Retroutrustning du önskar skulle finnas idag?

När jag var liten stalltjej hos min tränare hade hon fantastiskt bra täcken med nån form av yllefoder med yttertyg i nått vaxat material? Kallades dom Nya Zeeland-täcken tro? Är det nån som vet vad jag menar? :) Och finns dom att hitta?!

O jag som tänkte skriva tidigare vad skönt det var att slippa New Zealandtäcken....:D ett elände, tunga o hemska o inte minsta "andningsförmåga". Moderna täcken är mycket bättre.
 
Retro och retro, men jag saknar kvalitén på vissa saker. Hööks var förr billigt och bra nu är dom dyra och lämnar mycket att önska när det gäller kvalitet.

Brodden. Dagens vinterbrodd suger verkligen kvalitetsmässigt

När var hööks bra? Jag vill minnas att de varit rätt mediokra när jag hade häst 97-2014.
 
När var hööks bra? Jag vill minnas att de varit rätt mediokra när jag hade häst 97-2014.

De hade bra grimmor köpte två lädergrimmor -86 de höll bra och inga skav. Bara att tvätta av med lädertvål och smörja så var de fina o rena igen. Hade de grimmorna i 12-15 år.
 
När var hööks bra? Jag vill minnas att de varit rätt mediokra när jag hade häst 97-2014.
Hööks har väl aldrig varit bra men förr hade de iallafall pris i relation till kvalitén. D.v.s man visste att det var billigt både sett till kvalité och pris. Det har de inte idag. Kvalitén är lika dålig men priset är så mycket högre än vad det är värt. Visst finns det ett fåtal grejer som är bra men kvalitén över lag är låg. De hade också reor värda namnet förr innan de fick till landstäckande butiker och då kunde man verkligen fynda.
 
@lomuxx new zealand täckena var de första riktiga utetäckena på svenska marknaden.

Innan dess hade man i nödfall något ljutevävstäcke i värsta fall någon enstaka gång om det inte regnade ...

Och hade du kikat på dem idag hade du inte tyckt det du tyckte då ;)

Tunga som bly, inget bogveck eller något som helst anatomiskt väl utformat . Och en enda täckgjord runt magen med en skumgummiplatta högst upp för att avlasta tryck på manken :p

Den fodrade Ryggplattan var f.ö inte i ylle utan mer ngt annat teddylikt foder .

Men stod emot vatten gjorde de iof - skulle vaxas för hand ....

Hälsn hon som har kvar ett ex i en låda på vinden ;)

OBS! Så här minns jag dessa täcken. Inte nödvändigtvis sant alltså...:meh:

Jag saknar också new Zealand-täckena. Det är ganska troligt iofs att funktionen av den är starkt överdriven, du vet....det var bättre förr.......men som ett modernt utförande med två gjordar och ev. bogveck vore bra.
Nu var mitt täcke inköpt ca ´84 och brann inne bara två år senare så det kan ju vara skillnad på hur de såg ut före och efter det. Att ha med i beräkningen liksom.
Bogveck har jag ingen användning av då jag bara knäpper översta spännet på alla täcken jag har. Vi fick aldrig bogskav av den gamla sortens täcken med bara ett spänne upptill.

Det var gjort av bommullssmärting och mig veterligen så andas bomull, även med vaxbehandling.

Täcket var, vad jag minns också med tunt ullfoder, vilket också andas. Skummgummiplatta hade inte vi på våra.......bara den korta gjorden på undersidan.

Tyngden har jag ingen åsikt om så länge ett täcke fungerar.

Mina nuvarande regntäcken, av diverse bra och dåliga märken andas inte trots att det ska vara andasmaterial och håller inte regn.
De kommer nu att vaxas in för att kanske ha någon som helst användning för dem i mer än 4 timmar med läckage.
 
Hööks har väl aldrig varit bra men förr hade de iallafall pris i relation till kvalitén. D.v.s man visste att det var billigt både sett till kvalité och pris. Det har de inte idag. Kvalitén är lika dålig men priset är så mycket högre än vad det är värt. Visst finns det ett fåtal grejer som är bra men kvalitén över lag är låg. De hade också reor värda namnet förr innan de fick till landstäckande butiker och då kunde man verkligen fynda.
Jag vet inte vilken tidsålder (:angel:) vi pratar om.. Men jag tycker att Hööks har betydligt bättre kvalitet på sakerna nu än för säg 10 år sedan iaf :)
 
Men, det finns ju typ inga engelska nosgrimmor alls. De enda jag hittat (i Sverige, vet att i USA & England lite vanligare) var en billig på en nätshop, dyon's dyyyyyra och nån som hette contour... Alla andra har ju aachenremmar, vissa har dock avtagbara fästen. Det finns bra mycket mer aachenträns (de mesta av alla nosgrimmor är nog det) trots att de flesta hästar förmodligen inte "behöver" aachenremmen...

Jag gillar också vojlockar, har bara en gammal min mamma sparat. Dem tar ju inte alls lika mycket plats, varken i skåpet eller på pållen. Förstår inte varför dem är så ovanliga när dem ändå fyller samma funktion som ett schabrak, fast mindre tyg = billigare (?) Men det är nog svårare att hitta en vojlock som passar ens sadel exakt kan jag tänka mig.
Jag tycker det finns massor med engelska nosgrimmor? I olika prisklass.
Är väldigt säker på att Hööks har, och så tror jag att de flesta lite dyrare märken har också. Man har ju inte snokrem på kandar så iaf alla tillverkare som gör kandar har ju nosgrimmor utan snokrem :)
 
Då har väl jag och mina bekanta haft tur med våra saker. För alla säger det Samma, att kvaliteten var bättre förut
Alltså jag har haft massor m saker från hööks som har haft ok kvalitet. Men förr var det ju tydligare en budgetkedja. Nu är priserna lite mer varierande och de har roligare saker inne. Förr hade de ju inte märkessaker på samma sätt heller?
 
Alltså jag har haft massor m saker från hööks som har haft ok kvalitet. Men förr var det ju tydligare en budgetkedja. Nu är priserna lite mer varierande och de har roligare saker inne. Förr hade de ju inte märkessaker på samma sätt heller?
Det håller jag med om. Men kvaliteten tycker jag ändå har blivit sämre och samtidigt så är deras dyrare grejer inte av nån särskilt bra kvalitet heller. Roligare grejer har dom absolut, men som sagt kvaliteten lämnar en del att önska även om inte allt är skit
 
Det håller jag med om. Men kvaliteten tycker jag ändå har blivit sämre och samtidigt så är deras dyrare grejer inte av nån särskilt bra kvalitet heller. Roligare grejer har dom absolut, men som sagt kvaliteten lämnar en del att önska även om inte allt är skit
Jag tänker ju att Hööks egna saker är budgetvariant och förväntar mig därför inte bättre kvalitet. Men har mest köpt ryttarutrustning där senaste åren så har sämre koll på typ täcken och lädersaker.
 
Nu har jag visserligen bara varit Höökskund sedan 2008, men jag tycker absolut att kvalitén blivit sämre på bara dessa (snart) 10 åren. Jag har tröjor och jackor som jag köpte när jag precis började rida, och som använts flitigt under många år, som fortfarande ser helt nya ut, medan en tröja jag köpte i sensomras redan spruckit i sömmarna. Bara för att ta ett tydligt exempel.
 
Och jag som handlat på Hööks sen det kom märker ingen skillnad direkt i kvalitet mer än att de billigaste fått bättre finish och funktioner. Priset har däremot stigit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp