Rengöra kattens öron

Winni

Trådstartare
Förr när jag gjorde ren ytterörat och en liten bit ned, använde jag något slags crememedel som man kunde köpa överallt på djuraffärer och till och med konsum tror jag.

När jag för ett tag sedan var till veterinären med en hittekatt så gjorde hon ren dem med liknande rengöringsmedel. Hon trodde att det skulle finnas på djuraffärer. Men nu har jag letat på varenda djuraffär tror jag men ingen vet något om ett sånt rengöringsmedel :mad:

Annars har jag bara fuktat en bomullstuss med en vattenblandning av lactacyd till hundar och katter och det har funkat bra. Fast nu skulle jag vilja göra ren min innekatts öron med ett "riktigt" rengöringsmedel, för hon börjar se lite solkig ut på insidan av ytteröronen och en liten bit ned. Hon kliar inte och det finns inget som ser ut som vax heller.

Var till stan igår och in på en djurbutik igen, en som jobbade där och hade egna katter rekomenderade ett rengöringsmedel som kunde användas som jag sa att jag skulle göra. Men när jag kommer hem och läser mer på den så verkar det vara ett mer djupgående medel om de hade vax och grejer.

Vet inte om jag törs använda det på henne. Tyckte att det verkade lite väl starkt också. Droppar som skulle ned på djupet i örat. Kan jag ha det på en tuss bomull och bara göra rent det som är smutsigt eller vad tror ni? Märket var beaphar, ear cleaner för hund och katt. Har någon använt det och kan berätta hur det är?
 
Sv: Rengöra kattens öron

Av vilken anledning vill du använda ett rengöringsmedel? Som jag förstod det har katten inga besvär alls, stämmer det?
Går det 'solkiga' inte bort med en lätt fuktad bomullstuss?

Rengöringsmedel är till för att användas vid problem som bakterieinfektioner, större mängder vax som inte kommer upp av sig självt eller efter skabbinfektioner som exempel.
Medlen är uttorkande och stör den normala floran i örat och användande i friska öron kan snarare orsaka problem.

Nu tror jag inte att katten kommer att må dåligt av någon enstaka rengöring, men fundera på om det verkligen behövs.
 
Sv: Rengöra kattens öron

Epi-Otic finns på apoteket: Länk

Det ska egentligen sprutas ner i hörselgången men jag har använt det enbart i ytterörat, tvättat med en tuss.

Jag vet inte riktig vad du menar med solkig i öronen... Men jag lutar nog åt megins linje, att inte tvätta om katten inte har besvär.
 
Sv: Rengöra kattens öron

Jo jag menar att efter ett tag är ytteröronen inte så där rosavita och "rena". Jag menar inte att rengöra ned i örat om de inte har problem, utan tvätta själva ytterörat och ibland även ned en liten bit med ett pekfinger.

Men det som finns på apoteket var nog det som veterinären använde och där hade jag förstås inte letat.

Är det bara jag som tycker att öronlappen, eller vad man ska kalla det, ska torkas av ibland? De som ställer ut sina, hur gör de? Badar förstår jag, men ser de inte över ytteröronen också så att de är snyggt där med?
 
Sv: Rengöra kattens öron

Det funkar bra med babyolja eller någon vegetabiliskt olja (tex. olivolja) också. Om det bara handlar om "vardagsrengöring". Lite olja på en bomullstuss, voilá!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 189
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp