Retrievertråden

Välkommen @snurrkola :)
Vad tråkigt med Trolla! Har du någon gissning på varför det blivit så?
En kompis till mig har också en spaniel som tror han äger alla apporter :D är det vanligt?

Riktigt spännande med Hylsa, ska bli kul att följa henne :love:
 
En sak jag tänkt på en hel del. Jag har ju varit med på många träningar och sett vuxna hundar tränas osv, men aldrig valpar. Jag har 0 koll på hur man ska tänka med den tidiga träningen med en valp. Vad är det första man introducerar till valpen, hur börjar man liksom? Vid vilken ålder början man med vad? Vid vilken ålder kommer man kunna lära in det och det och det... Ja ni fattar. Jag har svårt att liksom kunna uppskatta hur pass mogen hunden är för olika uppgifter. Hur har ni gjort med era valpar? :o:)

Det finns nog lika många sätt att göra introduktionen på som det finns förare :D
En del rör knappt sina retrievers innan de är året, en del börjar så fort de kommer hem.
Jag tror att det beror mycket på vad man har för träningstänk och så klart vad man får för individ :)

Jaktfot tycker jag man kan börja med tidigt, även om man så klart inte har så höga krav i början. Jag skulle aldrig låta en retriever gå och dra i koppel t ex.
 
@AraSlei lika barn leker inte alltid bäst kanske. Jag går lätt upp i varv och då kan man nog inte lyckas med cocker tror jag, 'lugn" var det ordet som min tränare använde mest med mig tror jag O_o

Sen när det gick så himla bra så gick jag för fort fram, istället för att fortsätta befästa grunderna. Sen ska man kanske inte låta hunden apportera varje gång man får möjlighet till skott :angel:

Eh ja, det tycker jag, dom är väldigt mycket "ska bara" och "jag fixar".
 
Det finns nog lika många sätt att göra introduktionen på som det finns förare :D
En del rör knappt sina retrievers innan de är året, en del börjar så fort de kommer hem.
Jag tror att det beror mycket på vad man har för träningstänk och så klart vad man får för individ :)

Jaktfot tycker jag man kan börja med tidigt, även om man så klart inte har så höga krav i början. Jag skulle aldrig låta en retriever gå och dra i koppel t ex.

Jag anade att så var fallet. Attans. Det är så svårt att veta tänker jag, är inte alls van med valp. Ska bli spännande och se. :p
 
Jag anade att så var fallet. Attans. Det är så svårt att veta tänker jag, är inte alls van med valp. Ska bli spännande och se. :p

Jag tror att det vanligaste är att gå för fort fram i alla fall. Det är såååå lätt att få en hund med massor av förväntan för att man satt dem i situationer de inte behärskar alldeles för tidigt.

Jag tränar mycket jaktlydnad första året, framför allt jaktfot. Därtill lite dirigeringstecken, närsökssignal och stoppsignal under ganska lekfulla former. De får bära en dummy då och då hemma där jag befäster ett lugnt grepp (dummy i munnen betyder massa gos och rumpkli för mina hundar) och så kollar jag av då och då så att apporteringen sitter där den ska och att de tar allt vilt.

Men som @AraSlei sade så finns det hur många olika system som helst och man får välja det man tror på mest, helt enkelt. Det som känns rätt i magen. :)
 
@AraSlei lika barn leker inte alltid bäst kanske. Jag går lätt upp i varv och då kan man nog inte lyckas med cocker tror jag, 'lugn" var det ordet som min tränare använde mest med mig tror jag O_o

Sen när det gick så himla bra så gick jag för fort fram, istället för att fortsätta befästa grunderna. Sen ska man kanske inte låta hunden apportera varje gång man får möjlighet till skott :angel:

Eh ja, det tycker jag, dom är väldigt mycket "ska bara" och "jag fixar".

Hoppsan :D nåväl, du verkar ju ha bra koll på vad som gick snett, så då har du ju alla möjligheter att träna bort det!
 
Jag tränade för en dansk för några veckor sedan, som hade en intressant teori kring unghundsträning.
Han börjar med att lära sina hundar fotgående, stadga och att gå på blinda linjetag :idea: han börjar så klart med korta avstånd, men när hans hundar är runt året går de 150-200m långa, helt blinda, linjer. När de kan det så kör han markeringar, lär dem stoppsignal och annan dirigering och till sist närsök. Han menade på att det första valpar lär sig är att använda näsan - de är födda till det och det enda vi behöver göra är att sätta en signal på det. Det som däremot inte faller sig lika naturligt är att stänga av näsan och bara gå, och därför börjar han med det först.
Lite annorlunda, men det funkar tydligen eftersom han vunnit danska mästerskapen flera gånger :D
Det var väldigt intressant att träna för honom, han tänkte verkligen ur hundarnas perspektiv hela tiden.
 
Jag och Floyd har gått kurs idag :)
Väldigt mycket grunder, hon hittade verkligen allt vi slarvat med :angel: massa bra input om mycket, som t ex hur lätt det är för hunden att förväxla ett stopp-tecken med handen för ett ut-tecken och att man kan skippa stopphanden och bara använda pipan för att göra det tydligare.

Floyd skötte sig så fint idag, men när han blev trött i slutet så tog lite hormoner över och han stannade och kissade på en linje :rage: men efter att matte tagit på sig löparskorna och vi haft en dialog om saken, så kastade jag en markering i slutet av linjen, gick tillbaka till startplatsen och skickade honom över stället han kissade på och då gick han som skjuten ur en kanon både ut och hem :)
Han är ju en hund med mycket fart under tassarna och som ligger högt i aktivitet, därför känns det extra skönt att han faktiskt lade sig ner och chillade på linjen idag. Uppmärksamt chillande liksom :D inte som på bilden nedan, där han väntar på att få gå på en markering :idea:

AADA7123-02BD-4068-B676-85EFD3C7D2DB.jpeg
 
Jag behöver träna om/in greppet med min yngsta, hon fumlar för mycket och vill gärna ta i ändarna på dummien. Hon har alltid varit sån, jag har väl lite tänkt att det tar sig, men nej, det har det inte gjort.

Jag har börjat klicka om det, hon håller bättre, men jag vill verkligen att hon ska ta på mitten. Någon som sett dummies som har en annan färg på mitten? Just nu verkar hon tycka att bara hon håller så är placering oviktig och jag behöver nog förtydliga ännu mer:D
 
Jag behöver träna om/in greppet med min yngsta, hon fumlar för mycket och vill gärna ta i ändarna på dummien. Hon har alltid varit sån, jag har väl lite tänkt att det tar sig, men nej, det har det inte gjort.

Jag har börjat klicka om det, hon håller bättre, men jag vill verkligen att hon ska ta på mitten. Någon som sett dummies som har en annan färg på mitten? Just nu verkar hon tycka att bara hon håller så är placering oviktig och jag behöver nog förtydliga ännu mer:D


Hm, jag har inte sett någon dummie med en annan färg på mitten, men det kan inte vara en idé att köra med en tredelad?
 
Presenterar oss här trots jag mest läser i kulisserna.
Har två jaktcockers, Trolla och Hylsa. Visa bifogad fil 13846
Trolla placerade sig på unghundderbyt och tog en 1:a i ökl, efter det så har det gått downhill om man uttrycker sig milt.
Stress vid skott och hon tror att alla apporter är hennes. Så nu efter en lång paus med noll apportering så har jag börjat lägga om grunden, men det är eländigt att behöva åka 5 mil för att kunna träna med skott...

Hylsa född -17 är(/var beroende på hur hennes skada blir) mitt nya lugna framtidshopp.
Har en sån jäkla plan för henne, att inte haka på galningens tempo, utan att långsamt lägga en grund. Otrolig spontanapportör, vill alltid bära, det där med avlämningar är inte lika roligt.

Bra tråd, fick en spark i arslet och tränat rutan massor nu :angel:
Vad är det för skada Hylsa har?
 
Hm, jag har inte sett någon dummie med en annan färg på mitten, men det kan inte vara en idé att köra med en tredelad?
Bra tanke. Är lite rädd att hon kanske jonglerar ännu mer då? Eller så blir det tvärtom, ska testa:)
Eller så blir det till att plocka fram tuschpennorna:p
 
Bra tanke. Är lite rädd att hon kanske jonglerar ännu mer då? Eller så blir det tvärtom, ska testa:)
Eller så blir det till att plocka fram tuschpennorna:p

Du får ta en tung, typ en rävdummy :D
Tuschpennor funkar ju så klart! Eller tejp kanske? Typ tejpa kortändarna och lämna dummyn som den är i mitten? Tänker att det kanske känns lite äckligt att bära där det är tejp och lite annan yta, än där det är tyg och som vanligt? :idea:
 
Apportkastare är licensfri och smäller, så slipper du åka 5 mil för att få skott :)

Det här har jag funderat på! Jag tänker att den smäller väldigt högt, vart får man skjuta med sån egentligen?
Man bör väl ta sig lite avsides då jag bor väldigt olämpligt, men jag hittar inga klara regler.
 
Du får ta en tung, typ en rävdummy :D
Tuschpennor funkar ju så klart! Eller tejp kanske? Typ tejpa kortändarna och lämna dummyn som den är i mitten? Tänker att det kanske känns lite äckligt att bära där det är tejp och lite annan yta, än där det är tyg och som vanligt? :idea:
Smart! Tejpen ska jag testa.
 
Det här har jag funderat på! Jag tänker att den smäller väldigt högt, vart får man skjuta med sån egentligen?
Man bör väl ta sig lite avsides då jag bor väldigt olämpligt, men jag hittar inga klara regler.
Alltså, det är bara 6 mms, det smäller inte så högt. Visst, du ska ju inte köra den i ett villaområde, men jag använder min i skogen där jag brukar träna. Där finns iofs skjutbanor, så därför stör det aldrig någon.
 
I helgen ska jag visst träna båda hundarna för en tränare jag aldrig tränat för, men som ska vara väldigt duktig och noggrann. Väldigt roligt men hjälp, vi är ju knappt igång efter vintern! :nailbiting:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
39 40 41
Svar
806
· Visningar
49 112
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Min hund opererades förra veckan och nu vill jag höra hur det gått för andra hundar med samma diagnos. (Helst bara lyckohistorier...
Svar
6
· Visningar
661
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp