Resa till Danmark med häst som saknar tilläggsregistrering?

DoktorW

Trådstartare
Vi hade planerat att åka till Danmark för betäckning av tre ponnyston nästa vecka. Dock hade reglerna om tilläggsregistrering gått oss förbi och vi undrar därför om vår planerade resa är körd? Hästarna är chipmärkta och har pass från ett annat EU-land, men alltså ingen registrering i Sverige. Är det någon som vet vad som händer vid gränsen om hästarna saknar tilläggsregistreringen?
 
Det bästa sättet är att lämna in ansökan idag och använda den provisoriska handlingen man får medan originalpapprena är hos avelsförbundet för att resa tillbaka till Sverige med dem.

Vad som händer utan ens en ansökan om tilläggsregistrering vågar jag inte svara på. Detta borde @Masse kunna svara på.

Antar att du har sett denna sida http://www.jordbruksverket.se/amnes...reradeisverige.4.6fe43f40150d42feb72853b.html
Nu är väntetiden i princip noll, jag skickade in på måndagen och hade passet tillbaka på onsdagen - så finns allt material är det snabbt gjort. Detta var SH.
 
Tack för svar! Vi ringde Jordbruksverket och fick svar som kanske är av allmänintresse. Tilläggsregistreringen är ingenting som tullen kollar vid gränsen utan registreringen kontrolleras av Länsstyrelsen. Hos tullen är det pass + hälsointyg från veterinär som gäller. Givetvis kommer vi registrera hästarna så fort som möjligt men eftersom planen är att åka på onsdag kommer vi att vänta tills hästarna är tillbaka i Sverige.
 
Tilläggsregistreringen ska ju göras om hästarna stannar en viss tid i landet. Så att åka ut ur landet går hur bra som helst.
Tänk bara på att om det skulle dra ut på tiden hästarna är i Danmark kan det bli tal om tilläggsregistrering där också. Det är ju inte knutet till var hästen "bor" utan var den är under en längre tid.
Så att vänta tills dom är tillbaka är det bästa som du kan göra. Tyvärr vet ju inte vad som väntar oss eller våra hästar, om det värsta inträffar kommer kanske inte alla tillbaka till Sverige heller.
 
Tilläggsregistreringen ska ju göras om hästarna stannar en viss tid i landet. Så att åka ut ur landet går hur bra som helst.
Tänk bara på att om det skulle dra ut på tiden hästarna är i Danmark kan det bli tal om tilläggsregistrering där också. Det är ju inte knutet till var hästen "bor" utan var den är under en längre tid.
Så att vänta tills dom är tillbaka är det bästa som du kan göra. Tyvärr vet ju inte vad som väntar oss eller våra hästar, om det värsta inträffar kommer kanske inte alla tillbaka till Sverige heller.

Det har du alldeles rätt i, det är naturligtvis alltid en risk i att flytta hästar såväl inom som utom landet. Förhoppningsvis ska det inte krävas 90 dagar i Danmark men man vet som sagt aldrig. Vi blev lite förvirrade av tilläggsregistrering då våra ponnyer tillhör en ras som inte har ett avelsförbund i Sverige och därmed har vi (om vi vill att våra hästar ska betraktas som renrasiga) inte haft något annat alternativ än att skaffa pass i moderlandets regi. Nu vet vi att det är SH vi måste vända oss till för tilläggsregistrering.
 
Jag har inte behövt visa någon handling alls när jag passerat gränsen mellan Sverige och Danmark. :o De har bara frågat om jag har häst med i transporten, vilket jag svarat ja på. Sedan har jag fått åka.
 
Jag har inte behövt visa någon handling alls när jag passerat gränsen mellan Sverige och Danmark. :o De har bara frågat om jag har häst med i transporten, vilket jag svarat ja på. Sedan har jag fått åka.
Grunden är att om man inte har sina papper i ordning för hästen så ska man stanna och anmäla det. Har man allt i ordning är det bara att passera om man inte blir uttagen för kontroll.
Men om man inte har papperna i ordning blir det problem, för det finns inga undantag för hästar som det gör t ex för hundar eller katter. Är inte allt i ordning vid en kontroll är det två saker som gäller. Antingen att man vänder och åker tillbaka till startpunkten och fixar papperna eller avlivning av hästen på plats om det inte går. Allt bekostas dessutom av hästägaren och det kan tillkomma dagsböter om det kan anses att man gjort det medvetet.
 
Grunden är att om man inte har sina papper i ordning för hästen så ska man stanna och anmäla det. Har man allt i ordning är det bara att passera om man inte blir uttagen för kontroll.
Men om man inte har papperna i ordning blir det problem, för det finns inga undantag för hästar som det gör t ex för hundar eller katter. Är inte allt i ordning vid en kontroll är det två saker som gäller. Antingen att man vänder och åker tillbaka till startpunkten och fixar papperna eller avlivning av hästen på plats om det inte går. Allt bekostas dessutom av hästägaren och det kan tillkomma dagsböter om det kan anses att man gjort det medvetet.

Tack för info. :) Nu skulle jag aldrig drömma om att resa utomlands med min häst utan att alla papper är i ordning. Jag gjorde även ett hälsointyg på hästen som gällde i 2 veckor eller vad det var och det kostade 1800:- och inte fick jag visa upp det en enda gång under alla landsgränser jag passerade (Danmark, Tyskland, Tjeckien och Österrike samt omvänt). Detta hälsointyg är/var otroligt viktigt så det var inget jag ens övervägde att hoppa över. Inte en enda gräns bad om att få se några papper på hästen. Det var faktiskt lite tråkigt. :D
 
Tack för info. :) Nu skulle jag aldrig drömma om att resa utomlands med min häst utan att alla papper är i ordning. Jag gjorde även ett hälsointyg på hästen som gällde i 2 veckor eller vad det var och det kostade 1800:- och inte fick jag visa upp det en enda gång under alla landsgränser jag passerade (Danmark, Tyskland, Tjeckien och Österrike samt omvänt). Detta hälsointyg är/var otroligt viktigt så det var inget jag ens övervägde att hoppa över. Inte en enda gräns bad om att få se några papper på hästen. Det var faktiskt lite tråkigt. :D
Det är ju för att regelmässigt anses det som att man deklarerar att man har allt i ordning när man kommer med hästar. Det kan ju bli ändring nu när det ska föras journal även över hästar.
 
Tack för info. :) Nu skulle jag aldrig drömma om att resa utomlands med min häst utan att alla papper är i ordning. Jag gjorde även ett hälsointyg på hästen som gällde i 2 veckor eller vad det var och det kostade 1800:- och inte fick jag visa upp det en enda gång under alla landsgränser jag passerade (Danmark, Tyskland, Tjeckien och Österrike samt omvänt). Detta hälsointyg är/var otroligt viktigt så det var inget jag ens övervägde att hoppa över. Inte en enda gräns bad om att få se några papper på hästen. Det var faktiskt lite tråkigt. :D

Vad är det för hälsointyg? Trodde man var tvungen att göra det inom 48 h från avresa? Men du kanske menade att det sedan gäller hela resan så att säga?

Jag har ett sto på besök som varit på betäckning och nu ska hem till Danmark. Ägaren hade ingen aning om något hälsointyg när jag påpekade att det kanske behövs men jag blir osäker på reglerna. Men visst är det väl det som gäller när hästen ska tillbaka till Danmark efter betäckning?
 
Vad är det för hälsointyg? Trodde man var tvungen att göra det inom 48 h från avresa? Men du kanske menade att det sedan gäller hela resan så att säga?

Jag har ett sto på besök som varit på betäckning och nu ska hem till Danmark. Ägaren hade ingen aning om något hälsointyg när jag påpekade att det kanske behövs men jag blir osäker på reglerna. Men visst är det väl det som gäller när hästen ska tillbaka till Danmark efter betäckning?
Om du är "ute" och reser kan du ha samma intyg i två veckor, så att du kan komma hela vägen utan att behöva göra ett nytt.
Danskar är ofta väldigt oförstående till hälsointyg när hästen ska till eller från Sverige. Men av någon konstig anledning skulle dom inte drömma om att missa det om hästen skulle till Tyskland.

Så om stoet har varit här i mer än två veckor så ska hon ha ett hälsointyg utfärdat av distriktsveterinär inom 48 timmar innan av resa.
Har man inte det och det blir kontroll kan det leda till dagsböter för smuggling och i allra värsta fall avlivning av hästen. I svensk lagstiftning finns inget undantag för häst. Därför kan inte Jordbruksverket göra någon nödlösning som man ibland kan göra med hund och katt.
I verkliga livet brukar ett missat intyg först leda till att hästägaren får chansen att åka tillbaka dit där hästen varit och skaffa ett intyg. Men om man försöker åka en gång till utan intyg är det böter och stor risk för avlivning av hästen.
 
Vad är det för hälsointyg? Trodde man var tvungen att göra det inom 48 h från avresa? Men du kanske menade att det sedan gäller hela resan så att säga?

Jag har ett sto på besök som varit på betäckning och nu ska hem till Danmark. Ägaren hade ingen aning om något hälsointyg när jag påpekade att det kanske behövs men jag blir osäker på reglerna. Men visst är det väl det som gäller när hästen ska tillbaka till Danmark efter betäckning?

Vi var tvungna att skaffa ett hälsointyg när vi reste till Österrike 2012. Detta gällde sedan i 2 veckor och vi skulle vara borta i 10-11 dagar så vi slapp skaffa ett nytt för hemresan. På tävlingen kunde man be en veterinär om ett nytt om man skulle vidare.
Så för att svara på din fråga så kan man inte utfärda intyget tidigare än 48 timmar innan avresa och det gäller endast 14 dagar. Sedan måste man ha ett nytt.
 
Vi var tvungna att skaffa ett hälsointyg när vi reste till Österrike 2012. Detta gällde sedan i 2 veckor och vi skulle vara borta i 10-11 dagar så vi slapp skaffa ett nytt för hemresan. På tävlingen kunde man be en veterinär om ett nytt om man skulle vidare.
Så för att svara på din fråga så kan man inte utfärda intyget tidigare än 48 timmar innan avresa och det gäller endast 14 dagar. Sedan måste man ha ett nytt.

Det finns "lättare" regler som gäller inom Norden. Om jag inte minns fel kan man vara borta fem dagar för ex. tävling utan hälsointyg (något bevis på tävlingsdeltagande måste man dock ha) men här gäller det ju ett sto som varit på betäckning och då har den kanske vistats längre än fem dagar i Sverige.
 
Det finns "lättare" regler som gäller inom Norden. Om jag inte minns fel kan man vara borta fem dagar för ex. tävling utan hälsointyg (något bevis på tävlingsdeltagande måste man dock ha) men här gäller det ju ett sto som varit på betäckning och då har den kanske vistats längre än fem dagar i Sverige.
De lätta reglerna som du kallar dom innebär att man istället för ett hälsointyg ska visa upp en startlista om man är på väg till en tävling eller en resultat lista som visar att man startat på en tävling vid gränspassagen. Detta gäller vid direkta resor till eller ifrån en tävling inom Norden. Men har man t ex med sig en sällskapsponny eller blir sjuk så att man inte kan starta, krävs hälsointyg. Det är bara friska hästar som verkligen startar på tävling som är undantagna.
Utställning räknas inte som tävling utan kräver hälsointyg, samma med betäckning eller veterinärbesök. Men t ex danska travhästar som ska till Jägersro och springa ett lopp kan åka över bron före start genom att visa upp travprogrammet och åka hem genom att visa resultatlistan som visar att hästen startat. Har den inte kommit till start t ex varit oren och blivit bortplockad behöver den hälsointyg för att åka hem till Danmark.
 
Jag kan säga att regeln med 48 h verkar vara högst oklar även bland veterinärer. Vår hemmaveterinär i Sverige skrev ett intyg fem dagar innan avresa och sade att det skulle vara okej eftersom intyget gäller i totalt 10 dagar (den som kontrollerar vid tullen kan väl egentligen inte veta vilken dag hästen lastades på?).

Nu när vi snart ska hem från Danmark kommer en dansk veterinär att skriva intyget 48 h innan avresa. Vi har låtit tidpunkten för intyget vara upp till veterinären att tolka men vi är mycket noga med att ha intyget med oss då vi absolut inte vill riskera att hästarna måste bli kvar i Danmark. På ditresan blev vi inte kontrollerade vare sig i Sverige eller i Danmark, men sådant vet man ju inte.
 
Jag kan säga att regeln med 48 h verkar vara högst oklar även bland veterinärer. Vår hemmaveterinär i Sverige skrev ett intyg fem dagar innan avresa och sade att det skulle vara okej eftersom intyget gäller i totalt 10 dagar (den som kontrollerar vid tullen kan väl egentligen inte veta vilken dag hästen lastades på?).

Nu när vi snart ska hem från Danmark kommer en dansk veterinär att skriva intyget 48 h innan avresa. Vi har låtit tidpunkten för intyget vara upp till veterinären att tolka men vi är mycket noga med att ha intyget med oss då vi absolut inte vill riskera att hästarna måste bli kvar i Danmark. På ditresan blev vi inte kontrollerade vare sig i Sverige eller i Danmark, men sådant vet man ju inte.
Tja det ska ju till lite mer än hälsointyget om resan skulle vara så lång att det är utfärdat fem dagar innan gränspassagen. Då kommer ju krav på resrutt, registrerad resa m m.
Låter väldigt underligt att en Distriktsveterinär inte skulle kunna reglerna och riskera att folk får problem under resan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 526
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 304
Senast: WSLPZF
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
17 160
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ja det är ju ganska mycket roligare. Allt har gått så himla smidigt idag. Inga snöstormar och inga korkade ston som rivit ner hagtrådar...
Svar
2
· Visningar
767
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp