Renovera hus , budget tips tack

Alltså... Hussidan ser fortfarande likadan ut. Blir till att måla och göra i veckan.

Vi fick stopp i avloppet. (gamla ledningar) så det var bara att hämta grävmaskinen och börja gräva. Vi har nu anslutit helt nya rörledningar och dragit om det utanför huset så att det kommer hålla i 100 år till.

20258025_10154903561196819_1329230681110969150_n.jpg


När vi ändå var tvungna att gräva upp sidan av huset så dränerade vi och gjorde klart hela sidan vilket gjorde att det tog lite längre tid.

20108665_10154882233996819_6847003259289352536_n.jpg


Jag fortsätter med mina fönster. Har 2 kvar på nedre våningen sen 3 ½ på övre våningen. Jag gör insidan och inne i fönstren på övervåningen medans de sitter uppe och fönstret som ligger på målarbocken torkar.
Fixa fönster och måla element är sjukt tråkigt.

Fortsatt med lite småpyssel. Har ju haft semester i 3 v och det är sååå skönt att komma tillbaks till jobbet och få sitta still lite. Har röjt runt som en blådåre.

Även tvättat ytterdörren, målat om karmen, målat det sista på ytterfarstun (saknades lite rödfärg) målat karmar runt balkongdörren, tvättat räcke, planterat om blommor inne, fixat smågrejjer som man inte orkat ta sig tid för.

I helgen hade jag tänkt måla brädor som hejsan men vädret satte stopp. Blåst halv storm så har haft fullt sjå med att se till så inget blåser bort till grannarna :D

Passade på när sambon tog med lite grus hem att fixa till den enda rabatten som funnits vid huset. Eller tja rabatt och rabatt det har växt en massa ogräs och ska egentligen vara grus.

20229254_10154892768636819_2729224386929966374_n.jpg


Bild från när fönstren är klara men inte fodren. Ska hålla utkik efter en ny balkongdörr då denna är lite väl skranglig.

20258002_10154896731591819_7949486359948889907_n.jpg


Långsamt långsamt. Ibland är det bra att ha denna tråd att kika i för att komma ihåg hur det såg ut och hur långt vi kommit och då har vi tagit det riktigt lugnt men pauser och rest iväg. Vi renoverar nästan enbart under veckorna som sambons barn inte är hemma.
 
Alltså... Hussidan ser fortfarande likadan ut. Blir till att måla och göra i veckan.

Vi fick stopp i avloppet. (gamla ledningar) så det var bara att hämta grävmaskinen och börja gräva. Vi har nu anslutit helt nya rörledningar och dragit om det utanför huset så att det kommer hålla i 100 år till.

20258025_10154903561196819_1329230681110969150_n.jpg


När vi ändå var tvungna att gräva upp sidan av huset så dränerade vi och gjorde klart hela sidan vilket gjorde att det tog lite längre tid.

20108665_10154882233996819_6847003259289352536_n.jpg


Jag fortsätter med mina fönster. Har 2 kvar på nedre våningen sen 3 ½ på övre våningen. Jag gör insidan och inne i fönstren på övervåningen medans de sitter uppe och fönstret som ligger på målarbocken torkar.
Fixa fönster och måla element är sjukt tråkigt.

Fortsatt med lite småpyssel. Har ju haft semester i 3 v och det är sååå skönt att komma tillbaks till jobbet och få sitta still lite. Har röjt runt som en blådåre.

Även tvättat ytterdörren, målat om karmen, målat det sista på ytterfarstun (saknades lite rödfärg) målat karmar runt balkongdörren, tvättat räcke, planterat om blommor inne, fixat smågrejjer som man inte orkat ta sig tid för.

I helgen hade jag tänkt måla brädor som hejsan men vädret satte stopp. Blåst halv storm så har haft fullt sjå med att se till så inget blåser bort till grannarna :D

Passade på när sambon tog med lite grus hem att fixa till den enda rabatten som funnits vid huset. Eller tja rabatt och rabatt det har växt en massa ogräs och ska egentligen vara grus.

20229254_10154892768636819_2729224386929966374_n.jpg


Bild från när fönstren är klara men inte fodren. Ska hålla utkik efter en ny balkongdörr då denna är lite väl skranglig.

20258002_10154896731591819_7949486359948889907_n.jpg


Långsamt långsamt. Ibland är det bra att ha denna tråd att kika i för att komma ihåg hur det såg ut och hur långt vi kommit och då har vi tagit det riktigt lugnt men pauser och rest iväg. Vi renoverar nästan enbart under veckorna som sambons barn inte är hemma.
Jag kan datera din altandörr. Den är från 60-talet. Vi har exakt samma. :-) Vår sattes in 68.
 
Någon som vill byta?

Föredrar helst lägenhet med balkong..... men ALLT av intresse. Jag är helt slutkörd och just nu orkar jag inte tänka framåt. Klockan är nu 19:40 och jag vill inte åka hem där renovering och sköta hushåll väntar. Jag sitter kvar på jobbet men får absolut ingenting gjort här heller :(

Dagvattnet gjorde sin egna lilla lösning så i flera dagar så kröp det upp dagvatten i alla källarbrunnar. Hämtade grävmaskin igen i fredags och grävde upp en massa igen.

Flängt hit och dit för alla som ska skjutsas, mat som ska lagas, tvätt, disk, städa, jobb, hästar, renovera, måla, måla, måla, kaos ute och inne och nu denna veckan ralla hemma.

Idag orkar jag inte
 
Någon som vill byta?

Föredrar helst lägenhet med balkong..... men ALLT av intresse. Jag är helt slutkörd och just nu orkar jag inte tänka framåt. Klockan är nu 19:40 och jag vill inte åka hem där renovering och sköta hushåll väntar. Jag sitter kvar på jobbet men får absolut ingenting gjort här heller :(

Dagvattnet gjorde sin egna lilla lösning så i flera dagar så kröp det upp dagvatten i alla källarbrunnar. Hämtade grävmaskin igen i fredags och grävde upp en massa igen.

Flängt hit och dit för alla som ska skjutsas, mat som ska lagas, tvätt, disk, städa, jobb, hästar, renovera, måla, måla, måla, kaos ute och inne och nu denna veckan ralla hemma.

Idag orkar jag inte

Ta hand om dig! Ni har ju verkligen renoverat i raketfart och du verkar ha dragit det tyngsta lasset. Måste allt vara tiptop direkt? Kan ni leva med att bara koncentrera er på det allra nödvändigaste och vila både kropp och sinne däremellan? Kan ni ta ett större lån och leja en del? Eller kanske leja städning för att istället orka renovera mer själva?
Vi har renoverat sedan 2002 och är långt ifrån klara men det får ta sin tid! Vi vill hinna njuta av livet och barnen så att det inte går oss förbi.
 
Någon som vill byta?

Föredrar helst lägenhet med balkong..... men ALLT av intresse. Jag är helt slutkörd och just nu orkar jag inte tänka framåt. Klockan är nu 19:40 och jag vill inte åka hem där renovering och sköta hushåll väntar. Jag sitter kvar på jobbet men får absolut ingenting gjort här heller :(

Dagvattnet gjorde sin egna lilla lösning så i flera dagar så kröp det upp dagvatten i alla källarbrunnar. Hämtade grävmaskin igen i fredags och grävde upp en massa igen.

Flängt hit och dit för alla som ska skjutsas, mat som ska lagas, tvätt, disk, städa, jobb, hästar, renovera, måla, måla, måla, kaos ute och inne och nu denna veckan ralla hemma.

Idag orkar jag inte
Du får ta en paus från renoveringen .Jag var håret från väggen bokstavlig talat då jag gjorde ett kök av två rum och rev ner så ytterväggarna var kvar och grävde ur grunden för hand när golvet var urtaget .Så det var bara skalet kvar .Renoveringen drog ut på tiden och jag rev allt själv då jag ville göra så mycket som möjligt för att hålla ner kostnaderna .På kvällarna efter jobbet så städade jag rent efter snickaren och bar in ny matriel till honom så han kunde bara ägna sig åt snickrandet och jag gjorde skitjobbet med tanke på att en snickare kosta lika när han städar som när han bygger .Började med rivningen under semestern och börjande bli färdig framåt jul .Jag höll på till 22-23 var kväll med något och i mitten på dec så märkte jag då jag var ute och röjde snö att jag kände mig som jag tagit 4-5 starköl .Alldeles yr och konstig så jag gick till läkaren och han sa väggen är jäkligt nära nu men som tur var så var det lång julledighet och jag kopplade bort allt som hade med huset att göra så det gick bra men det är inte så enkelt att koppla bort allt då man står i skiten till knäna .Men se upp så det inte går illa
 
Nu var ju vårt hus inte ett ruckel men det fanns och finns en del att fixa. En del fuskbygge bland annat. När vi har avslutat ett projekt (lejer bort det mesta men man lever ändå i kaos vilket är stressande för oss) har vi tagit en paus och bara njutit av att det som avslutats är klart. Nu har vi nyligen avslutat makens nya kontor/lekrum. Det finns lite mer vi ska göra innan vi tar nästa paus men det tar vi när snickare/målare har tid för oss nästa gång. Varje gång vi gjort något drygt såsom tvättstugan där vi inte kunde koppla in en tillfällig lösning för tvättmaskin utan kläder tvättades i jacuzzin och detta samtidigt som vi fick vattenskada i ett annat rum (extrem röra, de som gjorde tvättstugan och de som tog vattenskada var olika företag som sprang över varandra) har vi försökt göra något som känns roligt som nästa projekt.

Man måste leva också och är det inte alarmerande så ta en paus, lej bort om ni kan och bara lev en stund!
 
@Sar allt är verkligen inte tipptopp direkt :D Försöker glädjas åt de små stegen hela tiden. Blev bara lite mycket nu under semestern och igår kände jag bara Nej jag vill inte.

Allmänt:

Känner just i dagsläget att egentligen har vi inte ett enda rum färdigt allt väntar på något. Även om det så bara är en pytteliten grej. Jag har tyvärr tummen mitt i handen men måla och småfix kan jag så sambon drar ett ganska stort lass. Kändes skönt att vi hittade lösningen på dagvattnet men snart är det september och det är massor vi måste hinna med ute på huset innan vi vänder oss in igen.

Igår rann det bara över helt
 
I helgen byttes det stora fönstret på övervåningen :banana: Nu kan jag tapetsera runt och få hela övervåningen färdig :bump:

1 fönster kvar på bottenplan att göra. Dock lämnar jag det och tar vårt sovrumsfönster istället då det är mer akut med detta. Sambon ska plocka ner det åt mig så jag kan börja. Har redan kittat mellan fönstren och grundat har bara utsidan kvar men det är söderläge och ruggigt dåligt.

Ska göra en värdering på huset snart och lägga om våra lån så vi får allt i ett och samma. Offert på jordvärme har tagits in och vi ska se till att få servitut på ena åkern så vi kan lägga kabeln.

Känns som om det rör lite på sig igen.
 
Får man vara lite skadeglad? :D Jag har haft sönder 1 fönster... 1.

Sambon skulle visa sig på styva linan och tog över efter mig då jag tröttnade på fönstret han tagit ned. Tog ca 10 min innan jag hör ljudligt svärande och en spräckt fönsterruta. Nu ligger han på 2 fönsterrutor på 2 fönster medans jag gjort en på mitt första :rofl:

Så går det när man ska vara katig :D
 
Idag kommer mäklaren ut och jag är superstressad (ej för försäljning värdering för att lägga om lån)

Fortfarande alldeles för mycket kvar att göra för att jag ska vilja bjuda hem någon än mindre mäklaren :(
 
Ja då är värdeeringen klar. Lät lovande så det är bara att hoppas på det bästa. Fick kela lite med hundar också så då kan det ju inte vara dåligt. Känns extra skönt att hinna få det städat och undanplockat innan. Klippt gräs mm

Kunde inte låta bli, Skulle köpa 1 ny blomma att ta med hem. Det blev 4st :rofl: så nu har jag planterat om några blommor men det är ett skönt avbrott från dessa fönster och annat. Tänkte försöka ge mig på att måla lite till ute innan det blir försent.
 
Imponerande!!! :up:

Egentligen inte Vi köpte huset under marknadsvärde :D Verkighetstroget är det nog bara en dubblering av värdet. Men om man ser det från inköp till värdering idag är det exakt det tredubbla. Känns ändå ruggigt bra att få det iordning. Fastighetsmäklaren tyckte att det vi gjort var gjort ordentligt och vart imponerad av att vi gjort så mycket själva. K'ändes lite kul att höra.

Känns också skönt att ha låtit renovering vila lite och bara hämta andan. I helgen blir det ett ryck igen med de sista fönstren samt utrensning av källaren på den gamla oljepannan och vedpannan. Kommer vi förbereda för att göra iordning tvättstuga i det utrymmet.
 
Egentligen inte Vi köpte huset under marknadsvärde :D Verkighetstroget är det nog bara en dubblering av värdet. Men om man ser det från inköp till värdering idag är det exakt det tredubbla. Känns ändå ruggigt bra att få det iordning. Fastighetsmäklaren tyckte att det vi gjort var gjort ordentligt och vart imponerad av att vi gjort så mycket själva. K'ändes lite kul att höra.

Känns också skönt att ha låtit renovering vila lite och bara hämta andan. I helgen blir det ett ryck igen med de sista fönstren samt utrensning av källaren på den gamla oljepannan och vedpannan. Kommer vi förbereda för att göra iordning tvättstuga i det utrymmet.
Äh. Sluta urskulda dig.
Ta bara emot berömmet. :D
 
Pust...

500kg oljepanna + gammal vattenberedare i stål utburet ur källaren. Nu har vi bara den gamla vedpannan kvar. Men vilket utrymme det blev. Kommer bli perfekt för tvättstuga och förråd. Ska öppna upp den igenslagna väggen mellan gamla pannrummet och ena trappen. (föra ägarna spikade igen det och gjorde det till ett litet musikrum för att spela trummor på till sonen) då målade de cementväggarna i fel färg så i vinter kommer jag gå över skrapa bort färg och måla med rätt färg. Känner att det räcker för tvättstugan. Orkar inte kakla mm kommer fungera finfint med lite färg.
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 080
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Mitt huvud snurrar sedan några veckor... Sambon och jag hyr ett hus som vi blivit erbjudna att köpa "as is" utan mäklare inblandad som...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Seabaz
·
Hemmet Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken. Mitt bekymmer: badrum...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 415
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp