Rida när barnet sover i vagnen?

Nej, aldrig. Dels för att hästen/andra hästar kan slita sig och springa på vagnen, och dels för att tanken på att jag trillar av och blir medvetslös. Katastroftänk, javisst, men jag skulle ALDRIG förlåta mig själv om något hände.
 
  • Gilla
Reactions: abc
Jag försökte en gång, det slutade med unge som skrek, jag blev stressad och en häst som smet ut från stallet mitt i allt (vi hade 70-väg precis vid stallet). Efter det så har jag bara ridit om barnen varit med pappa/barnvakt.
 
Fast än en gång. I det här fallet var det inte mer osäkert än att gå med hund och barnvagn, och det är det ju många som gör.
Fast du kan ju verkligen inte säga så när det är ett flyktdjur det handlar om? Även din häst kan blir rädd och gripas av panik. Jag har själv en nallebjörn, som dels är rätt långsam och dels ALDRIG skulle göra illa någon eller något med flit, men jag inser att han är ett flyktdjur som alla andra hästar.
 
Fast än en gång. I det här fallet var det inte mer osäkert än att gå med hund och barnvagn, och det är det ju många som gör.

Då litar man för mycket på sin häst.

En jag känner var i skogen och gick när hon såg en kvinna komma ridande med en baby i sele på magen. Hon litade nog också lite för mycket på sin häst.
 
  • Gilla
Reactions: abc
Jag skulle aldrig våga.

Nu har jag visserligen inga barn, men svarar utifrån ett perspektiv OM jag hade det.
Och då skulle jag dels vilja kunna ha koll på barnet direkt, vid behov. Alltså inte behöva sitta av, göra av hästen någonstans osv innan jag kan kolla ungen.

Och sen så tänker jag OM något händer när jag rider. Även den snällaste häst kan t.ex. snubbla heltokigt och gå omkull. Om jag då, Gud förbjude, skulle hamna under hästen och bli svårt skadad/tappa medvetandet, vem tar hand om barnet (och hästen) då? Även en vanlig avramling kan ju ge ordentliga skador.

Jag skulle kunna ha med barnet i stallet medans jag mockade, gjorde foder osv om vagnen gick att ställa på ett säkert ställe där inga hästar kunde komma åt den. Kanske ta in och pyssla med min häst, som är jättesnäll och trygg. Men mer än så skulle jag inte göra om jag var själv i stallet med ett litet barn.
 
Vi riskerar våra barns liv varje dag. Bara att sätta dem i bilen är en extremt mycket större risk än att något händer med hästar.
Sedan ska man givetvis försöka göra en riskanalys och försöka hålla skaderisken nere.

Jag har sedan barnen varit små haft med dem i vagnen när jag kör hästarna. Vi har haft barnsätet bakåtvänt. Skulle jag inte kunna göra det hade jag inte haft tid med hästar alls under barntiden, det hade inte varit bra för mitt välmående.
 
Jag har 4 barn och har inte en enda gång ridit när jag varit ensam hemma med barn. Av flera orsaker, bland annat "vad händer om jag åker av och skadar mig?".

Sen kan jag tycka att det beror lite på hur man har häst också. Jag bor på landet med extremt lite passerande trafik, så OM något skulle hända kan det ta många timmar innan det blir upptäckt.
Har man däremot hästen på ridskola eller annan större ridanläggning, där det alltid finns folk i rörelse - då hade jag kunnat rida medan barnet sover i vagnen. För det är ju en helt annan sak...
 
Jag kunde inte rida medan dottern sov i vagnen, av den enkla anledningen att hon inte sov, och dessutom ville bli underhållen när hon var vaken! :D Så länge vagnen var i rörelse sov hon 1-2 timmar, men efter att vagnen stannat vaknade hon som regel inom 10 minuter. Så det skulle liksom inte blivit så mycket vettigt av ridningen då... Kan också känna att det var skönt att få rida utan mitt barn i närheten och koncentrera mig helt och fullt på hästen (hade unghäst under inridning då, vilket kanske kräver lite större koncentration).

Av säkerhetsskäl ser jag dock för min egen del inga större skäl att låta bli - jag hade kunnat placera vagnen på en säker plats utanför ridbanan (eller inne i klubbstugan som ligger typ 5 meter från ridbanans ena kortsida). Och det bor folk på gården som hade kunnat larma och/eller ta hand om barn och/eller häst om något skulle hända.
 
Jag ska ha barn i sommar och har samma fundering. Vi har ingen egen paddock så kommer få gå några hundra meter med häst och barnvagn för att rida. Den ena hästen känner jag mig bekväm att göra det med, men den andra vågar jag inte leda både häst och barnvagn så då får det vänta tills jag har barnvakt.

Visst kan man ramla av och bli liggande men det är ju större fara för en själv än för barnet. Barnet dör inte av att ligga i vagnen och skrika i en timme, men har man otur så kan man ju själv behöva hjärt- och lungräddning eller hjälp att fria luftvägarna för att överleva.
 
Hur gör ni som rider som har småbarn? Om ni har en ridbana (ej uteritt).
Rider ni när barnet sover i vagnen?

Nej jag har aldrig gjort så. Longerat med barn i vagn vid sidan om eller lekandes i sandlådan men aldrig ridit.
Jag har ridit när barnens pappa varit hemma eller om jag lyckats få barnvakt på annat sätt.
 
Jag har 4 barn och har inte en enda gång ridit när jag varit ensam hemma med barn. Av flera orsaker, bland annat "vad händer om jag åker av och skadar mig?".

Sen kan jag tycka att det beror lite på hur man har häst också. Jag bor på landet med extremt lite passerande trafik, så OM något skulle hända kan det ta många timmar innan det blir upptäckt.
Har man däremot hästen på ridskola eller annan större ridanläggning, där det alltid finns folk i rörelse - då hade jag kunnat rida medan barnet sover i vagnen. För det är ju en helt annan sak...

Exakt! Det beror ju väldigt mycket på hur man bor och vad för aktivitet det är i området.
Själv, på landet....då hade jag nog sett till att jag hade någon som är hemma vid någon gård mindre än 10 minuter ifrån och som aktivt väntar på återkoppling när jag ridit så länge jag sagt.
 
Fast det är ju inte heller rätt. Min häst skulle aldrig ha rört barnvagnen. Och inte hoppade han till heller. Om det inte dök upp en get oväntat dvs ;)
Fast även din häst är väl en häst? Den är fortfarande ett flyktdjur och om det dyker upp något lika läskigt som en get och den skyggar in i barnvagnen med bäbis i känns det väl knappast bra...

Till TS: det finns gott om folk som rider med barnen sovande i vagn men det finns också gott om folk som det inte funkar för. Vår äldsta sov t ex aldrig mer än 30 min på dagen och var inte nöjd vaken i vagnen.
 
Mina vänner har gjort så, har aldrig varit några problem. Man får göra det bästa av situationen, det perfekta hade väl varit att altid ha barnvakt men det är ju inte alltid det går.
Fast frågan är ju då om det är så nödvändigt att rida? Med en vild tvååring lär det knappast gå ändå så man kan ju lika gärna börja anpassa tider osv efter när barnet inte behöver vara med. Om man har ett långsovande barn så kan man förstås greppa chansen under föräldraledigheten, men det är långt k från självklart att det funkar och hur som helst är det en begränsad period
 
Fast även din häst är väl en häst? Den är fortfarande ett flyktdjur och om det dyker upp något lika läskigt som en get och den skyggar in i barnvagnen med bäbis i känns det väl knappast bra...

Till TS: det finns gott om folk som rider med barnen sovande i vagn men det finns också gott om folk som det inte funkar för. Vår äldsta sov t ex aldrig mer än 30 min på dagen och var inte nöjd vaken i vagnen.
Min häst skyggade inte. Han var inte sån. Jag hade honom i 14 år och det enda han reagerade på var getter. Jag körde student i stan invid bygget av Uppsala konsert och kongress. Hästen gick och gäspade. Han kunde hanteras av vem som helst och ledde du honom så var han alltid snett bakom dig. Stannade när du stannade. Backade när du backade. Utan röstkommando på hängande grimskaft. En väluppfostrad häst helt enkelt. Om han mot förmodan skulle bli rädd för något så reagerade han bort från mig, aldrig att han skulle rört mig.
 
Min häst skyggade inte. Han var inte sån. Jag hade honom i 14 år och det enda han reagerade på var getter. Jag körde student i stan invid bygget av Uppsala konsert och kongress. Hästen gick och gäspade. Han kunde hanteras av vem som helst och ledde du honom så var han alltid snett bakom dig. Stannade när du stannade. Backade när du backade. Utan röstkommando på hängande grimskaft. En väluppfostrad häst helt enkelt. Om han mot förmodan skulle bli rädd för något så reagerade han bort från mig, aldrig att han skulle rört mig.
Det handlar inte om uppfostran! Hästar är flyktdjur och det är liksom så det är. Sedan tar vissa fram den instinkten mer sällan än andra, men jag tycker inte att man någonsin ska glömma att det är flera hundra kilo med järnskor och flyktinstinkt man hanterar hur ”snäll” hästen än är. Min egen häst är också mycket cool, snäll och väluppfostrad, men jag har ändå o balhuvudet att han är just en häst.
 
Hur gör ni som rider som har småbarn? Om ni har en ridbana (ej uteritt).
Rider ni när barnet sover i vagnen?
Jag rider när min dotter sover, och har gjort så i tre års tid. Ett par gånger i veckan blir det, när jag och partner jobbar omlott. Gångerna hon vaknat kan räknas på ena handen och både hon och hästen är väldigt goda vänner så inga problem att hantera dem ihop.
 
Ser inte problemet med att rida på ridbana, bara vagnen står tryggt.
Värre när en bekant berättade att hon lät sin bäbis ligga själv i huset och sova när hon tog bilen och åkte 5 km till samhället för att uträtta ärenden!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 279
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Humla
·
Småbarn På min dotters förskola sover barnen alltid utomhus. Vi har funderat lite över vad vi ska klä dottern i i vinter när hon sover i vagnen...
Svar
14
· Visningar
1 058
Senast: Kilauea
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp