Rida med mer ben, hur

AliiceeZ

Trådstartare
Hej ett begrepp jag länge suttit och tänkt på och verkligen inte kan klura ut. Antingen är det jag som är trögfattad eller något. Men en kompis till mig sa en dag "ja du måste rida med mer ben i samligen". Min fråga är då hur? För jag har lärt mig

- Att sitta och klämma på en häst hjälper inte
- När man ger "stöd med skänken" så har man ett "normalt" tryck som jag läste något som ungefär "du ska kunna känna hästens värme". Typ att man inte ska trycka men heller inte dingla utan bara ha benen där.
- Man ska inte sitta och gnaga i hästen, alltså inte sitta och skänkla hela tiden, verken med hälen eller vaden. Gnaga alltså tryck, slappna av, eller kicka den lite hela tiden.

Så hur ger man då "mer stöd" i skänklen eller rider mer med benen är min fråga? Kan någon smart person snälla förklara detta så jag förstår :confused: Blir liksom knäpp :banghead:
 
Hmmm... Svårt att förstå vad hon menar men, jag tror att hon vill att du ska spänna benen mer. Kanske? Det är skitsvårt när någon säger, för de en sån självklarhet utan tanke att det låter helt galet i någon annans öron.
 
Hej ett begrepp jag länge suttit och tänkt på och verkligen inte kan klura ut. Antingen är det jag som är trögfattad eller något. Men en kompis till mig sa en dag "ja du måste rida med mer ben i samligen". Min fråga är då hur? För jag har lärt mig

- Att sitta och klämma på en häst hjälper inte
- När man ger "stöd med skänken" så har man ett "normalt" tryck som jag läste något som ungefär "du ska kunna känna hästens värme". Typ att man inte ska trycka men heller inte dingla utan bara ha benen där.
- Man ska inte sitta och gnaga i hästen, alltså inte sitta och skänkla hela tiden, verken med hälen eller vaden. Gnaga alltså tryck, slappna av, eller kicka den lite hela tiden.

Så hur ger man då "mer stöd" i skänklen eller rider mer med benen är min fråga? Kan någon smart person snälla förklara detta så jag förstår :confused: Blir liksom knäpp :banghead:

Du har ju mer än bara ben att rida med och underskänkel. Sätet och överskänkel tex.

Du kan inte samla en häst utan energi, då dör den. Jag är lär att samling sker i kombination med ytter tygel och sätet. Sätet är dock a och o för samling. Man kan samla en häst med bara sätet men inte med bara handen.

Dock tycker jag att du ska ta hjälp av tränare eller be någon duktig visa.

Svårt att mena vad hon menar när man inte sett dig rida. Men hur gör du när du samlar?
 
Jag tolkar "mer ben" som = mer samlande drivning, vilket jag försöker åstadkomma genom att tima drivning och eftergift bättre och vara mer effektiv :).
Dvs inte krama eller tjata :). Bara göra tillräckligt för respons När det behövs :)
 
Hej ett begrepp jag länge suttit och tänkt på och verkligen inte kan klura ut. Antingen är det jag som är trögfattad eller något. Men en kompis till mig sa en dag "ja du måste rida med mer ben i samligen". Min fråga är då hur? För jag har lärt mig

- Att sitta och klämma på en häst hjälper inte
- När man ger "stöd med skänken" så har man ett "normalt" tryck som jag läste något som ungefär "du ska kunna känna hästens värme". Typ att man inte ska trycka men heller inte dingla utan bara ha benen där.
- Man ska inte sitta och gnaga i hästen, alltså inte sitta och skänkla hela tiden, verken med hälen eller vaden. Gnaga alltså tryck, slappna av, eller kicka den lite hela tiden.

Så hur ger man då "mer stöd" i skänklen eller rider mer med benen är min fråga? Kan någon smart person snälla förklara detta så jag förstår :confused: Blir liksom knäpp :banghead:

Enklast är väl att fråga kompisen vad hon menar?

Men med "mer ben" skulle jag nog helt enkelt tänka att man menar "mer drivning, mer energi". Det behöver ju egentligen inte innebära att du ska skänkla mer, utan att hästen ska vara bättre framme för skänkeln. Mer effekt av benen, alltså.
 
okej formulerar om frågan, hur rider men med mer ben utan att sitta och klämma på hästen och inte heller hacka i sidorna?
 
När jag lärde mig rida på 70-talet fick man inpräntar att hålla emot i handen och trycka med benen, dvs rida med mycket styrka och muskelkraft. Detta sitter i mitt 'muskelminne' och är ett elände att bli av med så lär dig inte det för allt i världen! Jag önskar att jag fått lära mig rida med minimala hjälper och i princip bara säte och vikt från början - så skaffa dig en tränare som har den filosofin innan du hunnit nöta in något annat! Läs t ex om klassisk dressyr och centrerad ridning plus träna upp din bålstabilitet och arbeta med din rörlighet.
 
okej formulerar om frågan, hur rider men med mer ben utan att sitta och klämma på hästen och inte heller hacka i sidorna?

Man har en vettig grundsits och förmåga att hyfsat kunna renodla sina hjälper. Då uppstår inte läget att sitta och klämma/hacka med skänklarna .

Sällar mig till de som gett rådet : prata med din kompis och även din tränare om dina frågor och be dem förklara .
 
okej formulerar om frågan, hur rider men med mer ben utan att sitta och klämma på hästen och inte heller hacka i sidorna?

Man ser till att få mer effekt av skänkeln. Om du gör hästen känsligare för skänkeln kommer den gå fram mer utan att du behöver sitta och hacka i sidorna.
 
Hej ett begrepp jag länge suttit och tänkt på och verkligen inte kan klura ut. Antingen är det jag som är trögfattad eller något. Men en kompis till mig sa en dag "ja du måste rida med mer ben i samligen". Min fråga är då hur? För jag har lärt mig

- Att sitta och klämma på en häst hjälper inte
- När man ger "stöd med skänken" så har man ett "normalt" tryck som jag läste något som ungefär "du ska kunna känna hästens värme". Typ att man inte ska trycka men heller inte dingla utan bara ha benen där.
- Man ska inte sitta och gnaga i hästen, alltså inte sitta och skänkla hela tiden, verken med hälen eller vaden. Gnaga alltså tryck, slappna av, eller kicka den lite hela tiden.

Så hur ger man då "mer stöd" i skänklen eller rider mer med benen är min fråga? Kan någon smart person snälla förklara detta så jag förstår :confused: Blir liksom knäpp :banghead:
Fast vet hon hur mycket ben du använder? Menar hon inte bara att hästen måste ha mer energi i samlingen? Om du ser det på det viset kanske det känns mer lätt att lösa. (mer ben! från en ridlärare brukar jag tolka som - mer energi i hästen.)

Dvs vad hon ser är inte att du klämmer med benen för lite utan att hästen saknar energi och gå på anda. (bara en tanke) det ser seegt ut helt enkelt.

För man får väl anta att det inte finns ett rent egenvärde i "mer ben" om hästen i övrigt går perfekt.
 
Fast vet hon hur mycket ben du använder? Menar hon inte bara att hästen måste ha mer energi i samlingen? Om du ser det på det viset kanske det känns mer lätt att lösa. (mer ben! från en ridlärare brukar jag tolka som - mer energi i hästen.)

Dvs vad hon ser är inte att du klämmer med benen för lite utan att hästen saknar energi och gå på anda. (bara en tanke) det ser seegt ut helt enkelt.

För man får väl anta att det inte finns ett rent egenvärde i "mer ben" om hästen i övrigt går perfekt.
Om däremot hästen känns energilös och du känner att du inte vet vad du ska göra med benen så föreslog en ridlärare häromsistens snabba lätta skänkelhjälper (alltså snabba=korta) istället för malande, gnagande eller tryckande och klämmande som du föreslog ovan. Om man sedan direkt upphör med hjälpen när hästen går fram så verkar den fatta efter ett tag att det liksom var det man ville.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 052
Senast: Sirap
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Behöver tips på övningar för att få lite mer tryck och schwung i traven! Rider och utbildar en ridtravare som kommit en bra bit in i...
Svar
1
· Visningar
904
Senast: CaisaCax
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp