Retroutrustning du önskar skulle finnas idag?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Idag med all teknisk och innovation finns det ju massa "space:ade" prylar som magnettäcken, BoT, Icevibes, anatomiska *sätt in valfri utrustning* etc. etc.
Men finns det någon "retroutrustning" du tyckte extra mycket om? Som du inte klarade dig utan då - som du kanske t.om. skulle uppskatta om den fanns kvar idag?

Själv var jag inte med "på den tiden", och beroende på exakt när man åsyftar, inte ens född.
En sådan pryl, som är tämligen daterad men enligt mig helt outstanding, är snörgjorden. Enda som sitter riktigt bra på min herre! :love:
 
- Snörgjordar. Älskar dem, särskild sådana som är gjorda av mohair. Andas väl, hästen känner sig bekväm i dem, de är precis lagom elastiska och är dessutom snygga på sitt eget sätt. De kan fortfarande specialbeställas, men är dyra och svåra att få tag på.

- Flätade lädertyglar. De ligger allra bäst i handen tycker jag, är mjuka och hur vackra som helst. Samma här - är svåra att få tag på och dyra.

- Vojlockar. Jag vet att de går fortfarande att få tag på, men de är inte alls lika populära som de var för ett par decennier sedan. Hästen blir mindre svettig med dem om man jämför med schabrak, de är vackra och ser inte ut som täcken på korta eller små hästar. Dessutom skaver de inte alls lika lätt som schabrak gör.

- Serge panels, eller "ullbossor" på sadlarna. Hästen blir inte lika svettig på sommaren, det blir mindre att smörja, de anpassar sig fortare efter hästryggen, andas betydligt bättre än läderbossor och beiga sådana är dessutom superfina (tycker jag i alla fall!).

- Flata säten, smala knästöd och sadelkåpor utan vulster (där kåpan är liksom hel, "plain flap" heter det på engelska, googla så får du se vad jag menar). Älskar utseendet, enkelheten och att ryttaren har då förutsättningarna att utveckla sitt eget balans, inte hållas på plats av sadeln.

- Retro-ridstövlar i läder. Korta sådana som har ingen dragkedja, inget bling eller liknande och vars skaft når inte upp till knävecket. Enkla, eleganta och superbra för människor med korta vader som annars får blämärken av vanliga ridstövlar.

- Träningstäcken i ull. De ser ut ungefär som en rektangel med öglor på varje sida som man trär sadelgjorden igenom. Jag upplever att sådana täcken ligger mest stilla under sadeln och skaver inte hästen. De är dessutom väldigt enkla att sätta på.
 
Vojlockar. Jag vet att de går fortfarande att få tag på, men de är inte alls lika populära som de var för ett par decennier sedan. Hästen blir mindre svettig med dem om man jämför med schabrak, de är vackra och ser inte ut som täcken på korta eller små hästar. Dessutom skaver de inte alls lika lätt som schabrak gör.

Håller med, jag saknar också vojlockar. Riktigt snyggt och tar inte heller lika mycket plats i skåpet som schabrak. Lättare att slänga i tvättmaskinen också.

Tycker även att engelsk nosgrimma är snyggt och lättsamt, konstigt att det är svårt att hitta träns med såna.

I övrigt tycker jag att det mesta har blivit bättre, speciellt hästtäckena.
 
Jag har små händer, och kan för mitt liv inte förstå hur det kan vara skönt att rida med sådana, men uppenbarligen måste det ju finnas fördelar. Vill du vara vänlig och upplysa mig, @Sonic76? :D
Jag tycker det är bekvämt men det kanske är en vanesak.
Red alltid med släta lädertyglar.
Tygtyglarna var bra om man hade handskar haha men jag gillar släta tyglar.
 
- Träningstäcken i ull. De ser ut ungefär som en rektangel med öglor på varje sida som man trär sadelgjorden igenom. Jag upplever att sådana täcken ligger mest stilla under sadeln och skaver inte hästen. De är dessutom väldigt enkla att sätta på.

Låter spännande, har du någon bild på ett sånt täcke?:)
 
Det är sådana här täcken jag menar, @Bufera. Jag kanske beskrev dem lite konstigt, är tyvärr inte så duktig på svenska trots att jag har bott i Sverige i hela 6 år. ;) De heter väl "exercise sheet" på engelska.
622-wool-website.jpg

(källa: http://www.discount-equestrian.co.uk)

curvon-1.jpg

(källa: www.horsekeeping.com)
 
Tack, ska kolla på dom:)

”Problemet” är ju att hon har allt via ÅF så vad ÅF tar hem är ju oftast mest schabrak. Men hon har som sagt vojlockar av lika god kvalitet som hennes övriga sortiment :)

Om du bor i närområdet (vet inte alls var du befinner dig) kan jag tipsa om nästa gång hon har utförsäljning :) (hon öppnar då upp på kvällstid några timmar för folk att komma och handla ) :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp