Resursförsvar

SiZo

Trådstartare
Det problemet har dykt upp för mig och min hund och jag vet inte riktigt hur jag ska agera.

Hunden är 3,5 år gammal, har varit sjukt snäll hela sitt liv, aldrig morrat åt någon eller liknande. Jag har helatiden bott ensam, inte haft speciellt mkt människor kring oss i hemmet innan.

Nu träffar jag en kille som sover hos mig ganska ofta, och här har det dykt upp ett problem. Hon tycker ju givetvis att jag är hennes och han ska hålla sig borta. När hon uppvisar dessa beteenden så får hon inte vara med, jag puttar direkt bort henne ur soffan, sängen eller vad det nu än må vara. Jag ignorerar henne sedan en stund helt.

Detta har inte hjälpt överhuvudtaget.

Mannen i fråga och hon är bra kompisar i övrigt, har varit på promenader och hon blir skitglad när han kommer o så. Så det är ganska tydligt att det är "jag" som är problemet.

Har ni några tips på hur jag kan agera när det händer, eller om jag kanske kan göra det lättare för oss med någon ändring i övriga hanteringen?
Det har ju varit lite hon och jag mot världen, vi har alltid bara haft varann i hennes ögon, däri ligger väl endel av problemet. Främst reagerar hon när han lutar sig över mig för att pussa mig. Vid sex lägger hon sig inte i och har aldrig gjort.
Jag har försökt att tänka på vad han har för kroppsspråk i de lägena för att se om han är hotfull, och visst är han lite klantig med sitt sätt att luta sig över mig och ibland hunden. Men hotfull är han inte. Och hur han gör verkar heller inte spela någon direkt roll, då jag har försökt instruera honom i att ändra kroppsspråk.

Några tips, tankar och funderingar? Eller är det bara att köra på med att köra ner henne från soffan/sängen och ignorera henne tills hon har ett bättre beteende och hoppas att hon ger upp beteendet till slut?
 
Ett litet tillägg, tänker att jag ger lite mer fakta om henne :)

Hon har lite separationsångest, hon är ok med att lämnas ensam hemma, i bilen och så, men ger jag kopplet till någon annan så skriker hon, även om hon får vara 50 cm ifrån mig och vi går jämsides.
Jag har henne alltid lös då hon är extremt följsam och har noll jaktintresse, så den biten fungerar utan problem i vardagen. Jag bor ju på landet och koppel är verkligen inget som hon ser ofta ;)

Hon lyssnar aldrig på andra människor, reagerar inte ens när de ropar hennes namn. Ibland kan hon hajja till, då tittar hon på mig, tittar jag tillbaks så kommer hon till mig, annars så ignorerar hon igen. Hon kan trots detta vara väldigt social med andra människor när hon vill det.

Hon är ensamvalp så hon är ju lite speciell, leker inte med andra hundar utom när hon löper, viftar inte på svansen förutom när hon hälsar på vissa människor, och typ alltid så fort vi tittar på varann. De få gånger hon har lekt med andra hundar så är svansen still, det är bara när hon och jag leker som svansen går...

Så, damen är lite speciell...
 
Ett litet tillägg, tänker att jag ger lite mer fakta om henne :)

Hon har lite separationsångest, hon är ok med att lämnas ensam hemma, i bilen och så, men ger jag kopplet till någon annan så skriker hon, även om hon får vara 50 cm ifrån mig och vi går jämsides.
Jag har henne alltid lös då hon är extremt följsam och har noll jaktintresse, så den biten fungerar utan problem i vardagen. Jag bor ju på landet och koppel är verkligen inget som hon ser ofta ;)

Hon lyssnar aldrig på andra människor, reagerar inte ens när de ropar hennes namn. Ibland kan hon hajja till, då tittar hon på mig, tittar jag tillbaks så kommer hon till mig, annars så ignorerar hon igen. Hon kan trots detta vara väldigt social med andra människor när hon vill det.

Hon är ensamvalp så hon är ju lite speciell, leker inte med andra hundar utom när hon löper, viftar inte på svansen förutom när hon hälsar på vissa människor, och typ alltid så fort vi tittar på varann. De få gånger hon har lekt med andra hundar så är svansen still, det är bara när hon och jag leker som svansen går...

Så, damen är lite speciell...

Hmm. Svårt att veta vad du skall göra. Funderar på om du inte själv vet bäst.

Din taktik att konsekvent bestämma att du väljer hur du vill umgås med mannen måste vara det bästa på både kort och lång sikt.

Kanske tar det tid för henne att smälta detta "tilltag" i ert gemensamma liv.

Jag känner till en hund som tog flera år på sig att acceptera den nya matten i hemmet.
 
Du skriver att putta bort och ignorera henne har inte hjälpt öht.
Helt ärligt tror jag att det har förvärrat situationen, hunden ogillar din kille ännu mer

Om jag hade varit du så skulle jag helt ignorerat beteendet (inte hunden), gör precis vanligt, sitt i soffan kramas och pussas. (Med både hunden och killen)
Hunden vänjer sig till slut killen blir inte ett hot, han blir en del av ert liv
Ni ska inte ens märka att hunden vaktar, gör ingen stor sak av det. Ta det bara lugnt inte för mycket bus och stoj.
Det är inte konstigt att hunden reagerar, tidigare har det ju bara varit ni, lugnt och skönt.
 
Du skriver att putta bort och ignorera henne har inte hjälpt öht.
Helt ärligt tror jag att det har förvärrat situationen, hunden ogillar din kille ännu mer

Om jag hade varit du så skulle jag helt ignorerat beteendet (inte hunden), gör precis vanligt, sitt i soffan kramas och pussas. (Med både hunden och killen)
Hunden vänjer sig till slut killen blir inte ett hot, han blir en del av ert liv
Ni ska inte ens märka att hunden vaktar, gör ingen stor sak av det. Ta det bara lugnt inte för mycket bus och stoj.
Det är inte konstigt att hunden reagerar, tidigare har det ju bara varit ni, lugnt och skönt.

Men hur ignorerar man ett aggressivt beteende?

Jag tycker att @kimmis87 bör agera.
 
Du skriver att putta bort och ignorera henne har inte hjälpt öht.
Helt ärligt tror jag att det har förvärrat situationen, hunden ogillar din kille ännu mer

Om jag hade varit du så skulle jag helt ignorerat beteendet (inte hunden), gör precis vanligt, sitt i soffan kramas och pussas. (Med både hunden och killen)
Hunden vänjer sig till slut killen blir inte ett hot, han blir en del av ert liv
Ni ska inte ens märka att hunden vaktar, gör ingen stor sak av det. Ta det bara lugnt inte för mycket bus och stoj.
Det är inte konstigt att hunden reagerar, tidigare har det ju bara varit ni, lugnt och skönt.

Hunden ogillar honom inte det minsta.
Att ignorera är inte ett alternativ när hunden gör så tydliga markeringar. Ena gången kastade hon sig emellan, men var tyst då. Men sådant beteende går liksom inte att ignorera, då kan det ju bli farligt.

Bus och stoj är inte problemet, det är närhet och gos som hon skarpt ogillar att jag ägnar mig åt med någon annan än henne.
 
Hunden ogillar honom inte det minsta.
Att ignorera är inte ett alternativ när hunden gör så tydliga markeringar. Ena gången kastade hon sig emellan, men var tyst då. Men sådant beteende går liksom inte att ignorera, då kan det ju bli farligt.

Bus och stoj är inte problemet, det är närhet och gos som hon skarpt ogillar att jag ägnar mig åt med någon annan än henne.
Om hunden gillar din kille och hans besök, tycker jag det är konstigt att hon reagerar som hon gör iom att du tycker situationen känns farlig.
Du har inte märkt någon förbättring att flytta på hunden, då fungerar det ju inte.
Kanske du behöver tänka om?
 
Min hund gillar mig och avgudar min sambo men blir ändå sur när vi bryr oss mer om varandra än om honom. Han blir också sur i andra situationer när saker inte går till som han vill. Han är en gubbig hund helt enkelt! Så jag tror inte det har med att han känner sig rädd på något sätt.

Jag tolererar inte någon form av offensivt aggressivt beteende mot oss (händer i princip aldrig) eller mot min andra hund (händer då och då) när han inte är trängd. Visar han sådana tendenser så får han lägga sig i sin bädd tills han kommit på andra tankar. Att han morrar och är allmänt tjurig bryr jag mig inte om. Ibland pussar vi på honom och säger att han är löjlig och då brukar han bli glad igen ;)
 
Om hunden gillar din kille och hans besök, tycker jag det är konstigt att hon reagerar som hon gör iom att du tycker situationen känns farlig.
Du har inte märkt någon förbättring att flytta på hunden, då fungerar det ju inte.
Kanske du behöver tänka om?

Han är inte min kille, 2 ggr har folk skrivit det i tråden nu och jag stör mig på det :D:o:laugh:

Jo, jag vet ju att nåt måste ändras, men att ignorera känns inte som rätt lösning eftersom hon ena gången gjorde ett miniutfall, det var typ andra gången hon visade något. Hon kom då på sig själv och avlägsnade sig.

KL

Jag har provat lite, och det verkar bara vara när jag är underst och han lutar sig över mig som hon reagerar. När jag är överst och pussar på honom så joinar hon helt enkelt i pusskalaset istället :D Bättre reaktion tycker jag ;) Då varvar hon mellan att pussa på honom och mig :D

Vi får väl se om hon ger med sig med tiden kanske.
Situationen är ju ändå väldigt ny för henne, så jag tycker inte att det är så konstigt att hon reagerar.
 
Om hunden gillar din kille och hans besök, tycker jag det är konstigt att hon reagerar som hon gör iom att du tycker situationen känns farlig.
Du har inte märkt någon förbättring att flytta på hunden, då fungerar det ju inte.
Kanske du behöver tänka om?

Det kanske låter som en logisk lösning om hunden vore en människa men hundar tänker inte som oss folk utan går på helt andra instikter.

Ts. Min kan skälla när jag kramar min karl eller sonen. Jag nejar el ignorerar, puttar bort beroende hur situationen ser ut. I vårt fall funkar det men det har å andra sidan inte varit ett utbrett problem.
Hunden är inte osäker?
 
Det kanske låter som en logisk lösning om hunden vore en människa men hundar tänker inte som oss folk utan går på helt andra instikter.

Ts. Min kan skälla när jag kramar min karl eller sonen. Jag nejar el ignorerar, puttar bort beroende hur situationen ser ut. I vårt fall funkar det men det har å andra sidan inte varit ett utbrett problem.
Hunden är inte osäker?

Hunden är mkt osäker skulle jag säga. Jag måste godkänna alla nya människor och hundar, hon går ALDRIG fram innan mig. Har svårt att läsa av andra hundar och antar att det kanske gäller människor med då. Hon hör tex inte skillnad på busmorr och morrmorr så att säga ;) Man ser hur förvirrad hon blir. Detta trots att hon umgås MKT med andra hundar.

Men hon är helt skottfast, helt orädd för skrammelljud och liknande. Väldigt modig i nya situationer o så, aldrig rädd för saker.

I hennes spökperiod så mötte jag 2 st som var ute och gick när jag red och hade henne med. Jag var tvungen att hoppa av och bära förbi henne för hon vågade inte gå förbi själv utan stod o skrek efter mig på andra sidan om dem O_o Det var en tuff period :D Nu är hon mkt bättre, men jag måste fortfarande godkänna folk.
 
Kan du ge henne en specifik uppgift i de här situationerna, istället för att bara putta bort och ignorera henne? Om hon är otrygg kan hon må bättre av att veta vad det är som förväntas av henne i de här lägena, medan att ignorera henne riskerar att göra det värre.
 
Kan du ge henne en specifik uppgift i de här situationerna, istället för att bara putta bort och ignorera henne? Om hon är otrygg kan hon må bättre av att veta vad det är som förväntas av henne i de här lägena, medan att ignorera henne riskerar att göra det värre.

Bra förslag! Frågan är bara vad man ska hitta på då. Jag vill inte ge henne för mkt uppmärksamhet när det händer heller då det känns som att det oxå kan ge bakslag. Hon har dessutom en förmåga att fokusera i typ 2-3 sekunder som mest... ADHD deluxe på henne ;)

Kanske bjuda in henne till pusskalaset även där? Då får hon ju vara med och jag talar ju indirekt om vad vi gör så att säga. Vid sex har hon ju redan förstått att hon inte är välkommen och håller sig i fotänden av sängen eller i fotöljen :)
 
Han är inte min kille, 2 ggr har folk skrivit det i tråden nu och jag stör mig på det :D:o:laugh:

Jo, jag vet ju att nåt måste ändras, men att ignorera känns inte som rätt lösning eftersom hon ena gången gjorde ett miniutfall, det var typ andra gången hon visade något. Hon kom då på sig själv och avlägsnade sig.

KL

Jag har provat lite, och det verkar bara vara när jag är underst och han lutar sig över mig som hon reagerar. När jag är överst och pussar på honom så joinar hon helt enkelt i pusskalaset istället :D Bättre reaktion tycker jag ;) Då varvar hon mellan att pussa på honom och mig :D

Vi får väl se om hon ger med sig med tiden kanske.
Situationen är ju ändå väldigt ny för henne, så jag tycker inte att det är så konstigt att hon reagerar.
Jag hade gissat på att det är som du säger en ren osäkehetsgrej, eftersom det kommer när han lutar sig över dig och inte tvärtom, oavsett hur man gör det så är det ett "hot" mot dig. Om han(du?) tar för vanan att be hunden flytta sig en liten bit bort och att man på detta sätt förbereder henne på situationen?
Tanken från min sida är att hon får vänja sig vid att han rör sig i din närhet även på det sättet utan att hon är direkt inblandad.

/Camilla
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 583
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 388
Senast: s957
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 555
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp