelham och ett vanligt 3-delat med tungfrihet och växlar mellan.

Så till min fråga, har någon något bra tips på bett som funkar för era hästar som är känslig i munnen? Hört att baucher, waterford och även kimblewick kan vara bra men behöver verkligen hjälp för vet inte själv.

Tacksam för svar!
Jag tror ditt problem är mer ridrelaterat än bettrelaterat. Försök hitta en tränare som kan hjälpa dig. När din häst börjar arbeta med bakkärran och bära sig sig så kommer även hästen sluta att rusa och sticka iväg osv.

När det gäller bett så tycker jag att vanliga bett oftast fungerar bra och är milda med rätt hand. Min häst trivdes allra bäst på smalt tredelat eller vanligt tvådelat bett. Är det svårt att hitta ett bett som passar hästens mun så kan det vara en bra ide att ta ut någon som kan kolla munnen och berätta vad för storlek på bett som passar.
 
Jag rider min ponny som är känslig i munnen på ett rakt "vågigt" Bett . Om du förstår vad jag menar. Inte ett sånt Apple mounth, det är mer som ett novabett fast vågigt . Lite svårt att förklara ☺ men det funkar på min känsliga ponny , så det kan jag tipsa om.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 891
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 002
Senast: Bri
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp