Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag veeet :D:D

Alltså jag fattar vad folk ser i Naxos. Och jag har själv rekommenderat den ibland eftersom jag tycker att den är en bra allroundö, den erbjuder lite av varje.

Men för min egen del är jag inte glad i den. Jag brukar bo i stan då jag behöver övernatta på ön, och då får jag spader på den överturistifierade hamnpromenaden och den kommersialiserade gamla stadsdelen som hade varit så otroligt vacker utan saronger och akvareller.

Nedåt stränderna har jag aldrig bott, jag fattar att det är bättre men jag dras inte till sandstränder. Senast jag var på Plaka var runt millennieskiftet och då fanns det ännu inga solstolar där, det var vackert. Men så är det inte längre, har jag sett på bilder.
 
@FrauleinLeo - om du öluffat förut känner du kanske redan till denna, men om inte:

http://www.openseas.gr/openseas/en/

Där kan man söka på båttidtabeller bakåt i tiden. Vill man t ex åka Naxos-Koufonissi andra onsdagen i juni kan man alltså kolla om det gick någon båt motsvarande dag 2017. Gjorde det det, går den sannolikt i år också.

Med den länken kan man grovplanera lite tidigare än om man använder årets tidtabeller på t ex https://www.gtp.gr/. En del ligger redan ute där, men inte allt.
 
Är det någon som har erfarenhet av Borneo som resmål? Sambon och jag funderar på att resa dit nästa vinter. Vi vill framförallt dyka men jag skulle hemskt gärna vilja uppleva mer djur- och naturlig med någon form av regnskogsbesök. Några tips?
 
Är det någon som har erfarenhet av Borneo som resmål? Sambon och jag funderar på att resa dit nästa vinter. Vi vill framförallt dyka men jag skulle hemskt gärna vilja uppleva mer djur- och naturlig med någon form av regnskogsbesök. Några tips?

Jag har varit där, i regnskogen Sepilok och tittat på orangutangerna. Magiskt! Andra i sällskapet skulle dyka men det var precis när några dykare blivit gisslan vid någon gerillakonflikt så det var oroligt och militärbåtar överallt så det blev bara något enstaka dyk. Något särskilt du undrar?
 
Jag har varit där, i regnskogen Sepilok och tittat på orangutangerna. Magiskt! Andra i sällskapet skulle dyka men det var precis när några dykare blivit gisslan vid någon gerillakonflikt så det var oroligt och militärbåtar överallt så det blev bara något enstaka dyk. Något särskilt du undrar?

Vad roligt! Ja, inte gisslan-situationen förstås, men det hoppas vi på att slippa :nailbiting: Framförallt är jag nyfiken på "guldkorn", såna där upplevelser eller platser som man särskilt minns när man kommer hem... luddigt formulerat. Vad tyckte du var det bästa med din resa? :) Och hur genomfördes regnskogsbesöket, var det med någon typ av arrangerad guidad tur? Såg ni vilda orangutanger eller var ni på något ställe där de tar hand om ensamma ungar eller så? Googlade en liten stund nu och blev onödigt peppad med tanke på att resan ska glad om du år... :angel:
 
Är det någon som har erfarenhet av Borneo som resmål? Sambon och jag funderar på att resa dit nästa vinter. Vi vill framförallt dyka men jag skulle hemskt gärna vilja uppleva mer djur- och naturlig med någon form av regnskogsbesök. Några tips?
Jag har varit där, i Sabah. Bodde ett par nätter på en camp och gjorde utflykter i regnskogen, både med båt och till fots. Minns dock inte vad det hette.
Var och dök vid Sipadan, vilket var superhäftigt!! (Det var nog där gisslantagandet var, jag har ingen koll på hur säkerhetssituationen är idag) Det är begränsat hur många som får dyka i området per dag så man bör boka i god tid.
Sen tillbringade vi en del tid i Kuta Kinabalu men det var inte mer än okej.
 
Japp det var Sipadan.
Vi gjorde dagsutflykter i djungeln med båt och till fots, fick se vilda orangutanger och näsapor på riktigt nära håll. Sedan gjorde vi också ett besök på ett orangutangcenter där de försöker förvilda orangutanger som varit tillfångatagna som sällskapsdjur, successivt. Det är inget inhängnat område utan ute i djungeln och djuren kommer och går som de vill tills de är redo.
Vi var också på djungeltur i en enorm grotta med svalor (svalbon är en stor inkomstkälla för lokalbefolkningen).
Det häftigaste var nog en ö vi åkte ut till, nära Sipadan, dit sköldpaddor kom för att lägga sina ägg. Man fick gå upp mitt i natten och se när en sköldpadda grävde sin grop och la några hundra ägg. Och så fick man hjälpa till att släppa ner de sköldpaddsbebisar som kläckts men inte hittat ned till havet, till rätt ställe. Dagtid var det en fantastisk ö med snorkling och paradisstränder. Ska kolla upp vad den hette!

Allt ovan var med guide som pratade engelska.
Vi var också i Kota Kinabalu och Kuala Lumpur.
 
En rese-newbie här! Australien. Någon som varit där? Vad ska man tänka på inför resan? Själva resan "i landet" så att säga är nog ganska uppstyrd av svärföräldrarna som ska med. Men resten?
Vi ska ta bilen Brisbane - Sydney och stanna på ställen längs vägen iaf.

Vi ska boka flyg själva, till Brisbane, sen när vi flyger hem ska vi flyga från Melbourne tror jag.
Ska man ha med sig kontanter? Turist visa måste man fixa iaf vad jag förstått.

Hur funkar det när man mellanlandar osv (har aldrig flugit med mellanlandning). Hur lång tid bör man ha på sig? Tror den resan vi kollade på hade runt 2,5 h som minst, är det för lite? (I Qatar tror jag) Checkar man in på nytt osv? Bagaget behöver man väl inte checka ut och in igen eller? :o Hur kan man betala på flygplatsen? Där borde mastercard funka va?

En liten väska får man väl ha med i flygplanet, kan jag ha mina p-piller däri eller kommer det bli nåt konstigt med det? Inga vätskor vet jag om (eller ja man får väl ha lite, hoppas jag kan ta med en nässpray :p). Mat på planet? Det bokar man i förväg antar jag, måste ju äta något, ena flygningen är ca 6 h och nästa typ 14 h.

Oj hjälp hur ska jag överleva detta :rofl::rofl::rofl:
 
Apropå det här med att jag knappt har varit på Balkan: Jag har knappt öluffat heller! Lite i Grekland i min ungdom, det är allt.

Man borde kunna öluffa i Adriatiska havet? Någon som har gjort det och vet hur man gör?
 
@Sofie_B @KarinStarfighter

Hakar på er diskussion om Bosnien lite :)
Var där i höstas på en lite ofrivillig resa med min utbildning. Var främst i Sarajevo men även Mostar och några andra byar/städer.
Jag kommer aldrig frivilligt återvända till Bosnien. Det var skitigt, stank av kol och vedeldning framförallt i Sarajevo, maten var medioker, trafiken hetsig och vägarna dåliga.
Visst, prisnivån är billig, människorna hyfsat trevliga och det finns massor för den historieintresserade. Men nej, Bosnien kommer jag inte återvända till.
.

Det är intressant hur olika man kan tycka om samma plats. Jag gillar Balkan. Jag gillar människorna som är trevliga men inte inställsamma. De kan vara lite kantiga, som jag. Sen gillar jag balkanmaten. Det gäller förstås att käka på rätt ställen så man inte får sega Çevapçiçi. Trafiken är förstås lite olika. I Bosnien tycker jag att folk kör väldigt sansat. I alla fall jämfört med Pristina som är rena pågående massjälvmordet. Men ok, det är inte som trafiken i Solna eller Höör. Vägarna blir dessutom bättre hela tiden. Just nu färdigställs t ex motorvägen norrut från Sarajevo.

Men ok. Jag är något färgad av att ha tillbringat rätt mycket tid på Balkan. Jag har jobbat i Kosovo ett par år och reser nu fram och tillbaka till BiH rätt ofta. Jag skulle vilja se mer av regionen. I sommar tar jag med familjen och tillbringar ett par veckor i Kroatien.
 
Häromdagen insåg jag till min förskräckta förvåning att jag inte har varit på Balkan!

I tidernas morgon åkte jag tåg genom dåvarande Jugoslavien. Det är allt.

Hur gör man på Balkan och var gör man det?

Balkan är ju en rätt stor region. Så det är ju lite av en smaksak var man gör det. Eller vad för den delen. För min egen del så gillar jag kombinationen uteservering vid gågata och kaffe (det kokade lokala söta kaffet som går under många olika namn beroende på var du är). Sen gäller det att ha (eller skaffa) någon kontakt så att man kan uppleva kombinationen terrass i skuggan-gott sällskap-Sjlivovica.

Jo, det finns städer, kultur, historia, serbiska kloster och allt det där. Men jag kommer tillbaka för kaffet.
 
Apropå det här med att jag knappt har varit på Balkan: Jag har knappt öluffat heller! Lite i Grekland i min ungdom, det är allt.

Man borde kunna öluffa i Adriatiska havet? Någon som har gjort det och vet hur man gör?
Det enda jag vet är att folk öluffar i Kroatiens skärgård men jag känner ingen som gjort det. Förmodligen är det jättetrevligt.
 
Sådär, då var nästa resa till San Agustin bokad. :banana: Åker en vecka (snyft) i november och det blir nytt hotell som jag provar. Är det bra, så kan det bli fler veckor i fortsättningen, det är lättare att skicka iväg hästarna på ”kollo” när de bara är två. :p
 
Är det någon som har erfarenhet av Borneo som resmål? Sambon och jag funderar på att resa dit nästa vinter. Vi vill framförallt dyka men jag skulle hemskt gärna vilja uppleva mer djur- och naturlig med någon form av regnskogsbesök. Några tips?

Jag har min ena fältplats där så är där väldigt mycket.

De flesta dykplatserna är väl i Sabah (har inte hört så mycket om något i Sarawak), jag har inte varit till Sipadan än då det var fullbokat sist vi ville dit (det måste bokas MINST en månad i förväg). Jag har dock dykt i Kota Kinabalu ett flertal gånger, det är väl helt ok och inte särskilt dyrt. Inte absolutely amazing men jag har ju mest gjort det som underhållning när jag har haft tråkigt och inte haft jobb. Såg helt sjukt många nudibranch's en gång vilket var ashäftigt!

Jag har inte hört om någon som har blivit halshuggen på ett tag där? Ett år sen sist kanske, men de arresterade väl en massa för ett tag sedan? Förhoppningsvis har Filippinarna för mycket att oroa sig över när det kommer till alla försvinnande (avrättningar) i deras eget land.

Många åker till Kinabatangan några dagar för att se Näsapor, elefanter och orangutanger om de har tur. Jag har dock sett dem på en kvällstur från Kota Kinabalu till Klias men också i Bako i Sarawak (det är en väldigt fin park, men boendet är lite lätt spartanskt. Man måste åka ut med båt. Det är dock rätt lätt att ta sig dit med buss från stan och där föreslår jag att stanna minst en natt för att ha tid att promenera runt i parken). - hade sist jag var där (ett år sedan) går från helt förjävlig till ätbar på två år så man kan väl hoppas på att den nästan är god i år då :angel:

Mitt största tips för Borneo (om man vill göra annat än att dyka) är dock Gunung Mulu National Park, helt fantastisk och har man tid så ska the Pinnacles vara amazing (tre dagars tur dock). Vi hade inte tid med det när vi var där trots att vi var där i fem, sex dagar men det fanns massor att göra ändå. Flertal bra organiserade grott turer (helt överkomliga i pris - det finns ett flertal massiva grottor och de tror att Gunung Mulu har världens största grott system), fladdermus exodus ur Deer cave, natt vandringar och man kan med fördel ta några promenader runt själva. (om ni har netflix så är Gunung Mulu med i en av Planet Earth avsnitten nummer fyra tror jag om grottor?).

I Sabah finns parken jag jobbar i, Kinabalu Park. Många klättrar berget eftersom det är det högsta i SE Asia, men personligen (men jag klättrar ju upp "gratis", konstant) så tycker jag att priset numera är hutlöst. Däremot så finns det några kortare vandringsleder runt basen av berget som kan vara trevliga att besöka och där kommer man in med ett vanligt dagspass (den högre delen av Silau Silau trail har en massa grodor på nätterna :D Är ni intresserade av fåglar brukar de vara massvis av fågelskådare ute tidigt på morgnarna eftersom det finns ett antal sällsynta fåglar där). Det finns ställen att bo på över natten utanför parken (hutlöst dyrt att bo inne i parken, 500 meter från ingången dock :angel:). Restaurangerna inne i parken är också hutlöst dyra, men den som ligger mittemot ingången till parken på andra sidan vägen har bra och billig mat (med minst risk för matförgiftning). Det finns dagsturer från Kota Kinabalu men jag vet inte pris (jag gissar på dyrare än vad jag skulle betala :angel: Sen är det ju ett äventyr att hitta till taxi bussarna och ta en upp själv. Transport systemet funkar faktist helt ok i Borneo om man vill åka lokalt och billigt, taxi bussarna går när de är fulla typ så det gäller bara att hitta parkeringen och fråga efter rätt stopp för den man behöver. Sen viftar man ner dem efter vägen när man inte är i en större by (de stannar om de har plats). De massiva bussarna går på utsatta klockslag och man kan vifta ner dem efter vägen med men de går bara till större bussterminaler som ligger rätt långt utanför Kota Kinabalu.
 
@Thrillie Kul med Australien! :) Jag antar att du flyger Qatar Airways?

Ska man ha med sig kontanter?
Nej, det behöver du inte. Ha med dig ditt kort bara och se till att det är aktiverat för utlandsköp.
Hur funkar det när man mellanlandar osv (har aldrig flugit med mellanlandning).
Det är jätteenkelt. När du går av flyget i Doha så tittar du efter skyltar där det står Transfer eller dylikt, dvs du ska inte gå ut ur flygplatsen (mot bagage och exits) utan stanna kvar inne. Om du blir förvirrad: fråga vem som helst som arbetar på flygplatsen - de kan hjälpa dig. Ibland ropar de upp på planet vilka gater alla som ska vidare har men om de inte gör det är det bara att du kikar på infoskärmen när du gått av. Gå sen direkt mot din nya gate.
Hur lång tid bör man ha på sig? Tror den resan vi kollade på hade runt 2,5 h som minst, är det för lite?
Jag tycker att 2.5 timmar är OK, se bara till att gå raka spåret. Om det blir minsta försening på din första flight: tala med personalen redan på planet så de kan ha lite koll på hur ni kommer passa nästa plan, samt kan hjälpa er.
Checkar man in på nytt osv?
Så länge du har bokat din resa som en biljett, dvs en bokning hela vägen, så behöver du inte checka in på nytt. När du checkat in på första flygplatsen så kan du dubbelkolla på lilla bagagetaggen (eller fråga personalen) till vart bagaget kommer att skickas. Då ser du om det är checkat hela vägen till Australien.

Om du har gjort två separata bokningar behöver du dock checka in på nytt.
Hur kan man betala på flygplatsen?
Kort!
En liten väska får man väl ha med i flygplanet, kan jag ha mina p-piller däri eller kommer det bli nåt konstigt med det?
Du får ha väska med dig, en rätt stor (kolla upp mått om du behöver) och p-piller är inga problem alls. Jag har rest med p-piller i väskan till Australien (och Afrika och Europa).
Inga vätskor vet jag om (eller ja man får väl ha lite, hoppas jag kan ta med en nässpray :p).
Du får ha vätskor. Varje behållare ska vara mindre än 100 ml och alla behållare ska rymmas i en påse som är 1 liter stor.
Mat på planet? Det bokar man i förväg antar jag, måste ju äta något, ena flygningen är ca 6 h och nästa typ 14 h.
Om du flyger Qatar Airways behöver du inte boka i förväg. Mig veterligen är det bara charterbolag som kräver förbokning, alla andra antingen köper man mat på eller så får man. På Qatar ingår det i priset (och maten är :heart).

Hojta om du undrar nåt mer!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 140
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 262
Senast: MiaMia
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 716
Senast: Habina
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 449
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp