Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
mina värsta resfeberattacker så är det en rent FYSISK värk. Nästan värre än att vara olyckligt kär i högstadiet....
Precis så blir det för mig med!! Saknar Afrika så det liksom gör ont typ.

Råna en bank du och haka! @Sleepan får lova att inte haffa dig för det :p.
:love::love::love::love:
Men £750/natt ?!?
Aah, det blir till o spara lange
Ja jag vet, helt sjukt mycket pengar. Finns såklart andra alternativ, typ kombo Sydafrika-Botswana vilket blir mycket billigare (SA är ju budget i jämförelse med Botswana liksom) så det kan ju vara värt att titta på om man verkligen vill åka :).
 
Precis så blir det för mig med!! Saknar Afrika så det liksom gör ont typ.

Råna en bank du och haka! @Sleepan får lova att inte haffa dig för det :p.

Ja jag vet, helt sjukt mycket pengar. Finns såklart andra alternativ, typ kombo Sydafrika-Botswana vilket blir mycket billigare (SA är ju budget i jämförelse med Botswana liksom) så det kan ju vara värt att titta på om man verkligen vill åka :).

Inga problem - lovar att inte haffa! :p
 
Har inte hängt med i tråden, men någon med erfarenhet av Antibes? Vad borde man inte missa?
Jag älskar Antibes! Undvika högsäsong är kanske att rekommendera, juni är lite lugnare tex än juli/aug. De gamla delarna av staden är vackra att promenera i, borgen med Picassomuseet är värt ett besök och sen bara flanera, dricka rosé, äta musslor och gå upp tidigt ngn dag och gå på marknaden. Och bada! Underbart klart vatten.
 
Hade en härlig dag i London med Ludvig snart 3. Vi åkte buss, högst upp längst fram så klart! Sedan promenerade vi en stund och hamnade av en slump vid Monumentet över den stora branden, klättrade hela vägen upp och kikade.
Efter lite fika åkte vi lite mer buss.
Sedan tog vi oss med båt till Greenwich och 0- meridianen vid Observatoriet. Riktigt trevlig utflykt och skönt med för honom med lite lugnare miljö ett par timmar också.
 
Alltså, Sydafrikaturne med en typ 2,5-åring i släptåg. Görbart eller korkat? Vill hyra bil, besöka vingårdar, dyka (haaaaaj!!!) bo i tält och åka på safari osv. Typ tre veckor.
Någon som gjort och som kan avråda eller peppa? Vård osv verkar vara väl tillgängligt, några särskilda risker att tänka på för barnet som jag bör förbereda mig på att försvara inför make/andra lite mer försiktiga generaler?

why not? är väl inte sååå farligt där att barnet påverkar det direkt va?
2,5 är väl lite på gränsen att man måste antingen släpa en vagn eller bära barnet en del. tänker att 1 år senare är barnet ännu mer självgående?
 
why not? är väl inte sååå farligt där att barnet påverkar det direkt va?
2,5 är väl lite på gränsen att man måste antingen släpa en vagn eller bära barnet en del. tänker att 1 år senare är barnet ännu mer självgående?
Vagn blir det definitivt, så att hon kan sova i den om inte annat på rest. på kvällarna. Men med hyrbil känns det inte jobbigare än hemma, den där vagnen är så berest vid det här laget ändå. ;)
Jag tänker att där det kan bli besvärligt med vagn kan vara just safaridelen, men misstänker att man mest sitter i någon form av fordon ändå och inte direkt roamar fritt med ett barn på vift?
Å andra sidan vore det ju kul att åka i en sådan ålder att hon kanske minns ngt av det efteråt, men då får vi nog vänta längre ändå? Typ fem-sex år om hon ska ha "riktig" behållning?
 
Vagn blir det definitivt, så att hon kan sova i den om inte annat på rest. på kvällarna. Men med hyrbil känns det inte jobbigare än hemma, den där vagnen är så berest vid det här laget ändå. ;)
Jag tänker att där det kan bli besvärligt med vagn kan vara just safaridelen, men misstänker att man mest sitter i någon form av fordon ändå och inte direkt roamar fritt med ett barn på vift?
Å andra sidan vore det ju kul att åka i en sådan ålder att hon kanske minns ngt av det efteråt, men då får vi nog vänta längre ändå? Typ fem-sex år om hon ska ha "riktig" behållning?

Så tänker jag nu. Att en safari är nåt barnet nog gärna hade upplevt så "spara" på den tills han minns den. Kanske roligare för oss då att inte begränsas av honom?
 
Så tänker jag nu. Att en safari är nåt barnet nog gärna hade upplevt så "spara" på den tills han minns den. Kanske roligare för oss då att inte begränsas av honom?
Jag är inte så duktig på att spara. ;) så tänker att man kan göra safari många gånger, på olika platser. Vissa drömmar får väl dock kanske vänta, men just SA känns lagom mkt som stad, beachen och vingård för att vara funkis även med litet barn. Och säkert ngt hon kommer vägra när hon blir större, också om man bortser från problematiken med skolplikt och långresor. Jäkla skolplikt. ;)
 
Hej igen :D

I grekland tar jag alltid ut pengar i bankomat, lärt mig hur man gör o det känns tryggt!
(brukar dock växla en mindre summa hemma innan att ha första dagarna)

Nu är det ju Rom som gäller... Är det lika enkelt där? Någon viss bsnks automater man bör undvika/föredra?
Andra tips?
Ska jag safea med en liten växlad summa hemifrån nu med?
Kontanter eller cash i restauranger/butiker?

:D mvh kontrollfreaken
 
@SaraMara vad jag har förstått är det inte alla lodger som accepterar barn och det kan ev. Vara knepigt att hitta safari också, eftersom man måste vara tyst och stilla för att inte skrämma djuren. Så bäst att kolla innan så att barn är välkomna.
 
Hej igen :D

I grekland tar jag alltid ut pengar i bankomat, lärt mig hur man gör o det känns tryggt!
(brukar dock växla en mindre summa hemma innan att ha första dagarna)

Nu är det ju Rom som gäller... Är det lika enkelt där? Någon viss bsnks automater man bör undvika/föredra?
Andra tips?
Ska jag safea med en liten växlad summa hemifrån nu med?
Kontanter eller cash i restauranger/butiker?

:D mvh kontrollfreaken

Det är bara att ta ut pengar.

Jag använder mest kontanter. Kort i typ mataffären etc.

En sak som är viktig att tänka på är - ha koll på väskan! Det finns mycket ficktjuvar.
 
Ang. safari i Sydafrika, det finns finare och mäktigare naturupplevelser att göra i Sverige och som inte belastar miljön i alls lika hög grad.
 
Amsterdam - regnigt, men skönt att gå i trädgårdarna, tulpansäsongen precis inför dörren. God mat, konstutställning på Rembrantplein. Skönt att komma iväg lite och se något annat ett par dar. Älskar alla kanaler och att vara omgiven av vatten... Lite missnöjd med att ha missat Anne Frank-museet, men det behövde bokas långt i förväg.
 
Vet inte om det passar i den här tråden, jag ska till Island i sommar och vill rida islandshäst (såklart :D). Både jag och min resekamrat har ridit i många år, så vi vill inte rida på en nybörjartur. Någon som har något bra tips ? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 326
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 747
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 794
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp