Rida med handhäst

Handhästen närmast diket. Huvudet vi min fot ungefär.

Asfalterad 30-50-70väg.

Rider du ridhästen i kanten så som om man ridit själv? Och handhästen i diket? Är det något jag inte tål som bilist är det ryttare i bredd, kanske är det därför jag inte vågar mig på att ha handhäst :p
 
Rider du ridhästen i kanten så som om man ridit själv? Och handhästen i diket? Är det något jag inte tål som bilist är det ryttare i bredd, kanske är det därför jag inte vågar mig på att ha handhäst :p

Båda på vägen. Men det är ju inte i bredd som när man rider bredvid varandra.

Det går ändå inte att mötas två bilar och en människa på vägen.

De flesta här saktar ner så mycket att de nästan står still :p

Det är alltså ingen "stor" väg.
 
Red lite med handhäst för två år sedan när min gamla dam-medryttarhäst (27 år) skulle komma igång igen efter vila (inte så bra för henne att bara stå i hagen enl vet). Lite trassligt var det, hon var ändå väldigt entusiastisk och ville gärna gå iväg snabbare än hästen jag red. Vi skrittade och travade, lite galopp. Repgrimma eller vanlig, lite blandat.
 
Kul att det är såpass många som gör det ändå :)

Nu har vi varit ute några gånger och det går jättebra! Tycker repgrimma med långt rep fungerar väldigt bra, grimskaft skulle kännas alldeles för kort.
Håller i tyglarna som vanligt på Gul och har repet i bägge händer med en stor både mellan, då kan jag enkelt länga och även korta utan att det stör Gul.
På vägen har jag Fille bakom Gul men huvudet på sidan av henne, då tar vi inte mer plats breddmässigt än en häst.
Rider i alla gångarter och det går jättebra! Fille gillar verkligen att hänga på och Gul är glad för sällskap även om hon aldrig är besvärlig ensam.



 
Jag har väldigt mycket erfarenhet av att rida med både en och två handhästar.
Nu har jag bara två hästar, och de är mycket olika - en tävlingshäst och en pensionär av olika storlekar - så det är inte ofta de kommer ut tillsammans eftersom tempot och arbetsbelastning är lite olika. Men det är mycket praktiskt! Har alltid träns och grimskaft, hästen som blir ledd från vägen dvs till höger, skydd på alla åtta ben (eller iaf höger benpar på ridhästen och vänster benpar hos ledhästen).
Rider på tävlingshästen eftersom min pensionär förmodligen stannar om jag skulle tappa honom. :D När jag red andra hästar föredrog jag att rida på de som är piggast men inte bockar eller har sig i sidled. Hålla in går ju bra, det är värre att hålla koll på alla hästarna om den man sitter på går sidvärts eller bockar "med släng", för då sprids liksom alla hästarna åt olika håll.
 
Tror det är betydligt vanligare att rida med handhäst utomlands. I Australien och England där jag har jobbat med polo och galopp hade man aldrig hunnit motionera alla hästar om man inte tog handhästar. Har ridit med fyra handhästar (två på varje sida) några gånger, men oftast red jag med tre handhästar. Banorna var lite för smala för att klara fem hästar i bredd i galopp :) Skritt och lite trav gick bra.

Skrittade, travade, galopperade med tre handhästar både i naturen och på banan. Den bråkigaste/busigaste hästen fick gå ensam. När en häst hoppar iväg brukar nämligen alla göra det. Går den ensam har man någon sekund till på sig att stanna hästarna innan den hinner dra med sig hela gänget.

Den snällaste/lataste hästen fick gå längst ut. Är den lat får den dragfart av den som går i mitten och är den snäll lugnar den hästen som får gå i mitten :) Hästen längst ut fungerar också som stoppkloss om hästen i mitten vill dra iväg. Hästar som tvärnitar under träning får gå på den ensamna platsen alternativt längst ut på de två handhästarna så att man hinner släppa repet och inte dras ur sadeln :D Tyglarna i samma hand som de snällaste handhästarna.

Hade repgrimma på handhästarna. Hade endast bett om det var extremt nödvändigt = du flyger av och tappar alla hästar alla gånger som du inte har bett eftersom det är lätt att någon häst hoppar iväg och då får hästen med bett ryck i munnen... Hade alltid benlindor/benskydd på de hästar som slog sig lätt och på den häst jag red (hästen jag red eftersom de lätt blir intryckta av de andra hästarna).

När handhästarna tryckte ihop sig för mycket mot ridhästen var det bara att peta ut dem med skänkeln eller ta handen på manken och butta bort dem :) Och aldrig någonsin låta handhästarna hamna bakom rumpan på ridhästen för det slutar nästan alltid med att allt trasslar ihop sig och det är ett helvete att hålla koll på ridhästen samtidigt som man trasslar ut tre-fyra handhästar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 406
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 450
Senast: liiinnea
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 015
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp