Rida helt utan rösthjälper

Jag kan tycka att det kan vara ett bra sätt att bli medveten om sina kroppssignaler, om man slutar använda ljudkommandon under en period.
Om hästen lärt sig att stanna för ett specifikt ljud tex, så gör den ju det oavsett om jag med min kropp förmedlar en korrekt avsaktning eller ej. På det viset får jag aldrig något kvitto på om jag gör rätt med kroppen eller ej.
Hoppas att ridskolan ser till att förmedla orsaken till sina elever, så att de förstår vad syftet är, annars blir det nog inte lika bra effekt.
 
När min dotter på 5 år red lektion nu i helgen såvar det en annan flicka som red på en ponny som tidigare varit körhäst, både den ponnyns temprament och utbildning gör att smackningar funkar bra som framåtdrivande hjälp. Min dotter såg hur bra det funkade och började helt enkelt att smacka konstant i traven ett tag, trots att hennes ponny inte alls krävde mer drivning. Det kan ju ha varit liknande situation som gjorde att de infört tyst ridning på TS ridskola.
 
Det är väl jättelogiskt att renodla hjälperna o se vad ryttarna verkligen gör! Tycker det låter jättesunt.

Använder rösten massor o gillar det men klart som fasen att det hade varit tusen gånger häftigare om vi hade kunnat ha samma kommunikation enbart genom kroppsspråket!
 
på min ridskola så uppmuntrades rösthjälper. dvs det skulle smackas i tid och otid. nu så försöker jag undvika det. pratar med hästen ju men det är mest för mig själv :p. dvs jag smackar inte mer än då det är behov av det.
dvs använder vikt, sen skänkel sen röst sen ytterligare förstärkning vid behov.
byter jag så att det är röst före skänkel så blir det jobbigt på t ex dressyrtävling då man hoppar över rösten och går direkt på en "högre" hjälp. vill alltså att rösten ska vara en starkare framåtbjudande hjälp än skänklen är.
dvs en smackning = fram nu annars ?=%(¤"&/ :p.
vill ha mer ridning i benen än i rösten.

bromsen har jag lika så att proo = stanna direkt, i den skalan så är det vikt, hand och sist röst. säger jag halt så är det halt direkt.
och hästen har faktiskt lärt sig detta väldigt bra :). trotts överdrivet smackande och proande i början :p
 
Du måste vara en westernryttare stämmer det?

Jag håller på en hel massa med rösthjälper till mina hästar. Allt från beröm till en diskret puss när jag vill ha galoppfattning. S-ljud för travfattning - väldigt bra att ha när man dessutom kör. Schasande för tempoökning, smackande för ökad bakbensaktivitet. Hmmmmm för nedsaktning, whoa för stopp (inte för samlad halt).

Man blir säkert duktigare på att renodla kroppshjälperna om man inte "fuskar" med rösthjälperna men jag vet inte om det finns någon uppenbar nackdel med rösthjälper?
 
bland annat.
Tävlat western tom B-nivå för ett par år sedan, tävlat dressyr tom MSV C, rider islandshäst och testat att tävla i bruksridning och -körning.
Förstod det för det är samma komandon som jag använder till mina hästar.
Jag använder väldigt mycket ljud till mina hästar. Men det är mer ord istället för smackningar.
 
Förstod det för det är samma komandon som jag använder till mina hästar.
Jag använder väldigt mycket ljud till mina hästar. Men det är mer ord istället för smackningar.
Jo, pussen och Whoa är ju från västern. Fast enligt min utmärkte westerntränare bör man tänka sig för med whoa och försöka använda det för stop, inte för samlad halt. Smart tänkt så hästen förstår om det är sliding stop den ska försöka sig på eller om den ska stanna samlat men inte sätta sig riktigt så kraftigt.

S för trav och sjasa för tempoökning är väl snarare från körträningarna jag gjort (bland annat tränat tömkörning för Anders Eriksson för några år sedan).
 
Jag babblar på ganska friskt när jag rider, både hemma och på träning och tävling. Småsjunger, kommenterar saker, berättar små historier.. Men röstkommando använder jag bara när jag vill hästen något.

Använder woah för stopp och ett ljud som låter med som poo (eller ibland hoop) för halt. S för trav till körhästen, pussar för galopp. Brukar säga "tack det räcker" eller "det är bra, tack" när jag vill sakta av. När jag tänker på saken har jag en hel bunte ljud för olika saker, fast förmodligen är det andra signaler hästarna går på..

Rösten är ett lika viktigt hjälpmedel som skänkeln. Hästen ska svara på det kommando som ges, vilket innebär att ryttaren måste veta vad som ska göras och när. Ser många ryttare, vana som ovana, som smackar och ptro-ar titt som tätt utan att egentligen veta vad de vill att hästen ska göra. Kanske är det sånt ridskola vill komma åt?

Har själv en medryttare som säger ptro till hästen oavsett om hon vill stanna, sakta av eller minska tempot. Hästen i fråga har aldrig utbildats att lyssna på ptro (jag kan inte säga r, därav mitt "pooh"-ljud.) men han älskar att slippa jobba så han brukar sakta ner tempot till en halt och ser väldigt nöjd ut ända tills matte lägger sig i och kräver att han ska arbeta istället.
 
Det upplevs nog som störande/ förvirrande. Säg att du rider en häst som är framåt & het du försöker samla, samtidigt som ekipaget intill består av en häst utan det minsta framåtbjudning plus en ryttare som toksmackar.
 
Det upplevs nog som störande/ förvirrande. Säg att du rider en häst som är framåt & het du försöker samla, samtidigt som ekipaget intill består av en häst utan det minsta framåtbjudning plus en ryttare som toksmackar.
Det störde sig min häst väldigt på.
 
Jag rider nog ganska "tyst" för det är så jag har fått lära mig på ridskola. Att hålla på att t ex smacka när man rider flera ryttare tillsammans blir lätt väldigt störande.
Vid arbete på töm använder jag dock rösten desto mer. Kanske för att kompensera för att jag inte har lika bra koll på mina hjälper där, men för ex Anders Eriksson fungerar det ju uppenbarligen alldeles utmärkt att utföra det arbetet utan röstkommandon.
 
Jag är skållad uppvuxen på ridskola och där brukar vi använda rösthjälpen som smekning och Proo. Att belöna hästen gjorde vi som en klapp på manken eller ge hästen innertygeln i 0,5 sec typ. Men nu rider jag en c ponny hingst och snackar hela tiden! Mest för att han ska koncentrera sig på mig men även att han ska få beröm genom att säga "bra". Sedan varje gång jag ska trava säger jag "trava". Han är ungponny så börjar alltid med att logera honom och då använder man ju bara röst.

Jag tycker det är bra att använda rösten och ett jätte bra redskap. Tänkt att kunna rida med bara rösten, då kan man ju typ snacka varandras språk. Hur coolt som helst ju! Men förstår att 5-10 st inte kan sitta och snacka med sina hästar när dom rider hela tiden.

Har även varit med om att en häst blir super pigg när en annan tjej på en annan häst smackar så att alla andra hästar också tar an av den spacklingen. Ja ni fattar. Detta var min åsikt i ämnet.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 442
Senast: Ananazen
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 797
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 199
Senast: QueenLilith
·
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 882
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp