Rida i de 3 gångarterna- vad gör mest nytta i vilken?

finapina

Trådstartare
Nu blev jag förvirrad. Har läst olika om att rida t.ex i skritt. Å ena sidan att det är så bra t.ex vid uteritt och bygga upp hästen ( då tänker jag i skogen över stock och sten och i aktiv skritt på grusvägar osv, inte gå och halvsova och släpa sig fram ) men å andra sidan att det är typ värdelöst att skritta ? Kanske ur konditions- synpunkt? Traven är det som sliter mest, men å andra sidan är det bra för hästen att jogga ? Galopp ska man också vara sparsam med. Ofta travar man ju mer än galopperar under ett ridpass. Iaf på ridskolan ? Hur tänker ni när ni ska hålla er häst frisk och i bra fysisk form ? När, var, hur de 3 gångarterna ?
 
Variera tempot så mycket som möjligt beroende på underlaget. Undvika slängtrav och vansinnesgalopper.
 
Nu blev jag förvirrad. Har läst olika om att rida t.ex i skritt. Å ena sidan att det är så bra t.ex vid uteritt och bygga upp hästen ( då tänker jag i skogen över stock och sten och i aktiv skritt på grusvägar osv, inte gå och halvsova och släpa sig fram ) men å andra sidan att det är typ värdelöst att skritta ? Kanske ur konditions- synpunkt? Traven är det som sliter mest, men å andra sidan är det bra för hästen att jogga ? Galopp ska man också vara sparsam med. Ofta travar man ju mer än galopperar under ett ridpass. Iaf på ridskolan ? Hur tänker ni när ni ska hålla er häst frisk och i bra fysisk form ? När, var, hur de 3 gångarterna ?

Jag är ingen expert på något sätt men varit på en del föreläsningar osv. Ungefär detta har jag snappat upp.
Skritt - den gångart som engagerar kroppen mest på det sättet att den rör sig mest. Höfterna och ryggen får ett vridningsmoment och halsen pendlar från sida till sida. Bra uppvärmning. Skritta över upphöjda bommar var en mycket bra övning. Det kan man göra när man leder hästen innan man sitter upp.
Trav - där hålls ryggen stilla liksom huvudet. Trava bommar bra men i övrigt var väl inte trav så bra.
Galopp - här har ryggen en rörelse upp och ner men f f a använder hästen bukmusklerna för att bära upp sig (och ryttaren).

Så vilka slutsatser kan man dra? Jo, att varje gångart har sin fördel och tränar olika delar av kroppen. Det man ska sträva efter är att stärka bukmuskulaturen för det är den som hjälper ryggen att bära ryttarens tyngd. Egentligen precis som på människor. Har du dålig rygg ska du träna upp magmusklerna som ska hålla upp kroppen. Så skritta över bommar, hoppa små studs och galopp är det bästa för att träna det. På unga och svaga hästar ska man undvika statisk träning, t ex att rida samlat för länge. Muskelarbete som resulterar i rörelse ger mindre slitage. Tex piaff är oerhört krävande medan trava framåt är betydligt skonsammare även om båda är "trav".
 
Jag galopperar mycket för att få bra kondition på kusen och dessutom så drar han upp sin tjocka betesmage bättre ;)
En aktiv skritt bygger upp hästen bra med minst slitage.
Travar gör vi faktiskt minst av alla gångarter.
Det beror väl mycket på vad man ska använda sin häst till?!
Min teori är att hopphästen går mest i skritt och galopp medans dressyrhästen arbetas mer i skritt och trav......eller?!
 
Jag har också varit på föreläsning och har hört typ som ovan:
Aktiv skritt längre pass, bra för rörlighet och ev fettförbränning
Trav är lite slitsamt, bra att variera tempo och samling.
Galopp är uppmjukande, stärkande.
Mitt mål är att använda mest skritt och galopp.
 
Jag har en gång hört att hästar rör sig mest i skritt eller galopp om de får välja själva, och tittar man på hästar i hagar (stora hagar alltså) så är det väl mest skritt och galopp som de rör sig i? Tycker i alla fall mina väljer mest skritt och så faller de in i galopp med ibland några travsteg när de får bråttom. Jag har också hört någonstans att ökad trav/slängtrav är den rörelse som sliter mest?

Att man travar mest på ridskolor är nog för elevernas skull. Men jag tror absolut inte det är någon nackdel att jobba lika mycket i skritt och galopp som man gör i trav. Kanske bör man till och med låta skritt och galopp ha lite mer tid än trav under ett pass, beroende på hästen givetvis

Jag har träffat på ett flertal hästar som sällan slappnade av i traven förrän de galopperats fram en stund.
 
När jag rider ut blir det mest skritt sedan galopp och minst trav (i tid men i km vet jag inte)
Annars mest galopp sedan skritt och minst trav.

Tycker skritt och galopp är mycket mer lätt jobbade gångarter är vad traven är och jag får aldrig hästen riktigt lösgjord innan man galopperat.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 840
Senast: Blyger
·
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 249
Senast: Skrämd
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp