Renovera gård - Tips och inspirationF

Askur

Trådstartare
*Flyttar tråden*

Ni som köpt/byggt gårdar - Jag vill att ni berättar allt! Sambon och jag har pratat om ett renoveringsobjekt och har börjat analysera lite kring vissa saker som kommer att tillkomma. Vi är medvetna om det mesta men vill gärna ha lite tips och inspiration. Har skrivit ner lite saker här nedan som någon kanske kan dela med sig information, tips eller inspiration utav. Jag har inte fått med allting så är det något annat får ni gärna dela med er! Nämn allt! Priser, material m.m! :)

Huset
- Golv - Vad köpte ni för golv? La ni det själva? Vad kostade det? Ytterligare kostnader?
- Tapeter/färg - Vart köpte ni färg? Målade/tapetserade ni själva?
- Kök - Total renovering eller bara "uppfräschning"? Vad isåfall?
- Badrum - Vad kostade det? Hur hittade ni en bra firma?
- Dörrar - Använde ni samma dörrar eller köpt nya? Var isåfall?
- Fönster - Uppfräschning eller bytt ut?
Och så vidare.

Stallet
- Boxar - Köpte ni färdiga boxar eller har ni byggt egna?
- Sadelkammare - Berätta allt!
- Fönster - Ja, någon som behövt byta eller göra något med dom?
- Utsida - Har ni renoverat "fasaden" något? (Vad säger man?)
- Målning - Vad använde ni för färg? Vart köpte ni den?

Tomt
- Hagar - Vart köpte ni materialet? Vad för typ utav hagar blev det?
- Paddock/ridhus - Ja, hur gjorde ni här? (Många frågor, så berätta allt).
- Parkeringsplats - Asfalt, grus..? Gjorde ni det själva eller hyrde ni någon firma?
- Trädgård - Hur har ni gjort där?
 
Glöm inte bort de större, dyrare delarna också. Det du skrivit ovan är nästan allting kosmetiskt. Fundera på eventuella vattenskadade badrum, husbock, total omdränering, läckande tak och obefintlig ventilation efter tidigare tilläggsisolering med påväxt på vinden som resultat.
 
*Flyttar tråden*

Ni som köpt/byggt gårdar - Jag vill att ni berättar allt! Sambon och jag har pratat om ett renoveringsobjekt och har börjat analysera lite kring vissa saker som kommer att tillkomma. Vi är medvetna om det mesta men vill gärna ha lite tips och inspiration. Har skrivit ner lite saker här nedan som någon kanske kan dela med sig information, tips eller inspiration utav. Jag har inte fått med allting så är det något annat får ni gärna dela med er! Nämn allt! Priser, material m.m! :)

Huset
- Golv - Vad köpte ni för golv? La ni det själva? Vad kostade det? Ytterligare kostnader?
- Tapeter/färg - Vart köpte ni färg? Målade/tapetserade ni själva?
- Kök - Total renovering eller bara "uppfräschning"? Vad isåfall?
- Badrum - Vad kostade det? Hur hittade ni en bra firma?
- Dörrar - Använde ni samma dörrar eller köpt nya? Var isåfall?
- Fönster - Uppfräschning eller bytt ut?
Och så vidare.

Stallet
- Boxar - Köpte ni färdiga boxar eller har ni byggt egna?
- Sadelkammare - Berätta allt!
- Fönster - Ja, någon som behövt byta eller göra något med dom?
- Utsida - Har ni renoverat "fasaden" något? (Vad säger man?)
- Målning - Vad använde ni för färg? Vart köpte ni den?

Tomt
- Hagar - Vart köpte ni materialet? Vad för typ utav hagar blev det?
- Paddock/ridhus - Ja, hur gjorde ni här? (Många frågor, så berätta allt).
- Parkeringsplats - Asfalt, grus..? Gjorde ni det själva eller hyrde ni någon firma?
- Trädgård - Hur har ni gjort där?

Jag kan svara på några av dina frågor.
Golv- tog upp de befintliga, skottade allt sågspån, la i vattenburen golvvärme, satte tillbaka golven, slipade och gjorde skurgolv. I köket målade vi golvet med äggoljetempera.

Tapeter/färg- äggoljetemperamålade gör vi själva. Linoljefärg köpt på Gysinge och Ottosson?! Tapeter köpta på vanlig tapetafför samt eBay. All målning och tapeter gjort själva.

Kök- totalt omgjort. Byggde om befintliga massiva stommar och beställde luckor på finsnickeri.

Badrum- klinker och kakel, gjort själva förutom rena rörmokeribiten.

Dörrar- har fantastiska gamla dörrar som blir kvar.

Fönster- samma där, kommer att köra ett projekt då vi renoverar några fönster varje sommar.

Då vi gör nästan allt själva blir kostnaden vad materialet kostar. Rörmokare och elektriker är dyrt, det gäller också att planera i förväg. Ska ett rum göras om passar man på att byta elen samtidigt ( om det behövs), ska badrum göras om byter man stammar etc.
 
Glöm inte bort de större, dyrare delarna också. Det du skrivit ovan är nästan allting kosmetiskt. Fundera på eventuella vattenskadade badrum, husbock, total omdränering, läckande tak och obefintlig ventilation efter tidigare tilläggsisolering med påväxt på vinden som resultat.

Absolut inte. Vi har räknat med sådant men listan kan göras lång och valde helt enkelt inte att ta med det just i tråden :)
 
Svarar på det jag kan. Köpte ett hus för 7 år sen. Huset byggdes 1890 och renoverades senast på 50-talet. Obebott ett år innan jag köpte. Befintlig uthusbyggnad som byggdes om till stall. Mina tillgångar är kraftigt begränsade så allt göra på så tajt budget som möjligt. Helst gratis
Huset
- Golv - Vad köpte ni för golv? La ni det själva? Vad kostade det? Ytterligare kostnader? Där det gick tog vi fram de gamla trägolven och bara såpskurade dom, de andra golven har fått vara ifred än så länge.
- Tapeter/färg - Vart köpte ni färg? Målade/tapetserade ni själva? Köpte tapeter och färg på Rusta. Ska dock måla om snickerierna då jag inte blev nöjd med finishen på den billiga färgen
- Kök - Total renovering eller bara "uppfräschning"? Vad isåfall? Mitt renoveringsobjekt var fullt beboeligt rfedan från dag ett, så vi valde att bara fräscha upp och göra det mer vårt. Renovering kommer stegvis vi känner av vad som känns viktigast allt efter som tiden går.
- Dörrar - Använde ni samma dörrar eller köpt nya? Var isåfall? Älskar mina gamla udda spegeldörrar! De ger själ åt huset.
- Fönster - Uppfräschning eller bytt ut? Renoverade de gamla, dels var de i bra skick och nya fönster är ruskigt dyrt

Stallet
- Boxar - Köpte ni färdiga boxar eller har ni byggt egna? Vi byggde egna. Mina föräldrar bor grannar med ett sågverk så jag fick allt material därifrån (var sådant som grånat och inte gick att sälja)
- Sadelkammare - Berätta allt! Sadelkammaren vart det dyraste. Reglar, isolering och skivor köptes på byggmax. Färgen till sadelkammaren köpte jag andrastorering, golvet fick jag av grannen och dörren hittade vi i förrådet
- Utsida - Har ni renoverat "fasaden" något? (Vad säger man?) Stallet har slammad fasad så jag har lagat i det som behövts och kalkat den vit.
- Målning - Vad använde ni för färg? Vart köpte ni den? Boxväggarna i trä målade jag med roslagsmahogny (färg man blandar själv av 1 del trätjära, 1 del kokt linolja och 1 del balsamterpentin. Stenväggarna målades med biltemas färg för just stenväggar

Tomt
- Hagar - Vart köpte ni materialet? Vad för typ utav hagar blev det? Köpte impregnerade stolpar på stängselföretaget här i kommunen
- Paddock/ridhus - Ja, hur gjorde ni här? (Många frågor, så berätta allt). Till paddocken tog vi ut en grävare och en lastbilschafför, de anöade en enkel ridbana med stenmjöl efter att bara ha grävtbort grässvålen. Gick på totalt 9000kr
- Trädgård - Hur har ni gjort där? Har flyttat runt lite på befintliga växter, annars köpt mycket lökar och liknande som är återkommande. Kan säga att min trädgård är kraftig eftersatt:o
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
860
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 520
Senast: Ajda
·
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp