Renovering av "mitt" hus

Lite "tråkiga" bilder, men nu är båda rummen på övervåningen redo för nya tapeter :up:

23376360_10159504749110114_4502620830133196414_n.jpg

23244535_10159504749450114_5721249851919880_n.jpg
 
Så här är planen för den nya köket sen :) Ca 35 000 kr kommer det kosta, men då är inte ny kyl och frys medräknat. Det finns inga knoppar/handtag på skåpen eftersom jag ska använda dom som sitter i köket nu :) Det är lägre skåp på den sidan högskåpet är, för jag kommer nog bygga nån typ av hylla under dom där jag kan ha mina teburkar, jag vill ha dom öppet och synligt :)

23244151_10159504809840114_7309494900437896812_n.jpg
 
Det har inte hänt så mycket synligt i huset, även om vi är där och grejar. Heltäckningsmattorna är borta, tråkig masonit under båda. Vi kommer inte lägga tid på att kolla under dom utan det blir klickgolv uppepå sen.
Hallen uppe och trappen är spacklad och slipad. Vi tog det säkra före det osäkra och köpte oss en stege för trappor, så vi kommer åt överallt i trappan.
Idag har vi (jag och mamma) målat taket i hallen uppe, målat dörrar (sovrum och badrum), målat lister och kanterna ner för trappan. Mamma målar vända två på fredag är tanken.
Jag vill ta bort mattan som ligger i trappen men jag får bara ett hånskratt och "roa dig med det du, när den togs bort i vårt hus tog det Sven 3 veckor att få bort allt" :meh::cautious:
Den får ligga kvar tills vidare, men någon gång ska jag ta bort den :cool:

För övrigt har min halva kokosnöt jag satte ut till fåglarna för några dagar sen försvunnit :confused: Den ligger inte på marken under trädet eller runt omkring. Undra om det är skatorna som snott den :cautious:
 
och här kommer en synpunkt från en som har trägolv i köket.

JAG HATAR DET. :rage: :rage: :rage:

Jag tillhör sorten som spiller. Det rinner ut ett glas saft/mjölk/vin eller jag spiller sås, sky eller buljong.

Vad händer. Jo skiten rinner ner i springorna. Det är ett jäkla jobb att rensa en enda liten golvspringa från blåbärskräm. Tro mig.

Ja, jag har då hund så här hinner det knappt landa innan det är borta... :idea::up:
 
Nu är allt uppe målat om man ser till lister osv. Idag har vi målat insidan av garderoberna, behövs en vända till men det tar vi imorgon. Vi har även bestämt att vi kommer riva undan plastmattan i trappan ändå, för om vi ändå måste vänta på elektrikern (han hade inte tid förrän i december typ) så kan vi lika gärna jobba på. Vi kommer även ta tag i både toaletten nere och badrummet uppe. Istället för att bara gå och vänta liksom.
Fått undan några av skåpen i köket också :)

Garderober före:
23722701_10159551685125114_1134919350942025210_n.jpg


Efter:
23622017_10159551685310114_3889174585240306081_n.jpg


I köket just nu:
23621416_10159551685485114_7732851626441729020_n.jpg
23722257_10159551685805114_2542635217236530597_n.jpg
 
I köket var skåpen bara skruvade eller spikade :nailbiting: Och bänkskivorna låg lösa O_o
Överskåpet på bild två, satt med tre skruvar... Där har dom haft det tyngsta som finporslinet :rofl:
Underskåpet på första köksbilden satt med några 2 tums spik bara :rofl:

Och förresten så blir det kanske ny plan om hur köket ska se ut... Ska sätta mig och planera lite igen på Ikea.
 
I köket var skåpen bara skruvade eller spikade :nailbiting: Och bänkskivorna låg lösa O_o
Överskåpet på bild två, satt med tre skruvar... Där har dom haft det tyngsta som finporslinet :rofl:
Underskåpet på första köksbilden satt med några 2 tums spik bara :rofl:

Och förresten så blir det kanske ny plan om hur köket ska se ut... Ska sätta mig och planera lite igen på Ikea.
Om du har utrymmet så är ett tips att ställa golvskåpen 1 dm ut från väggen och sen ha en bänkskiva som är strax över 70 cm i bredd ovanpå. Det gör en fantastisk skillnad i bänkutrymme och det slipper bli så snålt med plats runt diskho och spishäll.
 
I köket var skåpen bara skruvade eller spikade :nailbiting: Och bänkskivorna låg lösa O_o
Överskåpet på bild två, satt med tre skruvar... Där har dom haft det tyngsta som finporslinet :rofl:
Underskåpet på första köksbilden satt med några 2 tums spik bara :rofl:

Och förresten så blir det kanske ny plan om hur köket ska se ut... Ska sätta mig och planera lite igen på Ikea.
Fast skåp sitter inte med mer än så,mina överskåp sitter med 55mm skruv,2st och underskåpen med 2 st,43mm skruv.
Underskåpen har fötter i framkant .
 
Ett par bilder från dagens jobb:
Jag och mamma började, sen kom I och mamma åkte hem. Hela plastmattan är borta efter flera timmars kämpande av I :up: Jag mjukade upp "håret" med lacknafta och skrapade sen med tapetskrapa (?) och klickskrapa under tiden :up:

23722755_10159556133290114_5466920774073929494_n.jpg
23754679_10159557083610114_4579378436381108196_n.jpg
 
Det har inte hänt så mycket synligt i huset, även om vi är där och grejar. Heltäckningsmattorna är borta, tråkig masonit under båda. Vi kommer inte lägga tid på att kolla under dom utan det blir klickgolv uppepå sen.
Hallen uppe och trappen är spacklad och slipad. Vi tog det säkra före det osäkra och köpte oss en stege för trappor, så vi kommer åt överallt i trappan.
Idag har vi (jag och mamma) målat taket i hallen uppe, målat dörrar (sovrum och badrum), målat lister och kanterna ner för trappan. Mamma målar vända två på fredag är tanken.
Jag vill ta bort mattan som ligger i trappen men jag får bara ett hånskratt och "roa dig med det du, när den togs bort i vårt hus tog det Sven 3 veckor att få bort allt" :meh::cautious:
Den får ligga kvar tills vidare, men någon gång ska jag ta bort den :cool:

För övrigt har min halva kokosnöt jag satte ut till fåglarna för några dagar sen försvunnit :confused: Den ligger inte på marken under trädet eller runt omkring. Undra om det är skatorna som snott den :cautious:
Ja, skator tar dom. Man måste verkligen förankra dom väl.
 
Har du instagram? Så dålig på att kika in här, men vill gärna se fler bilder :)

Angående trägolv finns det troligtvis under masoniten. Dock verkar folk ha haft spik mani förr. Här var masoniten spikad med 5cm mellanrum i kvadrater över hela skivorna!!! Så var tusentals spikhål i trägolven. Gjorde iof inte så mycket för oss då alla golven var tvungna att brytas upp pga vattenskadan och hussvampsangreppet.
 
Har du instagram? Så dålig på att kika in här, men vill gärna se fler bilder :)

Angående trägolv finns det troligtvis under masoniten. Dock verkar folk ha haft spik mani förr. Här var masoniten spikad med 5cm mellanrum i kvadrater över hela skivorna!!! Så var tusentals spikhål i trägolven. Gjorde iof inte så mycket för oss då alla golven var tvungna att brytas upp pga vattenskadan och hussvampsangreppet.
Jo men jag lägger bara ut bilder på fb :) Du kan få namnet där om du vill?
 

Liknande trådar

Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 433
Senast: ch791022
·
Hemmet Jag har ju ett helt hus att måla/tapetsera, och jag behöver ofta mogna in i sådana beslut. Så jag vill gärna ha era erfarenheter vad...
2 3
Svar
47
· Visningar
13 758
Senast: Chili
·
Hemmet Vi håller på att renovera ett 70-tals hus, de förra ägarna har inte gjort så mycket i huset mer än lite tapetsering och målning så vi...
Svar
3
· Visningar
8 390
Senast: hvala
·
Hemmet Japp, dagens i-landsproblem kommer här! Jag bor med sambo och en katt i ett hus på ca 120 kvm. Huset hyr vi av min sambos mor, och...
Svar
19
· Visningar
2 127
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp