Resetråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte om det passar i den här tråden, jag ska till Island i sommar och vill rida islandshäst (såklart :D). Både jag och min resekamrat har ridit i många år, så vi vill inte rida på en nybörjartur. Någon som har något bra tips ? :)
Var ska ni utgå ifrån? Dagstur? Finns både större och mindre aktörer som erbjuder turer. Med en mindre så bör det vara lättare skräddarsy en tur som passar just er.
 
Var ska ni utgå ifrån? Dagstur? Finns både större och mindre aktörer som erbjuder turer. Med en mindre så bör det vara lättare skräddarsy en tur som passar just er.
Vi ska hyra bil och köra runt Island, så vi är öppna för olika platser, skulle vara kul att se höglandet eftersom vi inte kommer köra där :). Har googlat en del många som erbjuder 1 -2 h turer på nybörjarnivå och det är väl inte riktigt det vi vill göra. Men kanske är idé att höra av sig till några och kolla om dem kan skräddarsy något :)
 
Vet inte om det passar i den här tråden, jag ska till Island i sommar och vill rida islandshäst (såklart :D). Både jag och min resekamrat har ridit i många år, så vi vill inte rida på en nybörjartur. Någon som har något bra tips ? :)
Kolla in Riding with Oddur and Gugga, Oddstadir. Finns en Facebooksida i alla fall och Denise är svensk, för enklare kommunikation. ;)
 
Precis sånt jag oroat mig över. Får googla vidare. Tack!
Jag har aldrig varit på en camp där de tar emot barn under 12. Men det kanske är vanligare i SA? Personligen vet jag inte om jag skulle vilja åka på en safari där de tar emot så små barn som 2.5-åringar - för att se djuren krävs ofta en del timmar i bilen, man måste vara väldigt tyst och det är på det stora hela inte särskilt bekvämt eller barnvänligt. Jag tänker att lodger som tar emot jättesmå barn nog måste kompromissa rätt ordentligt med kvalitén på safarin, och att det inte blir särskilt värt pengarna.

Har du varit på någon safari själv någon gång och vet att upplägget passar ditt barn?

Men som sagt, i SA kanske det funkar annorlunda mot Östafrika.
 
Jag har aldrig varit på en camp där de tar emot barn under 12. Men det kanske är vanligare i SA? Personligen vet jag inte om jag skulle vilja åka på en safari där de tar emot så små barn som 2.5-åringar - för att se djuren krävs ofta en del timmar i bilen, man måste vara väldigt tyst och det är på det stora hela inte särskilt bekvämt eller barnvänligt. Jag tänker att lodger som tar emot jättesmå barn nog måste kompromissa rätt ordentligt med kvalitén på safarin, och att det inte blir särskilt värt pengarna.

Har du varit på någon safari själv någon gång och vet att upplägget passar ditt barn?

Men som sagt, i SA kanske det funkar annorlunda mot Östafrika.
Nej, jag har ingen aning. Aldrig varit i Afrika ens. Kanske är en fåfäng optimeringsönskan bara att klämma in allt typ på samma gång, kändes som en så bra idé att få både spektakulär dykning och safari på samma gång, vore så cool att se både stora hajar och stora landlevande djur på samma resa. Har vänner som åkte med typ en fem och en sjuåring, men det var inte i SA utan längre norrut, så tänkte att då kan man kanske klämma in ngn liten pyttis också på ngn liten tur, så kan pappan som är mer tålmodig och sannolikt tycker det är roligare än jag åka på ngn längre tur medans vi chillar i ngn pool typ. :o Kanske lite väl optimistiskt.
 
@SaraMara Undersök om du hittar nån camp som tar emot barn på safaris, annars kanske ni kan åka till en och så turas om att åka ut med jeepen med den andra gör mer barnvänliga saker med barnet under tiden? Så får ni en chans att åka på safari under resan liksom :).
 
Tack! Inte läst, så mkr bra tips.
Jag har läst en del om Sydafrika på senaste tiden och det verkar som att ett ställe som heter Ant's Nest (och Ant's Hill) tar emot barn (oklart ålder). Verkar väldigt barnvänligt dock!

Jag vet inte hur bra safarin är, om de har Big 5 eller inte, men det kanske är värt att kolla upp för dig? :) Det ligger förvisso när Joburg och inte Kapstaden.
 
Jag åker till :heart Wales :heart om en månad,
Vi brukar åka dit till Royal Welsh show, men i år blir det maj månad istället.
Vi ska åka buss från London till Cardiff, och ta hyrbil därifrån.
Kommer att vara i Hay on way trakten denna gång.
Längtar!!!!:love:'

* Jenny *
 
Pompeji står på min bucket-list, och har gjort det i många år. Att jag inte ännu varit där beror på att jag tycker illa om stark sol, och känner mig obekväm med stora människomassor. Men det borde det finnas en lågsäsong med färre turister och sol som inte når så långt över horisonten även i södra Italien. Jag gillar värme och tycker om att gå barbent, men har alltid varit misstänksam mot uv- strålning. Vilken månad ska jag åka? Räcker två dagar för att utforska hela Pompeiji? Tycker du att Pompeji en sevärdhet som levererar? Är Capri ett fint ställe att tillbringa resten av en vecka på?
 
Ni som rest mer än mig ;)
Hur är det med receptbelagda mediciner i handbagaget?
Gäller citalopram som ju ej är narkotikaklassat. Det jag googlat mig till är att det ej behövs intyg med att förpackningen ska vara kvar och med etiketten på... nu är dock kartongen med etiketten slängd?
Är en överraskningsresa och sambons medicin, så kan ju inte fråga honom heller ;)

Han har även astmamedicin men det kan jag inte tänka mig är ngn fara? Eller....?
 
Ni som rest mer än mig ;)
Hur är det med receptbelagda mediciner i handbagaget?
Gäller citalopram som ju ej är narkotikaklassat. Det jag googlat mig till är att det ej behövs intyg med att förpackningen ska vara kvar och med etiketten på... nu är dock kartongen med etiketten slängd?
Är en överraskningsresa och sambons medicin, så kan ju inte fråga honom heller ;)

Han har även astmamedicin men det kan jag inte tänka mig är ngn fara? Eller....?
Vet inte hur det funkar när kartongen är slängd, fråga på apoteket! Vilka mediciner som är ok och vilka ev intyg beror ju på var ni tänkt resa. Men apoteket brukar ha koll och kan skriva ut listor tex.
 
Vet inte hur det funkar när kartongen är slängd, fråga på apoteket! Vilka mediciner som är ok och vilka ev intyg beror ju på var ni tänkt resa. Men apoteket brukar ha koll och kan skriva ut listor tex.

Undra om de kan skriva ut om jag tar med hans leg? ;)
Ska till Italien men hittar ingen specifik info.
Tänkte om man har en receptlista från apoteket som styrker att han har dessa mediciner så borde det ju gå? Hm, ska smuggla med hans pass och fråga på apoteket kanske ;)
 
Ni som rest mer än mig ;)
Hur är det med receptbelagda mediciner i handbagaget?
Gäller citalopram som ju ej är narkotikaklassat. Det jag googlat mig till är att det ej behövs intyg med att förpackningen ska vara kvar och med etiketten på... nu är dock kartongen med etiketten slängd?
Är en överraskningsresa och sambons medicin, så kan ju inte fråga honom heller ;)

Han har även astmamedicin men det kan jag inte tänka mig är ngn fara? Eller....?
Har tagit med antidepressiva flera gånger utan kartong, aldrig blivit kollad. Brukar dock ha med receptlista från apoteket.
Tror tyvärr dock det kan vara svårt för dig att få ut hans lista, även om du har hans pass.
 
Undra om de kan skriva ut om jag tar med hans leg? ;)
Ska till Italien men hittar ingen specifik info.
Tänkte om man har en receptlista från apoteket som styrker att han har dessa mediciner så borde det ju gå? Hm, ska smuggla med hans pass och fråga på apoteket kanske ;)
Jag har haft med lösa kartor av receptbelagd medicin till Grekland, Indien och Thailand i en plastpåse, ingen har någonsin kollat. Inte heller vid mellanlandningar (har dem i handbagaget).
 
Undra om de kan skriva ut om jag tar med hans leg? ;)
Ska till Italien men hittar ingen specifik info.
Tänkte om man har en receptlista från apoteket som styrker att han har dessa mediciner så borde det ju gå? Hm, ska smuggla med hans pass och fråga på apoteket kanske ;)
Inom Europa/EU skulle jag vara lugn och åka med dem som de är så länge det inte är något narkotikaklassat. Aldrig blivit kollad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 220
Senast: hollypolly
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 313
Senast: MiaMia
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 580
Senast: bollen__
·
Tjatter Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vilka kalendrar vi är nöjda med, vilka vi är mindre nöjda med, vilka vi kommer att köpa...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 784
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp