Rida helt utan rösthjälper

parfymflaska

Trådstartare
En av våra ponnyer har en liten medryttare (typ 9 år) som också rider på ridskola. På hennes ridskola rider de helt utan rösthjälper, dvs inga smackningar, inga "prrr", inga "bra" eller något. Jag har aldrig hört talas om innan att man som nybörjare på ridskola rider helt utan rösthjälper och är nyfiken på varför, vad poängen med det kan vara. Eftersom jag själv alltid har tyckt att just rösten är till stor hjälp såväl för barn som kanske ännu inte har så bra kroppkontroll och styrka, som för mig som vuxen när jag tränar mina hästar. På (dressyr-)tävling måste man såklart kunna rida utan att smacka osv, men då får man ju heller inte ha spö, vilket många har på träning (och det har de även på denna ridskola).

Kan det vara att det upplevs som störande om man ãr många elever? Fast där jag red som barn var det nog bortåt tio elever i varje barngrupp och där störde aldrig rösthjälperna vad jag upplevde, varken när jag själv red eller när jag senare undervisade. Man sitter ju inte och låter hela tiden, utan i likhet med ett spö kan det vara en förstärkning eller ett förtydligande av hjälperna från händer, skänkel och vikt.

Vad tror och tycker ni? Fördelar och nackdelar med att rida helt utan rösthjälper?
 
Jag håller på en hel massa med rösthjälper till mina hästar. Allt från beröm till en diskret puss när jag vill ha galoppfattning. S-ljud för travfattning - väldigt bra att ha när man dessutom kör. Schasande för tempoökning, smackande för ökad bakbensaktivitet. Hmmmmm för nedsaktning, whoa för stopp (inte för samlad halt).

Man blir säkert duktigare på att renodla kroppshjälperna om man inte "fuskar" med rösthjälperna men jag vet inte om det finns någon uppenbar nackdel med rösthjälper?
 
Jag använder alltid rösten massor när jag rider/tömkör. När jag tävlade dressyr för en massa år sen fick jag då och då lite skäll eftersom det kommer naturligt för mig att prata med den jag samarbetar med.
Då jag tömkörde mitt förra halvblod var det sällan jag rörde tömmen utan han gick nästan uteslutande i arbete på rösten.
 
Orsaken är väl antagligen att man inom dressyren är förbjuden att använda ljud/rösten under tävling och att man vill lära in detta hos eleverna från början, En liten klapp på manken är mer belöning (och närmare hästspråket) för hästen än en ryttare som säger/skriker bra ...
 
De senaste åren bestämde jag mig för att rida helt tyst för att hjälperna från kroppen skulle bli så tydliga som det bara gick. Enda jag sa var whoa om han var på väg att göra nåt riktigt tokigt eller farligt. Det går alldeles utmärkt att rida tyst.
 
@Pegasus63 Jo, för all del, men som sagt så rider de med spö vilket ju inte heller är tillåtet på tävling så just det argumentet tycker jag faller lite då. Sen är det såklart en smaksak ifall man tycker att rösthjälper är effektivt eller inte, mina hästar lyssnar väldigt bra på det och uppskattar tydligt att få berömmande ord eftersom de har lärt sig att bra bstyder bra, sas. Men det går såklart att rida utan också.
 
En av våra ponnyer har en liten medryttare (typ 9 år) som också rider på ridskola. På hennes ridskola rider de helt utan rösthjälper, dvs inga smackningar, inga "prrr", inga "bra" eller något. Jag har aldrig hört talas om innan att man som nybörjare på ridskola rider helt utan rösthjälper och är nyfiken på varför, vad poängen med det kan vara. Eftersom jag själv alltid har tyckt att just rösten är till stor hjälp såväl för barn som kanske ännu inte har så bra kroppkontroll och styrka, som för mig som vuxen när jag tränar mina hästar. På (dressyr-)tävling måste man såklart kunna rida utan att smacka osv, men då får man ju heller inte ha spö, vilket många har på träning (och det har de även på denna ridskola).

Kan det vara att det upplevs som störande om man ãr många elever? Fast där jag red som barn var det nog bortåt tio elever i varje barngrupp och där störde aldrig rösthjälperna vad jag upplevde, varken när jag själv red eller när jag senare undervisade. Man sitter ju inte och låter hela tiden, utan i likhet med ett spö kan det vara en förstärkning eller ett förtydligande av hjälperna från händer, skänkel och vikt.

Vad tror och tycker ni? Fördelar och nackdelar med att rida helt utan rösthjälper?


Att rida helt utan rösthjälper ser jag egentligen inte som någon direkt fördel - utöver då att det inte är tillåtet på dressyrtävling. Rösten är ju jättebra som förstärkning tycker jag.

På töm så pratar jag hela tiden nästan, pga bristen på andra hjälper. Uppsuttet - inte lika mycket prat, men framförallt som beröm eller som förstärkning på en given hjälp som inte riktigt gått igenom. Ibland för korrigering.
 
Jag som har en unghäst jag fått utbilda från ingenting skulle aldrig klara mig utan rösthjälper. Det är ju så han lär sig och på så sätt man sätter ihop ett och ett (eller tja, han lär sig först via kroppspråk, märker att jag använder rösten på samma gång, sen märker han att jag använder rösten på ryggen, och sen kopplar han ihop rösten och skänklar/vikthjälper).

Jag strävar hellre efter att använda rösten och inget annat än massa fysiska hjälper hit och dit utan röst.
 
När jag jobbat som instruktör har jag uppmuntrat eleverna att begränsa rösthjälperna, det kan vara fantastiskt svårt att höras när tio stycken tioåringar smackar som galningar i 50 minuter ;) Helt utan rösthjälper var vi dock aldrig men ett "bra" kunde till exempel bytas mot en klapp på manke/hals (för jag uppmuntrade givetvis till att berömma ponnyerna massor!).
 
Att rida helt utan rösthjälper ser jag egentligen inte som någon direkt fördel - utöver då att det inte är tillåtet på dressyrtävling. Rösten är ju jättebra som förstärkning tycker jag.

På töm så pratar jag hela tiden nästan, pga bristen på andra hjälper. Uppsuttet - inte lika mycket prat, men framförallt som beröm eller som förstärkning på en given hjälp som inte riktigt gått igenom. Ibland för korrigering.

På töm behöver du ju bara rösten om det är en skogs/landbrukshäst annars fungerar tömmarna precis som när du rider ... annars behöver du bara 5 röstkommandon: Smacka för framåt, back för bakåt, höger, vänster och ptroo för stanna. vilka brukshästen redan bör ha lärt sig under sitt första levnadsår i den dagliga hanteringen ...

Sedan kan röst kommandon utökas efter användnings område så som antal steg fram/bak eller sida, men allt beröm kommer i förstahand som beröring så som "mamma" skulle göra på hals och manke ...
 
Senast ändrad:
Har inte tidigare reflekterar över hurvida jag använder rösten när jag rider men när jag tänker efter använder jag väldigt mycket ljud och röst när jag rider min valack för att förtydliga hjälperna men är uteslutande tyst när jag rider mitt sto.
 
Jag blir nog allt tystare. Förr brukade jag säga 'trav' och 'galopp' och 'halt' vid longering och tömkörning t.ex. men på ponnyn är det numera helt överflödigt. Vi tar lite kli- och berömpauser däremot. Stora tanten är inte lika observant på kroppsspråk ännu så henne använder jag en del röstkommandon på. I ridningen kan jag väl prata en del men då är det inte instruktioner utan mer allmänt småprat, ungefär som i stallet. Jag tror hästarna föredrar tystnad vid arbete, det blir lätt väldigt många signaler annars.
 
Tycker rösten är fantastisk bra att ha när man rider. Speciellt när hästen är otroligt taggad och minsta hjälp får hästen att explodera mer eller mindre. Rösten fungerade alltid bra i det läget på min häst, då kunde vi göra övergånger osv utan att han reagerade för starkt. Sen blev han även väldigt glad när man berömde honom med en glad röst.

Däremot kan jag förstå att på en ridskola att den kan vara bra att begränsa röstanvändandet då säkerligen kan bli lite rörigt.
 
För många ridskolehästar blir det nog en del inkonsekventa röstkommandon - det smackas på en miljon olika sätt osv. Kan vara en anledning till att de väljer att begränsa användandet av röstkommandon. Utöver att hästarna t.ex. reagerar på röstkommandon från ryttaren bakom (var med om det några gånger på just ridskolan när jag red nån av de lite känsligare. Även min egen kan reagera om det smackas väldigt intill honom..).

Jag använder en del röstkommandon med min häst, men har det senaste året sållat hårt för att få det riktigt konsekvent. En tränare jag anlitade (egentligen för annat än ridningen, nämligen lastning) gjorde mig uppmärksam på hur lätt det är att en smacknings läte (och sättet en smackar på) förändras och hur lätt det då blir ett inkonsekvent kommando. Använder korta, enkla kommandon/ljud. Berömma kan jag göra kort och mjukt med rösten, men min häst är väldigt mottaglig för fysiskt beröm (en klapp/smekning eller att helt enkelt slappna av och "bara vara" - dvs visa att "nu är jag nöjd, det här är precis vad jag bad dig om").
 
Inte en chans att jag rider utan rösten. Dels skulle jag inte kunna fatta galopp eftersom jag gör ett puss-ljud som egentligen är det enda jag gör när hästen ska fatta. (Rider reining) Inom vår gren vill man inte att hjälperna ska synas överhuvudtaget, så rösten är en stor hjälp. Jag vill kunna berömma med rösten då jag inte vill ändra min sits eller klappa på hals/manke och därmed störa min häst i munnen när kontakten med bettet ändras. Flera i mitt stall klappar gärna som beröm, men då slackar tygeln även om det bara är för en sekund. (De rider inte reining och har kontakt med munnen på sina hästar). Jag har provat att göra så på min, men så fort jag ändrar vikten av mig själv eller börjar greja med tyglarna så undrar hon vad hennes pilot håller på med. :D
När jag ska göra ett slide stop behöver jag rösten för att förstärka att vi ska stanna NU.
Willingly guided är den röda tråden i vår gren. :)
 
En av våra ponnyer har en liten medryttare (typ 9 år) som också rider på ridskola. På hennes ridskola rider de helt utan rösthjälper, dvs inga smackningar, inga "prrr", inga "bra" eller något. Jag har aldrig hört talas om innan att man som nybörjare på ridskola rider helt utan rösthjälper och är nyfiken på varför, vad poängen med det kan vara. Eftersom jag själv alltid har tyckt att just rösten är till stor hjälp såväl för barn som kanske ännu inte har så bra kroppkontroll och styrka, som för mig som vuxen när jag tränar mina hästar. På (dressyr-)tävling måste man såklart kunna rida utan att smacka osv, men då får man ju heller inte ha spö, vilket många har på träning (och det har de även på denna ridskola).

Kan det vara att det upplevs som störande om man ãr många elever? Fast där jag red som barn var det nog bortåt tio elever i varje barngrupp och där störde aldrig rösthjälperna vad jag upplevde, varken när jag själv red eller när jag senare undervisade. Man sitter ju inte och låter hela tiden, utan i likhet med ett spö kan det vara en förstärkning eller ett förtydligande av hjälperna från händer, skänkel och vikt.

Vad tror och tycker ni? Fördelar och nackdelar med att rida helt utan rösthjälper?

Vet inte riktigt vad fördelarna skulle vara, det känns åtminstone för mig konstigt att inte få berömma hästen med rösten när den gör rätt. Visst kan man klappa också, men då måste man ju släppa tygeln, så rösten tycker jag är det snabbast sättet att berömma, som också funkar i alla lägen.
 
Att berömma med rösten stör väl inte så många andra så länge man håller ett normalt röstläge för hästar hör ganska bra.
Men när man har en explosiv häst med väldigt god hörsel kan det vara ytterst jobbigt att träna ihop med folk som smackar stup i kvarten och en del smackar verkligen högt och ljudligt ofta, förmodligen är de inte medvetna om det men det resulterade i ett antal hastiga ökningar från min häst. Speciellt när tränaren envisades med att smacka åt en häst som var mycket längre bort samtidigt som min lilla häst var precis i närheten :crazy: Då sa jag faktiskt ifrån för min häst trodde bestämt att det var henne tränaren jagade på
 
Att berömma med rösten stör väl inte så många andra så länge man håller ett normalt röstläge för hästar hör ganska bra.
Men när man har en explosiv häst med väldigt god hörsel kan det vara ytterst jobbigt att träna ihop med folk som smackar stup i kvarten och en del smackar verkligen högt och ljudligt ofta, förmodligen är de inte medvetna om det men det resulterade i ett antal hastiga ökningar från min häst. Speciellt när tränaren envisades med att smacka åt en häst som var mycket längre bort samtidigt som min lilla häst var precis i närheten :crazy: Då sa jag faktiskt ifrån för min häst trodde bestämt att det var henne tränaren jagade på
Fast det kan jag tycka är en lite träningssak. Hästen ska ju trots allt lyssna på ryttaren och inte omgivningen och jag upplever att dom flesta hästar kan sortera bort det där ganska så bra. Min häst hade full fokus på mig när jag red. Han var också en väldigt explosiv variant. Iallafall när det gäller mig så var det jag som mest störde mig på andra, mycket mer än vad hästen störde sig.

Folk som står på marken dock som tränare och så ser jag ingen vits med alls ska hålla på att smacka och ha sig.

Däremot så kan jag tro att när det gäller ridskolor och rösthjälper att det är väldigt sällan det blir rätt, kan tänka mig att det blir mycket motsägande signaler för hästen. Att det blir mycket dubbelkommandon så att säga, då är det bättre att hålla sig till lite mer renodlade hjälper kan jag tänka mig.
 
Inte en chans att jag rider utan rösten. Dels skulle jag inte kunna fatta galopp eftersom jag gör ett puss-ljud som egentligen är det enda jag gör när hästen ska fatta. (Rider reining) Inom vår gren vill man inte att hjälperna ska synas överhuvudtaget, så rösten är en stor hjälp. Jag vill kunna berömma med rösten då jag inte vill ändra min sits eller klappa på hals/manke och därmed störa min häst i munnen när kontakten med bettet ändras. Flera i mitt stall klappar gärna som beröm, men då slackar tygeln även om det bara är för en sekund. (De rider inte reining och har kontakt med munnen på sina hästar). Jag har provat att göra så på min, men så fort jag ändrar vikten av mig själv eller börjar greja med tyglarna så undrar hon vad hennes pilot håller på med. :D
När jag ska göra ett slide stop behöver jag rösten för att förstärka att vi ska stanna NU.
Willingly guided är den röda tråden i vår gren. :)
Heh, dessutom får du ju inte röra hästen under tävling när du tävlar reining så klapp skulle kunna vara förödande...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 060
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 447
Senast: Ananazen
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 800
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp