Rida ensam - hur gör ni det roligt?

Sanibel

Trådstartare
Hej!

Ni som har häst hemma i eget litet stall och ofta rider ensamma, vad gör ni för att hålla motivationen uppe? Har ni nån plan med er ridning? ;)

Anledningen till att jag frågar är för att jag fått erbjudande om att bli medryttare till en häst, men i stallet finns endast två hästar så jag skulle behöva rida ensam för det mesta. Tycker inte om att rida ut allt för långt själv (speciellt innan jag känner hästen) och att rida ensam på ridbanan tycker jag snabbt blir drygt. :meh:

Berättar gärna hur ni gör för att ha roligt med er häst och vad ni hittar på för kul på ridbanan!

Mvh Maria :bow:
 
Hej!

Ni som har häst hemma i eget litet stall och ofta rider ensamma, vad gör ni för att hålla motivationen uppe? Har ni nån plan med er ridning? ;)

Anledningen till att jag frågar är för att jag fått erbjudande om att bli medryttare till en häst, men i stallet finns endast två hästar så jag skulle behöva rida ensam för det mesta. Tycker inte om att rida ut allt för långt själv (speciellt innan jag känner hästen) och att rida ensam på ridbanan tycker jag snabbt blir drygt. :meh:

Berättar gärna hur ni gör för att ha roligt med er häst och vad ni hittar på för kul på ridbanan!

Mvh Maria :bow:
Jag gillar att rida själv, då kan man fokusera på hästen och sin ridning. Ridning ensam på ridbana blir aldrig drygt, det finns ju hur mycket som helst att jobba på tillsammans. Sätter man sig på hästen och börjar rida känner man ju snart vad som behöver jobbas med, och så är det bara att ta itu med det. Rider jag ut så rider jag helst ensam också, då kan man improvisera efter vad man själv och hästen har lust med den dagen och behöver inte anpassa sig efter någon annan.
 
Jag rider oftast ensam både ut i skogen och på ridbanan. Fast riktigt ensam är jag ju inte, jag har ju hästen ;)

På ridbanan så är det så mycket fokus på träning så där tycker jag bara det är skönt att slippa trängas med någon annan.

Ut i skogen eller längs vägarna kan det vara trevligt med sällskap till och från men fördelen när man rider ensam är att man kan välja sträcka och tempo själv :) Jag tycker det är härligt att bara få umgås med hästen!
 
Att rida på banan ensam är det bästa jag vet, ingen som stör och ingen som är i vägen, möjlighet till full koncentration på det jag gör och på hästen.

Rida ut ensam tycker jag kan vara härligt, men det är lika roligt med sällskap om man är på samma nivå (jag gillar att klättra och hoppa stockar o diken).
 
Älskar att rida ensam, har alltid veckoplaner för mina hästar och sen följer jag dem. Är så nördig att jag planerar övningar innan sen gör jag dem. Ibland filmar jag mig själv för att se hur det såg ut. Nördigt men roligt. :D:p

När jag rider ut tycker jag det är kul att låta hästarna busa om de vill, det är såå trist att tex rida ut med ngn som inte vågar trava eller galoppera.:devil:
 
Säger som de andra, rida själv är bästa sättet att rida! Gillar inte att rida med andra utan föredrar att bestämma allt själv och vara lite spontan
 
Ridbanan tycker jag bara att det är skönt att vara själv på när det händer (står på stor anläggning). Däremot är det sjukt tråkigt att rida ut själv. I ett stall där vi stod tidigare var det bara jag och en tjej till och vi var aldrig i stallet samtidigt. För mig var det svårt att hålla motivationen uppe då men det tror jag är otroligt olika.
 
Hej!

Ni som har häst hemma i eget litet stall och ofta rider ensamma, vad gör ni för att hålla motivationen uppe? Har ni nån plan med er ridning? ;)

Anledningen till att jag frågar är för att jag fått erbjudande om att bli medryttare till en häst, men i stallet finns endast två hästar så jag skulle behöva rida ensam för det mesta. Tycker inte om att rida ut allt för långt själv (speciellt innan jag känner hästen) och att rida ensam på ridbanan tycker jag snabbt blir drygt. :meh:

Berättar gärna hur ni gör för att ha roligt med er häst och vad ni hittar på för kul på ridbanan!

Mvh Maria :bow:
Jag brukar fokusera på det som tränaren sagt åt mig att träna på, både på ridbanan och i skogen. Varvat med långa skrittrundor och klättring.
 
Jag rider nästan alltid ensam.
tycker att det är jättebra, för då kan jag fokusera på min häst och vår gemensamma träning.
Ibland är det en fördel att ha sällskap på ridbanan, för då får hästen dessutom träna på att hålla fokus på mig trots distraktionsmoment.
 
Ridbanan har jag alltid föredragit att vara ensam på. Tycker inte varken jag eller hästen kommer till vår rätt om vi ska "slåss" om utrymmet med andra.

Har sen sista halvåret hästen i eget stall. Har en liten medryttare på shettisen som jag ibland rider tillsammans med, men är i nio fall av tio ensam. Innan flytten var min häst hemsk att rida ut på själv, numera går det alldeles utmärkt. Jag tycker det är rätt skönt att rida själv, jag koncentrerar mig mer på ridningen då än om jag rider tillsammans med någon annan och vi sitter och babblar.

Träffar otroligt mycket människor i jobbet, så det är skönt att vara ensam i stallet.
 
Jag har ingenting emot sällskap, varken ute eller på banan (så länge det inte är helt knökat med folk), men får jag välja är jag ensam. Så har det alltid varit. :)
 
Vi har eget stall och rider oftast ensam även om min sambo har häst också.
Då kan jag lägga upp träning och rundor som jag vill. Brukar bestämma mig för vad jag ska jobba med innan jag rider ut. Tex om jag ska träna galoppfattningar, trava vissa sträckor, göra skänkelvikningar på vissa ställen m.m.
Rider helst ensam på ridbanan också, mest för att jag blir osäker och inte vill vara i vägen för andra.
Finns en hel del hästfolk runt omkring som jag kan rida med när jag känner för det. Men blir inte så ofta.
 
Ni som har häst hemma i eget litet stall och ofta rider ensamma, vad gör ni för att hålla motivationen uppe? Har ni nån plan med er ridning? ;)
När jag rider ut själv, brukar jag oftast ha fokus på att ha kul. Ibland rider vi lite dressyr i skogen, ibland räjsar vi, ibland hoppar vi, ibland är vi på upptäcktsfärd. Jag tror det är bra att variera sig, så det inte blir samma varje dag, för då kan det nog lätt bli lite långtråkigt och motivationen tryter.
 
Rida ensam är helt klart roligast tycker jag. Runt på olika vägar, i skogen och göra övningar, klättra mm. De övningar/rörelser man kan göra på ridbanan tycker jag är roligare att göra ute i naturen och på grusvägar, så för mig räcker det att vara på ridbanan ibland.
 
Tråkigt tycker jag aldrig det blir att rida utan andra människor som sällskap - jag har ju hästen. :)
Skämt åsido, jag skrittar gärna en skogstur med vänner eller familj, men just i ridhuset eller på ridbanan är jag gärna själv. Jag har några olika "huvudblock" som jag brukar växla mellan, och inom. Dels grundridning med balans, form, sits, barbacka ibland, övergångar mm. Dels mer specifika moment, oftast trailrelaterade, som bomövningar, sidepass i mönster, rygga i mönster, grind, vatten mm. Dels mer lekbetonade grejor där vi kanske miljötränar och desensitiviserar på olika grejor, tränar på att avsuttet stå kvar/komma på kommando, eller sparkar omkring på en stor (ca 1 m) pilatesboll. Just bollen tycker jag är jättebra, det kan bli väldigt mångsidigt med den. Samtidigt som man leker och sparkar runt bollen använder man ju framdelsvändningar, bakdelsvändningar, sidoförflyttningar, övergångar mm.
 
Jag har eget stall och mer eller mindre alltid haft under mina 23 år som hästägare. Men sen någon månad tillbaka har min bästa kompis sina två hästar här. Vi försöker rida ihop ibland men båda har fullt upp med jobb, barn, hus osv så det passar inte alltid in så oftast rider jag ensam ändå.

Jag har inget emot det utan då kan jag fokusera på träning. Rider sällan utan att faktiskt träna på något. Vi har ett mål att nå och då måste vi träna :) Har ingen ridbana utan rider alltid ut och tränar dressyr på grusvägar och åkrar (när dom är ridbara).
 
Rider rätt mycket själv, står själv i stallet men har anläggning nära så ser ofta andra haha. Har i princip jämt en bok i örat som jag lyssnar på. Det gör åtminstone uteritterna bra mycket roligare.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 916
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp