Resa i bil och på båt med katt

Oliven

Trådstartare
Jag ska flytta tillbaka till Gotland under januari månad och kommer ta med mig min katt. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra det på bästa sätt för henne.

Resan innebär först ca 3 h med bil sedan drygt 3 h gotlandsfärja och till sist ca 1 h bil ytterligare.

Hon bor på en gård och är van att gå in och ut i huset som det själv passar henne.
Hon har inte rest mycket. Första gången när vi hämtade henne som kattunge, det gick bra. Andra gången skulle jag till veterinären för att kastrera och den resan tyckte hon inte om, hon var orolig och olycklig. Hade då en transportväska som inte gick att se ut ur. När hon skulle hem var hon ännu lite drogad så då gick det bra.

Vad har ni för tips och erfarenheter när det gäller att resa med katt?

Den plan jag har för närvarande är att vänja henne vid en transportbur (som hon kan se ut ur) genom att hon får äta sin mat inne i den. Det funkar bra.
Jag har också en liten filt åt henne som doftar "hemma" som hon ska få ha med sig.
På båten funderar jag på att boka djurkupé då jag har en hund med också så att dem kan få röra lite på sig och så jag kan ha full uppsyn under resan. Andra alternativet är att låta henne vara kvar i bilen under överresan.

Jag har också funderat på om man ska be veterinären om nått lugnande.
 
Sv: Resa i bil och på båt med katt

Veterinären skriver i regel inte ut lugnande då det är blodtrycksänkande och katten måste övervakas.

Ska du flytta permanent eller bara vara där i januari?

Jag har rest jättemycket med katter. Tåg, bil och flyg... Men de har alltid fått vänja sig sedan de var små och kopplar av fullständigt i buren. Karburator går oftast inte att se ut genom. Katten blir tryggare då.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 799
Senast: kma
·
Katthälsa På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor. Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit. Det är...
Svar
19
· Visningar
964
Senast: sthu
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 720
Senast: Kaching
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp