Resa med onda bakknän

Jaclia

Trådstartare
Vår ponny ska opereras för broskförändringar i bakknäna den 15 april. Vi har ett sommarhus 50 mil bort där vi har betydligt bättre möjlighet till bra utevistelse och omvårdnad så vi funderar på att åka dit nu när det ändå är påsklov. Jag undrar dock om det är dumt att utsätta honom för den resa som förflyttningen innebär? Han uppvisar ingen hälta eller smärta i nuläget men faktum är ju att knäna inte är fräscha och då kanske det är extra jobbigt att stå i transport...

I stallet där han står är dock problemet att det inte finns någon möjlighet för honom att få gå ute mer än halvdag (=mycket stillastående i boxen) vilket stressar mig eftersom det är dåligt för lederna.

Efter operationen ska ha till ett jättemysigt konvalescentstall så det är under väntetiden som jag vill att det ska vara så bra som möjligt...
 
Spontant känner jag att det är mer stressande med en extra flytt till nytt ställe än att stå inne halva dagar i 2 v till.
Känner hästen till sommarstället, har han bott där innan? I så fall är det en annan historia.
 
Han känner absolut till sommarstället och har varit där mycket. Det är som ett andra hem för honom :-). Dock är kanske själva resan en stor utmaning. Jag ska ringa vår veterinär och fysioterapeut och få lite råd men det är alltid intressant att höra vad andras magkänsla och erfarenheter säger...
 
Är det under ca 2 veckor han ska stå på sommarstället hade jag inte utsatt hästen för detta. Men din veterinär bör bäst kunna ge dig råd baserat på hästen diagnos. Finns det absolut ingen möjlighet att fixa så han kan få vara ute mer i nuvarande stall?
 
Jag hade inte utsatt en häst med dåliga knän för en så lång resa. Det är ju inte bara dit utan hästen ska ju hem oxå. Det är inte långa tiden kvar till operation och 2 veckor på box är inte lång tid.
Går det att promenera med hästen en stund under tiden han står inne? :)
 
Låt hästen vara kvar hemma om det bara handlar om såpass kort tid. Kanske kan du ta och få tag på en person som kan röra på hästen lite på eftermiddagen så den inte står still så lång tid i taget?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu är jag helt lost! Mamma har problem med en höft, hon har skickats hit och dit mellan läkare, röntgen, sjukgymnaster osv i... snart...
Svar
15
· Visningar
1 021
Senast: CillaW
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp