Rida nära tomtgräns

FlipTheFrog

Trådstartare
Har hittat en runda i skogen som jag gärna hade velat rida. Problemet är att vägen (en skogsväg/grusväg) på ett ställe går väldigt nära två hus och de som bor i huset har liksom "boat" runt vägen (lagt sin ved på andra sidan vägen t ex), så att det nästan kändes som att jag gick på deras garageuppfart.

Jag har kollat på kartan och tomtgränserna slutar vid vägen. Vägen och omkringliggande skog ägs av att stort skogsbolag.

Visst kan jag knacka på och fråga om det är OK för dem att jag rider förbi där - men skulle de egentligen kunna neka mig?
 
Jag skulle knacka på och säga typ: Hej! Jag har hittat en jättefin ridväg,men tyvär så innebär det att jag måste passera här. Jag kollade upp så att det inte var eran privata väg,utan att den ägs ju av "stora skogsbolaget",men jag ville ändå höra så att det känns ok för er att jag rider här då ni "boat" runt vägen?
 
Så ser de ut "hemma hos mej" ... Dvs ett skogen (jättestor skog) ägs av ett skogsbolag och sen finns avstyckade "småtomter" längs de jättefina skogsvägarna som dessutom (naturligtvis) oftast slutar (vägen) vid tomten, där ridstigen sen fortsätter in bredvid tomten in i skogen...

Just en specifik "sån tomt" har inackorderingarna blivit "påhoppade" om att husägaren inte gillar att de rider där. Nu får de ju rent krasst faktiskt göra det, men jag själv undviker alltid att rida förbi den tomten.
Nu har vi ju vägar ändå att välja på så där är det ju enligt mej inget svårt val.
Kan snarare tycka att inackorderingarna är lite "småkorkade" som fortsatte att rida där efter tillsägelse då man när man red just förbi den tomten är enda gången man rider på asfaltsvägen och där kör ganska tung trafik.

Men för att nu komma till TS "problem" jag hade inte frågat om lov. Jag hade fortsatt rida som vanligt, hade jag blivit "påhoppad" hade det berott på "påhoppet" hur jag tar ställning till det.
Det kan ju likaväl som det blir ett "vi ser helst inte att du rider här" vara ett "nämen va trevligt att se lite ryttare rida förbi ibland" ... Och nu i vår (snart sommar :) ) så kommer nog tomtägarna synas/märkas mer ;)
 
Jag hade ridit där utan att fråga om lov....eftersom jag faktiskt får rida där utan att fråga om lov.
Hästen framförs i skritt och man hälsar vänligt på dom som råkar vara ute på sin tomt.
Får man påhopp eller kommentarer om att man inte är önskvärd så får man lugnt och sansat påtala att man har rätt att rida där men att man försöker visa så stor hänsyn man kan och det är ju inte fel att åka dit och plocka bort ev högar som riddjuret lämnar efter sig i närheten av tomterna.
 
Jag hade knackat på och frågat. Har haft liknande situation i tidigare stall och det har hittills inte varit några problem istället har dom som bott där blivit glada över frågan och tyckt att det varit helt ok att vi rider förbi där.

Tycker det känns trevligt att fråga, hellre att stämma av med dom som bor där i förväg än att behöva bemöta sura miner i efterhand
 
Jag hade frågat, det kostar inget utan snarare vinner man på det. Sen hade jag också, oavsett att det inte är deras tekniskt sett privata väg, varit noga med att plocka undan hästskit efter mig osv om hästen väljer att gå just där.
 
Jag hade gjort som Kallebus, inte frågat. Om man frågar och de säjer nej vad gör man då? Bättre att heja när man rider förbi och låtsas som det regnar angående att de kanske inte gillar att man rider där.
 
Ska kanske tillägga att om jag blir sedd så hälsar jag (nu är jag övertygad att @FlipTheFrog gör det), det brukar vara mkt viktigt på landet. Just att inte hälsa på folk (läs markägare) har fått markägare här att begränsa ett större inackorderingsstalls passager genom deras gårdar, några få "vårdslösa" ryttare kan ställa till det för mängder med normalryttare.
 
Jag hade gjort som Kallebus, inte frågat. Om man frågar och de säjer nej vad gör man då? Bättre att heja när man rider förbi och låtsas som det regnar angående att de kanske inte gillar att man rider där.
man respekterar och hittar en ny väg/sätt att ta sig förbi eller så argumenterar man för sin sak.

Det stör mig att vissa ryttare visar så lite hänsyn till andra. Varför riskera att reta upp folk med sin häst, för att det vore obekvämt med ett nej?
 
Jag hade ridit förbi utan att fråga, om det inte på något sätt genererar de boende (se allemansrätten). Ser jag någon, hejar jag självklart.
 
Personligen hade jag informerat.. inte frågat men informerat husägarna om att jag kommer att rida förbi osv. och självklart skulle hästen/ponnyn ställa till med något typ "olycka" så kommer jag självklart och mockar. (Har tom blivit tillfrågad om jag/vi säljer gössel i samband med ett sånt samtal. Säger bara folk med rosor.)
Häldre förekomma än förkommas.......
 
Oftast bosätter man sig i slutet av en väg för att man vill bo väldigt privat, jag har själv bott så och hade velat bli tillfrågad då man i så fall kan komma överens om när det passar sig bra och mindre bra att komma ridandes förbi.

Min grusväg gick bara till oss och sedan blev det en skogsstig. Rent krasst hade det säkert vart lagligt att rida förbi där hur mycket som helst, men eftersom jag har barn så hade jag velat haft lite att säga till om. Lite givande och tagande underlättar för alla.

Skulle jag ha vart den som frågade hade jag nog formulerat mig lite i stil med:

"Jag har hittat en jättebra ridväg som går förbi ert hus, jag vill inte störa er i onödan så finns det tillfällen/dagar/tidpunkter då ni inte vill att jag rider förbi eller är det okej när som helst?

Då har du visat att du vet att du har rätt att rida där men att du ändå vill ta hänsyn till vad de tycker och känner.
 
Oftast bosätter man sig i slutet av en väg för att man vill bo väldigt privat, jag har själv bott så och hade velat bli tillfrågad då man i så fall kan komma överens om när det passar sig bra och mindre bra att komma ridandes förbi.

Min grusväg gick bara till oss och sedan blev det en skogsstig. Rent krasst hade det säkert vart lagligt att rida förbi där hur mycket som helst, men eftersom jag har barn så hade jag velat haft lite att säga till om. Lite givande och tagande underlättar för alla.

Skulle jag ha vart den som frågade hade jag nog formulerat mig lite i stil med:

"Jag har hittat en jättebra ridväg som går förbi ert hus, jag vill inte störa er i onödan så finns det tillfällen/dagar/tidpunkter då ni inte vill att jag rider förbi eller är det okej när som helst?

Då har du visat att du vet att du har rätt att rida där men att du ändå vill ta hänsyn till vad de tycker och känner.


Hade du bott i ett hus efter den vägen jag rider på och du kommit ut med en attityd av "måste du rida nu kan du inte rida några av mina tider som passar mej mkt bättre" hade jag ISKALLT hänvisat till allemansrätten och undrat vilken idiot som ens kommer sej för att säga nåt så korkat...
 
Har hittat en runda i skogen som jag gärna hade velat rida. Problemet är att vägen (en skogsväg/grusväg) på ett ställe går väldigt nära två hus och de som bor i huset har liksom "boat" runt vägen (lagt sin ved på andra sidan vägen t ex), så att det nästan kändes som att jag gick på deras garageuppfart.

Jag har kollat på kartan och tomtgränserna slutar vid vägen. Vägen och omkringliggande skog ägs av att stort skogsbolag.

Visst kan jag knacka på och fråga om det är OK för dem att jag rider förbi där - men skulle de egentligen kunna neka mig?
Jag hade inte brytt mig om att fråga men däremot varit noga med att hålla rent efter hästen och enbart passerat i skritt, precis som vanligt normalt hyfs. :)
 
Hade du bott i ett hus efter den vägen jag rider på och du kommit ut med en attityd av "måste du rida nu kan du inte rida några av mina tider som passar mej mkt bättre" hade jag ISKALLT hänvisat till allemansrätten och undrat vilken idiot som ens kommer sej för att säga nåt så korkat...

Som du såg, om du hade läst vad jag skrev ordentligt, så skrev jag att jag hade velat bli tillfrågad. Inte att jag skulle ha gått ut och gnällt.

Sen tycker jag att det hör till vanligt hyfs att inte gå in med en attityd som din. Folk är inte idioter bara för att de inte delar din åsikt och hade jag ridit förbi ett hus som låg som mitt förra (vilket jag inte ens hade kommit på tanken att göra med tanke på läget) så hade jag aldrig fått för mig att tänka idiot om husägaren var så snäll att h*n lät mig rida där men på anpassade tider för att passa alla. Varför ska husägaren begränsas hela tiden för att du ska kunna rida där precis när du vill?
 
@Jannice fast hur begränsas du som husägare av att en häst rider förbi ditt hus som mest 2 gånger om dagen i skritt? Skulle du komma överens med alla som promenerar förbi ditt hus också om tider som var okej för dig att dom gick där? Allemansrätten är ju just det rätten för alla så varför skulle den begränsas av dig som husägare? Då hade det inte varit allemansrätt. Att behöva anpassa sina ridtider efter en husägare utan valida möjligheter till krav hade jag aldrig gjort, då begränsas ju ryttaren som förmodligen har jobb, kanske familj, tider att passa. Vill man inte anpassa sig efter allemansrätten får man köpa ett hus där vägen inte gå i närheten och undvika områden med hästar.

Sen klart man respekterar att det bor folk där och skrittar lugnt och tyst förbi men det är bara sunt förnuft.
 
Hade du bott i ett hus efter den vägen jag rider på och du kommit ut med en attityd av "måste du rida nu kan du inte rida några av mina tider som passar mej mkt bättre" hade jag ISKALLT hänvisat till allemansrätten och undrat vilken idiot som ens kommer sej för att säga nåt så korkat...

inte ett dugg förvånad över ditt svar. sann anda som vanligt och ffa för att du verkar missa nyanser öht och kunna överväga vem som vinner mest på att hålla sig god med folk. Allemansrätten i fråga är otroligt naivt att hänvisa till om man oavsett denna inte vill ha krig och osämja allmänt grannar emellan osv.
 
Oftast bosätter man sig i slutet av en väg för att man vill bo väldigt privat, jag har själv bott så och hade velat bli tillfrågad då man i så fall kan komma överens om när det passar sig bra och mindre bra att komma ridandes förbi.

Min grusväg gick bara till oss och sedan blev det en skogsstig. Rent krasst hade det säkert vart lagligt att rida förbi där hur mycket som helst, men eftersom jag har barn så hade jag velat haft lite att säga till om. Lite givande och tagande underlättar för alla.

Skulle jag ha vart den som frågade hade jag nog formulerat mig lite i stil med:

"Jag har hittat en jättebra ridväg som går förbi ert hus, jag vill inte störa er i onödan så finns det tillfällen/dagar/tidpunkter då ni inte vill att jag rider förbi eller är det okej när som helst?

Då har du visat att du vet att du har rätt att rida där men att du ändå vill ta hänsyn till vad de tycker och känner.
Är det en väg som allmänheten har rätt att utnyttja så tycker jag inte att man som husägare har rätt att ställa krav på när folk får vistas på vägen. Förutsatt att de inte utgör en påtaglig störning. Tex som extremt högt oväsen eller liknande.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 328
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 927
Senast: linnsan
·
Ridning Hej alla! Jag har en fjording på 19 år som jag köpte nu i november. Denna häst har jag känt i länge, hade honom på halvfoder i 4 år...
Svar
8
· Visningar
2 052
Senast: Toker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp