Resa i Europa utan vårdnadshavare

Förstår inte heller vad för mer papper än pass och sjukförsäkringskort som skulle krävas :confused:
Jag reste till Berlin med skolan som 16 åring. Hade bara ovan nämnda med mig. Lärarna såg snudd på ut att kunna ha varit elever de med. Och de följde absolut inte oss som svansar dagarna igenom.
Men det var ingen som frågade om mer...
 
Förstår inte heller vad för mer papper än pass och sjukförsäkringskort som skulle krävas :confused:
Jag reste till Berlin med skolan som 16 åring. Hade bara ovan nämnda med mig. Lärarna såg snudd på ut att kunna ha varit elever de med. Och de följde absolut inte oss som svansar dagarna igenom.
Men det var ingen som frågade om mer...
Nu är det så att jag har hört mig för hos andra som rest med barn som inte varit deras och för det mesta så går det bra. Men det har varit enstaka gånger som det har krånglat. Väldigt få gånger dock. Men likväl krångel. Och då har det varit vid passkontroller.

Eftersom jag aldrig själv rest utan vårdnadshavare så vet jag inte hur det fungerar. Det skadar ju tex inte att ha med personbevis. Ett enkelt sätt att lösa det på.
 
Nu är det så att jag har hört mig för hos andra som rest med barn som inte varit deras och för det mesta så går det bra. Men det har varit enstaka gånger som det har krånglat. Väldigt få gånger dock. Men likväl krångel. Och då har det varit vid passkontroller.

Eftersom jag aldrig själv rest utan vårdnadshavare så vet jag inte hur det fungerar. Det skadar ju tex inte att ha med personbevis. Ett enkelt sätt att lösa det på.

Aha, då förstår jag bättre! :up:
Uppfattat som att det krånglat återkommande först och blev konfunderad.
Men då förstår jag lite bättre!
 
Nu är det så att jag har hört mig för hos andra som rest med barn som inte varit deras och för det mesta så går det bra. Men det har varit enstaka gånger som det har krånglat. Väldigt få gånger dock. Men likväl krångel. Och då har det varit vid passkontroller.

Eftersom jag aldrig själv rest utan vårdnadshavare så vet jag inte hur det fungerar. Det skadar ju tex inte att ha med personbevis. Ett enkelt sätt att lösa det på.
Ja, som @Saigon säger :-). Det är inte alls säkert att de behöver men första gången jag reste till London med dottern (vi heter inte samma efternamn) så höll vi på att inte komma in p.g.a att jag inte kunde visa att det var mitt barn (hade då inte papperen med mig) och det står väldigt tydligt där man visar pass att även dessa papper ska vara beredda att visas upp (vilket kändes helsnurrigt, tänk om jag rest med mitt kusinbarn, hur skulle jag bevisa det liksom?). Sedan dess reser jag alltid med engelska personbevis stämplade från skatteverket. Och nu senast fick farmor visa det också när de reste till en grekisk ö. Det är som du säger, det skadar ju liksom inte oavsett om man behöver visa det eller inte... England vet jag har haft mycket problem med bortrövade barn (det har säkert alla länder men England har fört upp problemet ett flertal gånger) så det är väl kanske troligen därför de kräver personbevis vid olika namn...
 
Nu är det så att jag har hört mig för hos andra som rest med barn som inte varit deras och för det mesta så går det bra. Men det har varit enstaka gånger som det har krånglat. Väldigt få gånger dock. Men likväl krångel. Och då har det varit vid passkontroller.

Eftersom jag aldrig själv rest utan vårdnadshavare så vet jag inte hur det fungerar. Det skadar ju tex inte att ha med personbevis. Ett enkelt sätt att lösa det på.
Det är väl främst om man passerar passkontroller som det kan bli problem dvs utanför Schengen (England t ex).
 
Förstår inte heller vad för mer papper än pass och sjukförsäkringskort som skulle krävas :confused:
Jag reste till Berlin med skolan som 16 åring. Hade bara ovan nämnda med mig. Lärarna såg snudd på ut att kunna ha varit elever de med. Och de följde absolut inte oss som svansar dagarna igenom.
Men det var ingen som frågade om mer...
Då var ni gamla nog att resa själva och Tyskland ingår i Schengen.
 
Då var ni gamla nog att resa själva och Tyskland ingår i Schengen.
Grekland och Malta är ju med i schengen, de har tydligen också de reglerna. Jag tror det bara är ökade kontroller i många länder nu, de gånger jag flygit även inom Europa har jag alltid fått visat pass också. Men det är nog nytt för i år? Jag flög 20 gånger förra året, kan inte komma ihåg att jag visade pass inom Europa då. Mer än någon enstaka kontroll på malta.
 
Ja, som @Saigon säger :-). Det är inte alls säkert att de behöver men första gången jag reste till London med dottern (vi heter inte samma efternamn) så höll vi på att inte komma in p.g.a att jag inte kunde visa att det var mitt barn (hade då inte papperen med mig) och det står väldigt tydligt där man visar pass att även dessa papper ska vara beredda att visas upp (vilket kändes helsnurrigt, tänk om jag rest med mitt kusinbarn, hur skulle jag bevisa det liksom?). Sedan dess reser jag alltid med engelska personbevis stämplade från skatteverket. Och nu senast fick farmor visa det också när de reste till en grekisk ö. Det är som du säger, det skadar ju liksom inte oavsett om man behöver visa det eller inte... England vet jag har haft mycket problem med bortrövade barn (det har säkert alla länder men England har fört upp problemet ett flertal gånger) så det är väl kanske troligen därför de kräver personbevis vid olika namn...
Mina barn åkte ensamma till/från USA utan problem. När sedan en åkte i sällskap med min bror var det nära att det blev stopp vid gränsen. Vi hade inte haft en tanke på att det kunde bli problem.
 
Grekland och Malta är ju med i schengen, de har tydligen också de reglerna. Jag tror det bara är ökade kontroller i många länder nu, de gånger jag flygit även inom Europa har jag alltid fått visat pass också. Men det är nog nytt för i år? Jag flög 20 gånger förra året, kan inte komma ihåg att jag visade pass inom Europa då. Mer än någon enstaka kontroll på malta.
Ok! Grekland krävde pass med bild på min 5-månaders för över 20 år sedan. Det var de ganska ensamma om. Reebyrån sa inget men polisen gjorde det som tur var.
På 80-talet var jag med om att en mamma och barn togs av tåget vid gränsen för att hon inte hade intyg från pappan på att barnet fick lämna landet. De hade hälsat på honom i Italien och skulle hem igen till Tyskland. Så det kunde vara hårt förr också.
 
Grekland och Malta är ju med i schengen, de har tydligen också de reglerna. Jag tror det bara är ökade kontroller i många länder nu, de gånger jag flygit även inom Europa har jag alltid fått visat pass också. Men det är nog nytt för i år? Jag flög 20 gånger förra året, kan inte komma ihåg att jag visade pass inom Europa då. Mer än någon enstaka kontroll på malta.
Verkar logiskt att de också har tillfälliga passregler
 
Det är lite så jag hört också. Tex är det en mamma jag känner som flyger jätteofta ner med sitt bonusbarn och hälsar på pappan. Av alla gånger (och det är många) så har det bara krånglat en gång.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
12
· Visningar
1 185
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 536
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
302
Senast: Törnrosa
·
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 765
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp