Rida in häst i syntetsadel?

Amandakb

Trådstartare
Går det att rida in en häst i en syntet eller är lädersadel att föredra för säkerhetsskäl?
Kanske dum fråga men alltid tagit förgivet att rida in en häst i en lädersadel (typisk sadel).
 
Det som är väsentligt är att sadeln passar, inte materialet. Varför tänker du lädersadel för säkerhet?
Lädersadel är ju tyngre, och jag tycker personligen att en lite yngre sadel känns säkrare än en sadel som är lättare, men som sagt det här med sadlar är inte jag expert på som du märker!!
 
Sadeln ska passa hästen och sitta väl och materialet har ingen betydelse. Jag som westernryttare föredrar sadel med rejäl träbom (fast de väger sina kg) men om det är läder eller syntetmaterial i övrigt spelar ingen roll.
 
Huvudsaken är som sagt att sadeln passar. Borde inte spela någon roll om den är i syntet.

Dock hade jag en bomlös till min häst när jag började rida in honom/vänja honom vid sadeln. Den sålde jag och skaffade en lädersadel eftersom den bomlösa var alldeles för instabil för att jag skulle våga rida in hästen i den... (det var en modell där hela sätet gick att ta av och satt bara fast med kardborre). :nailbiting:
 
Ur säkerhet är syntet hållbarare än läder, på travet används nästan bara syntet selar för säkerheten nu mera och ett stort plus är ju att det är mer lättskött oxå.

Men det beror ju helt klart på vilket syntet som används.
 
Jag red in min i syntetsadel. Funkade skitbra! Riktig slit och släng-sadel. Det tog inte många gånger innan hon hade byggt på sig och då var det en billig sadel i inköp och gick bra att sälja billigt med. Nu är hon snart fyra år och jag har köpt en lite dyrare lädersadel som jag tänker att hon i alla fall borde kunna ha i ett år :)
Är ingen idé att köpa eller leta efter "ordentliga" lädersadlar till en unghäst. Dels för att de är duktiga på att gå in i paddockstaket, ridhusväggar och träd när man är ute och rider, och dels för att de växer och ändras i kroppen.
Jag hade 4 sadlar till min första året. Men nu har hon stannat upp lite och jag tänker (och hoppas för min nya sadel är sååå skön) att hon inte förändras supermycket nu närmsta året. :p
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Hästnyheter Ekenäsbon Linn Stenroos arbetar med att rida in unghästar. Hon demonstrerar på sina hästar, Chocolocolissimo och Eritrea hur en del av...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Sedan två år tillbaka arbetar Ekenäsbon Linn Stenroos bland annat med att rida in hästar. För att lyckas med det jobbet är det viktigt...
Svar
0
· Visningar
186
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 356
Senast: kurakosz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp