rida på is?

kristalia

Trådstartare
Vad tycker ni om att rida på is? Det är blankis på ridbanan och nu har jag ridit där 2 ggr. Måste säga att det gick över förväntan. Tog typ en kvart innan jag kunde slappna av men för hästen gick det bra(brodd och snösulor). Kändes som att den skulle halka men nix inte en gång. Det ska ju vara ett bra sviktande underlag? men frågan är om jag kommer våga rida annat än i skritt?!
 
Vår ridbana är just nu en isbana och jag vågar knappt gå där. Visst hästen har broddar och snösulor, men han kan fortfarande halka speciellt om jag skulle fråga honom att gå snabbare än skritt. Kanske är jag bara överbeskyddande men vill inte ha en häst som går omkull och slår sig. Vi håller oss hellre i skogen när det ser ut som det gör.
 
Vad tycker ni om att rida på is? Det är blankis på ridbanan och nu har jag ridit där 2 ggr. Måste säga att det gick över förväntan. Tog typ en kvart innan jag kunde slappna av men för hästen gick det bra(brodd och snösulor). Kändes som att den skulle halka men nix inte en gång. Det ska ju vara ett bra sviktande underlag? men frågan är om jag kommer våga rida annat än i skritt?!

Is är bra underlag ( med 4 brodd och snösula)när man rider rakt fram, däremot kan den vara förrädisk i svängar och voltarbete.
 
Beror på hur halt det är. Men när vi hade isbana travade jag bara på långsidorna. När det var som värst och hästarna halkade med brodd red jag inte alls där. Det är ju så olika på is har jag märkt.
 
Har inga problem rida på is. Alla gångarter. Rider noggrant i balanserat lämpligt tempo!
Fyra broddar. Hästen är välskolad och lydig.

En mer yvig häst är jag betydligt mer försiktig med :)
 
Det går bra att rida rakt fram om det inte är spegelblank is MEN de halkar i svängarna även med 4 brodd i trav och galopp.
 
Jag rider ut i alla gångarter på is, men brukar inte galoppera speciellt mkt om det är blankis då min häst kan vara yvig. Mest pga att jag inte vill åka i backen och slå ihjäl mig när det är stenhårt. Har inte varit med om att hon halkat hittills i år. Har ridhus så jag behöver inte rida på nån isig bana tackolov.

Vi har även tur som har travvägar och de brukar vara tillräckligt upprivna av travhästarna så det blir sällan snorhalt just där. Så underlaget är sällan ett problem här.
 
Jag är lite tveksam till att galoppera på is. Svårt att veta vilken typ av is det är man rider på just för stunden. Men hästen är inte av samma åsikt, hon tycker att det går alldeles ypperligt att galoppera fort och dra en rejäl bockserie på is. Själv kände jag mest :crazy: :nailbiting:. Hon blir überpigg på vintern och förstår inte alls att det kan vara lämpligt att hålla sig i lägre hastighet. Vi kör med 4 brodd i varje och spetsiga brodd i trakterna runt om.
 
Kör med fyrbrodd och det fungerar bra att skritta och trava rakt fram på isig bana och i skogen. Men jag vågar inte galoppera även om jag tror min häst skulle fixa det, han är ganska osnubblig (om han inte får syn på något att äta, då kan han dråsa i backen om det så är mitt i sommaren på plan mark :p).
 
Jag rider på is i alla gångarter utan problem, så länge tempot är kontrollerat och hästen är balanserad. Vi har 6brodd fram och 4brodd bak. :)
 
Jag vågar inte mer än skritta på blankis, är det mer is/vatten/tö-grejs är det alla gångarter som gäller- men bara rakt fram. Min tjej är bara 2-broddad.

/Lavinia
 
Jag hade aldrig, trots brodd, begärt regelrätt dressyrarbete på böjda spår av ngn häst , på is underlag öht . Liksom jag inte begär dressyrarbete på dåliga underlag som hästen måste kämpa med öht . Jag vet inte vad man skulle hoppas åstadkomma med att kräva avslappning och harmoniskt arbete på ett underlag som säger motsatsen .
 
Blankis kan vara jobbigt om det är knöligt, annars är det bara att rida om brodden ger tillräckligt med fäste. Travbanorna vattnas på vintern för att det ska bli is.
 
@Cilva Jag bor ju i ett travhästtätt område, här kör dom på oavsett isläge. Tom i nedförslut. Dock inbillar jag mig att en travare har lättare med balanseringen eftersom dom har lasten bakom och inte uppepå, samt väldigt sällan går på små volter och liknande. De går ju mer fort rakt fram, och då är is ett bra och sviktande underlag :)
 
@stjarnfrugt Med största sannolikhet går det bra att rida även små volter förutsatt att man har rejäla broddar. Det kan vara det som är skillnaden då travhästarna förmodligen har sex broddar per sko. Men om det inte känns bra ska man givetvis inte rida.
 
Travarna går ju som tidigare redan sagt med 6 broddar/sko, vilket ger en viss skillnad.

Sen har jag upptäckt att det är stor skillnad på olika broddar.

På en äldre häst som har koll på fötterna har jag inga problem med att rida på is så länge hästen har brodd, men på min egen så skrittar jag knappt på blankis efter att vi red omkull på is i skritt i vintras. Men hon är ung, har inte koll på fötterna och tydligen så hade hon fel broddar. Har andra brodd på henne efter detta och har inte märkt att hon är halkig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 856
Senast: Sar
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 840
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp