Renovera/inreda stall

Kan inte en nedfällbar stege mitt i stallgången fungera? Även en brant trappa tar plats och ska man inte upp dit varje dag så är det smidigare och mer plats sparande med en stege.
Angående torkrummet placering tror jag att alternativ 3 är bäst, på bild åtminstone.

Tanken med loftet är väl som extra förvaring så nej precis man lär ju inte ska gå upp där varje dag. Problemet är bara att i stalldelen är taket höjt till 3,70 så där kommer det inte finnas så mkt utrymme. Därför måste uppgången finnas i andra delen där taket är lägre och man därmed kan stå på loftet :) men visst kan stege fungera där. Men känns som väldigt jobbigt att få upp/ ner saker genom enbart en stege?
 
Tanken med loftet är väl som extra förvaring så nej precis man lär ju inte ska gå upp där varje dag. Problemet är bara att i stalldelen är taket höjt till 3,70 så där kommer det inte finnas så mkt utrymme. Därför måste uppgången finnas i andra delen där taket är lägre och man därmed kan stå på loftet :) men visst kan stege fungera där. Men känns som väldigt jobbigt att få upp/ ner saker genom enbart en stege
Ok då är det kanske bäst att ha den i sadelkammaren ändå.
Sätter du den i längst väggen då och monterar ett räcke längst väggen så blir det enklare att ta upp saker än en brant trappa, en stege kan man ju ha större lutning på utan att den tar upp halva sadelkammaren som en vanlig trappa med samma lutning hade gjort. Då man inte har stegen nere 24/7 och då får mer rörelse utrymne när stegen är uppfälld ;).
 
Ok då är det kanske bäst att ha den i sadelkammaren ändå.
Sätter du den i längst väggen då och monterar ett räcke längst väggen så blir det enklare att ta upp saker än en brant trappa, en stege kan man ju ha större lutning på utan att den tar upp halva sadelkammaren som en vanlig trappa med samma lutning hade gjort. Då man inte har stegen nere 24/7 och då får mer rörelse utrymne när stegen är uppfälld ;).


Mmm låter smart med räcke och stege mot väggen! Absolut ett bra alt! :)
 
Måste spinna vidare lite angående stege vs trappa. Fördelen med stege som fälls ned är att man får mer rymd i sadelkammaren, men man måste ju ändå hålla den ytan fri så att säga för att kunna fälla ner stegen. Så vill man ha stege mot vägg kan man eg likagärna ha en befintlig trappa för man kan ändå inrte använda väggen till annat. Alternativet är då en befintlig trappa som då tar upp mycket plats, men som blir mer stabil och mindre meck om man vill upp på vinden. Om man gör bra förvaring under trappan och sätter den mot en vägg så borde man ha minimerat platsen som man går miste?

wpid-snickar-laget-6.jpg



Alt sätta in en stabil stege i mitten av rummet eller i gången, de måste ju vara de mest platseffektiva.

wpid-d00eaa63-0f0a-4102-8e69-972f968729b5.jpg
 
bilder! man kan ha saker även under en nedfällbar stege, kistor för ridtäcken t ex, schabrak hängare, sadelgjords hängare osv. bara det inte är så högt att stegen tar i när man fäller ner den.
jag föredrar att ha mer rymd i sadelkammaren än att ha en permanent trappa som garanterat kommer få extraknäcka som avlastnings plats :p.
och ja att sätta den mitt i rummet är det bästa för att utnyttja platsen, en stege som den på bilden är ju stabil också.
 
bilder! man kan ha saker även under en nedfällbar stege, kistor för ridtäcken t ex, schabrak hängare, sadelgjords hängare osv. bara det inte är så högt att stegen tar i när man fäller ner den.
jag föredrar att ha mer rymd i sadelkammaren än att ha en permanent trappa som garanterat kommer få extraknäcka som avlastnings plats :p.
och ja att sätta den mitt i rummet är det bästa för att utnyttja platsen, en stege som den på bilden är ju stabil också.

Sjukt imponerad över dina bilder!! Ruskigt duktig är du :) smart att ha stegen så med hylla under, ser grymt ut! :D

Gillar placeringen av de olika rummen också, utnyttjar all yta på ett bra sätt utan att behöva en gång :)
 
Gillar placeringen av de olika rummen också, utnyttjar all yta på ett bra sätt utan att behöva en gång :)
ja går det att göra är det ju bra ^_^, så får man lite mer utrymme i stallgången också när man ska leda in och ut hästarna genom dörren :)
 
Vad tror du om att bara ha en hovslagarbåge som du placerar parallellt med väggen in till hösilageladan? Du får då en bredare gång, som ändå kan användas som uppställningsplats vid behov. Det blir en säkrare passage från fölboxen till utgången och man kan leda hästarna igenom uppställningsplatsen utan att behöva backa och trixa.
 
Vad tror du om att bara ha en hovslagarbåge som du placerar parallellt med väggen in till hösilageladan? Du får då en bredare gång, som ändå kan användas som uppställningsplats vid behov. Det blir en säkrare passage från fölboxen till utgången och man kan leda hästarna igenom uppställningsplatsen utan att behöva backa och trixa.
stallgången blir 2,5 mellan box och hovslagarbåge, tillräckligt för att leda 2 hästar i bredd genom.
lägger in en bild för förtydligande
 
Det finns massor av smarta trappor...
20120121-215428.jpg

spartrappa-fontanot-karina-vit-med-ljus-bok.jpg


Ja visst de finns hur mycket smarta saker som helst! :love: Tur man har en händig man med händig hjälpvillig familj, de är mycket som ska göras! :D

Vi gör indelningen av de olika rumen först, isolerar och ser till att vi iaf har detta klart och så får trappa till loftet alt stege bli ett senare problem :)
 
Vad tror du om att bara ha en hovslagarbåge som du placerar parallellt med väggen in till hösilageladan? Du får då en bredare gång, som ändå kan användas som uppställningsplats vid behov. Det blir en säkrare passage från fölboxen till utgången och man kan leda hästarna igenom uppställningsplatsen utan att behöva backa och trixa.

Helt klart ett alternativ. Jag har dock en häst som gärna vill ha något bakom sig när man ställer upp honom och om det ska bli mer unghästar i framtiden vill jag gärna ha något bakom dem. Även med tanke på sparkrisken. Men ja helt klart ett aternativ, kanske går att lösa något bakom ändå. Gillar möjligheten att kunna gå igenom uppställningsplatsen precis som du beskriver. Men som @Buck så fint ritar så tycker jag ändå att gången blir OK bredd ändå.

Jag har dock funderat lite kanske utanför boxen på om man kan göra typ uppfällbar hovslagarbåge? Som man lixom kan "vika upp" om man inte använder den och behöver mer plats, tex med sto och föl. Det får ju inte tumma på stabiliteten dock och det kanske är svårt att åstadkomma då. Ska ta upp tanken med sambon som är bra på hållfastighetslära.
 
Nu är planeringen i full gång. Taket håller på att höjas och sluthöjden blir som sagt 3,7m. Min sambo har räknat på vilket material vi behöver för att färdigställa stallet.

Jag har tillslut kommit fram till att göra 4 boxar utan någon färdig fölbox. Mellanväggarna kommer dock gå att ta bort så de två 11 kvm boxarna kan bli 22kvm fölbox när så behövs.

Vi kommer försöka göra planeringen så luftig som möjligt utan att kompromissa för mycket på boxar och de olika rummen så som tex sadelkammare.

Såhär tänker vi nu

fc3b6rslag-stallinredning_-med-inredning-sadelkammare-etc-alternativ-5.png


Eftersom vi inte har några standardmått någonstans så kommer min sambo bygga boxarna själv. Han är duktig med svetsen så även gallren kommer göras på egen hand.

wpid-image002-1.png



Som ovan kommer inredningen att se ut efter hans egna ritning i paint efter mina önskemål. :love:
 
Superfina boxar!

Jag har inte koll nu längre (var några år sedan vi byggde), men jag hade för mig att man behöver ha två dörrar i olika vädersträck/på olika sidor i hästdelen av sitt stall? Nån som vet bättre?
 
Ser jättefint ut!
Tänk bara på gallernas hållfasthet och hur mycket de glipar (eller skippa helt..) så ingen hov eller käke kan fastna :)
svetsa ordentligt! punkt svets duger inte och rutnät är det bästa om man inte har super grova galler.
så här såg hårt galler utefter ngt år...

Har trä upp till taket längst in nu då hästen var glad för att sparka högt..
Fönster gallerna var inte tillräckligt starka heller...
 
@FlipTheFrog om jag fattat rätt är det inte lag på de i mindre stall. Men vi planerar ändå att få till en dörr för utrymning. Planerar inte att använda den till vardags men kommer lära hästarna att dem kan gå där utan att va rädda om olyckan är framme :)
 
Tack ska visa din bild @Buck för sambon. Han jobbar med beräkningar och kontroll beräkningar för just hållfast så han är väldigt duktig på just sådant, men bra att påpeka gällande just gallren!

Vad tycker ni om galler mellan hästarna? Jag hade ju helst haft utan men vissa hästar kanske vill ha lite avskilt? Sambon va inne på att gör det möjligt att koppla loss gallren mellan hästarna men de får ju inte innebära kompromiss på hållfastigheten dock, får se om de går att lösa!
 
Tack ska visa din bild @Buck för sambon. Han jobbar med beräkningar och kontroll beräkningar för just hållfast så han är väldigt duktig på just sådant, men bra att påpeka gällande just gallren!

Vad tycker ni om galler mellan hästarna? Jag hade ju helst haft utan men vissa hästar kanske vill ha lite avskilt? Sambon va inne på att gör det möjligt att koppla loss gallren mellan hästarna men de får ju inte innebära kompromiss på hållfastigheten dock, får se om de går att lösa!
våra galler är avtagbara, de var först svetsade, men hästen sparkade loss det så nu är de bara skruvade i botten. ska svetsa dit brickor i kanterna så att man kan dra i en bult in i stolparna. Svårt att förklara :rofl:
 
våra galler är avtagbara, de var först svetsade, men hästen sparkade loss det så nu är de bara skruvade i botten. ska svetsa dit brickor i kanterna så att man kan dra i en bult in i stolparna. Svårt att förklara :rofl:

Slutsatsen enligt dina hästar är då att dem vill ha avtagbara galler ;) :D

Jag tror jag fattar hur du menar! :D
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
773
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 137
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 331
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Hej! Vi har lite framtids planer eller projekt på gården 🐶 1.Vi har ett gammalt häst stall m. 7st boxar, ganska stor sadelkammare, 1st...
Svar
1
· Visningar
1 634
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp