Rida på skelettet

Dolce

Trådstartare
Tar det lite kort
Har fått motsägelsefulla råd angående att "sätta igång" häst som vilat och vart på bete i 3,5 mån.
Att skritta skritta skritta(i skogen) sliter och bygger inga muskler utan korta effektiva pass i alla gångarter för att få upp kondition och muskler......vad stämmer?
Tack för svar!!
 
Jag har ju svårt för att tänka mig att skrittpass i skogen skulle slita. Min häst som just nu är skadad (knäledsinflammation) får BARA skrittas, 30 min/dag.
 
Har hästen muskler kan man skritta o även lägga in lite trav o galopp. Hästar tappar inte så mkt o i synnerhet inte på bete då de rör sig mkt samt behåller sin muskulatur.
Flås tappar de förvisso.

Tunna unga hästar sitter jag inte på o bara skrittar.
Nuförtiden gör visst folk dock det. Tävlingsfolk sätter dem i skrittmaskin, går med o sen rider en stund med uppbyggande arbeten i trav o galopp. Troligen kommer kommentaren sig av det.
 
Skritt med jobb inslag :) skritt över bommar eller of road i skogen så att den får lyfta fötterna och gärna lite klättring i svagare backar :).
 
Tar det lite kort
Har fått motsägelsefulla råd angående att "sätta igång" häst som vilat och vart på bete i 3,5 mån.
Att skritta skritta skritta(i skogen) sliter och bygger inga muskler utan korta effektiva pass i alla gångarter för att få upp kondition och muskler......vad stämmer?
Tack för svar!!

Hade hästen ok grundkondition före det så tycker jag inte att man behöver ha det upplägget dvs enbart korta, intensiva pass. Korta intensiva pass när man vill komma i form bör blandas med lågintensiva längre pass också.

Tvärtom så säger många också att man ska skritta så lång tid som hästen vilat, för mig är det en skröna dock.

Hästens kondition bygger man som med allt annat genom mångsidig träning. Till en början kanske det blir majoritet av skritt med inslag av trav och galopp i kortare stunder, som man sedan kan utöka.
För övrigt säger det sig själv att man inte kör igång och hårdtränar, men lagom daglig träning i måttlig dos så kommer kondisen tillbaka. För att bygga kondis och muskler krävs det ju att man anstränger kroppen också till viss del

Skritt är dock även oerhört underskattat många gånger, det bygger visst. Varför skulle det inte ge något?
 
Tar det lite kort
Har fått motsägelsefulla råd angående att "sätta igång" häst som vilat och vart på bete i 3,5 mån.
Att skritta skritta skritta(i skogen) sliter och bygger inga muskler utan korta effektiva pass i alla gångarter för att få upp kondition och muskler......vad stämmer?
Tack för svar!!
Beror som sagt på hur man skrittar, att sitta och åka runt på långa tyglar bygger ingenting, att skritta på tygeln så hästen går i rätt form och över bommar och kuperat där den lyfter ben och använder ryggen bygger.
 
Är hästen väldigt omusklad så hade jag rekommenderat tömkörning för att bygga både muskler och kondition utan att du sitter och belastar ryggen för mycket.

Min häst är inte hästen som snällt skrittar i all evighet även om han har tappat överlinjen så han rids i både trav och galopp ganska tidigt men i kortare pass.
Jag har också en väldigt lätt sits för att låta ryggen komma upp. Lättridning i trav och ibland lätt sits på stora volter. I galoppen är det bara lätt sits som gäller.
 
Om man bara ska skritta fast hästen har tre gångarter bör den "jobba"genom kroppen typ ökad skritt. Stort övertramp, energiskt, avspännt samt kuperat. Klättring är oxå bra o bäst.
Jag ser mest enbart skritt som återhämtning o mental avspänning.

Jag anser oxå att ryggen ska avlastas såsom den bli under lättridning o lätt sits i galopp o helst i hoppsadel. när den inte haft ryttare på sig på länge o rygg musklerna inte är i fullt trim.
Sen kan man gå hem sista biten.

Hästar rids som regel för lite...idag.
 
Massa skritt är väl mest nödvändigt om man ska stärka upp senor ligament. En frisk häst som varit på bete behöver väl knappast byggas upp systematiskt "från början" om den hade god grundkondition före vilan, och så våldsamt mycket muskelstyrka bör den inte ha tappat heller. Däremot kan ju musklerna se tunna ut om den har börjat falla ur.

Jag skulle nog ta någon vecka avsuttet arbete och efter det rida vanliga enklare promenadridningspass och dressyr/markarbetspass på 20-30 minuter som sen successivt utökas om allt känns bra.
 
När min häst skulle bygga upp muskler efter konvalescens fick jag tipset att skritta på ojämnt underlag, tex bredvid stigarna eller på kalhyggen där jag visste att marken under är stabil. Detta för att hästen skulle arbeta med hela kroppen. Eftersom jag ofta gick med honom fick jag riktigt bra kondis och hästen blev faktiskt riktigt fin i kroppen.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 973
Senast: tuaphua
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp