Rida med handhäst

Jag gör det med 2 av mina halvblod och har då träns på handhästen och har även handhästen i longerlina. Benskydd runt om har dem alltid samt brukar sätta på handhästen skrittmaskintäcke då mina hästar alltid är klippta. Går hur bra som helst.
Ca 1-2 gr varannan vecka görs det och i alla gångarter nu men i början höll jag mig till skritt och trav.
 
Hur många här gör det?
Vet att det är rätt vanligt bland Islandsfolket men bland oss andra?
Hur ofta gör ni det? Vart rider ni? Vilket tempo? Vad har ni för hästar? Vad har ni för utrustning?
Bra tips att tänka på?

Jag har två halvblod, tävlingsinriktade hobbyhästar.
Mitt jobb är extremt varierande, jobbar heltid men vissa veckor 60 timmar och andra 20 + en hel del extra tid borta iom att jag även sover borta.
Kom då att tänka på att jag kan ha den ena som handhäst när jag rider ut så får båda motion de dagar jag bara har tid att rida en. Mina uteritter är rena konditions och eller avslappningspass och inte så mycket rent dressyrjobb.

Prövade häromdagen att ha Fille, den äldre vid hand och att rida Gul. Gick riktigt bra! Red en av mina vanliga turer i skritt och rätt mycket trav.
Hade repgrimma med rätt långt rep till Fille. Enda problemet var att han som normalt sett kan vara lite sävlig tyckte att det var världens fest och la i högsta växeln i både skritt och trav. Jag fick fullt upp med att bromsa honom utan att samtidigt råka ta i Gul som uppförde sig helt exemplariskt trots en knasig och delvis knuffade Fille.
Båda är helt trafiksäkra så att möta bilar var inga problem, då gick Fille automatiskt bakom Gul.
Det var väldigt kul och det märktes att hästarna uppskattade sällskapet.

Jag rider en hel del med handhäst. Jag jobbade på travet som ung. Då körde vi eller red med handhäst.
Jag har tagit med mig det. Men det är ju inte helt ovanligt att folk gör det inom vanlig ridning heller. När jag jobbat hos mina dressyrtränare tex så red jag en hel del med handhäst där också, på deras önskan.

Jag tycker det är himla bra med unghästar eller när de ska ha en dag utan dressyrjobb tex att få komma ut i skogen lite. Ibland har man ont om tid. Då tycker jag det kan vara bra att ta två ihop.

För mig är det skitsamma vad för häst jag rider på. Det är allt från fina dressyrhalvblod till någon gammal ponny eller vad som.
Mina och de jag jobbar med hanteras på ett visst vis från marken och funkar oftast att bara hoppa upp och rida. Men visst kan man testa paddock/ridhus först med nya.

Utrustning varierar. Men oftast vanligt träns på ridhästen och grimma på handhästen. Beroende på hur säker man är på lydnaden i handhästen så kanske det kan bli kapson. Men oftast vanlig grimma.
Jag rider i alla gångarter. Vi kan hoppa små skutt och diken, rida i svår terräng och simma etc så också.
Hur jag gör vid trafikmöte varierar beroende på hästar. Unga som man inte riktigt vet hur de är kan jag placera på andra sidan ridhästen från trafiken och se till att vara just på såna vägar där det funkar i början.
Är de äldre och safe får de oftast gå bakom.

Är hästen lydig även i högre gångarter kan man variera position på dem.
Men nya hästar få ofta gå lite snett bakom och inte gå förbi mig. De är lättare att kontrollera där om man är orolig att de ska braka iväg.

Precis som i ridningen handlar det ju om konsekvens och att visa att man drar inte, ligger inte på etc.. Och att man själv inte fastnar i motdrag.
Mina ska svara för handsignaler eller ljud och inte bara genom linan. Linan är liksom sista grejen om det andra skitit sig.

Hos oss har en annan tjej börjat rida med handhäst nu. Annars är det bara polo-snubbarna. De rider däremot med ca 8 handhästar samtidigt. Lugnt och fint och cantrar på banan. Lite kul att se!
 
@Bison jag tillhör äldre generationen och har alltid haft med unghästarna som handhäst innan inridning i skog och mark :)
Använder tränset med delta i och sen en lina/längre rep som ligger bra i handen . Lärt in röstkommandon och ridit i alla gångarter . Superbra träning för den unga hästen men givetvis funkar det även med äldre .
 
Jag rider ut ibland med handhäst, hittills bara på grusvägar som inte är särskilt trafikerade. Har mött några bilar, och har då både haft handhästen bakom, vid yttersidan och framför (bilen ifråga stod still). Rider på nordsvensken, som då har en pelhamstång med två tyglar (den understa som nödbroms om hon skulle börja krångla), och har andalusiern vid sidan med grimma och grimskaft.

Ingen av dem är särskilt välskolad, och uteritterna är bara enkla motionsrundor i skritt och trav. Har testat galopp men blir krångligt i och med att nordsvensken varken är särskilt glad i eller bra på galopp. Nordsvensken är annars extremt snäll vid uteritter och kan utan problem ridas på halvlånga tyglar i en hand. Jag tycker det är lättare att hålla igen handhästen än att driva på den, och då andalusiern är piggare än nordsvensken har det hittills fungerat bra.

Andalusiern är också väldigt ranglåg, vilket har fungerat bra när hon går som handhäst och väldigt dåligt den enda gången hon fick testa att själv ha en handhäst. Jag hade en envis liten ranghög ponny som handhäst till andalusiern när jag testade, och andalusiern blev väldigt stressad då hon dels skulle lyssna på mina signaler och dels gå undan från den väldigt mycket mer ranghöga ponnyn som fick för sig att gå ivägen för andalusiern.
 
@Bison glömde det viktigaste ;)

Man måste vara idogt noga med att redan från scratch lära hästen som går som handhäst att den aldrig aldrig får hamna framför ridhästen . Dvs som när du leder hästen från backen ska den förhålla sig till dig att den inte hamnar med bogen framför dig . I trafik ska handhästen alltid vara på yttre sidan från dig och ridhästen dvs längst bort ifrån bilen .

Edit :ser nu att @tuaphua redan skrivit samma sak ;)
 
@Bison
Att det kan bli problem om handhästen inte lärt sig att den inte får hamna framför ridhästen lärde jag mig väldigt fort av ponnyn ;) Tog inte många minuter innan jag förstod att det inte skulle fungera.

Har dock aldrig haft några problem när andalusiern går före (eller efter). I och med att hon är så pass ranglåg hamnar hon aldrig ivägen för nordsvensken, och då nordsvensken någon gång ibland kan bli lite sur och lägga öronen bakåt när hon tycker att andalusiern har gått nära henne för länge så har det varit bra att kunna låta andalusiern byta position (då slutar nordsvensken direkt att sura).
Och att andalusiern är lite extra pigg/lat ibland så att hon går en meter för långt fram eller bak har jag aldrig sett som något problem. Jag ser ingen idé med att krångla med henne när det har gått precis lika bra att rida även hon inte går exakt bredvid. Jag leder henne även på backen både framifrån, från sidan och bakifrån utan problem.
 
Alltid haft föl till unghäst med i grimma vid lugnare skogspromenader. Både till häst och spända framme vid skakeln. Utmärkt sätt att lära dem....
 
Jag rider en hel del med handhäst. Jag jobbade på travet som ung. Då körde vi eller red med handhäst.
Jag har tagit med mig det. Men det är ju inte helt ovanligt att folk gör det inom vanlig ridning heller. När jag jobbat hos mina dressyrtränare tex så red jag en hel del med handhäst där också, på deras önskan.

Jag tycker det är himla bra med unghästar eller när de ska ha en dag utan dressyrjobb tex att få komma ut i skogen lite. Ibland har man ont om tid. Då tycker jag det kan vara bra att ta två ihop.

För mig är det skitsamma vad för häst jag rider på. Det är allt från fina dressyrhalvblod till någon gammal ponny eller vad som.
Mina och de jag jobbar med hanteras på ett visst vis från marken och funkar oftast att bara hoppa upp och rida. Men visst kan man testa paddock/ridhus först med nya.

Utrustning varierar. Men oftast vanligt träns på ridhästen och grimma på handhästen. Beroende på hur säker man är på lydnaden i handhästen så kanske det kan bli kapson. Men oftast vanlig grimma.
Jag rider i alla gångarter. Vi kan hoppa små skutt och diken, rida i svår terräng och simma etc så också.
Hur jag gör vid trafikmöte varierar beroende på hästar. Unga som man inte riktigt vet hur de är kan jag placera på andra sidan ridhästen från trafiken och se till att vara just på såna vägar där det funkar i början.
Är de äldre och safe får de oftast gå bakom.

Är hästen lydig även i högre gångarter kan man variera position på dem.
Men nya hästar få ofta gå lite snett bakom och inte gå förbi mig. De är lättare att kontrollera där om man är orolig att de ska braka iväg.

Precis som i ridningen handlar det ju om konsekvens och att visa att man drar inte, ligger inte på etc.. Och att man själv inte fastnar i motdrag.
Mina ska svara för handsignaler eller ljud och inte bara genom linan. Linan är liksom sista grejen om det andra skitit sig.

Hos oss har en annan tjej börjat rida med handhäst nu. Annars är det bara polo-snubbarna. De rider däremot med ca 8 handhästar samtidigt. Lugnt och fint och cantrar på banan. Lite kul att se!

Kan dock tillägga att jag med min gamle ponny aldrig hade haft honom som handhäst. Det bara blev aldrig så. Jag red honom så gärna.
Men när han blev runt 27-28 ngt sånt tänkte jag att han kanske kunde få gå som handhst ibland och slippa släpa på matte.
Ujuj! Det var inte poppis!
Han var alltid extremt framåt. Om man så ledde eller tog för hand eller red så var han förtjust i at arbeta. Och springa fort var ju drömmen att få göra.
Att jag ledde honom ihop med andra var inga prob.
Men att jag förnedrade honom att gå som packåsna när han var RIDHÄST var mer än den gamle mannen ville vara med om.
Han surade ihop totalt och ville inte alls. Släpfotad gammal, seg mulåsna är liksom bara förnamnet.. När man är så gammal kan man få som man vill. Så iom att jag hade hästar med samma strl på huvud och red barbacka bytte jag i skogen. Pang blev den lille gubben sitt vanliga raska och muntra jag.

Så - jag ljög när jag sa att jag gjort det med de flesta och anser de bör klara det. Han slapp! ;)
 
Jag har ridit med handhäst i typ 20 år, mina hästar har varit halvblod/fullblod från 2-25 år. De i tävlingsbar ålder har gått från lätt till svår klass.
De går normalt sett i grimma men kan i början beroende på temperament få gå i repgrimma plus vanligt grimskaft så jag inte får så mycket i handen. Händer nog 1-3 ggr/v beroende på jobb, väder och vind.

Jag rider efter byvägen och efter skogsvägar i alla gångarter. Jag lär hästarna att alltid vända åt höger när vi ska hem för att slippa att handhästen lär sig att vända framför ridhästen.

Mitt senaste tillskott är ganska nykastrerad och 4 år gammal, han från början fått gå med longergjord och ganska lös inspänning då han ibland har visat tendens till att nypas. Det verkar nu vara borta och han går snällt i grimma.
 
Rider min 5-åring med hans 1-åriga kusin som handhäst. 1-åringen blir tossig av att lämnas kvar ensam så testade att ta med henne.
Funkar riktigt bra. Rider på grus- och skogsvägar nu till en början iaf. Skritt och trav än så länge men planerar att lägga in galopp oxå.
Lilltjejen har jag i grimma och vanligt grimskaft :)
 
Jag är ju ett islandsfolk ;) men har alltid ridit/kört med handhäst. Mest på gammhästar med unghästar i snöret!
 
Jag gjorde det en del tidigare. Det viktiga är att handhästen håller sin position bara, något som de lär sig ganska fort. Jag tyckte det var ett smidigt sätt att motionera två samtidigt, och (som flera redan skrivit) ett utmärkt sätt att plocka ut unghästar i stora vida världen under kontrollerade former! :D Hade alltid träns och platt grimskaft som var bekvämt att hålla i handen tillsammans med tygeln.
 
Jag gör det ibland, brukar rida den som är högre i rang och ha den andra på släp. Träns, delta och långt grimskaft kör jag med eftersom de är pigga. Rider med enhandsfattning på den jag sitter på och har handhästen i höger hand, närmast vägkanten. Bakom, om jag rider på stigar.
Rider i alla gångarter beroende på hur pigga de verkar vara.

Har skydd på båda hästarna och boots på den som rids, ifall handhästen trampar på 'hälarna' när man går på led.
 
Numer rider jag bara en häst men förut red jag i princip varje uteritt med handhäst (halvblod). Satt då på den äldre, ranghöga och lydigaste hästen. Han hjälpte till att lära handhästen att aldrig gå förbi bogen. Han kunde t.o.m trycka nere henne i diket om hon inte lyssnade tillräckligt på min korrigering. De blev världens radarpar!

Jag hade träns och långt grimskaft. Red alla gångarter, klättrade backar m.m. Red däremot aldrig i trafik.
 
Hur många här gör det?
Vet att det är rätt vanligt bland Islandsfolket men bland oss andra?
Hur ofta gör ni det? Vart rider ni? Vilket tempo? Vad har ni för hästar? Vad har ni för utrustning?
Bra tips att tänka på?

Jag har två halvblod, tävlingsinriktade hobbyhästar.
Mitt jobb är extremt varierande, jobbar heltid men vissa veckor 60 timmar och andra 20 + en hel del extra tid borta iom att jag även sover borta.
Kom då att tänka på att jag kan ha den ena som handhäst när jag rider ut så får båda motion de dagar jag bara har tid att rida en. Mina uteritter är rena konditions och eller avslappningspass och inte så mycket rent dressyrjobb.

Prövade häromdagen att ha Fille, den äldre vid hand och att rida Gul. Gick riktigt bra! Red en av mina vanliga turer i skritt och rätt mycket trav.
Hade repgrimma med rätt långt rep till Fille. Enda problemet var att han som normalt sett kan vara lite sävlig tyckte att det var världens fest och la i högsta växeln i både skritt och trav. Jag fick fullt upp med att bromsa honom utan att samtidigt råka ta i Gul som uppförde sig helt exemplariskt trots en knasig och delvis knuffade Fille.
Båda är helt trafiksäkra så att möta bilar var inga problem, då gick Fille automatiskt bakom Gul.
Det var väldigt kul och det märktes att hästarna uppskattade sällskapet.

Min häst har gått supermycket som handhäst som ung när han stod hemma hos päronen och jag red fre-sön. Mamma red sitt sto och hade min på släp. Grimma och långt grimskaft, skulle inte våga ha repgrimma (eller träns) om hästen tappas. De travade en hel del ute i skogen på skogsvägar, typ ingen trafik i den obyggden :o Jag red stoet någon gång och då galopperade vi. Min är väldigt röststyrd och stoet stadigt. Man fick dock alltid ha ett spö framåt mellan min och stoet, min älskar att bitas...! Annars fick man passa hela, hela tiden, han tycker det är kul o vill busa o blir då lite väl bitsk. De gick alltid i bredd.

Jag saknar det!! Hästarna gillar det. Har haft stallkompisens häst på släp en skrittrunda en gång, hon är dock model het arab så jag vet inte riktigt om vi ordnat upp det så bra en längre runda/trav ens ;) Min undrade vem som jagade oss och fattade inte riktigt vad hon höll på med, haha. Vi har dessutom mycket trafik överallt utom en liten runda bakom stallet, där kan jag tänkte mig o ta med henne fler gånger.
 
Min häst har gått supermycket som handhäst som ung när han stod hemma hos päronen och jag red fre-sön. Mamma red sitt sto och hade min på släp. Grimma och långt grimskaft, skulle inte våga ha repgrimma (eller träns) om hästen tappas. De travade en hel del ute i skogen på skogsvägar, typ ingen trafik i den obyggden :o Jag red stoet någon gång och då galopperade vi. Min är väldigt röststyrd och stoet stadigt. Man fick dock alltid ha ett spö framåt mellan min och stoet, min älskar att bitas...! Annars fick man passa hela, hela tiden, han tycker det är kul o vill busa o blir då lite väl bitsk. De gick alltid i bredd.

Jag saknar det!! Hästarna gillar det. Har haft stallkompisens häst på släp en skrittrunda en gång, hon är dock model het arab så jag vet inte riktigt om vi ordnat upp det så bra en längre runda/trav ens ;) Min undrade vem som jagade oss och fattade inte riktigt vad hon höll på med, haha. Vi har dessutom mycket trafik överallt utom en liten runda bakom stallet, där kan jag tänkte mig o ta med henne fler gånger.

Jag rider så mkt på trafikerad väg jag kan när jag tar med X på släp. P är helt trafiksäker = jättebra sätt att vänja henne.
 
Jag brukar ta med nagon av smaponnyerna som handhast nar jag rider min stora hast, mest for att de ska upp konditionen. Jag rider overallt.
 
Jag har ibland ena ponnyn på släp när jag kör. Har testat att ha den andra på släp men fungerar inte alls lika bra som tvärtom. Så alltid samma ponny på släp, noga med att den på släp ej går framför mig på kuskbocken.

Lyhörd ponny som lyssnar väldigt bra på rösten. Har träns med bett, men har alltid grimma över tillsammans med ett längre grimskaft. Har träns + bett som en säkerhet att kunna använda om jag känner att ponnyn inte lyssnar ordentligt på grimman. (inte hänt än).

Viktigast är att man har 2 hästar som fungerar bra ihop, rätt häst på rätt plats =)
 
Jag rider så mkt på trafikerad väg jag kan när jag tar med X på släp. P är helt trafiksäker = jättebra sätt att vänja henne.

Alltså jag har aldrig riktigt fattat hur man gör då :angel: Våra sprang ju i varsitt hjulsår på skogsvägen typ :)

Vad har ni för vägar? Var har du handhästen? Osv?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 406
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 457
Senast: liiinnea
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 036
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 015
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp