@Septicemia Nemi är verkligen jättefin! Hur är det med de som är lite mer "rastypiska" gällande grävandet, ligger de nergrävda en stor del av tiden eller brukar de röra sig rätt mycket, även om de inte är lika klätterglada som din?

Och hur gör ni för att hålla terrariet fuktigt (har förstått att kungssnoken inte kräver jättehög fuktighet, men det ska väl fortfarande hållas på en lämplig nivå)?
 
@Septicemia Nemi är verkligen jättefin! Hur är det med de som är lite mer "rastypiska" gällande grävandet, ligger de nergrävda en stor del av tiden eller brukar de röra sig rätt mycket, även om de inte är lika klätterglada som din?

Och hur gör ni för att hålla terrariet fuktigt (har förstått att kungssnoken inte kräver jättehög fuktighet, men det ska väl fortfarande hållas på en lämplig nivå)?

Tack, jag är själv väldigt förtjust i henne :love:
Det är en grynings- och skymningsaktiv art och min uppfattning är att de flesta är rätt aktiva då också, gräver och krälar runt i terrariet. Det är inte en ormart som enbart ligger gömd, öppnar någon terrariet vill de ofta kolla vad som pågår.

Kalifornisk kungssnok finns i väldigt varierande biotoper men det som är gemensamt för alla är att luftfuktigheten är relativt låg, 40-50% är rekommenderat i terrariet och det är även vad ett medelsvensson hus bör hålla. Hellre lite för torrt än för fuktigt, de har lätt för att dra på sig respiratoriska sjukdomar. Det finns hygrometrar att köpa till terrariet för att hålla koll på luftfuktigheten, jag har än så länge inte behövt åtgärda den i mitt terrarium utan luftfuktigheten håller sig runt 40-50% för det mesta.

För reptiler som kommer från tropiska klimat och behöver högre luftfuktighet än vad ett vanligt rum håller så är det vanligt att spraya med blomspruta i terrariet regelbundet för att uppnå en lämplig nivå, samt att använda sig av ett bottensubstrat som binder väta bra. Stora vattenskålar hjälper också till med att bibehålla fukten.

Pinfärsk bild på en väldigt nyfiken tös :D
29717967_195595804503369_3923159995889221632_n.jpg
 
Det sägs ju att man inte ska ha två ormar av motsatt kön tillsammans, att de inte har något utbyte av varandra och att det istället finns risk för stress.. och jag är inte den som säger emot. Det finns ju särskilt en risk att äggläggningen inte fungerar som den ska för honan om man låter dem gå tillsammans, men de här två alltså. De har utan tvekan utbyte av varandra och Nipper jagar henne inte alls vid parningstid. (han kanske helt enkelt är för gammal? Vem vet. )

Den enda gången båda två lyckades rymma tillsammans hittade jag dem ihopringlade i samma gardin. Gamla gubben och hans troféfru liksom. :heart
Jag har precis sprayat dem och Nipp är på väg att ömsa, därav de fadda färgerna.

36643302_2167110016841615_2513026922993156096_n.jpg

36597881_2167111483508135_5020850888244199424_n.jpg

36637435_2167109980174952_64314313464086528_n.jpg
 
Har sagt länge att jag ville prova på att ha en ödla och har varit förtjust i ögonfransgeckon. vad kom jag hem med efter en runda efter Malmötropik. jo första geckon. Min bror som har ödlor hjälpte mig att fixa till med terrarium
20180825_123551.jpg
 
Har sagt länge att jag ville prova på att ha en ödla och har varit förtjust i ögonfransgeckon. vad kom jag hem med efter en runda efter Malmötropik. jo första geckon. Min bror som har ödlor hjälpte mig att fixa till med terrarium
Visa bifogad fil 18628
Jag gillar verkligen crested, de är så himla fina! :heart Får vi se bild på krabaten sitt nya hem snart eller? :D
 
Härhemma har jag fått bananflugeinvasion och fan heller att jag blir av med dem! :yuck: Naturligtvis hade de hittat ned i ormtanken också, så i samband med TOTALSANERING av terrariet tvångsbadade jag majsormarna också. I minimal balja! Haha, ett jävla sjå att få ned dem i vattnet och när de väl var där vill de inte komma upp igen.
Shona låg i nästan en timme innan jag fick lov att sticka ned handen! :cautious: Fy sjutton vad kallt vattnet måste ha varit.
Tur de är söta!
42542734_2236969933188956_9125446486153232384_n.jpg

42447142_2236972956521987_8315575843522871296_n.jpg


Alltså, jag tror inte att det syns hur Stor Nipper är. Någon gång ska jag försöka få med en längdskala. :D
 
Är hon social och gillar att vara uppe ur terrariet och hanteras?

Nemi är fruktansvärt nyfiken och kommer gärna fram när vi är i närheten om det inte är ömsning på gång. Hänger ofta uppe på sina grenar och håller utkik.

När hon är ute ur terrariet är hon sällan stilla men inte stressad utan ringlar runt i 20-30 min (på mig, det går inte släppa henne lös så som vi bor nu) och därefter snor hon in sig runt armen eller i någon ficka och "somnar". Oerhört enkel orm med en enorm aptit :laugh:
 
Nemi är fruktansvärt nyfiken och kommer gärna fram när vi är i närheten om det inte är ömsning på gång. Hänger ofta uppe på sina grenar och håller utkik.

När hon är ute ur terrariet är hon sällan stilla men inte stressad utan ringlar runt i 20-30 min (på mig, det går inte släppa henne lös så som vi bor nu) och därefter snor hon in sig runt armen eller i någon ficka och "somnar". Oerhört enkel orm med en enorm aptit :laugh:
Men vad mysigt! Är det något som är rätt typiskt för arten eller är Nemi väldigt speciell?
 
Men vad mysigt! Är det något som är rätt typiskt för arten eller är Nemi väldigt speciell?

Det är nog typiskt för arten att vara nyfiken och relativt orädd, tycker att de flesta jag träffat har haft liknande temperament :) Kanske till och med lite lugnare i hanteringen.
 
Den här tråden ska jag hålla koll på! Har tre kungspyton och en guyana redtail. När boan växer ut sitt terrarium vill jag skaffa trynsnok eller en tarantella. Sambon är svårövertalad till en spindel tyvärr.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Övr. Djur Trodde väl aldrig att jag skulle göra en sån här tråd, men here goes :p Jag vill ha ett djur! Har två katter, men jag vill ha nånting...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 808
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp