Rida till ridhus

BulletForMyValentine

Trådstartare
Hur långt kan ni tänka er att rida för att få tillgång till ridhus? Och ni som rider till ridhus, hur långt har ni till ridhuset? Alternativt paddock.

Jag har fått möjlighet att träna i ridhus el ordentligt paddock i vinter. Jag har annars bara grusvägar att rida på, och under den isiga perioden ingenstans alls att rida.
Detta ridhus skulle jag isf få rida till, då dragbil saknas. Det jag tvekar på är att till ridhuset är det ca 7 km,grusväg och skogsväg.

Så isf blir det 14 km ToR + själva träningen (lättare dressyr,löshopp el lösgalopp).
Är detta genomförbart enligt er och skulle ni kunna rida samma sträcka till ett ridhus? :)
 
Alltså är hästen i bra kondition så är det ingen större fara! Skritta och trava, perfekt uppvärmning och avvärmning som jag tycker är sjukt underskattat! :)

Däremot hade ju jag själv inte varit lika pepp på att rida så långt till en paddock, men till ett ridhus absolut! :)
 
jag har strax över 4km till paddock "hemma". Tycker det känns långt. Men som sagt man kommer ju knappt undan att skritta fram/av ordentligt så orkar man tidsmässigt och hästen orkar så kör på.
 
7 km är ca 45 min i rätt bra tempo - så det kommer ta mycket tid. Hästen kan förstås tränas upp så den orkar det, men jag hade inte orkat med det regelbundet särskilt ofta. Jag har haft ca 30 min till ridhus, då red jag ungefär hälften av gångerna och körde när vädret var sämre eller det blev sent på kvällen.
 
Jag ska provrida dit i veckan, när första älgjakten lugnat sig.
Hästen är jag inte orolig för, är nog inget som får han trött:p:o
Lite orolig om mina höfter kommer orka, men tänker att jag kan ju gå en stund eller pausa med en fika om det blir jobbigt :)
Tiden finns, och det är just ridhuset som lockar. Paddock har jag på närmare håll.
 
Hur långt kan ni tänka er att rida för att få tillgång till ridhus? Och ni som rider till ridhus, hur långt har ni till ridhuset? Alternativt paddock.

Jag har fått möjlighet att träna i ridhus el ordentligt paddock i vinter. Jag har annars bara grusvägar att rida på, och under den isiga perioden ingenstans alls att rida.
Detta ridhus skulle jag isf få rida till, då dragbil saknas. Det jag tvekar på är att till ridhuset är det ca 7 km,grusväg och skogsväg.

Så isf blir det 14 km ToR + själva träningen (lättare dressyr,löshopp el lösgalopp).
Är detta genomförbart enligt er och skulle ni kunna rida samma sträcka till ett ridhus? :)
För mig går gräsen vid 1-2 km enkel. Skulle aldrig nånsin rida 14 km :o
 
7 km skulle jag aldrig idas rida, jag har 10 minuter skritt till en ridbana och kör 2,5 mil enkel väg till ridhus, finns ett ridhus 6 km härifrån och även dit åker hästen transport.
 
När jag vill rida i ridhus så är det för att det är mörkt, kallt, regnigt osv ... Annars behöver jag ju inget ridhus ... Att då rida en timme för att komma dit och en för att komma hem - svettig efter passet i ridhuset dessutom - i mörker regn, blåst osv ... är för mig alldeles otänkbart.
 
Funderar lite som icke hästägare, inte ridit på många år.
Dit är ju en sak. Ni värmer upp osv. Men sedan hem. Jag antar ni tänkt träna lite ordentligt i ridhuset. Så både du och hästen blir svettiga. Hur kul är det då att gå ut från det lite varmares ( Plusgrader, vindstilla) till minusgrader och snålblåst. Kan du ha någon form av täcke till hästen? Vad vill du dra på dej på hemvägen? Var kan du förvara detta under ridpasset i ridhuset?
 
Jag skulle tycka det var alldeles för långt. Jag har 2 km nu och redan det är i längsta laget för att vara riktigt bekvämt, tycker jag. Det tar minst 20 min att rida dit.
 
Jag vill ha maximalt 15 min skrittur till ridhus om jag ska rida dit, tar det längre tid så lastar jag och kör dit. Anledningen för mig är att det är skittråkigt att skritta hem efter en träning där bägge har blivit varma & svettiga mitt i vintern :down: Jag föredrar också att inte "dra ut" på ridningen mer än nödvändigt, självklart ska hästen skrittas fram och skrittas av på ett rimligt sätt men i övrigt så vill jag att mina pass ska vara effektiva :)
 
Hur långt kan ni tänka er att rida för att få tillgång till ridhus? Och ni som rider till ridhus, hur långt har ni till ridhuset? Alternativt paddock.

Har en liten paddock på gården, ca 30 min skritt väg(bara asfalt) till ridhus som inte kostar skjortan. Kommer pröva att rida dit när hästen är i gång, hoppas jag kommer "orka" dit, vore underbart att kunna rida i ridhus på vintern :)
 
Jag vet inte hur långt det var exakt till ridhuset när hästen stod i sitt gamla stall. Vet att det tog 40 min om man skrittade och 20 min om man blandade in trav och galopp (enkel väg). Var perfekt uppvärmningsrunda, alltid framriden när vi kom till ridhuset. :up:
Korsade även en stor trafikerad 90-väg också.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: mily
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 643
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 836
Senast: MiaMia
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 458
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Påsk pepp
  • Fake-identiteter på Facebook
  • Förpackningsbanta

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp