Resa till Finland, hur gör man?

Corax

Trådstartare
Jag behöver hjälp och moraliskt stöd! :)
I november ska jag åka på kattutställning i Åbo (Åbo Mäss-och Kongresscentrum, Mässfältsgatan 9-13)men det är oklart hur jag dels hittar en passande (hem)färja samt ett hotell nära utställningen.
Det finns ett rekommenderat hotell på inbjudan men jag har inte hört så bra om det. Dessutom kan det hända att jag tar med mig resten av familjen (sambo och 1 ½-årig son)så ett Scandic skulle ju kännas bra (fast spelar väl egentligen ingen roll). Men jag kan inte ens lista ut hur långt det blir till utställningen då...

Jag ska åka från Stockholm (eller Kapellskär om det finns möjlighet)och det finns båtar som passar för ditresan (Stockholm-Åbo)på de två största rederierna. Men hem... Det är ett långt glapp mellan utställningens slut (16.00)och när jag hittar att en färja går hem (19.30). 'Måste' jag ta den eller finns det andra möjligheter?

Jag kommer att ha med mig bil. Och katt, såklart.

Trots att jag är halvfinne så har jag aldrig varit i närheten av Finland :o om man inte räknar Åland då...
 
Jag
Jag behöver hjälp och moraliskt stöd! :)
I november ska jag åka på kattutställning i Åbo (Åbo Mäss-och Kongresscentrum, Mässfältsgatan 9-13)men det är oklart hur jag dels hittar en passande (hem)färja samt ett hotell nära utställningen.
Det finns ett rekommenderat hotell på inbjudan men jag har inte hört så bra om det. Dessutom kan det hända att jag tar med mig resten av familjen (sambo och 1 ½-årig son)så ett Scandic skulle ju kännas bra (fast spelar väl egentligen ingen roll). Men jag kan inte ens lista ut hur långt det blir till utställningen då...

Jag ska åka från Stockholm (eller Kapellskär om det finns möjlighet)och det finns båtar som passar för ditresan (Stockholm-Åbo)på de två största rederierna. Men hem... Det är ett långt glapp mellan utställningens slut (16.00)och när jag hittar att en färja går hem (19.30). 'Måste' jag ta den eller finns det andra möjligheter?

Jag kommer att ha med mig bil. Och katt, såklart.

Trots att jag är halvfinne så har jag aldrig varit i närheten av Finland :o om man inte räknar Åland då...

Jag är inte helt säker på hur du menar, men ett glapp på 3,5 h är väl rätt lagom? Då har du både tid med viss försening samt stå i kö med bilen för att checka in till färjan.

Tips om hotell: jag har bott på Scandic Julia. De har parkering och djur är tillåtna.
 
Till Åbo åker du från Stockholm. Åker du från Kapellskär så måste du byta båt i Mariehamn. Så smidigast är att ta båten direkt från Stockholm... Viking eller Tallink/Silja är ett val du själv får göra...
Hem så finns inga andra alternativ för dig än kvällsbåten om du då inte vill ligga kvar en natt för att ta en dagbåt från Åbo....
Du har ett Best Western hotel som ligger direkt i hamnen vid Vikingterminalen. Inte allt för långt från själva mässcentrumet men nära till båten hem... Sedan finns också an gammal Finlandsfärja S/S Bore som numera är hotell/vandrarhem som ligger i hamnområdet
http://www.hotelseaport.fi/en
http://www.msborea.fi/svenska/www/

Jag vet ej hur det är med djurvänligheten på dessa ställen så det får du ringa och kolla med dem...
 
For att ta reda pa hur langt det ar mellan hotell och utstallningshall googlar du lampligast (skriv bara in: from (har skriver du den ena adressen) to (har skriver du den andra adressen) och sedan trycker du 'return'. och klickar pa "google maps" nar google ger dig sin search. :)

Har ar avstandet och rutten fran Scandic (och det racker ofta att skriva Scandic hotel i staden i fraga) :)
https://www.google.com/maps/preview?q=scandic hotels åbo to Mässfältsgatan 9-13 åbo&ie=UTF-8&ei=0EsbVPfTAsmh8QHI14DgDA&ved=0CAYQ_AUoAQ
 
For att ta reda pa hur langt det ar mellan hotell och utstallningshall googlar du lampligast (skriv bara in: from (har skriver du den ena adressen) to (har skriver du den andra adressen) och sedan trycker du 'return'. och klickar pa "google maps" nar google ger dig sin search. :)

Har ar avstandet och rutten fran Scandic (och det racker ofta att skriva Scandic hotel i staden i fraga) :)
https://www.google.com/maps/preview?q=scandic hotels åbo to Mässfältsgatan 9-13 åbo&ie=UTF-8&ei=0EsbVPfTAsmh8QHI14DgDA&ved=0CAYQ_AUoAQ

*sista*

TACK alla för Jättebra svar.
Jag tänkte att över tre timmar var lång tid att vänta men när du, @Philosophia, framställer det så där så inser jag att så kanske inte är fallet. ;) Det är sånt där jag tycker är så svårt när man ska resa dit man aldrig varit och med transportmedel man 'inte är van' vid.

Nu ska jag nog kunna boka min resa utan att det blir allt för fel! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp