Rida efter 2-3 dgrs vila.Hur gör ni?

Krans

Trådstartare
Jag undrar hur ni andra gör när hästen stått 2-3 dgr.Rider ni " som vanligt" typ ett normalt ( för hästen) dressyr pass i alla gångarter ? Eller tar ni det lugnare, kanske bara skrift och ev lite trav? Jag tänker nu på en häst som är "igång" och frisk och som rids 3-4 ggr/ vecka? Själv rider jag gärna lite lugnare i skrift, ev lite travjogg efter vila.Helst uteritt men det funkar inte alltid nu i vintervädret.
 
En häst som är igång och frisk tappar inte kondis eller muskler av 3 dagars vila.
Om min stått i några dagar (vilket sällan händer då han blir så jäkla pigg) så rider jag på som vanligt. Anpassar alltid ridningen efter dagsform oavsett om han gått dagen innan eller stått. :)
 
Min häst fick vila 5 dagar förra veckan eftersom jag var bortrest och sedan sjuk. Hon gick som vanligt direkt efter det med ett lösgörande ridpass på banan första dagen och hoppträning dagen efter. Nu hoppas hästen visserligen inte några höga hinder.
 
Min häst blir stel och tråkig av att inte ridas, så jag brukar rida ut efter en sån vila. Beroende på vad hon har gjort innan vilan lägger jag upp det olika. Har hon t.ex tränat hårt eller tävlat terräng innan blir det lite mer jogg-pass med lösgörande galopp. Om inte kör jag ett hårdare utepass med mer galopp i lite snabbare tempo ( bästa sättet att "få loss" min häst i ryggen).
 
Mina hästar rids normalt sett 2-3 dagar per vecka. Resten av tiden spenderar de huvudsakligen i hagen - tillsammans med andra hästar. Hästarna rastar sig ganska bra själva.

jag rider självklart på som vanligt de dagar jag rider dem.
 
Jag undrar hur ni andra gör när hästen stått 2-3 dgr.Rider ni " som vanligt" typ ett normalt ( för hästen) dressyr pass i alla gångarter ? Eller tar ni det lugnare, kanske bara skrift och ev lite trav? Jag tänker nu på en häst som är "igång" och frisk och som rids 3-4 ggr/ vecka? Själv rider jag gärna lite lugnare i skrift, ev lite travjogg efter vila.Helst uteritt men det funkar inte alltid nu i vintervädret.

Rider som vanligt. Hästen brukar vara pigg o glad o vilja det själv också.
 
Händer allt för ofta under den här delen av året att träingen blir ojämn men jag brukar alltid rida på som vanligt när jag väl gör det. Kan iof ta det lite lugnare i början om hon stått längre, typ 2 veckor eller så, men ett par dagar är inget jag direkt bryr mig om.. Hon går i stor hage med kompis under största delen av dygnet och är rätt bra på att roa sig själv då
 
Jag undrar hur ni andra gör när hästen stått 2-3 dgr.Rider ni " som vanligt" typ ett normalt ( för hästen) dressyr pass i alla gångarter ? Eller tar ni det lugnare, kanske bara skrift och ev lite trav? Jag tänker nu på en häst som är "igång" och frisk och som rids 3-4 ggr/ vecka? Själv rider jag gärna lite lugnare i skrift, ev lite travjogg efter vila.Helst uteritt men det funkar inte alltid nu i vintervädret.

Rider på som vanligt. Hästen rids oftast max 4 ggr i veckan då jag inte hinner mer, i övrigt går hon ute länge med kompisar :)
 
Min äldre häst går allt från 1-4 ggr i veckan och vi tar ingen hänsyn alls till hur länge han stått.
Rider som vanligt och ganska hårt i omgångar.
 
Har hästen inte gått på 2-3 dagar sitter jag inte upp. Det får bli ett pass på töm så att hon får rasta av sig först. Det blir så hemskt mycket överskottsenergi som skall ut nämligen :p
 
Jag rider på som vanligt. Även om jag får vara mer beredd första passet iom orastad häst.. ;)
Min kusling kan få stå så lite då och då. Vi har inget ridhus och en volt som inte är superdränerad direkt. Så den här årstiden har det blivit mkt sånt.
 
För det mesta rider jag som vanligt, men en av mina behöver 2 dagar "igångsättning" för att göra av med överskottsenergi om hon står mer än typ 2 dagar. Då behövs en dag lite lugnare dressyr, för att få lydnaden på plats, och sedan en dags uteritt med rätt mycket tempo för att bli av med energin.

Visst kan jag rida som vanligt på en gång också, men det ger inte så mycket eftersom det då ändå bara blir hopp, bråk och flams av alltihop. Har kommit på att det här fungerar mycket bättre just på henne.

Men sett till kondition och styrka ska de stå bra mycket länge än tre dagar innan något händer.
 
Rider på som vanligt. Fröken röd kan dock vara lite mer vulkanlik om hon inte jobbats på mer än 2 dagar men inget som inte går att hantera.
 
Jag undrar hur ni andra gör när hästen stått 2-3 dgr.Rider ni " som vanligt" typ ett normalt ( för hästen) dressyr pass i alla gångarter ? Eller tar ni det lugnare, kanske bara skrift och ev lite trav? Jag tänker nu på en häst som är "igång" och frisk och som rids 3-4 ggr/ vecka? Själv rider jag gärna lite lugnare i skrift, ev lite travjogg efter vila.Helst uteritt men det funkar inte alltid nu i vintervädret.

Jag skulle rida som vanligt.
 
Om hästen står från ca 3-4 dagar upp till drygt en vecka så brukar jag ta ett vanligt, kravlöst joggingpass.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 897
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp