Polly_Mulle

Trådstartare
Kan hästar vara reumatiska?

Hur visar det sig? Och hur behandlar/förebygger man det?

Har en häst som blir ruggigt stel på höstkanten (ibland före fällningen) och spänner sig så mkt att det bara är att ställa av(promenera. Han drar på sig knäledsinflammationer i bakknäna vad det verkar som varje höst. Var inne på kliniken igår, massor med röntgenbilder och ultraljud, han har inga förändringar/skador på varken röntgen eller ultraljud, menisker mm ser helt okej ut. Efter ett par månader (januari-februari) blir han bra igen även utan behandling. Han blir mkt bättre av akupunktur och massage.

KAN hästar "dra" sig till en ledinflammation? (genom att de är så spända i kroppen)?? ÄR det möjligt? Kan man ta reda på OM det är reumatism på något sätt? Blodprov? Muskelvärden?

Hjälper Vulcanskyd/B o T/magnettäcke? Eller är det bara att vara beredd att ringa ut tjejen som sätter akupunktur så fort han spänner sig? (Jag brukar kunna ange exakt dag det kommer. Han är något stelare i ridningen två dagar och dag tre är han hemsk i ryggen och måste vila) För dagbok över hans hälsa/träning så att jag alltid ska kunna se sådana mönster.

Förlåt om det blev långt... Hjääälp
 
Sv: Remautism

Polly_Mulle skrev:
Kan hästar vara reumatiska?

Finns inget som säger att en häst kan eller inte kan det.Finns alltså ingen forsking om det. Men jag personligen tror att de kan vara reumatiska. Har ungefär samma problem. Min häst kör ihop sig i lederna varje vår och vinter och vid stora väderskillnader. Så pass mycket att hon bara står stilla och att hon "knäpper" i benen.

Polly_Mulle skrev:
Hur visar det sig? Och hur behandlar/förebygger man det?

Jag ger min bioglucosamin och vid kraftiga problem som nu i november - december äter hon biosynov och jag ser stor skillnad. Nu har jag slutat att ge nåt då hon äter örter istället.



Polly_Mulle skrev:
Kan man ta reda på OM det är reumatism på något sätt? Blodprov? Muskelvärden?

Nej. Inte om dom kommit fram till nåt den senaste tiden? :crazy:
 
Sv: Remautism

Har du provat att inte rida honom den dagen han blir stel utan kanske bara gå en promenad med honom avsuttet. Altså att du slutar rida när han känns stel?
 
Sv: Remautism

Jo, jag har provat allt. Med de två dagarna han känns stel så har vi kommit till vad en normal häst känns som innan den är uppvärmd, (han är otroligt mjuk och liksidig att rida) dvs det tar ett par minuter att böja igenom honom i sidorna, något åt hållet träningsvärk, att avgöra om det då ÄR träningsvärk efter ett hårdare pass eller om det är stelheten som är på väg in är mkt svårt att skilja på.

Jag har provat våtvarma arnikaomslag över rygg och länd. Extra mycket täcken. Longering, lösbus, bara gå i hage, mer täcken ändå, tömkörning, skritt i skogen, uppsuttet och för hand och massage, stretching osv....
 
Sv: Remautism

Otroligt intressant att jag inte är ensam. Var som sagt inne på klinik i fredags och de var ungefär lika fundersamma som jag över att han åker på vad-det-nu-är.... Han är såpass liksidig att det inte beror på snedmuskling, han gås igenom av kiropraktor och massör osv osv... Han är inte skev någonstans, så nu är en veterinär till förbryllad. Jo, vi hittade knäledsinflammationen, men varifrån kommer den? Och varför just knäled bak och inte has eller kota?
 
Sv: Remautism

Hej
Har just varit med om en häst som fått diagnosen reumatism, hon behandlades med cortison. Och Vila, har blivit mycket bättre men skall ha fortsatt vila. Vilken klinik har du varit på?
 
Sv: Remautism

Åbykliniken i Göteborg.

Ännu så har vi inte kommit så långt i letandet, det är mest mina egna funderingar. Han fungerar ju jättebra vår-sommar-förhöst, men sen under september-januari ungefär är han en smärre katastrof. Han får gärna ha viloperiod då men jag vill veta vad det är och VARFÖR....
 
Sv: Remautism

Nä, men back-on-track ryggvärmaren kostar inte dubbelt så mycket som min häst gör... Jag skulle få sälja min sadel för att ha råd med ett magenttäcke. Jag tycker om magneter, lindar med magneter i bandagen om jag har en lättare stukning efter för mkt bus i hagen eller en strykning och det läker enormt fort! Men att lägga 5.000 på ett täcke är jag inte så förtjust i...

Kan ju tillägga att hästen är bra igen, veterinärerna hittade inget som kan härleda till hans stelhet. Han har låga halter erlichias men inga problem vare sig på röntgen (knä + has) eller på ultraljus (bägge bakknän) och han är ohalt på böjprov, dock något ojämn i traven på böjt spår, men visar ingen smärta, lägger dock länden något snett, när jag får korrigerat detta blir han jämn... Hästen är mkt välmusklad och extremt jämn/liksidig i musklerna. Funderar på att köpa magneter och sy ett ryggstycke med magneter själv...
 
Sv: Remautism

Puttar upp denna tråd lite. Jag har precis som PollyMulle en häst som blir dålig varje höst. Trodde verkligen hon skulle hålla i år eftersom vi lyckades passera det den förb---ade första vecka i oktober men tyvärr var det nog bara det varma vädret som försenade allt. Mitt sto har problem med SI leden och fick rejäl muskelinflamation i rygg och rumpa förra hösten . Hon är behandlad av veterinär, massör och kiropraktor. Hon har fungerat bra (rehabiliteringsriden) fram tills för ca 2 veckor sedan då hon började få jobbigt med traven igen och nu vill hon inte trava alls under ryttare. Kiropraktorn kommer nästa tisdag, han är speciallist på SI-leds probelm men precis som PollyMulle kan jag inte låta bli att fundera på reumatism eftersom problemen kommer på vid väderomslag på hösten. Hästen har gått väl täckad sedan september, har BoT och äter Butex (sedan september)som är ett ledtillskott med kondotrin (stavs?), glucosamin, och djävulsklo. Hon har tidigare ätit Cortaflex. Någon som har kunskat om ev reumatism hos häst?
 
Sv: Remautism

Min gamla häst fick någon typ av reumatisk sjukdom. Det började med att hon blev lite "knackig" på hösten och även halt i omgångar.
Vi misstänkte erlishias (stavas??) men hon hade låga värden och tillsist, efter många turer fick vi diagnosen, minns inte riktigt namnet på sjukdomen, men det var något med polyartrit.
Hon behandlades med butta (dos efter hur hon mådde) och fick bli pensionär. Ibland mådde hon jättebra och kunde ridas som vanligt och ibland var hon så stel att hon stapplade ur stallet. Bäst mådde hon på sommaren då hon fick gå ute dygnet runt.
Tyvär blev hon stadigt sämre och sämre och för ganska precis tre år sedan bestämde vi oss för att hon skulle slippa en vinter till och hon fick galoppera vidare till de evigt gröna ängarna :cry:
 
Sv: Remautism

Min valack har precis fått diagnosen reumatism. Han är bara 8 år, men han är stor och tung och har tyvärr skotts fel under en längre period vilket har påskyndat problemen. Det tog ett tag innan vi upptäckte det eftersom han var halt i bägge fram och därmed ohalt på rakt spår så när han reds i skogen var det aldrig några problem. På ridbanan kändes han liksom inte riktigt ok, men det var svårt att sätta fingret på vad det var, och mot slutet av passet var han alltid bättre. Men han blev mer och mer motvillig att hoppa, och fick problem att fatta galopp på böjt spår (inga problem på rakt) och det var främst det som fick mig att ta ut vet. Vet gjorde grundlig undersökning och kunde till sist se på röntgenplåtarna att det fanns förändringar som tydde på reumatism (efter att allt annat uteslutits).
Nu får han cortisonsprutor varannan vecka, butta varje dag och har hittills skrittat en månad. Tar nog minst en månad till innan vi får börja trava, kanske mer. Äter tillskott som glucosamin, äppelcidervinäger och omega-3-olja. Vet tror att han kommer att bli helt återställd, men det är tid och tålamod som gäller...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 484
J
Träning Hej. Ska försöka fatta mig kort så att alla orkar läsa ;). Har ett eng.fullblod på 5 år, har varit hur snäll som helst i de snart tre...
2
Svar
23
· Visningar
2 541
Senast: _Jezzie_
·
L
Hästvård kort sammanfattning: 6 årigt kallblodssto köpte hästen i april, då riden cirka ett år sparsamt. arbetade henne lugnt och strävade efter...
Svar
7
· Visningar
1 442
Senast: Lejonelle
·
Hästvård Då ska ni läsa detta. :) Har tidigare skrivit och berättat om min åring som har osteochondros i båda bakknäna. Upptäcktes dec-04 och...
Svar
3
· Visningar
3 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp