Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Självklart! Det är grekiskt kaffe. Om man nu råkar befinna sig i Grekland. I Makedonien har jag också med framgång kallat kaffet för grekiskt. Å andra sidan går det ju inte att kalla Makedonien för Makedonien i Grekland.
Don't mention the war ... Strax innan jul såg jag att det finns ett nytt förslag för att lösa namnstriden nu, jag tror att det handlade om New Macedonia. Sedan dess har mina grekiska fb-vänner börjat pryda sina profilbilder med en Macedonia is Greece-banner ...

Jag har en makedonsk kollega. Frågade henne för ett tag sedan om makedonerna är lika galna som grekerna i den här frågan. Nä, de är värre, blev svaret :D
 
Don't mention the war ... Strax innan jul såg jag att det finns ett nytt förslag för att lösa namnstriden nu, jag tror att det handlade om New Macedonia. Sedan dess har mina grekiska fb-vänner börjat pryda sina profilbilder med en Macedonia is Greece-banner ...

Jag har en makedonsk kollega. Frågade henne för ett tag sedan om makedonerna är lika galna som grekerna i den här frågan. Nä, de är värre, blev svaret :D

Om alla bara kunde vänja sig vid det smidiga Former Yugoslav Republic of Macedonia.
 
Don't mention the war ... Strax innan jul såg jag att det finns ett nytt förslag för att lösa namnstriden nu, jag tror att det handlade om New Macedonia. Sedan dess har mina grekiska fb-vänner börjat pryda sina profilbilder med en Macedonia is Greece-banner ...

Jag har en makedonsk kollega. Frågade henne för ett tag sedan om makedonerna är lika galna som grekerna i den här frågan. Nä, de är värre, blev svaret :D
Sist jag var i Grekland, Kreta, för bortåt 20 år sedan, var det grekiska/kretensiska kaffet ännu grumligare än det jag förväntade mig, och dessutom osötat. Närmast odrickbart. I övrigt erbjöds Néscaffe samt sk filterkaffe. I det senare fallet silas vatten genom ett filter. Något kaffe ingår inte i brygden, eller en minimal mängd. Smaklösare än på billiga B&B i Aberdeen.
 
Sist jag var i Grekland, Kreta, för bortåt 20 år sedan, var det grekiska/kretensiska kaffet ännu grumligare än det jag förväntade mig, och dessutom osötat. Närmast odrickbart. I övrigt erbjöds Néscaffe samt sk filterkaffe. I det senare fallet silas vatten genom ett filter. Något kaffe ingår inte i brygden, eller en minimal mängd. Smaklösare än på billiga B&B i Aberdeen.
Men man beställer ju sötningsgraden själv? Sketto = osötat, metrio = mittemellan och glyko = sött. Och sumpen ska ha sjunkit ner. Låter som att du fick dåligt tillrett kaffe.
 
Men man beställer ju sötningsgraden själv? Sketto = osötat, metrio = mittemellan och glyko = sött. Och sumpen ska ha sjunkit ner. Låter som att du fick dåligt tillrett kaffe.
Sådana alternativ erbjöds inte. Sumpen hade sjunki ner, typ nedre hälften var sump. Jag fick äckligt kaffe och rävgift istället för vin varje dag den semestern. Utom en gång när jag gjorde en utflykt och då hittade ett Illy-ställe.

Men ungen och jag hade överlag trevligt. Det var bara det med kaffet och vinet.
 
Å andra sidan går det ju inte att kalla Makedonien för Makedonien i Grekland.

Don't mention the war ... Strax innan jul såg jag att det finns ett nytt förslag för att lösa namnstriden nu, jag tror att det handlade om New Macedonia. Sedan dess har mina grekiska fb-vänner börjat pryda sina profilbilder med en Macedonia is Greece-banner ...
En av mina grekcypriotiska vänner kallar det för "Den lilla Skopje-staten", ungefär lika smidigt som FYRoM... :D
 
En av mina grekcypriotiska vänner kallar det för "Den lilla Skopje-staten", ungefär lika smidigt som FYRoM... :D

:D:D

Även diasporan börjar mullra i mitt flöde nu:

26805434_2141168922779969_5881478051207450872_n.jpg
 
Åhh jag har resedilemma!
Jag behöver vara rätt mycket mer ekonomisk när jag och sambon skaffat bostadsrätt.

Jag VILL verkligen vandra i Kyrgizstan med sambon i sommar. Men det vill inte sambon :/ . Jag älskade Kyrgizstan och jag tror faktiskt att han skulle göra det med.
Men han är hängig och inte riktigt kry de senaste månaderna

Han kan eventuellt tänka sig att göra det "nästa år". I år kan han som mest tänka sig att åka till Kanarieöarna och vandra dagsutflykter på La gomera (utöver vår årliga fjällvandring). Det förslaget kom jag med innan jag tittat resprisena som nu verkar ha blivit rätt mycket dyrare än när jag googlade för något år sen.
Jag är inte så pepp på att lägga ut dom pengarna på det när jag hellre kan åka till Kyrgizstan.
Samtidigt tycker jag ju om att göra saker med sambon och minst halva grejen är ju att jag tror att han verkligen skulle gilla det om han väl var där.

Dessutom har jag och mamma lite löst pratat om att åka transibiriska nästa vår.
Och det lär bli för tufft ekonomiskt och tidsmässigt att göra samma år som kyrgizstan.

Men jag får nästan lite panik av tanken att enda resorna på 1.5 år i så fall blir en vecka i England och fjällvandring...

Idag övervägde jag till och med att se om jag kan ta ett extrajobb för att dra lite mer pengar...
 
Åhh jag har resedilemma!
Jag behöver vara rätt mycket mer ekonomisk när jag och sambon skaffat bostadsrätt.

Jag VILL verkligen vandra i Kyrgizstan med sambon i sommar. Men det vill inte sambon :/ . Jag älskade Kyrgizstan och jag tror faktiskt att han skulle göra det med.
Men han är hängig och inte riktigt kry de senaste månaderna

Han kan eventuellt tänka sig att göra det "nästa år". I år kan han som mest tänka sig att åka till Kanarieöarna och vandra dagsutflykter på La gomera (utöver vår årliga fjällvandring). Det förslaget kom jag med innan jag tittat resprisena som nu verkar ha blivit rätt mycket dyrare än när jag googlade för något år sen.
Jag är inte så pepp på att lägga ut dom pengarna på det när jag hellre kan åka till Kyrgizstan.
Samtidigt tycker jag ju om att göra saker med sambon och minst halva grejen är ju att jag tror att han verkligen skulle gilla det om han väl var där.

Dessutom har jag och mamma lite löst pratat om att åka transibiriska nästa vår.
Och det lär bli för tufft ekonomiskt och tidsmässigt att göra samma år som kyrgizstan.

Men jag får nästan lite panik av tanken att enda resorna på 1.5 år i så fall blir en vecka i England och fjällvandring...

Idag övervägde jag till och med att se om jag kan ta ett extrajobb för att dra lite mer pengar...
När han berättade att han inte tänkte åka i år blev jag så besviken att jag anmälde mig till en dykkurs. Det hjälpte lite. Tills jag igår tittade på bilder från Kyrgizstan och började längta igen
 
Någon som har tips på vad man ska se på Zanzibar? Tanken är ju sol och bad, men om jag blir rastlös kan det vara kul med någon utflykt.

Och en fråga till någon som varit där eller Tanzania - fungerar det lika bra med Mastercard eller är visa bäst? Skulle helst lämna visa-kortet hemma, men känns dumt att inte kunna ta ut pengar också.. (jag är medveten om bristen av bankomater och att det är cash is King som råder)
 
@starcraft Kan tyvärr inte komma med Zanzibartips eftersom jag bara slappat och haft det skönt där. Jag gillar Stone Town dock och tycker att det lätt är värt ett par nätter där för lite stadshäng.

Angående Mastercard och Visa så tror jag det är hugget som stucket (jag har haft visakort nästan varje gång jag varit där så har lite erfarenhet av mastercard i TZ), AmEx är svårare dock. Jag har alltid haft med mig euros och växlat in till shilling, tycker det är väldigt smidigt. När jag bodde i Tanzania ett tag tog jag såklart ut pengar men då bodde jag ju en i stad där det fanns många ATMs så var någon inte påfylld (händer titt som tätt) så fanns det andra att testa.
 
@starcraft Kan tyvärr inte komma med Zanzibartips eftersom jag bara slappat och haft det skönt där. Jag gillar Stone Town dock och tycker att det lätt är värt ett par nätter där för lite stadshäng.

Angående Mastercard och Visa så tror jag det är hugget som stucket (jag har haft visakort nästan varje gång jag varit där så har lite erfarenhet av mastercard i TZ), AmEx är svårare dock. Jag har alltid haft med mig euros och växlat in till shilling, tycker det är väldigt smidigt. När jag bodde i Tanzania ett tag tog jag såklart ut pengar men då bodde jag ju en i stad där det fanns många ATMs så var någon inte påfylld (händer titt som tätt) så fanns det andra att testa.
Tack för infon. Vi har fått råd om att ha us dollar och tänkt växla det här hemma och ha med oss så vi blir inte helt strandade, men det vore skönt att slippa springa runt med hela reskassan från dag 1, men vi kommer bara vara i områden vid någon uttagsautomat 2-3 dagar under hela vår vistelse så därför kanske det är bäst att gardera sig.
 
@starcraft Ja, dollar är bra också, det är hugget som.

Vart i Tanzania ska ni? Kör ni en sån här typisk "två dagar i stad, fyra dagar safari, flyg till Zanzibar och sen hem"?
 
@starcraft Ja, dollar är bra också, det är hugget som.

Vart i Tanzania ska ni? Kör ni en sån här typisk "två dagar i stad, fyra dagar safari, flyg till Zanzibar och sen hem"?
En natt i arusha, sen Lake manyara, serengeti och ngorongoro-kratern under 4-5 dagar och sen Zanzibar innan hemresa. Så i princip ingen stad alls, vi valde bort det. Å andra sidan har vi förbetalat mat och sånt på safarin så det går ju inte åt några jättesummor.
 
En natt i arusha, sen Lake manyara, serengeti och ngorongoro-kratern under 4-5 dagar och sen Zanzibar innan hemresa. Så i princip ingen stad alls, vi valde bort det. Å andra sidan har vi förbetalat mat och sånt på safarin så det går ju inte åt några jättesummor.
Ah, som jag trodde :D.

I såna fall: ta med USD för hela resan, håll koll på reskassan, ta med bankomatkort för eventuella nödlägen. Det kommer gå finfint. Typ 99% av alla som åker till Tanzania gör exakt den resan som ni gör och de löser pengabiten på det viset.

Passa er för pickpockets i Arusha och fejktaxis bara.
 
Ah, som jag trodde :D.

I såna fall: ta med USD för hela resan, håll koll på reskassan, ta med bankomatkort för eventuella nödlägen. Det kommer gå finfint. Typ 99% av alla som åker till Tanzania gör exakt den resan som ni gör och de löser pengabiten på det viset.

Passa er för pickpockets i Arusha och fejktaxis bara.
Jo precis, det är ju ingen konstig resa, men man är ju så bortskämd med att det bara är att slänga fram sitt plastkort när man ska betala och det nästan alltid finns pengar i bankomaten som tar alla vanliga kort. Trots att jag rest mycket så känns det handikappande när det inte är som hemma. Men det brukar lösa sig på plats.
Stort tack! :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 326
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 725
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 794
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp