Rida med hjärtmuskelinflammation?

F

Fruentimber

Jag har precis fått diagnosen hjärtmuskelinflammation och måste avstå alla former av träning och tunga lyft ett halvår framöver, vilket sätter stopp för min mer seriösa satsning i ridningen. Nu funderar jag på att kika efter nån rehab-häst som behöver skrittas/promeneras lite några månader framöver där matte/husse inte behöver hjälp med mockning eller liknande, alternativt själv ställa hästen på en lösdrift ett par mil ifrån mig.

Någon ryttare här som haft samma diagnos? Eller någon med input, kan min idé fungera eller riskerar jag tunga lyft eller liknande som jag inte tänker på?
 
Tycker att det nästan alltid dyker upp situationer kring hästar där man behöver lyfta eller på annat sätt "ta i" lite. Låt din kropp läka i lugn och ro istället, så kan du fortsätta satsa sedan. Dumt att ta några risker som kanske bara förlänger sjukdomsförloppet eller gör det värre. Krya på dig!
 
Tycker att det nästan alltid dyker upp situationer kring hästar där man behöver lyfta eller på annat sätt "ta i" lite. Låt din kropp läka i lugn och ro istället, så kan du fortsätta satsa sedan. Dumt att ta några risker som kanske bara förlänger sjukdomsförloppet eller gör det värre. Krya på dig!

Ja, jag kanske är lite väl optimistisk? Tycker bara det är så djävulens tråkigt nu när jag äntligen börjat rida seriöst igen i vuxen ålder, och nu behöva stå över i ett halvår. :(

Tack!
 
Ut och skritta i skogen borde du väl kunna göra-på en snäll häst! När en vän hade hjärtmuskelinflammation var restriktionen att inte blir svettig/anfådd och förstås att inte lyfta tungt. Hens föräldrar var båda läkare så jag tror de var måna om att hen skulle klara sig. Hen fick hjärtmuskelinflammation efter att ha tränat stenhårt med infektion i kroppen och blev så dålig att hen var inlagd ganska länge...
 
Och jag som fysioterapeut och hästmänniska skulle avråda. Ja, klart det troligtvis inte får upp pulsen av att skritta långsamt i skogen, men handen på hjärtat; kommer du verkligen bara att hålla dig till det, inte göra några tyngre stallsysslor (bara rykta/göra i ordning hästen kan ju få upp pulsen något) etc., "bara för att, bara en gång"? Vi hästmänniskor är ju ett speciellt släkte med en förmåga att förneka och strunta i att något inte känns som det ska. Hade det varit ett dåligt knä, rygg eller etc. så fine, men det är hjärtat det handlar om. I värsta fall kan det gå riktigt illa, och även om risken kanske är liten så är det inte värt det.

Hjärtat ska du vara rädd om. Bit i det sura äpplet och ta det lugnt som det är sagt de här månaderna, det kommer vara värt det i slutändan. Tänk om du förlänger rehabperioden för att du varit "dum" och inte skött dig som du ska? Det blir ju inte roligt för någon.
 

Liknande trådar

Samhälle Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...:) Jag lånar ett par inlägg från...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 958
Senast: lbb
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 205
Trav Hej! I maj råkade ett av mina varmblod ut för lungblödning i lopp. Han togs naturligtvis genast ur fältet och promenerades genast till...
Svar
9
· Visningar
5 653
Senast: Dalatjej
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp