Resetråden

Sitter nu sista kvällen på Malta och tänkte skriva en liten recension lite riktad till @Mineur som var sugen på en resa hit (igen). :)

Malta är verkligen en fin ö men tyvärr något så extremt turisttät och otroligt mycket trafik. Landsbygden är häftig att se och särskilt de vindlande vägarna som ofta bjuder på fantastiska utsikter.

Har haft väldigt roligt, mest pga den mycket intressanta trafiksituationen. :p Första turen i vänstertrafik var väldigt spännande och man får liksom släppa alla svenska försiktighetsmått, bara tuta och köra. :D

Om ni åker tillbaka kan Gozo (the azure window!), Mdina, Paradise Bay, upptäcka Comino via off road segway och simma över till grottan mitt emot Blue lagoon rekommenderas. Det var riktigt häftigt! Sen de mindre turisttäta delarna i söder typ Dingli cliffs och St Georges Bay. Vi har på tre dagar med hyrbil sett i nästan hela Malta, Comino och Gozo. I morgon tar vi en ytterligare tur till Valletta då mycket var stängt i söndags när vi var där.
Alltid värt att tänka på, kanske särskilt i katolska länder är just att mycket är stängt på söndagar och nu i oktober stänger även museum mm ganska tidigt på dagen.

Sliema där vi bor var alldeles för turistigt för oss, åtminstone utmed strandpromenaden. Fördel att det är lätt att ta sig överallt härifrån. Vill man sola och bada mest ska man bo i nån stad med sandstrand. :)
 
Sitter nu sista kvällen på Malta och tänkte skriva en liten recension lite riktad till @Mineur som var sugen på en resa hit (igen). :)

Malta är verkligen en fin ö men tyvärr något så extremt turisttät och otroligt mycket trafik. Landsbygden är häftig att se och särskilt de vindlande vägarna som ofta bjuder på fantastiska utsikter.

Har haft väldigt roligt, mest pga den mycket intressanta trafiksituationen. :p Första turen i vänstertrafik var väldigt spännande och man får liksom släppa alla svenska försiktighetsmått, bara tuta och köra. :D

Om ni åker tillbaka kan Gozo (the azure window!), Mdina, Paradise Bay, upptäcka Comino via off road segway och simma över till grottan mitt emot Blue lagoon rekommenderas. Det var riktigt häftigt! Sen de mindre turisttäta delarna i söder typ Dingli cliffs och St Georges Bay. Vi har på tre dagar med hyrbil sett i nästan hela Malta, Comino och Gozo. I morgon tar vi en ytterligare tur till Valletta då mycket var stängt i söndags när vi var där.
Alltid värt att tänka på, kanske särskilt i katolska länder är just att mycket är stängt på söndagar och nu i oktober stänger även museum mm ganska tidigt på dagen.

Sliema där vi bor var alldeles för turistigt för oss, åtminstone utmed strandpromenaden. Fördel att det är lätt att ta sig överallt härifrån. Vill man sola och bada mest ska man bo i nån stad med sandstrand. :)
Intressant att höra vad ni tyckte, och vilka värdefulla tips! St Georges Bay och Blue Lagoon + grottan hann vi med, men jag noterar övriga tips tills vi åker nästa gång. Vi var som sagt rätt inne i bröllops-bubblan när vi var där, så vi hann varken se eller reflektera så mycket som vi hade velat.

Jag stördes inte alls av att det var turistigt, kanske var det lite mindre turism när vi var där då det var den svettigaste månaden på året? Och så bodde vi i privat lägenhet längre in i Sliema liksom, det kan nog också ha påverkat vår upplevelse. Eller så hade jag helt enkelt inte tid att reflektera över just detta! :p

Trafiken är ju helt galen ja, speciellt det här att de tutar inför varje obevakad korsning istället för att sakta ner och se efter ifall det kommer någon runt hörnet kändes ju alldeles vansinnigt! Hade INTE velat köra där själv! :wtf:

Tusen tack för din utförliga text! :)
 
Intressant att höra vad ni tyckte, och vilka värdefulla tips! St Georges Bay och Blue Lagoon + grottan hann vi med, men jag noterar övriga tips tills vi åker nästa gång. Vi var som sagt rätt inne i bröllops-bubblan när vi var där, så vi hann varken se eller reflektera så mycket som vi hade velat.

Jag stördes inte alls av att det var turistigt, kanske var det lite mindre turism när vi var där då det var den svettigaste månaden på året? Och så bodde vi i privat lägenhet längre in i Sliema liksom, det kan nog också ha påverkat vår upplevelse. Eller så hade jag helt enkelt inte tid att reflektera över just detta! :p

Trafiken är ju helt galen ja, speciellt det här att de tutar inför varje obevakad korsning istället för att sakta ner och se efter ifall det kommer någon runt hörnet kändes ju alldeles vansinnigt! Hade INTE velat köra där själv! :wtf:

Tusen tack för din utförliga text! :)

Ja längre in i Sliema är det ju väldigt lugnt med folk. :) Och på norra sidan mot St Julian är det väldigt fint med havet, verkade mindre turistigt där. På "vår" sida mitt emot Valletta är det lite bargata och mycket snabbmat. Fördel dock att färjan till Valletta och många dagsturer med båt går precis utanför hotellet. Kan rekommendera färja dit man ska, de är billiga och smidiga. :)

Riktigt bra, maltesisk mat åt vi på Bancinu på Gozo precis vid hamnen och på Ta Kris i Sliema. :d Hoppas ni åker tillbaka och verkligen får uppleva Malta. :)
 
Jag har bokat en resa till NY över jul och nyår. Att hotell i NY är dyrt var jag medveten om, men priserna över nyår är utom denna jord O_o:crazy:
Jag börjar nu fundera på att ta mig någon annanstans över nyår, då på buss/tåg-avstånd från NY, ej WDC...
Någon som har tips?
 
Jag har bokat en resa till NY över jul och nyår. Att hotell i NY är dyrt var jag medveten om, men priserna över nyår är utom denna jord O_o:crazy:
Jag börjar nu fundera på att ta mig någon annanstans över nyår, då på buss/tåg-avstånd från NY, ej WDC...
Någon som har tips?
Boston ska vara väldigt fint, och ligger väl en drygt 5 timmars tågresa bort. Om det blir sådär värst mycket billigare att bo vet jag dock inte... Annars är upstate New York väldigt fint rent generellt, så du kan ju alltid se om du hittar något intressant lite norr om Manhattan liksom. Annars kan man välja att bo på Long Island också, och på så vis få ner priserna lite jämfört med Manhattan.
 
Jag har bokat en resa till NY över jul och nyår. Att hotell i NY är dyrt var jag medveten om, men priserna över nyår är utom denna jord O_o:crazy:
Jag börjar nu fundera på att ta mig någon annanstans över nyår, då på buss/tåg-avstånd från NY, ej WDC...
Någon som har tips?

Vi flög in över Boston på vår resa hem från Florida nu och det var såååå fint. Helt otroligt vackert, fick en sån där "åh hit vill jag åka" så jag kollade faktiskt lite hotell när jag kom hem. Betydligt billigare än NY men en del kostar det trots allt men det känns som man får betydligt mer för pengarna. Kollade dock inte över nyår just. Jag hade nog valt att ta en trip dit :)
 
Jag har bott i/strax utanför Boston en kort period och kan verkligen rekommendera staden! :) Amerikanskt med en europeisk touch, skulle jag vilja säga. Trevlig stad att promenera omkring i. Boendetips har jag dock inga :p
 
Nu är vi hemma från Vietnam!
Det var regnigt och mulet ungefär dom 2 första veckorna :D men sista veckan fick vi både sol och blåst så sambon kunde kitesurfa.

Vietnam är ett extremt skräpigt land fick jag uppleva, det var hemskt svårt att hitta god vegetarisk mat. Så jag gick hungrig mest hela tiden tills vi hittade en indisk restaurang :D
Utöver det var det verkligen en upplevelse att vara där, annorlunda mot det jag sett förut :)

15895381_10153913542496841_5158678796567977049_n_586cd8f2e087c33e79dce308.jpg

15871922_10153913542541841_7830146856766459459_n_586cd8f02a6b22263dc3e0cc.jpg

15826393_10153913542461841_8108965469338555960_n_586cd8eee087c33e7cdddf93.jpg
 
Fick en resa av min man idag (kombinerad 29+30årspresent, haha) eftersom jag pratat en del om en träningsresa som min pt ska hålla i.
9-13 maj blir det träningsresa i Alicante, för att sedan ta mig vidare till Malaga den 13e maj. Där blir det en sen innan planerad vecka med mannen och fem vänner. :D

Nu är bekymret bara att lyckas ta mig ner dit. Inga problem tänkte jag, men flyg gick inte ta direkt. Buss tar lång tid, och tåg måste man ta inåt landet först.
Så det lutar åt hyrbil. Kan bli spännande att köra själv där, men äh. Det ska säkert gå bra :p
 
Kul att läsa vad ni tyckt om resmålen! Ska själv förmodligen resa mot slutet av Augusti i år, resmålet är dock oklart än så länge! :love: Lutar sig lite mot grekland dock, har aldrig varit där tidigare.
 
I slutet av veckan drar jag till London på weekend! Andra gången jag är där, men är ca 4 år sedan sist, plus att jag denna gången åker utan min pojkvän som är väldigt begåvad i det engelska språket ( vilket gjort att han skött det mesta snacket ) så jag hoppas att min engelska inte är allt för ringrostig nu när det väl gäller :D
Vi ska bo centralt, så det verkar nästan lättare att ta sig fram till fots, bara att hoppas på inte allt för skruttigt väder!
 
@LittleJohn Vad kul! Bor I stan, sa hojta om du vill ha tips/letar efter nagot sarskilt!
Kan nog inte varatill sa mycket hjalp om det ar for en shoppingweekend, da jag inte handlar sa mycket sjalv, men ar en stark förespråkare av att lamna zon 1 om tillfalle fas, och har isafall en del tips gallande stallen soder om floden!
Gallande engelska sa ar alla, framforallt I zon 1, valdigt vana och talmodiga, sa det kommer nog ga superbra!
 
@Stefffie Vad gulligt av dig! Hojtar till om det är så att vi får idétorka på vad vi ska hitta på :)
Det är min mors första gång i London så antar att hon främst vill se de klassiska turistgrejerna i första hand. Engelskan är väl egentligen inga problem, men av någon anledning blir det alltid lite svårare när det väl "gäller", och blir extra pirrigt när det är landets mordersmål, tycker det t ex inte är speciellt jobbigt att prata engelska om jag åker till tyskland :p
 
Tips på trevliga weekendresmål i slutet av maj. Jag älskar London så det är alltid ett alternativ.
Gärna tips på områden som är bra att bo i också så man inte bor långt från centrum och så.
 
Här ser det ut att bli medelhavskryssning i augusti :) Är det någon som har åkt på något sånt? Jag är orolig för att bli sjösjuk, men det kanske inte är så stor risk på en så stor båt?
 
Jag har bokat en resa till NY över jul och nyår. Att hotell i NY är dyrt var jag medveten om, men priserna över nyår är utom denna jord O_o:crazy:
Jag börjar nu fundera på att ta mig någon annanstans över nyår, då på buss/tåg-avstånd från NY, ej WDC...
Någon som har tips?

Boston! Tågresan mellan NYC och Boston går dessutom genom ett otroligt vackert landskap :love:
 
Blev två resor för min del 2016:
Först NYC + WFF i augusti. Hade tur när det kom till flyget så hade ett byte på vägen dit och direktflyg på vägen hem (betalade strax över 4000 för biljetterna). Totalt blev det nästan en vecka i NYC (några dagar innan festivalen och några efter), hann besöka några av sevärdheterna men har många kvar att besöka till sommaren när det är dags för WFF igen (underbar festival för de som är intresserade av rawfood, 2017 blir min tredje).

I somras bodde jag på ett air-bnb i Brooklyn tillsammans med ett gäng som skulle till samma festival så vi kände iaf till varandra innan vi delade rum. För att ta oss runt i staden blev det tunnelbanan, som trots gammal som gatan fungerade betydligt bättre än skånetrafiken. Några av sevärdheterna jag hann besöka var Ground Zero, frihetsgudinnan, Brooklyn Bridge samt Empire State Building.

I november åkte jag och familjen till Lindsborg, Kansas en vecka för att fira Thanksgiving med "släkten". Har väl inte så mycket att säga om det, men det är en väldigt mysig stad att besöka, dock gör den sig bättre under våren/tidiga sommaren än under hösten. December månad är dock rätt trevlig den med då de håller på rätt många svenska traditioner.

Har även hunnit med en resa i år, åkte med en vän för att besöka hennes släkt i Newport, Wales. Även om det bara var över en helg så är det en trevlig stad som jag gärna besöker igen. Dock påpekade min väns släkt flera gånger att de tyckte jag skulle komma tillbaka under sommaren då det ska vara mycket vackrare då. Får väl se om det hinner bli en tur till i år eller om det skjuts upp.
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
909
Senast: Twihard
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 120
Senast: Klara
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 050
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp