Renovera hus , budget tips tack

På fredag invaderas mitt hus av folk. Värmepannan luft-vatten, provtryckningar ska göras och på onsdag har vi möte på banken.

Enligt bankmannen kommer allt ny hamna i hypotekslån/bostadlån eller vad det kallas så vi kommer få ner lånen rejält trots att vi höjer upp.

Känns bra.

Ska bara hitta någonstans där vi kan stå och måla så jag får upp fronten på huset nån gång.
 
Ruggigt irriterad.

Hela källartrappen förstörd. De kära rörmokarna valde att gå i den obehandlade trappan med skor fulla av olja och skit från gamla pannan som självklart satt sig i hela trappan som nu är helt svart med fotsteg istället för att gå yttervägen rakt fram eller ta av sig skorna nedanför trappan istället för ovanför. :rage::rage:

Har tagit kort på hur den såg ut före och efter vi städat Dern 8knappt någon skillnad bara lite grus som försvunnit) och ska skicka till dem. Detta får de banne mig fixa.

Blir så j*vla less. :mad:
 
Ruggigt irriterad.

Hela källartrappen förstörd. De kära rörmokarna valde att gå i den obehandlade trappan med skor fulla av olja och skit från gamla pannan som självklart satt sig i hela trappan som nu är helt svart med fotsteg istället för att gå yttervägen rakt fram eller ta av sig skorna nedanför trappan istället för ovanför. :rage::rage:

Har tagit kort på hur den såg ut före och efter vi städat Dern 8knappt någon skillnad bara lite grus som försvunnit) och ska skicka till dem. Detta får de banne mig fixa.

Blir så j*vla less. :mad:

Det är f-n inte acceptabelt någonstans! Finns det risk för att det blir så SKA de lägga ut skydd. Give 'em hell :devil:
 
Värmen är igång. trappan ser fortfarande ut som hej-kom-och hjälp mig. Ska bli kul att se hur fakturan ser ut för jag kommer ifrågasätta den.

Jobbade på Villamässan i Skövde hela förra helgen och då rkade vi visst köpa oss ny altandörr och ytterdörr. Kommer flytta ner vår ytterdörr som vi har nu till källardörr istället då källardörren vi har är i verkligt dåligt skick. Kändes dock inte kul att investera 14 000,- på nya dörrar och den ena sitter i källaren :rofl:

Helglas altandörr med aluminumkarm/träinsida 3gls samt ytterdörr vega https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ytterdorr-nordan-bor-vega-835g-lager/p-720127

Allt som allt för 2 dörrar, frakt, handtag, lås tja komplett helt enkelt 14 000,- Helt ok.

Hela denna veckan har jag legat krasslig sambon fick feber igår. Helgen kommer vi ägna åt att röja och städa så vi kommer åt i källaren och kan börja måla i november
 
Värmen är igång. trappan ser fortfarande ut som hej-kom-och hjälp mig. Ska bli kul att se hur fakturan ser ut för jag kommer ifrågasätta den.

Jobbade på Villamässan i Skövde hela förra helgen och då rkade vi visst köpa oss ny altandörr och ytterdörr. Kommer flytta ner vår ytterdörr som vi har nu till källardörr istället då källardörren vi har är i verkligt dåligt skick. Kändes dock inte kul att investera 14 000,- på nya dörrar och den ena sitter i källaren :rofl:

Helglas altandörr med aluminumkarm/träinsida 3gls samt ytterdörr vega https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ytterdorr-nordan-bor-vega-835g-lager/p-720127

Allt som allt för 2 dörrar, frakt, handtag, lås tja komplett helt enkelt 14 000,- Helt ok.

Hela denna veckan har jag legat krasslig sambon fick feber igår. Helgen kommer vi ägna åt att röja och städa så vi kommer åt i källaren och kan börja måla i november

Vilka amatörer som sabbat trappan. Van vid saneringar (och nedtagning och bortforsling av pannor och oljetankar i källare) kan jag säga att ha har oljan gått ner i betongen är det tvärkört. Det är t o m svårt att åtgärda kosmetiskt eftersom spåren efter oljan gör att vidhäftningen påverkas. Det finns lite specialknep, men inga undermedel.
 
Vilka amatörer som sabbat trappan. Van vid saneringar (och nedtagning och bortforsling av pannor och oljetankar i källare) kan jag säga att ha har oljan gått ner i betongen är det tvärkört. Det är t o m svårt att åtgärda kosmetiskt eftersom spåren efter oljan gör att vidhäftningen påverkas. Det finns lite specialknep, men inga undermedel.

Vi har fått bort nästan allt från betong golvet. Trappan är desto svårare. Tror att vi hade tur och såg det tidigt på betongen så vi snabbt kunde åtgärda/få bort det mesta. Trappan vet jag inte hur vi ska lösa. Funderar på om man ska klä in trappan. Be ett företag komma ut och göra en offert. Har inte kommit på en bra lösning. Betonggolvet verkar i alla fall ha klarat sig. Alltid något.

Någon som vet vilken färg man ska använda på cementväggar? Ska börja kolla runt nu.

i helgen blev inte mycket gjort alls. Har haft sjukstuga istället. Röjt litegranna och tog en tripp till Ikea. Köpte en skänk/byrå till köket samt ny bäddmadrass och kuddar. Underbart sovit gtt hela helgen i alla fall :D
 
Trappan är i trä. Obehandlat så den har verkligen sugit åt sig av materialet och blivit missfärgat. :(

Fattade också som att trappan var gjuten. Jag hade provat att slipa den, men som du säger - den kan ha sugit åt sig på djupet.

Då måste nästan betongen varit målad om ni fått bort så mycket, vi har jobbat lite med ett stort betonggjutet område som fått oljespill och det var tydliga och stora nyansskillnader, något som inte var till glädje för beställaren som verkligen var noga med omgivningarna. Skönt att det löste sig i alla fall, men synd på trappan.
 
Fattade också som att trappan var gjuten. Jag hade provat att slipa den, men som du säger - den kan ha sugit åt sig på djupet.

Då måste nästan betongen varit målad om ni fått bort så mycket, vi har jobbat lite med ett stort betonggjutet område som fått oljespill och det var tydliga och stora nyansskillnader, något som inte var till glädje för beställaren som verkligen var noga med omgivningarna. Skönt att det löste sig i alla fall, men synd på trappan.


Vi fick bort nästan allt men lite svårt att se om det blev några skiftningar i golvet ska sätta in bättre belysningen då sambon slog sönder varenda lampa med sin längd när han jobbade i källaren :rofl: Eller så sätter vi inte in någon belysning så ser vi inte golvet. :D

Sambon fick bort mycket med kallavfettning och skrapa golvet är inte målat eller liknande sen det gjöts för x antal år sedan. Halva källaren har de målat i rätt färg på väggar och halva måste jag skrapa då färgen släppt pga av fel färg. Tanken är att vi tänkte måla golvet så småningom men jag gillar betonggolvet som det är. Synd om det gick åt skogen nu. Jag är mer orolig för trappan.

Kan ju även ha varit mycket annan skit de fick med sig in som gjorde att oljan inte satte sig så i betongen då de fick m,ed sig mycket annat skräp in. Det är trätrappan som tog mest stryk.

Jag håller på nu och bättrat på färg och torkar av alla element där de varit på. På flera ställen har jag stora svarta fläckar på tapeten då de bytt alla termostater. Inget emot att torka av elementen efteråt men tapeten?

Ska bli intressant att se denna faktura. Jag har tagit kort och dokumenterat allt.
 
Liten uppdatering. Varit bortrest en vecka i härlig solsemester (behövd vila) och kan nu ta tag i det igen.

Öppnat upp den igengipsade dörren/dörrarna i källaren, Målat taket vitt. Ska gå på taket ikväll igen. Sambon har bilat bort en del av den gamla trappan ute och gjort ett stort hål i väggen ut där den gamla igenbommade dörren satt. (gamla entredörren som syntes från utsidan men inte från insidan) Förberett för fönstersättning och kommer sättas in idag.
22448305_10155115811106819_9004062999967490832_n.jpg


När fönstret väl är inne kan vi tapetsera och lägga det sista golvet :)

22549549_10155115811196819_5092007738338975395_n.jpg

Här ska sambon öppna dörren så vi kommer direkt in i den blivande tvättstugan från mitten av huset där trappan är som bredast. Väggen bakom sambon är den som ska skrapas, slipas och målas om.

22450003_10155115810991819_8243298834329612948_n.jpg


Påbörjat målning. Inte det lättaste att göra när alla rör sitter i taket. Det är ju gamla pannrummet som ska göras om till tvättstuga. Dörren är öppnad och ni ser skillnad på vägg. Den ena är omålad och den andra målad med fel färg. Kommer ta bort dörren helt tror jag . Smidigt att bara öppna en dörr istället för 2 när man går ner.

Nej nu ska jag ta tag i jobbet på arbetet och köra på. Fakturan för värmen har inte kommit än. Sambon skulle prata med dem idag.
 
Fönstret är nu installerat nu ska vi sätta fart med att göra hallen där klar.

22554872_10155121602216819_5624536245415975742_n.jpg


Det var den enda platsen i huset som var mörk men inte längre. Jätteskönt
Målade taket i källaren igår också ska göra en sista gång idag innan jag kan ta itu med väggarna.
 
Igår la vi sista lagret på väggarna i källaren. Idag ska vi städa ur och flytta tvättmaskin. torktumlare mm ska införskaffa de sista grejerna hos rörmokaren.

Var även en liten sväng på ikea och fyndade utomhusbelysning. 4 lampor för 35,-/st utgående ur sortimentet. 2 Ska sitta på ena sidan av huset mot vägen på varsin sida av det nya fönstret.

Satte upp lite tavlor och annat och nu börjar det kännas som hemma.
Min fina tavla jag fick i födelsedags present har äntligen hittat sin plats

22406288_10155113190676819_4986358162585013526_n.jpg


Vi kommer beställa detta till trappen då väggen där kräver alldeles för mycket jobb innan tapetsering så kikade vi på bahaus och denna väggpanel kommer vi sätta upp istället
https://www.bauhaus.se/vaggpanel-smartwall-oslo-4x127x1200mm.html

Igårkväll på kvällen så satt jag i soffan hemma och njöt av att det börjar komma iordning. Insåg att jag faktiskt såg fram emot december och få julpynta. Vi har fortfarande hur mycket som helst kvar men nu börjar det i alla fall kännas överskådligt.
 
Fått upp gardinstång + gardiner vid frukosthörnan. Idag kom nya dörren till källaren

Tvättmaskin är flyttad men det ser ut som hejsan med grejer överallt. Lagt ut en stor säljtråd på nätet och i stort sett skänker bort grejjer (sambon är ovetande om en del som åker :angel: )

Jag själv har fått ta en stor paus då mina värden är helt åt skogen. Lite fler läkarbesök inbokade inom sikt och annat så vi får se i vilken fart det kommer gå i.

Känns i alla fall som hemma på vissa ställen i huset.

23154796_10155161349096819_7554950916905428899_o.jpg
 
Sambon har fått upp renoveringstapet nedanför trappen så imorgon blir det nog tapetsering. Vi går från vitt till lite mönstrat istället då vi har så pass mycket tapet av den kvar och utrymmet är så litet.

Jag ska ta tag i brädorna igen. Får verkligen tvinga mig själv ner i källaren. Tack gode gud för ljudböcker

Idag kommer nya ytterdörren samt altandörren. Nu har vi alla 3 dörrar. Altandörren kommer vi inte sätta in förens nästa sommar när vi gör altan. Vet inte riktigt när vi byter de andra dörrarna.
 
Långsamt men säkert.

Igår startade vi klockan 21:00 med att sätta upp lite tapet nedanför trappen. De flesta brädorna nere i källaren är klara nu väntar vi på att det ska bli bättre väder så vi kan ta upp dem och sätta fast.

Känns som om allt går jättelångsamt men det får ta sin tid. Den här vintern är jag ruggigt trött.

23755575_10155211194821819_7752342490247566720_n.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 129
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Mitt huvud snurrar sedan några veckor... Sambon och jag hyr ett hus som vi blivit erbjudna att köpa "as is" utan mäklare inblandad som...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Seabaz
·
Hemmet Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken. Mitt bekymmer: badrum...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 466
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp