Rida mekanisk tjur??

Nocturne

Trådstartare
Hejsan! Vet inte riktigt vart den här tråden hamnar men bara att flytta om det blev helt fel..

Men iallafall, har letat på internet efter bra info men hittar inte mycket!

Nu är det så att vi har en nattklubb i stan som har något som heter "skolkampen" tre tjejer och tre killar från varje skola gör upp i sumobrottning, gladiatorspel och tjurridning. Och eftersom jag var "hästtjejen" så skulle jag tydligen rida mekanisk tjur.

Problemet i detta är att vi är så sjukt tävlingsinriktade och vi tar verkligen detta på blodigt allvar, så vi vill verkligen vinna! men, jag har aldrig suttit på någon sådan någon gång!

Tips hur man bäst håller sig kvar?? Har jag någon fördel eftersom jag rider? Är det på nått sätt likt att rida en vanlig häst?
 
Tjuren är bred som en skåpbil och snorhal!
Gav mig på samma utmaning under förra årets julbord och hade mycket höga förväntningar på mig från kollegorna eftersom jag också har varit ridtjej hela livet. Tror jag klarade ganska exakt 8 sekunder, hade inte en jävla chans :o:D
Så summa summarum, nej! Det är inte alls som en häst ;)
 
Det är skitsvårt. Provade en sådan på nollepubrundan 1997 tror jag det var. Det är altså några år sedan.
Det fanns en liten tamp man kunde hålla sig i men den var rätt värdelös. Det hela handlar om balans och bålstyrka. Jag hade oerhört ont i musklerna i ryggslutet några dagar efter min "ridtur". Jag satt kvar rätt länge :D.
 
Helt ärligt tror jag inte man har någon fördel av att vara ryttare.
Jag åkte av på ett par sekunder och flera andra kollegor höll sig kvar bra mycket längre, flera var mycket konfunderade över hur jag kunde åka av så fort....Du är ju van.... Nej, inte vid mekaniska tjurar, men om vi skulle sitta på äkta vara så tror jag att jag skulle vara en av dom som satt längst...
Bäst klarade sig dom med starka händer och armar då det i mångt och mycket går ut på att slita sig kvar i repstumen man får hålla i. (vilket kanske förklarar att jag åkte av så kvickt, jag klarar inte ens av att öppna 1,5 liters läskeflaskorna ibland)
 
Jag åkte en sådan som styrdes av en kille manuellt, han försökte allt han kunde för att försöka få av mig men jag satt kvar tills han gav upp och stängde av dom. :D Tror absolut man har fördel av att vara ryttare, man har generellt sett bättre reflexer och uppfattningsförmåga. Håll i ordentligt och försök balansera! Beroende på vad det är för typ av mekanisk tjur är det varierande vilket som fungerar bäst av att knipa med benen och inte..
 
Haha, om du har tur är den mockaklädd, då gäller det att knipa med knäna och hålla hååårt i stumpen. Tycker det funkar bäst att hålla med en hand och ha den andra som balans.

Alltså njääee, det är ju inte direkt likt en vanlig häst. Kanske om man ofta rider fet ardenner utan sadel och man, som har en grimskaftstump runt halsen och bockar hela tiden. Fast man har ju lite förtur om man har bra balans och rejäl armstyrka.
 
Vet att jag sett ett videoklipp på nån fälttävlanstjej som rider en mekanisk tjur. Klippet är flera minuter långt och hon ser helt oberörd ut :p Har nu letat som en galning på hela internet efter det där klippet men kan inte hitta det tyvärr... Tror som de andra säger att det handlar mer om balans och känsla, det är nog svårt att lita på att det går att klämma sig fast och hålla i sig (det är nog den strategi de flesta väljer och misslyckas?). Fast du kan ju gardera dig med korta shorts så att du klibbar fast ordentligt :D
 
Jag klarade mig rätt länge på en sån, tyckte absolut jag hade nytta av alla år på (bockande) hästar :p Sitt i mitten, där rör det sig minst och du blir inte påverkad av centrifugalkraften när den snurrar (det tyckte jag var jobbigast!). Jag klämde med benen och försökte vara flexibel i bålen, precis som på en häst som studsar ;) och bara använda repet som en balanshjälp, inte för att dra mig fast.
 
Det jag tyckte var svårast var att man inte får den där mikrosekundens förvarning om vad som ska ske som man får med hoppig häst. Alla rörelser är ju omedelbara utan minsta lilla muskelspänning eller viktförskjutning.
 
Har man långa ben så kan man haka fast tårna under kanten på den. "Klibbiga" byxor underlättar också
 
Jag tycker det hjälper att vara hästtjej. Har suttit ett par minuter de gånger jag provat. Mycket enklare än en häst som bockar. Det viktigaste är att du är följsam i kroppen
 
Bra byxor med friktion, sitt som du rider barbacka, dvs med hängande ben och inte uppdragna, lodrät sits så du lutar fram när den reser sig och bak när den bockar, tampen är bra att dra ner sig i så du inte lättar och börjar stutsa för då är det kört. Svårast tycker jag är när den snurrar och byter varv. Jeans är värdelöst att rida i, skinnskodda bycor eller barbent funkar bäst men då riskerar du skrubbsår istället! :o
 
Håll i dig med en hand, håll balansen med den andra, luta dig bakåt, ta fram benen (nästan så du ligger ned) och knip med knäna. Då kan du sitta nästan hur länge som helst. Det viktigaste är att du håller tyngdpunkten bakåt för hamnar den framför dig åker du sannolikt av rätt fort, gäller även när man rider häst.
Mekaniska tjurar är enklare än hästar, den rör sig ju inte i sidled tex.
 
Håll i dig med en hand, håll balansen med den andra, luta dig bakåt, ta fram benen (nästan så du ligger ned) och knip med knäna. Då kan du sitta nästan hur länge som helst. Det viktigaste är att du håller tyngdpunkten bakåt för hamnar den framför dig åker du sannolikt av rätt fort, gäller även när man rider häst.
Mekaniska tjurar är enklare än hästar, den rör sig ju inte i sidled tex.

Det där funkar bra mot när den gör sig fram och tillbaka som om den bockade. Det värsta tycker jag är när den snurrar och vänder. Finns ju olika mekaniska tjurar, men de som har lite snabbare, ryckigare rörelsemönster så just när de kastar sig helt om och sen vänder direkt. Där brukar jag börja få problem, för är man på sniskan och så slänger den runt åt andra håller så tja... ;)
 
Jag har bara ridit en mekanisk tjur en gång, och den gången åkte jag av efter 10-20 sek. (minns inte exakt) Haha xD Fast iof sig så har jag inte ridit så värst många hästar som bockat och dom som gjort det räknas knappt. :p
 
Jag har också bara ridit mekanisk tjur en gång, för typ 12 år sedan i Bulgarien. Det var rätt kul, för innan mig var det flera vuxna karlar som skulle rida; de lånade cowboyhatt och hela köret och sedan åkte de i princip av när tjuren började röra sig. Sedan kommer en 15-årig tjej som inte vill ha hatt och sitter kvar tills tjuren stannar... Dock vet jag i ärlighetens namn inte om han som körde gjorde så gott han kunde för att få av mig; resten av familjen sa att han nästan hade sett chockad ut när jag inte åkte av för att det började gå lite fortare, och tror att min två år yngre syster som kom direkt efteråt fick det svårare. Hon trillade av till slut, men det tog en stund. Dock var vi visst bra för affärerna; det var mycket mer folk som tittade på oss än det hade varit innan. :-)

Jag tyckte det var lättare på iaf den typen av tjur som vi red än på en vanlig häst, och jag hade ändå stretchjeans på mig. Den sprang ju ingenstans... Jag tyckte det viktigaste var att vara följsam med höfterna. Dock råkade jag ta tag i tampen med vänster hand; är man högerhänt är det bättre att hålla med höger.
 
jag red mekanisk tju rnär ksolan hade ett event i våras! :) Sjukt roligt och jag tror jag hade fördel av ridningen, då jag iallafall satt länbgst a de som provade.

Lättast är det om du sitter på så mycket hud som möjligt - då får du bäst grepp. Sen gäller det att verkligen följa med i höfterna när den "bockar". var beredd att parera med ben (vid svängom) och armarna i tampen.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 384
P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: Elizette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp