Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.

tornblomma

Trådstartare
Tänkte att det vore kul med en tråd om resor, resmål, restips och liknande. Hoppas att det är fler som gillar att resa!
Det kan handla om allt från resor till Europas städer till exotiska platser, tips på hotell och sevärdheter. Här kan vi som gillar att resa, tipsa varandra helt enkelt!
 
Jag blev lite inspirerad av att resa österut i Europa efter att jag vari Polen förra helgen. Är det någon som varit i Ungern, Bulgarien, Serbien eller liknande och vill berätta mer?
 
@tornblomma Inte varit där en, men ett av resmålen på min lista är Belgrad! Av vad jag har läst ska det påminna om Berlin för några år sedan (konstnärsstad, lite extravagant spunky sådär). Det kanske skulle passa dig? :) Wizzair flyger!
 
Dubrovnik ska ju vara extremt vackert också, hört av de som varit där. Kanske lite turistigt bara? Nån som varit där? Bildgooglar man stan så är ju estetiken onekligen tilltalande!
 
Jag har blivit greklandsfrälst på senare år, ska åka till vår femte ort i sommar! :love:
Lutar åt Parga eller Zakynthos, så om ngn har några tips så shoot!

Jag ger annars gärna tips om Samos, Karpathos, Kefalonia och Lefkas :D
 
Jag blev lite inspirerad av att resa österut i Europa efter att jag vari Polen förra helgen. Är det någon som varit i Ungern, Bulgarien, Serbien eller liknande och vill berätta mer?
Jag har varit i Ungern. Dels i Budapest som jag inte gillade alls, men detta var länge sedan och de har rustat upp staden ordentligt de senaste dryga 10 åren. Folk verkar i allmänhet ha ett helt annat intryck idag av staden än jag hade då, så jag ska absolut åka tillbaka för att se hur det är nu. Däremot så har jag varit runt Balaton-sjön som jag verkligen gillade och där är det fint, behaglig temp i vattnet även tidigt på säsongen. Finns en del att göra som att besöka porslinstillverkning och åka till kur/termalbad när man ledsnat på att bada och sola. Vet dock inte riktigt hur det är med engelskaspråkkunskaper utanför uppenbara turistställen, kan nog vara lite sådär dock ffa bland äldre.
 
Dubrovnik ska ju vara extremt vackert också, hört av de som varit där. Kanske lite turistigt bara? Nån som varit där? Bildgooglar man stan så är ju estetiken onekligen tilltalande!
Jag har fått berättat för mig då jag ska resa runt i Kroatien i sommar att Dubrovnik är vackert, men dyrt och turistigt om man jämför med övriga Kroatien. Jag är mest sugen på nationalparken krka i Kroatien - fantastiskt vackra bilder därifrån.
 
Dubrovnik ska ju vara extremt vackert också, hört av de som varit där. Kanske lite turistigt bara? Nån som varit där? Bildgooglar man stan så är ju estetiken onekligen tilltalande!
Jag har varit där. Häftigt!
Men tipset är nog att åka under lågsäsong. Jag var där början av oktober och det var mkt folk även då.
Annars gillade jag Kroatien jättemkt.
Vackert. Folk var trevliga. Fanns mkt att göra och se på. Dessutom tycker jag det är roligt när folk kan lite engelska så jag kan prata med lokalbefolkningen.
 
Jag blev lite inspirerad av att resa österut i Europa efter att jag vari Polen förra helgen. Är det någon som varit i Ungern, Bulgarien, Serbien eller liknande och vill berätta mer?

Östeuropa är riktigt vackert och ganska undervärderat. Jag har varit i Slovenien (Ljubljana och Maribor) och Rumänien (Sibiu). Jag kan återkomma och skriva lite mer om det senare.

Jag tror som andra att Belgrad kan vara mycket intressant!
 
Östeuropa är riktigt vackert och ganska undervärderat. Jag har varit i Slovenien (Ljubljana och Maribor) och Rumänien (Sibiu). Jag kan återkomma och skriva lite mer om det senare.

Jag tror som andra att Belgrad kan vara mycket intressant!

Åh Ljubljana får du väldigt gärna berätta mer om (även övriga såklart)! Det står också på min lista!
 
För ganska många år sedan var jag i Sofia - spännande stad med mycket blandning mellan nytt och gammalt. Inte värsta turiststället med sevärdheter överallt, utan man fick fundera mer över vad man egentligen såg. De flesta yngre kunde engelska. Stora motsättningar mellan olika folk (alla var antingen bulgarer eller turkar) och en ganska aggressiv kristendom (kolla mynten. Det är inte St George utan något lokalt helgon som slogs mot turkarna). Mitt ressällskap var inte helt "genusnormativt" och vi undvek att gå ut på klubbar för att inte hamna i bråk även om det skulle finnas en livaktig scen som mötte rätt mycket motstånd. Hen eg ville delta, men ansåg också att hen inte ville involvera mig.
 
Jag vill gärna ha tips. Vad är sevärt i Nordtyskland mellan danska och holländska gränsen? Var övernattar man på väg mot Stellenbosch?
 
Bra tråd, vill gärna ha lite london-tips.

Åker till London en långhelg i juni tillsammans med min syster. Harry Potter studios är bokat, i övrigt har vi inga direkt planer. Shopping står inte högst på listan utan vill hellre insupa Londonlivet, äta god mat och ha det skönt. Vill gärna ha tips på bra afternoon tea. Gärna också kul restaurangtips, gärna koreanskt, peruanskt eller annat lite exotiskt som inte är helt lätt att finna i Sverige. Vi tänkte promenera runt i notting hill och kring South bank, tips på andra områden som är trevlig att strosa i? Kul Londontips i allmänhet mottages med tacksamhet.
 
Jag och sambon (och ev. 2 kompisar) funderar på Portugal i mitten av Augusti.. problemet är att det är högsäsong - dyra och få boenden om man inte vill dela rum med 5 andra :D

Behöver tips på sidor där man kan typ hyra en lägenhet eller villa!
 
Dubrovnik ska ju vara extremt vackert också, hört av de som varit där. Kanske lite turistigt bara? Nån som varit där? Bildgooglar man stan så är ju estetiken onekligen tilltalande!

Jag var i Dubrovnik förra sommaren :) tycker tyvärr att det var alldeles för turistigt för min smak :( men vackert var det!

Jag borde skriva upp en påminnelselista efter varje resa jag varit på, glömmer som bort vad vi egentligen gjorde där, hahaha.
 
@hjärter_dam
Jag kom nyss hem från min senaste Englandstripp (blir en del med döttrar som jobbar som au pairer där). Vi bor alltid i St Albans som är en mysig och engelsk stad utan turister ;) Därifrån tar det ca 20 minuter med tåg in till St Pancras.

Denna gång satsade vi på bra skor och mycket promenerande (ena dagen gick vi 2 mil...). Jag älskar att bara strosa omkring, titta på vackra hus, slinka in på en pub för en öl och jag föredrar att undvika Oxford och Regent Street. Notting Hill är kul att ha sett men var beredd att trängas med mycket folk! Jag tycker också om att promenera i t ex Green Park eller Hyde Park, kan vara skönt som omväxling till gator och byggnader. Köp gärna en bok typ "London Walks", finns flera bra.

Vi gick även på Natural History Museum och gången innan British Museum, båda sevärda och med fritt inträde. Hästvänner bör besöka the Royal Mews, det var ett tips som jag fick från @Sjalen som har en toppenblogg där man kan hitta massor av olika idéer och förslag på saker att göra i London (och övriga Storbritannien).

Just det, vi såg Mamma Mia också på Novello Theatre. Har sett den tidigare i Sverige (och såklart även sett filmen) och gillar man ABBA-musiken så kan man absolut se om den i London. Dottern ville genast efteråt boka biljetter till dagen efter (kan man väl säga är ett bra betyg :) ) men det gjorde vi inte, haha!
 
@hjärter_dam
Brown's afternoon tea är klassiskt och riktigt bra men kostar därefter. På museé-fronten rekommenderar jag faktiskt Imperial War Museum (!). Ffa avdelningen om Förintelsen var mycket stark och minnesvärd.
 
Jag är mest sugen på nationalparken krka i Kroatien - fantastiskt vackra bilder därifrån.
Där var jag för två år sedan. Det var helt makalöst vackert! Vi bodde i Zadar, i ett jättefint litet privat lägenhetshotell. Därifrån hyrde vi en taxi en dag som tog oss till Krak, det kostade typ ingenting.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 221
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 314
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 602
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 784
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp