Rida avelssto

Nalasmatte

Trådstartare
Ett friskt sto som tävlat i hoppning och sedan satts i avel som 6åring, och är nu 16, borde man kunna sätta igång långsamt och rida lite på väl?
 
Om hon inte är dräktig, så absolut.
Tänk bara på att ge det tillräckligt lång igångsättning och uppbyggnad
 
Nej det är hon inte..
Hur påverkar det en häst att inte ridas/ göra mer än gå på lösdrift i så många år? Alltså kan man sätta igång och bygga upp en sådan häst och tävla? Eller är bästföredatumet förbi så att säga
 
Nej det är hon inte..
Hur påverkar det en häst att inte ridas/ göra mer än gå på lösdrift i så många år? Alltså kan man sätta igång och bygga upp en sådan häst och tävla? Eller är bästföredatumet förbi så att säga

@ameo svarade ju på de två sista frågorna. Eller vad tänker du?
 
Frågade ju först om det går att rida lite..
Är ju skillnad mot att tävla..
Tänker om det typ är för sent/ hästen har stått för länge/ risk för att den inte håller
Det beror på vad du menar med att tävla. Att tävla lite lättklass då och då är inte mer ansträngande fysiskt än träningspass. Jag skulle dock inte satsa på att klättra i klasserna eller tävla ofta och mycket.
 
Ju hårdare du tänker träna och tävla, desto längre uppbyggnadsperiod lär behövas.
Sen kommer du helt enkelt märka om hon håller för det. Kanske blir hon halt, då får du anpassa dig efter det. Kanske håller hon för tävlande i flera år till. Det går inte att förutsäga, men du kan öka förutsättningarna för det genom rätt igångsättning.
Hon är inte riden på 10 år, så om du tänker tävla skulle jag nog säga att du ska sikta på att börja tidigast när innesäsongen börjar. Och bestämma dig för det långt i förväg och stå fast vid den planen även om hon känns fantastisk mycket tidigare än så.
 
Viktigt att tänka på är att arbetet under igångsättnngen ska vara varierat, så att hästen får en möjlighet att muskla sig på ett bra och liksidigt sätt och att få upp konditionen sakta men säkert.
 
Min ena köpte jag hösten -16 när hon då var 13 år och inte hade gjort mer än att vara skogsmulle och avelssto hela sitt liv med långa uppehåll. Det är lite speciellt att börja rida en äldre häst, nu har du dock fördelen att din är riden och tävlad i yngre år. Det kommer att vara en fördel. Min hade väldigt svårt att släppa kontrollen och vill själv ha koll på allt runt omkring och struntade i mig som ryttare och blev istället stressad när jag ville att hennes fokus skulle vara hos mig.

Igångsättningsmässigt fick min komma igång ganska omgående i alla gångarter om än förstås väldigt korta pass. Mycket omväxlande med uteritter, tömkörning och ridhusjobb. Efter ett knappt halvår fick hon börja hoppa vilket gav mycket positiv effekt i all ridning på henne. Under -17 gick hon pay and jumps på låg höjd (70 cm) och gjorde några starter i LB-dressyr på runt 65%. Under sommaren blev hon tyvärr sparkad på stora lårmuskeln och fick en ordentlig muskelbristning som spökar lite för oss så alla träning anpassas mycket efter hennes dagsform. Jag tror att det viktigaste du ska tänka på med att sätta igång en äldre häst är att anassa dig efter hästen, känn in hur kroppen känns och vad hästen orkar och vill :).
 
Viktigt att tänka på är att arbetet under igångsättnngen ska vara varierat, så att hästen får en möjlighet att muskla sig på ett bra och liksidigt sätt och att få upp konditionen sakta men säkert.
Vill bara komplettera med att det inte enbart är musklerna som ska byggas upp, utan även ligament, skelett och ledbrosk ska vänjas vid den högre belastning som ridningen utgör.
Musklerna kan ses utifrån och man känner att hästen orkar allt mer när träningsdosen ökas. Men man kan inte avgöra visuellt (eller efter hur det känns) hur ovan nämnda delar påverkas. Därför är det bättre att ge det extra lång tid, för att vara säker.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp