Rida med handhäst

Bison

Trådstartare
Hur många här gör det?
Vet att det är rätt vanligt bland Islandsfolket men bland oss andra?
Hur ofta gör ni det? Vart rider ni? Vilket tempo? Vad har ni för hästar? Vad har ni för utrustning?
Bra tips att tänka på?

Jag har två halvblod, tävlingsinriktade hobbyhästar.
Mitt jobb är extremt varierande, jobbar heltid men vissa veckor 60 timmar och andra 20 + en hel del extra tid borta iom att jag även sover borta.
Kom då att tänka på att jag kan ha den ena som handhäst när jag rider ut så får båda motion de dagar jag bara har tid att rida en. Mina uteritter är rena konditions och eller avslappningspass och inte så mycket rent dressyrjobb.

Prövade häromdagen att ha Fille, den äldre vid hand och att rida Gul. Gick riktigt bra! Red en av mina vanliga turer i skritt och rätt mycket trav.
Hade repgrimma med rätt långt rep till Fille. Enda problemet var att han som normalt sett kan vara lite sävlig tyckte att det var världens fest och la i högsta växeln i både skritt och trav. Jag fick fullt upp med att bromsa honom utan att samtidigt råka ta i Gul som uppförde sig helt exemplariskt trots en knasig och delvis knuffade Fille.
Båda är helt trafiksäkra så att möta bilar var inga problem, då gick Fille automatiskt bakom Gul.
Det var väldigt kul och det märktes att hästarna uppskattade sällskapet.
 
Har "alltid" gjort det. Halvblod.
antingen för att slippa skritta 2 eller för att slå 2 flugor i en smäll. I alla gångarter. Ibland på bredd eller på led.
Grimma på mkt ung häst annars träns. Jag vill ha läder som går sönder OM ngt skulle inträffa.
 
Jag brukar ta med den ena som handhäst. Mycket smidigt, båda får motion samtidigt och jag får tid över till annat. Perfekt!

Vad har ni för hästar?
Fjord/islandskorsning och new forest. Fjosisen är 20 år, valack, kör och westernhäst. NF 13 år, sto och western (fd hopphäst). Rider på Fjosisen och har NF på släp.

Hur ofta gör ni det?
Nån gång i veckan brukar det bli.

Vart rider ni?
På vägarna runt om. Väldigt olika var, ibland längst asfalten genom byn, ibland längs järnvägen, ibland i skogen.

Vilket tempo?
Alla gångarter, men i och med att fjosisen är så långsam är tempot ganska lågt. Brukar bli mycket trav. Ridhästen galopperar ibland, men det motsvarar ökad trav för nf..

Vad har ni för utrustning?
På fjosisen; det som fanns närmast till hands. Ibland sadel, ibland barbacka. Ofta blir det ett stångbett, ibland bosal. Han funkar på allt och bryr sig inte om vilket.
På NF; grimma och kedja. Hon får lite stolleryck ibland och då vill jag kunna ta tag ordentligt.

Bra tips att tänka på?
Håll koll så att handhästen inte går för långt fram eller bak. Har man otur kan de trassla in sig i varandra. Och håll inte repet till handhästen i samma hand som tyglarna, om handhästen drar får den andra hästen ett otrevligt ryck i munnen!
 
När jag har shettisen uppstallad hos mig så får han följa med som handhäst så att han också får röra på fläsket emellanåt.
Han får hänga på i alla gångarter och det går bra.
Hans enda nackdel är att han mycket väl kan få för sig att ta bajspaus mitt på en travsträcka :rofl:
Ibland har jag grimma och ibland träns på honom men alltid ett lite längre grimskaft, 3-4 meter.
 
jag hade grimma och grimskaft då jag red med handhäst, hade iofs grimma och grimskaft på ponnyn jag red också :o. skrittade bara.
hade haft läder grimma och ett långt grimskaft med panikhake om jag gjorde det idag, hade dock inte vågat göra det med mina 2 stora idag, den ena är alldeles för bossig och den andra för mesig, så tror inte de hade kunnat slappna av helt.
 
Jag har gjort det en del tidigare, föl i grimma, äldre i kapson. Nu har jag ingen utridningshäst som är tillräckligt stabil att både sitta på och ha en extra i handen.
 
Min erfarenhet är att de flesta hästar funkar acceptera både att ha med och vara handhäst. Min brukar gå med som det, i grimma och grimskaft ute längs byvägarna. Håller sig dock till skritt och trav.

Lite OT men en generell fråga till övriga som rider med handhäst. Tycker ni att det är okej i ridhus? De flesta rider ju ut som det verkar. Då tänker jag ridklubbens ridhus, inget privat hemma.
 
Jag gör det då och då! Rider en D-ponny (stoig och sur som attan) och har en shettis i handen. Brukar satsa på rätt kort grimskaft (inget extra långt) och repgrimma eller vanlig rätt tight grimma på ponnyn, detta för att kunna inverka rätt effektivt om det kommer en bil eller så. Har kort grimskaft för jag vill alltid hålla ponnyn väldigt nära mig, om hon börjar maska och hamnar vid rumpan på ridhästen så blir hon väldigt irriterad om vi säger så. I övrigt gäller det ju bara att ha tydliga regler, dvs att man inte tolererar bråk under ridningen.

Rider i skritt och lite trav, lite knepigt med trav då de givetvis inte håller exakt samma hastighet utan ponnyn maskar och ridhästen ökar allt hon kan så fort det går...
 
Rider ganska ofta med handhäst.
Den jag rider har jag en vanliga utrustningen på plus boots bak och handhästen har lite olika huvudlag, C grimma eller kapson, M grimma och S träns eller kapson.
Vill inte ha långa grimskaft blir så mycket att hålla i handen då.

Rider jag med en handhäst blir det alla gångarter och med 2 håller jag mej till skritt och trav, sitter jag på C håller jag mej oxå till skritt och trav.

C korsning fullblod och NF, S halvblod och undan C, M shettis.
 
Hur många här gör det?
Vet att det är rätt vanligt bland Islandsfolket men bland oss andra?
Hur ofta gör ni det? Vart rider ni? Vilket tempo? Vad har ni för hästar? Vad har ni för utrustning?
Bra tips att tänka på?

Jag har två halvblod, tävlingsinriktade hobbyhästar.
Mitt jobb är extremt varierande, jobbar heltid men vissa veckor 60 timmar och andra 20 + en hel del extra tid borta iom att jag även sover borta.
Kom då att tänka på att jag kan ha den ena som handhäst när jag rider ut så får båda motion de dagar jag bara har tid att rida en. Mina uteritter är rena konditions och eller avslappningspass och inte så mycket rent dressyrjobb.

Prövade häromdagen att ha Fille, den äldre vid hand och att rida Gul. Gick riktigt bra! Red en av mina vanliga turer i skritt och rätt mycket trav.
Hade repgrimma med rätt långt rep till Fille. Enda problemet var att han som normalt sett kan vara lite sävlig tyckte att det var världens fest och la i högsta växeln i både skritt och trav. Jag fick fullt upp med att bromsa honom utan att samtidigt råka ta i Gul som uppförde sig helt exemplariskt trots en knasig och delvis knuffade Fille.
Båda är helt trafiksäkra så att möta bilar var inga problem, då gick Fille automatiskt bakom Gul.
Det var väldigt kul och det märktes att hästarna uppskattade sällskapet.

Jag rider med handhäst ibland, ska försöka bli oftare nu då jag ej har några medryttare. Rider kallblodet (val), o halvblodet (sto) med som handhäst. Hans trav är hennes galopp, så för henne alla gångarter! :p Funkar väldigt bra, har henne i repgrimma o vanliga utrustningen på kallblodet. Provat att ha med shettis-damen, men hon är en riktig pain-in-the-ass att ha med, spurtar fram o tillbaka bredvid, lägger sig framför o är allmänt jobbig. Hon verkar tro att hon är lös, o de känns i min arm efter en tur.... Men de två stora funkar super!

Skulle dock vilja veta hur man kan maximera träningen för handhästen, utan att det sitter någon på.. För det kan väl inte mäta sig med samma sträcka o nån på ryggen som jobbar hästen? :o
 
Lite OT men en generell fråga till övriga som rider med handhäst. Tycker ni att det är okej i ridhus? De flesta rider ju ut som det verkar. Då tänker jag ridklubbens ridhus, inget privat hemma.
Om det är okej för de andra som rider, men rent spontant så lär det störa en del med 2 ekipage som hänger ihop.
 
Skulle dock vilja veta hur man kan maximera träningen för handhästen, utan att det sitter någon på.. För det kan väl inte mäta sig med samma sträcka o nån på ryggen som jobbar hästen? :o

Finns det inte de som tandemkör (tror det heter så..)? Alltså tömkör en framför och sen rider på den bakom? Annars är det nog svårt att få till "extra"jobb utan inspänningar, som jag inte hade vågat mig på med en handhäst.
 
Finns det inte de som tandemkör (tror det heter så..)? Alltså tömkör en framför och sen rider på den bakom? Annars är det nog svårt att få till "extra"jobb utan inspänningar, som jag inte hade vågat mig på med en handhäst.

Haha, tandemkörning vågar jag mig nog inte på... Alls.
 
Jag har också min ena som handhäst ibland. Då rider jag min 24-åring (tinker/fullblod) och har unghästen (halvblod) vid sidan. Går ofta ganska bra, men unghästen kan vara lite för sprallig i bland.

Det går lite i perioder hur ofta jag gör det, kanske 2-3 ggr i månaden eller så. Håller mig mest i skritt men travar om det känns bra och har testat galopp en gång. Jag rider ut, mestadels på grusvägar men även i skogen.

Jag brukar rida barbacka på gamlingen, känns som det är mindre risk att fastna i saker och ting. Handhästen går i grimma med långt grimskaft eller longerlina.

@tolksele Haha, jag har testat tandemkörning en gång för länge sen när jag hade min D-ponny + gamlingen. Det är skitsvårt, men det finns ju några som är riktigt duktiga på det! Har sett nåt youtubeklipp där de gör galoppombyten och grejer, eller att den ena hästen går i piaff medan den andra galopperar. Typ. Känns som överkurs. :)
 
Jag kör med handhäst enstaka gånger för att motionera extra häst. Rider som vanligt i alla gångarter men skippar att rida riktigt snabbt om handhästen är snäll och vältränad, annars anpassar jag mig efter situationen, måste tänka på säkerheten. Det blir lite stökigare att köra dressyrövningar men det går.
 
Med förra medisen tog jag ibland med ägarens gamla B-ponny som handhäst (rättare sagt, hennes sons urvuxna B-ponny). Det var lite svårt att hitta tillräckligt små medryttare till honom som samtidigt klarade av att han kunde vara lite busig, så när han stod utan ryttare fick han ofta vara handhäst för att spara tid. Det kunde vara lite bökigt med att ha en B-ponny bredvid ett halvblod, men han pinnade glatt på i galopp när vi travade.

Det viktiga är att hästarna verkligen funkar tillsammans, och att man håller koll på snöret så det inte blir för långt och riskerar att trassla sig. Vid trafik hålla handhästen kort. Jag är inget större fan av att rida med handhäst, men om det är snäll en som sköter sig så kan det vara lite mysigt :)
 
Jag tar med shettisen som handhäst när jag ska ut på skrittur med halvblodet. Storhästen kliver på så pass bra i skritten så den lilla får trava hela tiden.

Eftersom det händer att jag tappar den lilla så följer alltid min sambo med ut på cykel för säkerhets skull.

/Lizzie
 
Gjorde det mycket förr, både med islandshästar (som mest med fem handhästar samtidigt), men även med fjording+kallblodstravare och med två kallblodstravare. Ibland bara för att "frakta" hästar när det var långt mellan stallar och hagar och ibland som motion, ibland för att det blivit en häst över efter lunchstoppet på långritter (ovan ryttare som inte orkade rida tillbaka också).

Red ett tag två riktigt fina tävlingshästar (islänningar), som var väldigt välridna och lydiga och då kunde man faktiskt träna även handhästen på riktigt. Hade då träns och tyglarna "som vanligt" även på handhästen, ridhästens tyglar i vänsterhanden och handhästens i högerhanden, tillsammans med ett dressyrspö och så handhästen lite, lite framför ridhästen, ungefär så här:
fast till häst istället för till fots (och utan inspänning).
Då kunde man ställa och böja och flytta i sidled och förstås träna övergångar och ökningar. Mycket roligt!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 406
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 454
Senast: liiinnea
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 034
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 015
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp