Rida nära tomtgräns

Du får rida på alla allmänna vägar.. som ofta är av asfalt-
Grusvägar är ofta enskilda som bekostats av markägarna med statliga bidrag.
Du får rida nästan överallt såvida du inte förstör eller stör.
Det är grundregeln.
Kommuner kan utfärda ridförbud i lokala regelverk.
Inte sällan i allmänna strövområden där motionspår o cykelleder görs.
T. ex Sörmlandsleden är förbjuden att rida på.

Få kommuner anlägger ridstigar/ vägar. Oftast bara vid Ridskolor. En eloge till de som gör det. Kommunpolitiker har sin egen agenda. Har man TUR sitter där ngn som rider. . Det beror mkt på att det är en tjejsport tyvärr.
Många hänvisar till starkt trafikerade vägar än idag. Cykelvägar har generellt ridförbud, men man kan få dispens.
Okey, så en markägare kan inte säga åt någon att sluta rida, för att hen har vaknat på fel sida den dagen.
Det måste alltså gå genom komunen?
Måste det finnas en skylt för att ridförbud ska gälla?
 
nu var det några år sedan jag aktivt arbetade med vägjuridik. Men i grunden är det vägens ägare som bestämmer vilken trafik som det får vara på vägen. Om vägen behövs för allmänt trafik kan vägägaren få bidrag från stat eller kommun, och då ska vägen hållas öppen. Men jag vet en markägare som tog emot bidrag och lät skolbussen passera när de egna barnen åkte, och som sedan inte tog emot bidraget den hade rätt till och satte upp en bom.
När det gäller cykel och ridning så blir det gränsland mot allemansrätten. Att förbjuda cykeltrafik på en väg var åtminstone tidigare inte möjligt med mindre än att kommunen tog beslut om det. Allemansrätten är jag inte så insatt i. Att sätta upp en bom är i a f ok på en enskild väg.
Tråkig inställning av markägaren att sätta upp bom när dom egna barnen inte längre behövde skolskjuts.
Sånt brukar straffa sig i längden.

Jag trodde bommar enbart gällde motortrafik?
 
Tråkig inställning av markägaren att sätta upp bom när dom egna barnen inte längre behövde skolskjuts.
Sånt brukar straffa sig i längden.

Jag trodde bommar enbart gällde motortrafik?
Stor markägare så den bryddes sig inte så mkt, men huvudskälet var att bidraget var för lågt i förhållande till kostnaden, enligt markägaren. Men blev lite bökigt med busslinjen som inte kunde gå där.

Även om det är motorfordonstrafik som markägaren har rätt att förbjuda, och sätta upp bom mot, så kan ju bommen placeras så att det är bökigt att komma förbi med cykel eller till häst.
 
Allemansrätten gäller till fots!
cykel o ryttare har ett större ansvar då man kan förstöra. gäller även enskilda grusvägar. Be markägarna om att de kan ge tillträde till en rutt som tål belastning. Problemet är att ryttare vill kunna rida överallt- omväxling.

Om alla ryttare slutade att bestämt hävda sin rätt o istället visade hänsyn så skulle VI inte alla dras över en o samma kam.
Här gör man det mer eller mindre omöjligt att ta sig fram ( fäller träd, ställer för stora maskiner , kör med skogsmaskiner när det är som allra blötast o lämnar grenar o riset i sörjan) för att man VET sen tidigare att det inte är ngn idé att prata med ryttare. Man spelar med...har sin egen agenda för grannsämjan.
Ryttare tror att bara man är trevlig så kan man klaffsa på.
Går det att cykla där hästar trampat upp? De har samma rätt! Definitivt inte med karavaner av ryttare som tar sig rätten att sno de enda stigarna som finns. Du har inte rätt att rida frekvent så det blir skador eller upptrampat. De som tjänar på att låta sitt folk rida på annans mark o inte ett steg på sin egen- gudbevars.
Här kallar man numera just dessa sällskap för karavaner. Skittrist.

Man rider sönder varenda stig, dike o vägkant- som inte är exklusiv "ridväg". Rid med vett!
På mitten av grusvägar o inte i skogen när det är blött. Annars kan man köpa en bit skog o rida i, som man får göra i andra länder.

Värna om ALLEMANSrätten. Det heter inte ALLARYTTARESrätt.
Folk klagar på skidåkare som "äger" rätten sedan det blir vitt, men ryttare får nog generellt anses som mkt värre. Lokalt har vi blivit för många.
Jag är övertygad om att det kommer att bli inskränkningar för oss. Starka krafter lobbar för det.
Ser det redan nu på andra ställen där cykelvägar anläggs, men ridförbud sätts upp.
Håller helt med, därav tidigare reflektioner i tråden . Bra inlägg !
 
Visst är det tråkigt att se ridförbud skyltar pga att det finns människor som inte sköter sig. Det tycker jag också.

Helt ärligt så har jag aldrig hävdat min rätt att få rida någonstans. Diskussionen har aldrig kommit upp.

Vad jag vill säga med mina inlägg så ska man inte behöva fråga om man får rida, cykla, plocka svamp, promenera etc om det är en allmän väg.
Om man frågar och sen struntar i svaret, så är det ju bara falskspel.

Frågar man, så betyder det ju att man kan få ett nej.
Ett nej, som surgubben inte har rätt att ge.

Det finns människor som stör sig på allt och alla och som gör allt i sin makt att sätta käppar i hjulet för andra.
Fast jo - du har reagerat massor på det jag skrivit och sist avslutade du med att man inte kan låta dårar få rätt . Som jag skrev innan detta ditt svar så det står dig ju fritt om du upplever ngn avkopplad ridglädje över ngns mark som inte vill ha dig där men du glatt fortsätter rida där ändå .
Som andra kommenterat lär du förstöra mer för både dig själv och andra i längden med den inställningen .
 
Fast jo - du har reagerat massor på det jag skrivit och sist avslutade du med att man inte kan låta dårar få rätt . Som jag skrev innan detta ditt svar så det står dig ju fritt om du upplever ngn avkopplad ridglädje över ngns mark som inte vill ha dig där men du glatt fortsätter rida där ändå .
Som andra kommenterat lär du förstöra mer för både dig själv och andra i längden med den inställningen .
Ja, jag reagerar på vad du skriver här
Det är ju inte detsamma som att rida på din mark om du motsätter dig det.
Det är fel att låta surgubbar styra och ställa, om så hade varit, så hade bara jag fått rida här i vår skog...att det är fel, hoppas jag du håller med om :)
 
Jag tror att folk glömmer bort att häst o cykel är FORDON!
Om än inte Motorfordon.

Jag som ensam ryttare har alltid respekterat folks (mot) vilja mot ryttare o även erbjudit mig att betala. På sikt har det byggts upp ett förtroende o de har ändrat sig.
Man förtjänar förtroendet o triggar inte folks sämsta sidor.
Glöm inte att de gamla sura gubbarna ofta har en anledning till sitt bet.eende. Erfarenheter!
Även jag råkar ut för hur mkt skitsnack som helst, men då av andra ryttare.
 
Senast ändrad:
Ja, jag reagerar på vad du skriver här
Det är ju inte detsamma som att rida på din mark om du motsätter dig det.
Det är fel att låta surgubbar styra och ställa, om så hade varit, så hade bara jag fått rida här i vår skog...att det är fel, hoppas jag du håller med om :)
Det finns ett mellanting. Rid på utan att fråga där det verkligen är tillåtet statsfinansierade vägar till exempel. Diskutera och kompromissa där det är tveksamt, exempelvis på små stigar närmre tomt. Fråga om det inte är tillåtet.
 
Jag tror att folk glömmer bort att häst o cykel är FORDON!
Om än inte Motorfordon.

Jag som ensam ryttare har alltid respekterat folks (mot) vilja mot ryttare o även erbjudit mig att betala. På sikt har det byggts upp ett förtroende o de har ändrat sig.
Man förtjänar förtroendet o triggar inte folks sämsta sidor.
Glöm inte att de gamla sura gubbarna ofta har en anledning till sitt bet.eende. Erfarenheter!
Även jag råkar ut för hur mkt skitsnack som helst, men då av andra ryttare.
Var och en väljer själv hur man vill förhålla sig till andra människor
Vill man vara en suris så fårman skylla sig själv

Surgubben här hemma ( han med yxan) är en pedant tror jag. Han avskyr oordning och slarv
När vi precis flyttat hit fick vi veta hur gubben va, jag ville inte ha med honom att göra ( vi har egna hagar så det räcker) men sambon tyckte vi kunde fråga
Vi va och frågade, han ville hyra ut hagarna för en stor summa pengar. Vi prutade ner priset till hälften
Pengarna skulle betalas i december
Under sommaren putsade och röjde vi upp sly och annat fixade tråd och stolpar så det blev snyggt i hagarna
I december när vi gick för att betala så satt vi en stund och pratade med gubben och hans fru sen sa gubben att vi inte behövde betala för sommaren, för vi har haft mycket jobb med hagarna
Varje år upprepas samma sak, sambon går för att betala, sitter och pratar en stund sen säger gubben att vi inte behöver betala i år.
 
Senast ändrad:
Var och en väljer själv hur man vill förhålla sig till andra människor
Vill man vara en suris så fårman skylla sig själv

Surgubben här hemma ( han med yxan) är en pedant tror jag. Han avskyr oordning och slarv
När vi precis flyttat hit fick vi veta hur gubben va, jag ville inte ha med honom att göra ( vi har egna hagar så det räcker) men sambon tyckte vi kunde fråga
Vi va och frågade, han ville hyra ut hagarna för en stor summa pengar. Vi prutade ner priset till hälften
Pengarna skulle betalas i december
Under sommaren putsade och röjde vi upp sly och annat fixade tråd och stolpar så det blev snyggt i hagarna
I december när vi gick för att betala så satt vi en stund och pratade med gubben och hans fru sen sa gubben att vi inte behövde betala för sommaren, för vi har haft mycket jobb med hagarna
Varje år upprepas samma sak, sambon går för att betala, sitter och pratar en stund sen säger gubben att vi inte behöver betala i år.
Men du ser vad man kan komma med lite välvilja o kommunikation.

Om du också har råkat ut för uppkäftiga ryttaridioter eller såna som ridit på DINA sådda åkrar skulle du nog också bestraffa kollektivt.
 
Har hittat en runda i skogen som jag gärna hade velat rida. Problemet är att vägen (en skogsväg/grusväg) på ett ställe går väldigt nära två hus och de som bor i huset har liksom "boat" runt vägen (lagt sin ved på andra sidan vägen t ex), så att det nästan kändes som att jag gick på deras garageuppfart.

Jag har kollat på kartan och tomtgränserna slutar vid vägen. Vägen och omkringliggande skog ägs av att stort skogsbolag.

Visst kan jag knacka på och fråga om det är OK för dem att jag rider förbi där - men skulle de egentligen kunna neka mig?
Varför inte en gyllne medelväg - istället för att fråga om lov, kan du väl fråga om ni stör om ni rider förbi eller säga att ni hoppas att ni inte stör om ni rider förbi ibland och "vi bor där hör av er om"...?
 
Det skulle aldrig falla mig in att fråga om det är okej att rida förbi någons hus, bara för att huset ligger intill en väg. Vi bor själva så att vägen passerar genom vår gård, med hus och hagar på ena sidan, lada/stall och hagar på andra sidan. Och jag skulle aldrig ens lyfta på ögonbrynet för att någon rider förbi.

Däremot är det ju alltid bra att ha ett gott samarbete med markägarna där man rider. Jag brukar komma överens med dem om att jag rider i mitten - där vill jag ju ändå rida, där det inte är så hårt och samtidigt blir hjulspåren inte sönderridna.
 
Att "inte gilla" och att "inte tillåta" är två olika saker...
Jag gillar inte att det åker in "kreti och pleti" på vår väg och parkerar sina bilar vid stallet osv under svamptider (och andra tider för att rasta sina hundar) mm .. MEN jag har nada att säga till om där. Vår gård är den ENDA som ligger in på denna väg och "vägen" (grusad traktorväg) är ca 200-300 m lång innan den går över i en stig mellan mina sommarhagar för att sen gå ut i skogen.
Möter jag dessa människor säger jag tom leendes "hej" och stannar de för att prata så pratar jag med dem.
Några har jag visserligen sagt "hej jag ser att du parkerar precis här vid stallet, du vet att du kan åka 50 m till och parkera borta vid televerks"huset" (även den ligger på vår mark, uthyrd som förråd dock)" just för att slippa ha dem precis bland alla hästar.

Och angående att inte tillåta så har jag ingen laglig rätt att inte tillåta folk ställa sina bilar som de gör just nu. Stallet TILLIKA där jag bor (bor ovanpå loftet) är en ekonomibyggnad och skulle aldrig få igenom "tomtmark" runt den byggnaden.
Så det är bara för mej att "gilla läget" oavsett jag vill eller inte. Däremot är det ju en gård så jag ska ju kunna ta mej fram själv, med mina djur och de redskap jag använder = traktor mm.

Så JA jag får tugga i mej attityden "jag får alltså gör jag" och ja den lever jag också efter själv.
Att då möta nån som anser att just vid deras "gård" gäller inte allemansrätten så säger jag bara "nähä men de gör den iaf"
och om det råkar va grannen som jag kommer leva bredvid tills antingen den eller jag flyttar struntar jag högaktningsfullt i.
Du har rätt att avstänga folk från att parkera vid stallet, likväl som alla andra näringsidkare med byggnad o anlagd Parkering.
P förbjuden, utfart mm. Du kan t o m anlita firma för att utfärda böter. Endast för hyresgäster....Har de servitut kan du däremot inte utestänga dem.

De får gå runt gården, men bilar- nej!
Inga bilar/ motorfordon går under Allemansrätten.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 447
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 301
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 899
Senast: linnsan
·
Ridning Hej alla! Jag har en fjording på 19 år som jag köpte nu i november. Denna häst har jag känt i länge, hade honom på halvfoder i 4 år...
Svar
8
· Visningar
2 050
Senast: Toker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp