Rida i form

elisabethgrund

Trådstartare
Hästar skall ridas i form så att de trampar under sig, höjer ryggen, (och därefter böjer på nacken).

Min fråga är: Hästar som inte rids i form, är de oftare skadade och har kortare hållbarhet än de som rids i form?

Jag frågar inte efter era åsikter, utan efter fakta, finns det någon som vet en artikel eller så som visar detta? Alltså, inte jämföra dressyrhästar med andra dressyrhästar (formen är ju mer inkrummad nu än förr, skillnad i skador och hållbarhet mellan nu och förr?), utan ALLA ridhästar.

Är det mer hälsosamt för hästen att ridas i form? Jag tycker inget själv, utan vill seriöst veta.

Tävlingar är inte heller intressant i det här sammanhanget, jag är endast intresserad av just hästens hälsa och hållbarhet.
 
Hästar skall ridas i form så att de trampar under sig, höjer ryggen, (och därefter böjer på nacken).

Min fråga är: Hästar som inte rids i form, är de oftare skadade och har kortare hållbarhet än de som rids i form?

Jag frågar inte efter era åsikter, utan efter fakta, finns det någon som vet en artikel eller så som visar detta? Alltså, inte jämföra dressyrhästar med andra dressyrhästar (formen är ju mer inkrummad nu än förr, skillnad i skador och hållbarhet mellan nu och förr?), utan ALLA ridhästar.

Är det mer hälsosamt för hästen att ridas i form? Jag tycker inget själv, utan vill seriöst veta.

Tävlingar är inte heller intressant i det här sammanhanget, jag är endast intresserad av just hästens hälsa och hållbarhet.

Jag kan bara gå efter min egen erfarenhet. Jag tävlar och tränar Distans (mina medryttare i hoppning) och det skulle inte finnas en Distanshäst som skulle klara av att gå i 5, 8 eller 10 mil i form. Jag rider inte mina hästar i det som kallas "form" utan rider oftast på långa (eller halvlånga tyglar) och ¨låter hästen hitta sin egen form och framförallt balans (dock måste man se till att hästen inte går "på bogarna") Gäller även då vi rider dressyr och hoppar.
Mina hästar har väldigt sällan haft skador. Min ena D-ponny är nu 28 år och tävlade lokaltävlingar i hoppning tills för ca 3 år sedan. Han rids fortfarande 3-4 gånger i veckan, och hoppas en eller ett par gånger i månaden (60-80 cm)
Min andra häst är 23 år och tävlar fortfarande i Distans (dock lite kortare sträckor som 5 mil numera) Rids 5-6 dagar i veckan och hoppar en eller ett par dagar i månaden.

Min D-ponny har förutom en senskada då han stod i ett halvår, varit vila från skador totalt ca 3 veckor under de 21 år jag har ägt honom)

Min andra har varit vila från skador i ca 2 månader totalt under de 17 år jag ägt honom.

Har även ytterliga några hästar som rids på samma sätt och heller inte haft några större skador. Så för mig är detta ett bevis att hästar som inte rids i form inte har större skaderisk än dom som rids i form. Jag tror att formen i sig inte har så stor betydelse, utan att dom rids på ett förnuftigt och rätt sätt.
 
Tack för utförligt och seriöst svar! :) När hästen går på bogarna saknas ju ofta energi och framåtbjudning, är i alla fall min erfarenhet. Men är DET skadligt på något sätt? Det är roligare när de inte går på bogarna, men är det bättre? :)
 
Jag kan bara gå efter min egen erfarenhet. Jag tävlar och tränar Distans (mina medryttare i hoppning) och det skulle inte finnas en Distanshäst som skulle klara av att gå i 5, 8 eller 10 mil i form. Jag rider inte mina hästar i det som kallas "form" utan rider oftast på långa (eller halvlånga tyglar) och ¨låter hästen hitta sin egen form och framförallt balans (dock måste man se till att hästen inte går "på bogarna") Gäller även då vi rider dressyr och hoppar.
Mina hästar har väldigt sällan haft skador. Min ena D-ponny är nu 28 år och tävlade lokaltävlingar i hoppning tills för ca 3 år sedan. Han rids fortfarande 3-4 gånger i veckan, och hoppas en eller ett par gånger i månaden (60-80 cm)
Min andra häst är 23 år och tävlar fortfarande i Distans (dock lite kortare sträckor som 5 mil numera) Rids 5-6 dagar i veckan och hoppar en eller ett par dagar i månaden.

Min D-ponny har förutom en senskada då han stod i ett halvår, varit vila från skador totalt ca 3 veckor under de 21 år jag har ägt honom)

Min andra har varit vila från skador i ca 2 månader totalt under de 17 år jag ägt honom.

Har även ytterliga några hästar som rids på samma sätt och heller inte haft några större skador. Så för mig är detta ett bevis att hästar som inte rids i form inte har större skaderisk än dom som rids i form. Jag tror att formen i sig inte har så stor betydelse, utan att dom rids på ett förnuftigt och rätt sätt.

Grattis till dina friska hästar! Det tyder ju på att du har skött dem perfekt.
Den forskning jag har läst om "att gå i form" är väl just att hästen INTE ska gå på bogarna! En häst går lite naturligt "på bogarna" p g a huvudets och halsens tyngd. Detta är inget större problem för en häst som inte rids utan problem blir det först när en sadel + ryttares tyngd läggs på. Så oavsett hur du ska rida så bör hästen läras att "bära" ryttaren på bästa sätt för att minska förslitning och skador. Det gör den genom att tränas till f f a en stark bukmuskulatur som hjälper till att orka bära på ryggen. Sedan ska frambenen avlastas genom att vikten flyttas bakåt till bakbenen. För att det ska ske måste bakbenen trampa längre in under magen, för det måste buken "lyftas" upp = stark bukmuskulatur. Att bära ryttaren på ett bra sätt har egentligen inte med huvudets (nackens krökning) position att göra. Men att ha hög nacke OCH "släppt" bukmuskulatur innebär överbelastning på framben och rygg. Detta är väl en sammanfattning av vad jag har läst mig till och lärt av tränare.
 
Hästar skall ridas i form så att de trampar under sig, höjer ryggen, (och därefter böjer på nacken).

Min fråga är: Hästar som inte rids i form, är de oftare skadade och har kortare hållbarhet än de som rids i form?

Jag frågar inte efter era åsikter, utan efter fakta, finns det någon som vet en artikel eller så som visar detta? Alltså, inte jämföra dressyrhästar med andra dressyrhästar (formen är ju mer inkrummad nu än förr, skillnad i skador och hållbarhet mellan nu och förr?), utan ALLA ridhästar.

Är det mer hälsosamt för hästen att ridas i form? Jag tycker inget själv, utan vill seriöst veta.

Tävlingar är inte heller intressant i det här sammanhanget, jag är endast intresserad av just hästens hälsa och hållbarhet.

Det finns väl diverse studier som påvisat olika saker. Men det jag tycker är problemet med de studierna är att jag inte känner mig helt trygg med att de görs på så vis att de får till det jag tycker är god ridning och kan mäta det sas. Jag är alltid hyfsat skeptisk till studier just därför, oavsett om det är GP-ekipage som är med. För jag anser inte att det är ekvivalent med sund ridning och bra bärighet.

De som jobbar med hästar i rehabsysfte, tränare, veterinärer eller alternativ-behandlare och är BRA på det är alla rätt ense om att det som är viktigt är att hästen går i balans och hålls lösgjord. Rider man bara ut i skogen och rider offroad kan hästen ofta få hjälp av naturens ojämnheter i underlag etc för att balansera upp sig. De kan inte gå hur obalanserade som helst och bara hänga. Då ramlar de omkull och klarar inte av att ta sig fram i rejäl terräng.
Men idag vill många av oss rida på ridbanan. Det är där fler hästar går sönder. För där kan de gå i mer obalans. Och man kan rida på i högre tempo etc.
Det som ger mest slitage är fart och obalans. Om man inte kan rida på böjda spår utan att hästen lutar inåt har man mer problem på en ridbana där man måste svänga mycket än ute. Dock kan hästar gå i obalans på raka spår med. Så man gör klokt i att lära sig att balansera upp hästen om man vill få den att hålla.

Idag har vi avlat fram hästar som inte är så hållbara tyvärr, i moderna halvbloden tex. De tål mindre felridning sas.

Personligen tror jag ju på det jag jobbar med. Men det är bara min åsikt och ingen exakt vetenskap.
Jag tror på att först och främst balansera hästarna. Då kan de slappna av och släppa spänningar, bli lätta i kontakt med handen tex. De behöver inte luta sig i handen för att hitta balans så.
Lutar de sig in i handen blir de både framtunga och spända. Båda sakerna ger slitage.
Ingen häst eller människa är ju 100% liksidig per natur. Så om vi människor lär oss hur vi ska påverka djuren och utbildar dem kan vi hjälpa dem att bli mer liksidiga och då hjälpa dem att bli sundare och hålla längre.
Därför tror jag på dressyrutbildning för att via den hjälpa hästen bli smidig, stark och balanserad.
När hästen är lite mer balanserad och lite mer liksidig och lösgjord kan man sen börja utbilda den i att lägga vikten bakåt.
Hästen har ju i frambenen inte någon större stötdämpning iom deras raka konstruktion. Bakbenen kan fjädra och är mer lämpade att bära vikt iom sin konstruktion öht. Kan man skola hästen till att bära mer vikt bak undviker man slitage på frambenen.
Men för att de ska kunna ta mer vikt bak måste de vara i balans, lösgjorda och bålen(framför allt buken) måste orka bära och hålla ihop hästen så att när hästen sätter sig bak så ska framdelen lyftas av det. Det krävs ganska mycket bålstyrka för det.
Men bara av att man ser till att hästen inte är i obalans kommer man en bra bit i att inte rida sönder hästen. :)
 
Tack för svar!
Hoppas inte att ni tycker att jag är dryg, men teorin har jag läst och hört.
Fortfarande efterlyser jag info om huruvida hästar som rids i form och de som inte gör det skadas olika mycket. ;)
 
Jag är tveksam till om det finns någon statistik på det du frågar om. "Gå i form" är ju inte av eller på s.a.s. och jag kan inte riktigt komma på vem som skulle föra statistik över det... Jag ska leta runt lite och se om jag kan hitta något men jag tror det kan vara svårt.
 
Tack för svar!
Hoppas inte att ni tycker att jag är dryg, men teorin har jag läst och hört.
Fortfarande efterlyser jag info om huruvida hästar som rids i form och de som inte gör det skadas olika mycket. ;)

Jag lägger inte studierna på minnet. Men jag för en inofficiell och inte vetenskaplig ihopsamling och sammanställning av data i jobbet. Och visst ser man vilka hästar som håller och inte beroende på hur de rids. Det vet jag ju som sagt att veterinärer, behandlare och andra tränare är eniga om.
Att vi också kan enas om hur man bör jobba dem trots att vi har olika ingångssyn beroende på om man är vet, tränare, kiro och vilka discipliner och raser man håller på med måste ju också betyda att vissa saker funkar. Kan jag tycka.. Grunderna är ju rätt lika för många..
 
Tack för svar!
Hoppas inte att ni tycker att jag är dryg, men teorin har jag läst och hört.
Fortfarande efterlyser jag info om huruvida hästar som rids i form och de som inte gör det skadas olika mycket. ;)

Den sortens fakta är näst intill omöjlig att få. Varför en häst håller eller inte har så många parametrar som kan påverka, arv, miljö, utrustning, träning, skoning osv osv. Du efterlyste fakta och de inläggen här grundar sig på den forskning som finns. Forskningen säger att en häst bör ridas "i form" enligt ovan redovisningar. Det är väl info nog, d v s gör man inte det är risken stor för skador. Men hur varje individ reagerar är helt omöjligt att förutsäga.
Samtidigt kan man ju påvisa flera fall där en skadad häst rehabiliterats genom "rätt" träning, alltså enligt forskning och beprövad erfarenhet.
 
Enligt min erfarenhet är det viktigaste att hästen går i balans, familjen hade tidigare ett turridningsföretag där 80% av hästarna var travare, vi hade även något/några fullblod och ett halvblod vet jag. Alla reds inom Western stil och där med lång och låg form, alla var väl inridna och gick lugnt och stabilt i alla gångarter, aldrig något fläng och släng. Mycket fina hästar som gick på turridning 1 gång om dagen från de att våren blev varm till hösten. Allt från 1h turer till 2dagars turer med övernattning.

Hästarna gick i detta företag från att de var ca 6-9år då vi köpte unga för att ha länge. Företaget var igång i ca 8år, vi har 3 av hästarna kvar i närheten som var med från början, resten är sålda. Min häst är 23år nu och har aldrig varit skadad. En annan som min syssling nu äger som också var med från start är 24år och han har endast haft skador som inte är ridrelaterade. Den sista har heller aldrig haft någon skada relaterad till felaktig ridning. De andra som ändå gick här i 8år, ca 14 hästar hade inga skador under tiden de var hos oss, resten av tiden vet jag inte :)

Så det är i vilket fall långsiktligt bevisat att hästar som tränas att gå i balans håller länge. De skrittades även väldigt mycket på lång tygel, samt många gånger även trav och galopp på långtygel. De tränades i paddock de dagar som inga turridningar inte var bokade, för att bygga upp och behålla god muskulatur.
 
Jag rider inte mina hästar i det som kallas "form" utan rider oftast på långa (eller halvlånga tyglar) och ¨låter hästen hitta sin egen form och framförallt balans (dock måste man se till att hästen inte går "på bogarna") Gäller även då vi rider dressyr och hoppar.
För mig är det vad som är att ha hästen "i form". Det som jag tycker/tror mig sett är att alla grenar oavsett inriktning har som mål att få hästen att inte gå "på bogarna", alltså inte vara framtunga.

Sen vilken form man vill ha och eftersträvar efter den grunden, det är en annan sak. Alla grenar har ju en "egen" form som passar för grenen dom rider helt enkelt. Men grunden är densamma, få bort hästens framtunghet och få den att bära sig rätt.
 
Jag kan bara gå efter min egen erfarenhet. Jag tävlar och tränar Distans (mina medryttare i hoppning) och det skulle inte finnas en Distanshäst som skulle klara av att gå i 5, 8 eller 10 mil i form. Jag rider inte mina hästar i det som kallas "form" utan rider oftast på långa (eller halvlånga tyglar) och ¨låter hästen hitta sin egen form och framförallt balans (dock måste man se till att hästen inte går "på bogarna") Gäller även då vi rider dressyr och hoppar.
Mina hästar har väldigt sällan haft skador. Min ena D-ponny är nu 28 år och tävlade lokaltävlingar i hoppning tills för ca 3 år sedan. Han rids fortfarande 3-4 gånger i veckan, och hoppas en eller ett par gånger i månaden (60-80 cm)
Min andra häst är 23 år och tävlar fortfarande i Distans (dock lite kortare sträckor som 5 mil numera) Rids 5-6 dagar i veckan och hoppar en eller ett par dagar i månaden.

Min D-ponny har förutom en senskada då han stod i ett halvår, varit vila från skador totalt ca 3 veckor under de 21 år jag har ägt honom)

Min andra har varit vila från skador i ca 2 månader totalt under de 17 år jag ägt honom.

Har även ytterliga några hästar som rids på samma sätt och heller inte haft några större skador. Så för mig är detta ett bevis att hästar som inte rids i form inte har större skaderisk än dom som rids i form. Jag tror att formen i sig inte har så stor betydelse, utan att dom rids på ett förnuftigt och rätt sätt.

Fast dina hästar går ju i en form, en avspänd och självbärig framåt form i balans.

Hur långt bakbenen är vinklade in under kroppen eller hur nacken är placerad är inte det enda som räknas.

Ridning blir skadligt när hästen går i obalans och med spänningar. Det tror jag inte någon distanshäst klarar att göra i flera mil.

En bra och "korrekt" form är en som är ändamålsenlig, och ser därmed olika ut beroende på vvilken häst man tittar på.
 
De rids ju i någon form, men inte i samma form. vilken form som är rätt beror ju på så mycket. muskulatur, balans, vart hästen rids, vad som tränas för tillfället osv. Det viktigaste är att hästen rids i en form som är anpassad till dess fysik och att den rör sig i balans. Distanshästar tex rids i en väldigt öppen form. De går ofta på halvlånga tyglar, men de rör sig i balans.
 
Den sortens fakta är näst intill omöjlig att få. Varför en häst håller eller inte har så många parametrar som kan påverka, arv, miljö, utrustning, träning, skoning osv osv. Du efterlyste fakta och de inläggen här grundar sig på den forskning som finns. Forskningen säger att en häst bör ridas "i form" enligt ovan redovisningar. Det är väl info nog, d v s gör man inte det är risken stor för skador. Men hur varje individ reagerar är helt omöjligt att förutsäga.
Samtidigt kan man ju påvisa flera fall där en skadad häst rehabiliterats genom "rätt" träning, alltså enligt forskning och beprövad erfarenhet.

Om man läser de lite äldre "hästmännen" så verkar tex Dag Nätterqvist anse att någonting de kallade för typ campaigne, form eller dyl skulle räcka utmärkt för en häst som inte går den högre dressyren. De behöver aldrig gå i en högre form för att hålla. Dvs att för en häst som rör sig i fält, fälttävlan, skog och mark, vanlig ridning osv räcker det gott att hästen flyttat lite vikt från framdelen för att den ska hålla. Den formen är ganska öppen
Citat från hans sida om ridning, Daddes sidor artikel 3.

"Bilden till vänster:
Detta är den klassiska ridkonstens bärande idé om hur stegringen av hästens samling skall ske. Beroende på avsikten med hästens användning kan ryttaren stanna i det skede han själv önskar. Exempelvis:
fig. B. Lätt fälttävlan, dressyr och hoppning.
fig. C. Fälttävlan, Medelsvår dressyr, och svår hoppning.
fig. D. Svår dressyr.
fig. E. Den högre skolan. "

"
dadde1c.gif
"
 
Senast ändrad:
Jag kan bara gå efter min egen erfarenhet. Jag tävlar och tränar Distans (mina medryttare i hoppning) och det skulle inte finnas en Distanshäst som skulle klara av att gå i 5, 8 eller 10 mil i form. Jag rider inte mina hästar i det som kallas "form" utan rider oftast på långa (eller halvlånga tyglar) och ¨låter hästen hitta sin egen form och framförallt balans (dock måste man se till att hästen inte går "på bogarna") Gäller även då vi rider dressyr och hoppar.
Mina hästar har väldigt sällan haft skador. Min ena D-ponny är nu 28 år och tävlade lokaltävlingar i hoppning tills för ca 3 år sedan. Han rids fortfarande 3-4 gånger i veckan, och hoppas en eller ett par gånger i månaden (60-80 cm)
Min andra häst är 23 år och tävlar fortfarande i Distans (dock lite kortare sträckor som 5 mil numera) Rids 5-6 dagar i veckan och hoppar en eller ett par dagar i månaden.

Min D-ponny har förutom en senskada då han stod i ett halvår, varit vila från skador totalt ca 3 veckor under de 21 år jag har ägt honom)

Min andra har varit vila från skador i ca 2 månader totalt under de 17 år jag ägt honom.

Har även ytterliga några hästar som rids på samma sätt och heller inte haft några större skador. Så för mig är detta ett bevis att hästar som inte rids i form inte har större skaderisk än dom som rids i form. Jag tror att formen i sig inte har så stor betydelse, utan att dom rids på ett förnuftigt och rätt sätt.

Så då kan man gissa att Shampiz rider i form B eller C helt enkelt, en form som får hästarna att hålla och flyttar vikten från bogarna tillräckligt för arbete i tex fälttävlan. Men inte för den högre dressyren.
Jag tycker det verkar hålla rent logiskt. Olika form krävs för olika typer av arbete helt enkelt. Men någon typ av ändamålsenlig form krävs för hållbarhet (om det inte är barn och ponny kanske om barnet är lätt och rider ute.) och formen för den högsta dressyren skulle inte passa i fälttävlan.

(Jag har också läst artiklar från en gammal tyskamerikan som hävdar att ökenaraber i viss mån är byggda för att kunna lägga sig i ändamålsenlig form själva för tex distansarbete genom urval genom tiderna.)
 
Tack för svar!
Hoppas inte att ni tycker att jag är dryg, men teorin har jag läst och hört.
Fortfarande efterlyser jag info om huruvida hästar som rids i form och de som inte gör det skadas olika mycket. ;)

Jag har åsikten (som du i och för sig inte efterfrågar) att hästar som rids i fri form i skogen verkar hållbara förutom eventuella vrickningar och sträckningar. Distanshästar verkar vara hållbara och går ju inte "i form" under ett lopp och knappast under träningen heller så de verkar ju klara sig bra utan att "gå i form".

De trasigaste hästarna, förutom trav- och galopphästarna där farten "dödar" verkar ju vara dressyr- och hopphästar - som rids "i form" eller där ryttarna åtminstone eftersträvar detta.

Men den typen av forskning som du efterlyser tror inte jag finns.
Det vore väldigt svårt att på ett kontrollerat sätt designa en studie med tillräckligt många individer i varje arm för att kunna dra slutsatser.
Observationsstudier eller statistik från exempelvis veterinärer fungerar ju inte heller som vetenskapligt underlag: det bygger på att alla hästägare har samma beteende i att söka veterinär.

Men visst vore det intressant: söka upp ett antal tusen hästar av samma ras, ålder, storlek, likartad härstamning. Dela in dem i grupper med en grupp för varje disciplin: western, islandsridning, dressyr, hoppning, fälttävlan, distans, travträning, galoppträning och så en grupp som inte ska tränas egentligen inom någon disciplin utan tränas i "fri form" där underlaget där varje grupp tränas är likvärdigt för att utesluta underlagets separata inverkan.
Dessutom skulle alla hästarna behöva tränas av samma människa för att ta bort "confoundern" tränarskillnad.

Dock ogörligt.
 
Jag har åsikten (som du i och för sig inte efterfrågar) att hästar som rids i fri form i skogen verkar hållbara förutom eventuella vrickningar och sträckningar. Distanshästar verkar vara hållbara och går ju inte "i form" under ett lopp och knappast under träningen heller så de verkar ju klara sig bra utan att "gå i form".

De trasigaste hästarna, förutom trav- och galopphästarna där farten "dödar" verkar ju vara dressyr- och hopphästar - som rids "i form" eller där ryttarna åtminstone eftersträvar detta.

Men den typen av forskning som du efterlyser tror inte jag finns.
Det vore väldigt svårt att på ett kontrollerat sätt designa en studie med tillräckligt många individer i varje arm för att kunna dra slutsatser.
Observationsstudier eller statistik från exempelvis veterinärer fungerar ju inte heller som vetenskapligt underlag: det bygger på att alla hästägare har samma beteende i att söka veterinär.

Men visst vore det intressant: söka upp ett antal tusen hästar av samma ras, ålder, storlek, likartad härstamning. Dela in dem i grupper med en grupp för varje disciplin: western, islandsridning, dressyr, hoppning, fälttävlan, distans, travträning, galoppträning och så en grupp som inte ska tränas egentligen inom någon disciplin utan tränas i "fri form" där underlaget där varje grupp tränas är likvärdigt för att utesluta underlagets separata inverkan.
Dessutom skulle alla hästarna behöva tränas av samma människa för att ta bort "confoundern" tränarskillnad.

Dock ogörligt.

Fast är inte det också ett litet av-på synsätt? Dvs antingen rids hästar i form/ryttarna eftersträvar form=nosen i lodplan eller lite framför. Eller så rider de i fri form och ignorerar den. Medan ett annat alternativ är att det finns olika form lämplig för olika typer av arbete och ingen form. Jag har inte läst så mycket distanslitteratur eller om fälttävlan heller, men det verkar osannolikt att de alla ignorerar hur hästarna går. Sannolikt har de hästen på tygeln, mellan hand och skänkel, om än inte i högre dressyrform. Som nästan verkar vara den enda form som ibland diskuteras.

Kort sagt borde diskussionen definiera meningen med i form. Är det bara högsta dressyrformen man menar? (för i så fall tror jag att jag håller med, jag tror det är mer hållbart för en distanshäst att inte gå 5 mil i full dressyrform (snarare en katastrof), men det verkar osannolikt att de bästa skulle sloucha runt totalt på bogarna och ändå vara oskadade år efter år. Men om distanshästar eller dressyrhästar lever längst har jag ingen aning.)
 
Jag har åsikten (som du i och för sig inte efterfrågar) att hästar som rids i fri form i skogen verkar hållbara förutom eventuella vrickningar och sträckningar. Distanshästar verkar vara hållbara och går ju inte "i form" under ett lopp och knappast under träningen heller så de verkar ju klara sig bra utan att "gå i form".

De trasigaste hästarna, förutom trav- och galopphästarna där farten "dödar" verkar ju vara dressyr- och hopphästar - som rids "i form" eller där ryttarna åtminstone eftersträvar detta.

Men den typen av forskning som du efterlyser tror inte jag finns.
Det vore väldigt svårt att på ett kontrollerat sätt designa en studie med tillräckligt många individer i varje arm för att kunna dra slutsatser.
Observationsstudier eller statistik från exempelvis veterinärer fungerar ju inte heller som vetenskapligt underlag: det bygger på att alla hästägare har samma beteende i att söka veterinär.

Men visst vore det intressant: söka upp ett antal tusen hästar av samma ras, ålder, storlek, likartad härstamning. Dela in dem i grupper med en grupp för varje disciplin: western, islandsridning, dressyr, hoppning, fälttävlan, distans, travträning, galoppträning och så en grupp som inte ska tränas egentligen inom någon disciplin utan tränas i "fri form" där underlaget där varje grupp tränas är likvärdigt för att utesluta underlagets separata inverkan.
Dessutom skulle alla hästarna behöva tränas av samma människa för att ta bort "confoundern" tränarskillnad.

Dock ogörligt.

Frågan är ju om trasigheten hos hopp- och dressyrhästar beror på att de rids i form?
Jo, en sådan undersökning skulle vara mycket intressant men helt omöjlig att genomföra. Jag hade även tyckt att en riktig vetenskaplig undersökning av om islandshästar verkligen kan bära vuxna människor på det sättet som de gör.
 
Frågan är ju om trasigheten hos hopp- och dressyrhästar beror på att de rids i form?
Jo, en sådan undersökning skulle vara mycket intressant men helt omöjlig att genomföra. Jag hade även tyckt att en riktig vetenskaplig undersökning av om islandshästar verkligen kan bära vuxna människor på det sättet som de gör.

Rids de i form går de inte sönder. Men att FÖRSÖKA rida i form och göra det felaktigt är skadligare än att låta hästen gå i fri form i skogen. :)

KL

Problemet med att genomföra studier i hur pass hållbara hästar inom olika discipliner är är för mig att man ofta också har olika ridmaterial sas. Man rider på hästar med olika exteriör. Utöver det så kan man i olika grenar trigga mentala responser som ger både negativa och postitiva utslag i kroppen genom spänningar eller för lite anspänning etc..

Att säga att dressyrhästar är mindre hållbara än westernhästar endast pga ridning blir för mig märkligt iom att man sällan rider dressyr på quarters och sällan rider ko-klasser på hästar efter Totials etc.

Sen ska man nog fundera över om hur stort mörkertal det finns på halta hästar/smärtpåverkade hästar inom inriktningar/vad man nu vill kalla det där folk inte tränar för tränare eller på annat sätt tvingas visa upp sin häst för proffs. Ibland då man jobbar på ställen där det är väldigt ovanligt med tränare kan man se rätt många hästar med rörelsestörningar och hältor.
Självklart finns det också gott om folk som alldeles utmärkt kan avgöra om deras hästar är halta utan tränare! Och som vetcheckar skogsmullen regelbundet för att safe:a etc. Men det finns också, tyvärr, en hel del som ovetande rider runt på halta djur.

Sen bara för att man tävlar i distans eller rider westerns koklasser etc så betyder inte det att man på hemmaplanen inte ser till att träna hästen i en form man anser ger dem mer hållbarhet och bättre förmåga att orka med sin tävling. Precis som tennisspelare inte bara spelar tennis utan även gymmar, springer etc..
Jag vet en tjej som tävlat EM och om jag inte missminner mig också VM i distans. Hon är också utbildad inom dressyr och rider så klart även sånt på sina distanshästar. Just för att de ska hålla.
 
@Badger du och @tuaphua slår huvudet på spiken.

Mångsidig träning torde vara det bästa för alla hästar.
Misslyckad "ridning i form" och ensidig träning tror jag skadar många hästar.
För stor mängd ensidig träning tror jag också skadar.
Hög fart och därmed enorm belastning inom trav och galopp ger upphov till skador.
@Billy : det finns forskning kring hur stor tyngd en häst "glatt" bär. Man har graderat i procent av hästens vikt och kollat muskulaturen (om jag minns rätt var det ryggmuskulaturen) med värmekameror. Ganska obesvärat upp till 15-20%, därefter mer ansträngt. Sedan får vi väl ägna oss åt matematik. Och hur det än är (jag tycker också att för tunga människor rider på islandshästar och fjordingar) så verkar det ju som om tävlingshästarna åtminstone klarar sig, de är ofta aktiva på internationell nivå upp i åldrarna. Hur det är med stora massan hobbyhästar må vara osagt, i synnerhet som många islandshästar i Sverige är gravt överviktiga och därmed bär extra vikt i sig själva (och samtidigt styrketränar extra genom att ständigt bära sin övervikt; muskulaturen antagligen kompenserad medan senor och leder inte är det).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 143
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 901
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp