Rhenländare?

Lingon

Trådstartare
Vad är Rhenländare för ras/stambok? Har sett det i en stamtavla. En häst vars båda föräldrar är Hannoveranare står som Rhenländare.

Googling:
"Rhenländaren är en hästras som utvecklades i Tyskland under 1970-talet från redan existerande tyngre inhemska arbetshästar."

Men när jag tittar i stamtavlan för en häst som står som Rhenländare (född på 80-talet) så är alla hästar i den hästens stamtavla halvblod av någon variant (Hannoveranare, Selle Francais) eller fullblod. Det låter ju inte som en häst vars ras har sitt ursprung i 1970-talets tunga arbetshästar.
 
I dagens Europa har många varmblodiga ridhästraser öppna stamböcker. Den ras en häst uppges ha beror på i vilket förbund den är grundregistrerad, inte vilka raser det är i den. En SWB-häst kan ha två importerade föräldrar och ändå vara rasren SWB.
 
Avelsföreningen för Rheinländare bildades 1892. Det var i många år en stambok för arbetshästar (kallblod). De hade hela 25.000 kallblodsston inregistrerade under deras glansperiod 1935-1945. Efter industrialiseringen efter kriget försvann en stor del av aveln och föreningen hölls igång genom en stor stambok av shetlandsponnys. I början av 70-talet började man utveckla varmblodsaveln genom att hingstar och ston av raserna Hannoveraner, Trakehner och Westfalare. De har även en stor avelsförening för ridponny och övriga häst/ponnyraser. För några år sedan beslöt man att deras varmblodsavel skulle gå samman med Hannoveraner verband.
 
Tack för svaren!

Så den gamla rhenländaren var ett kallblod och sen ändrade man inrktning i aveln och började avla halvblod i den stamboken och sen slogs den ihop med Hannoveranare. Intressant! Tack!
 

Liknande trådar

Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
1 942
Senast: Myrten
·
Avel Hej! jag har forskat en hel del i att hitta mitt polska halvblods stamtavla här på internet då jag tycker det hade vart intressant att...
Svar
10
· Visningar
1 251
Senast: Görel
·
Avel Med risk för att bli dumförklarad så kan jag inte lista ut vilken hästras en häst på min ridskola har. Hon är imp. Tyskland och e. Lapaz...
Svar
9
· Visningar
2 343
Avel För att få hästar som håller, dvs halvblod av gamla typen... det skulle jag vilja avla, men är inne på att köpa in halvblodsston av...
2
Svar
30
· Visningar
3 601

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp