Rengöra kakelfogar i badrummet?

Lupin

Trådstartare
Vilket medel rekommenderar ni för att rengöra äckliga, muggiga kakelfogar i ett gammalt badrum? Jag har inte råd att renovera badrummet i dagsläget, men vill åtminstone fräscha upp det. Kakelfogarna närmast badkaret är allt annat än mysiga och jag såg att det finns en fogpenna man kan använda för att måla i fogarna så att det ser lite "nyare" ut. Men man måste såklart rengöra först!

En fråga till om badrum förresten! Vad ska man använda för att täta/foga igen gamla borrhål/spikhål i våtrumsmatta på väggarna i badrummet? Dels finns det befintliga öppna borrhål och dels tänker jag ta ner gammal inredning (superfula trähyllor mm) från väggarna och sätta upp annat. Men hur gör jag med spik och borrhål mm? Vill ju inte att det ska kunna komma in fukt i väggarna.
 
Sv: Rengöra kakelfogar i badrummet?

Never mind, har googlat och hittat det jag behöver. :)
 
Sv: Rengöra kakelfogar i badrummet?

Blanda såpa och jif på en svamp med grön eller vit grov sida och gnugga. Funkar kanon!
 
Sv: Rengöra kakelfogar i badrummet?

Fast då kanske man fördärvar fogarna? Råden jag har hittat är att använda 24% ättika och gnugga försiktigt med nagelborste eller tandborste. :)
 
Sv: Rengöra kakelfogar i badrummet?

Det finns speciella medel som murare/plattsättare använder.
Annars är det bästa och snyggaste att skrapa bort allt fult ur fogarna med en Morakniv och sedan fylla på med ny fog, det är ganska enkelt att fixa själv.
I hörn och mellan golv/vägg, mot handfat och andra ställen där det kan vara rörelse använder man silikon (mögelbeständig).
Hojta till om du vill veta mer.
 
Sv: Rengöra kakelfogar i badrummet?

Precis, det bästa är att knacka bort och foga om. Finns egentligen inga medel som verkligen hjälper, även om det kanske blir bättre iaf..
 
Sv: Rengöra kakelfogar i badrummet?

Tack! Men jag hade inte tänkt mig något så pass avancerat. Vill bara fräscha upp till jag har råd att göra om helt, dvs riva bort allt gammalt på väggar och golv och sätta upp nytt (kanske de här fina skivorna från Tresbo?) och installera ny vask och toa mm. :)

Tills det inträffar (att jag kan renovera badrummet helt och hållet) så vill jag bara att det ska se fräscht ut i alla fall.

Men om jag misstar mig och det är superplättlätt och enkelt att fixa nya fogar så säg till mig!
 
Sv: Rengöra kakelfogar i badrummet?

En sån fogpenna finns bl.a. på Bauhaus. :idea:

Ska se vad jag kan göra åt smutsen idag. Börjar med det snällaste och mildaste och arbetar mig uppåt... Om inget annat fungerar, vad tror ni om Cillit Bang? :angel:
 
Sv: Rengöra kakelfogar i badrummet?

Om inget annat fungerar, vad tror ni om Cillit Bang? :angel:
Cillit Bang är min bäste vän! Köp den nya "smuts & mögel", spraya på fogarna och låt verka 5 min innan du sköljer av. Fogarna blir som nya! Jag gjorde det i helgen!! :idea:
 
Sv: Rengöra kakelfogar i badrummet?

Nejdå, så gör jag alltid på jobbet (flytt- och renoveringsstäd) och det enda som händer är att det blir rent :idea:
 
Sv: Rengöra kakelfogar i badrummet?

Cillit Bang är min bäste vän! Köp den nya "smuts & mögel", spraya på fogarna och låt verka 5 min innan du sköljer av. Fogarna blir som nya! Jag gjorde det i helgen!! :idea:

:eek: Har ALDRIG fått NÅGOT rent med Cillit Bang... Luktar bäver gör det med :crazy:
 
Sv: Rengöra kakelfogar i badrummet?

Det enda jag vet om Cillit Bang är att det effektivt tar död på växtlighet. :p
 
Sv: Rengöra kakelfogar i badrummet?

Ok, ni har övertalat mig. :D Är det någon speciell sorts CB jag ska köpa? Finns det olika varianter eller bara en menar jag? Har aldrig ens kollat efter dem i affären nämligen.
 
Sv: Rengöra kakelfogar i badrummet?

Just till kakelfogar ska du nog ha "smuts & mögel". Det var den jag använde iaf.
 
Sv: Rengöra kakelfogar i badrummet?

Ok, då ska leta efter den nästa gång jag handlar. Man måste ju prova allt åtminstone en gång i livet! (eller ja, nästan i alla fall)
 
Sv: Rengöra kakelfogar i badrummet?

Cillit Bang har en hemsida med problemlösare, där du får exakt den produkt du ska ha. Kolla där.
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 429
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet *Jag vet att jag kan ringa hyresvärden och fråga. Men vill ha respons ifrån bästa buke! Det är såhär! Sambon och jag ska flytta till...
2 3
Svar
47
· Visningar
14 169
Senast: MadicDomino
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 412
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp