Renovera hus , budget tips tack

Jahopp

På lördag spenderar vi vår första natt i huset. Det är låååååååångtifrån klart men nu hoppas vi att det kan bli mer gjort när man bor och är på plats. Jag har varit häst-hund-husvakt i 2 veckor så det har stått lite still. Har flyttat in sängar, lampor och köksdelar. Hela köket är inte klart men det är tillräckligt så vi kan laga mat i alla fall.
 
Gått över en vecka och inte hänt ett skit i huset.

Jag är så fruktansvärt irriterad över allt nu. Grejer överallt och trots sambons ord om att det skulle stå klart så är ALLT bara halvfärdigt. Ok vårt sovrum saknar en liten bit list och denna ska vara lätt att fixa men allt står ju still.....

Hej heltidsjobb, 2 hästar, restid och renovering..... + ta hand om allt. Matlagning se till sambons barn så allt fungerar. Så fruktansvärt less. Fick fullständigt panik igår när jag insåg att det är första advent till helgen :(

Fönstret som skulle bytas i trappen skulle vara gjort för länge sedan via min sambos jobb. Vilket jag inte kan ringa och tjata på. Det är hans jobb.

Ett element håller dessutom på att trilskas och jag vet inte hur många gånger jag fått skrapa bort färg, slipa om det rengöra först med målartvätt, nu med rödsprit och det släpper ändå. *morr*
 
Gått över en vecka och inte hänt ett skit i huset.

Jag är så fruktansvärt irriterad över allt nu. Grejer överallt och trots sambons ord om att det skulle stå klart så är ALLT bara halvfärdigt. Ok vårt sovrum saknar en liten bit list och denna ska vara lätt att fixa men allt står ju still.....

Hej heltidsjobb, 2 hästar, restid och renovering..... + ta hand om allt. Matlagning se till sambons barn så allt fungerar. Så fruktansvärt less. Fick fullständigt panik igår när jag insåg att det är första advent till helgen :(

Fönstret som skulle bytas i trappen skulle vara gjort för länge sedan via min sambos jobb. Vilket jag inte kan ringa och tjata på. Det är hans jobb.

Ett element håller dessutom på att trilskas och jag vet inte hur många gånger jag fått skrapa bort färg, slipa om det rengöra först med målartvätt, nu med rödsprit och det släpper ändå. *morr*

Ta ett djupt andetag! Hinns inte allt med att göras färdigt nu, så sätt er ner och gör en lista över vad som behöver prioriteras och fundera över var ni ska ställa undan alla grejer som står i vägen. Kanske det kan vara värt att ta en lugn månad och sedan ta nya tag igen i januari?
 
Ta ett djupt andetag! Hinns inte allt med att göras färdigt nu, så sätt er ner och gör en lista över vad som behöver prioriteras och fundera över var ni ska ställa undan alla grejer som står i vägen. Kanske det kan vara värt att ta en lugn månad och sedan ta nya tag igen i januari?

Huset stod helt stil i 2 veckor pga av att jag var häst-hund-husvakt. Sedan flyttade vi in. Så snart 4veckor har huset stått still. Det fungerar inte. Måste ju få till en fungerande vardag vilket vi inte har.

30 000 djupa andetag eller vinna på lotto och leja bort ALLT! Redigt frustrerad över detta och det tar på mitthumör.
 
Listen kan du väl fixa själv.

Japp måste bara lämna in en liten del till min sambos jobb så får jag den färdigkapad och i rätt färg. Listen ska vara på murstocken och sen vi tog bort öppna spisen var vi tvungna att göra om. Mycket lättare dock om sambon kunde få med sig den till sin kollega.

Det är sånt här som gör att jag tappar tålamodet. En liten grej som tar sån j*kla tid.
 
Igår lastade vi in golvet så vi kan börja lägga det på bottenvåningen. Mitt golv togs ju bort ur sortimenet så jag vart tvungen att hitta nytt pronto. Ska lägga i veckan.

Satte upp en stjärna i fönstret som ska bytas. Fönstret är inköpt ny väntar jag bara på byggarna. Det är därför vi inte gjort färdigt väggen runtomkring

15134770_10154178931501819_3416735711308058246_n.jpg
 
Halva nedre våningen är golvet lagt och nästan alla väggar är tapetserade. Taklister ska börjas sätta upp. Tvättmaskin & Torktumlare kom i fredags så nu ska de kopplas in så vi kan tvätta hemma.

Sakta men säkert
 
Igår kom soffan och delar av vardagsrummet på plats. Så vi kunde efter nyår (vi var bortresta) komma hem och tillbringa en slapparkväll i soffan.

Sambon åker iväg på en liten skidresa med sin son så jag får hela huset för mig själv i veckan. Här ska spikas lister och andra dumheter :D

Kunde inte låta bli utan shoppade födelsedagspresent till mig själv nytt köksbord & stolar.
matgrupp-180_1.jpg


Ska åka iväg och se det IRL i veckan just ifall man ångrar sig. Vårt köksbord är bra men det är 15 år gammalt både stolar och bord dessutom är stolarna rätt söndertuggade av både hund & katt så tänkte ha dem som extra stolar att ta fram om vi blir många.
 
av vår budget på 250 000kr har vi gjort av med 190 000kr

Kök inkl alla vitvaror
Stambyte
Tapetsering, målning
Golv
Omdragning av all el
Tvättmaskin/torktumlare
1 badrum renoverat (målning med duschkabin byte av blandare på handfat)
Gips, skruv, färg, penslar, lister mm mm
1 större fönsterbyte (lejt bort ca 8 000,-)
Bytt alla innerdörrar med karm 8st
Tagit ner ett träd
Larminstallering
Provtryckning murstock
Rörmokare + delar

Så vi har kommit en bra bit :)
 
De flesta lister på bottenplan är på plats. Kvar är köket och att kakla. Ska försöka fixa kaklet i veckan så vi kan få upp det i köket.

Vår soffa fick precis plats. Kan nästan tro att rummet är byggt runt soffan Soffa 320 och rum 330 :rofl:

15843956_10154295116866819_8007618831360729724_o.jpg


Som ni ser på denna bild så är inga lister upp vare sig runt fönster eller tak men de sitter nu. Kuddar mm i soffan är sådant som bara är ditslängt då vi håller på och packar upp. Vi var och hämtade ett lass möbler igår. Btyråer, stolar mm och nästa lass kommer att hämtas i helgen. Sen är alla möbler på plats och jag kan börja rensa ut en del. (Har redan gett bort/sålt väldigt mycket möbler)

Långsamt, långsamt
 
Då är alla möbler på plats. (Tja x antal bokhyllor, ett vitrinskåp, fåtöljer mm skänktes bort på plats. Hade en del utfyllnadsmöbler då förra huset var på 240 kvm och över 9 rum)

Idag kommer elektrikern och gör det sista så vi kan sätta upp alla lampor ordentligt mm mm

Nu har vi kommit en bra bit på väg men fortfarande massor kvar att göra. Till helgen ska vi byta ut en dörr till källartrappen och lägga sista golvet nedanför trappan. Sista listerna till taket på köksdelen.

Som sagt massor, massor, masssor kvar att göra men känns som om värsta tröskeln är passerad nu i alla fall :banana:
 
Nu har jag äntligen tagit tag i kakel grejen. Hämtas imorgon och tid med bror min bokas för att kakla.

Spottarna i köket blev ruggigt bra även om elektrikern råkade göra ett extra hål i taket letande efter en spot som inte fanns där. Hmpff Missbedömde vart vi skulle ha kyl & frys då de inte står riktigt på den platsen de ska stå på nu.

En annan rolig grej... Jag vann en TV häromdagen :banana: så vi ska sätta in en tv i köket. Tänkte sovrummet först men tar köket istället. Woho!
 
Så.. arbetet går fortfarande väldigt långsamt men nu börjar det iallaflal kännas som ett riktigt hem. Alla vertyg är nu nere i källaren och så fort det blir finare väder ska vi rensa ut källaren och se till så att det blir en ordentlig tvättstuga samt sätta upp hyllor för förvaring.

Vi har hamnat i lite stiltje då nu när det är fint väder vill man ju vara ute och hitta på annat så vi får verkligen ta tag i oss själva och planera in.

Men lite skillnad. Möbler står lite huller om buller. Bokhyllan ska t.ex inte vara därinne men får stå under tiden sn ska ju gardinstänger och gardiner upp så småningom. Jag ska gå igenom alla gardinsänger i helgen och se vad jag har

Sista målat i köket. Väggen nu ska det sättas upp hängare och övre skåpet kommer i nästa vecka. (specialgjort av sambons kollega)
17523043_10154518482296819_19591096862492857_n.jpg


Tappat räkningen på hur många gånger man varit på återvinningen.
17498835_10154518562101819_2445588894701408735_n.jpg


Såhär såg det ut. Nu finns det lite annat smått och gott. Dock krånglar photobucket med mig så jag kan inte lägga ut några nya bilder för tillfället. Här ser det väldigt kallt ut men jag älskar verkligen mina nya matsals möbler :love:

17361622_10154506667566819_7762891045496912026_n.jpg
 
Liten uppdatering.

Jag skrapar/målar/kittar om fönster för fullt sambon gick på semestern och startade då med "framsidan" av huset. Fönstret på övervåningen ska bytas helt (nytt införskaffat) dörren plockas bort och ersätts av ett långsmal fönster istället.

19875480_10154855436141819_5436997152614144944_n.jpg


Glad att det är relativt enkla fönster att göra i alla fall

18951394_10154748814386819_7672173966412809441_n.jpg


3 stora träd (ok egentligen 4) är borta så nu är det mer öppet runtom huset. Jämnat till och jag försökte rädda lite blommor efter sambons framfart men just nu står de fortfarande bara i de här hinkarna. Skänkt bort massor med jordgubbsplantor bland annat. Sparat några få i krukor.

18813397_10154702867016819_4441559866812931509_n.jpg


18920538_10154734283566819_3665035598914543484_n.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 130
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Mitt huvud snurrar sedan några veckor... Sambon och jag hyr ett hus som vi blivit erbjudna att köpa "as is" utan mäklare inblandad som...
Svar
1
· Visningar
410
Senast: Seabaz
·
Hemmet Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken. Mitt bekymmer: badrum...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 468
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Att vara Jessica

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp