Rengöra silverhalsband - hur?

Marvin

Trådstartare
Funderar på att ha min fiskbensmönstrade platta silverkedja i morgon på middagen, men den är minst sagt rälig! Antar att det är hudavlagringar och gammal make up som dämpar lystern, hur får jag det rent igen?
 
Sv: Rengöra silverhalsband - hur?

I Sverige finns ju någonting man kan doppa silver i som regör snabbt och enkelt. Hur du har det hemma hos dig vet jag ju inte, men det är ju värt att fråga efter i alla fall.
Annars kanske någon annan har något fiffigt hemmatips....?
 
Sv: Rengöra silverhalsband - hur?

Jag hoppades på nåt enkelt hemmatips! Har inte tid/råd att ut och leta specialprylar. (och jag hinner def. inte försöka slå upp vad silver heter på ungerska!) :D
 
Sv: Rengöra silverhalsband - hur?

Om du inte har silver puts hemma så testa.

Täck bottnen på en (stor) kastrull med aluminium.
Fyll katrullen med vatten och koka upp det, ta av kastrullen från plattan.
Häll i några teskedar bikarbonat (en tesked per 2 liter vatten).
Lägg ned dina silversmycken och andra silverföremål i katrullen.
Vänta tills den svarta beläggningen på dina silversmycken försvunnit (oftast 1-5 minuter).
Skölj av dina smycken med vatten och polera sedan silvret med en putsduk


eller denna.

Häll ur en klick ketchup på en putsduk och knid ketchupen på beläggningen på ditt smycke.
Skölj av smycket med vatten och polera sedan silvret med en annan, torr putsduk.

Om dina silversmycken har väldigt djup beläggning kan du behöva kompletera ketchupen med tandkräm, som innehåller små slipande partiklar. Inled då först med att utföra metod 2 fast med tandkräm istället för ketchup.
 
Sv: Rengöra silverhalsband - hur?

Täck botten av en skål med aluminium. Koka upp vatten och rikligt med salt. Lägg i smyckena så att de har kontakt med aluminiumet och häll därefter på vattnet när saltet lösts upp. Låt ligga någon minut. Skölj noga av, torka och finputsa med putsduk för silver.
 
Sv: Rengöra silverhalsband - hur?

jag brukar lägga mer min silversmycken i en kastrul med aluminiumfolie bitar och koka en stund tills aluminiumet har blivit brun aktigt.
Sen tar jag upp smyckena och lägger dom på en bit hushålls papper och låter det svalna.
Sen tar jag lite papper eller en tyg bit och puttsar upp dom.
Och vips så se dom nya ut:)

Inte svårt alls och nästan gratis:bump:
 
Sv: Rengöra silverhalsband - hur?

Jag brukar använda tandkräm och tandborste: Ta lite tandkräm på tandborsten+vatten och skura smycket, skölj av och torka med en tygtrasa. Funkar på både silver och guld. Dessutom har har man ju alltid dessa grejor hemma.
MVH TT
 
Sv: Rengöra silverhalsband - hur?

har hört två tips, antingen ketchup som någon redan har nämnt, eller cocacola som smycket skall ligga i. Om det funkar vet jag dock ej:p
 
Sv: Rengöra silverhalsband - hur?

*kl*

Det blev tandkräm till slut, hade nämligen ingen aluminiumfolie hemma, och ingen extra tandborste heller. Resultatet blev helt ok! :laugh:
 
Sv: Rengöra silverhalsband - hur?

själv kör jag på diskhon i rostfritt, aluminiumfolie i botten, varmt kranvatten och en massa salt. rör om lite och i med allt silver du kan hitta. silveroxiden "flyttas" från silvret till aluminiumfolien, samma princip som i ett batteri. det varma vattnet påskyndar bara processen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 617
Senast: Saigon
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·
Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 926
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp